Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Scheur in lengterichting en lek

Re: Scheur in lengterichting en lek 28 juni 2014 21:46 #528473

Naar!

Ik begrijp de tweede foto niet zo goed, misschien kun je iets uitzoomen voor meer overzicht van de plek (en ook de buitenkant laten zien)?

Ben je zelf bv aan de grond gelopen? Buiten niets te zien?

Je kunt de scheur wel dichtlamineren of zelfs kitten, maar dit is symptoombestrijding. Als dit vlak bij je kielaanhechting is, is dit een hoogbelast gebied en zul je dit in de originele sterkte terug willen brengen. Ik ben geen expert, maar vrees dat dit een professionele klus moet worden door ship shape bv, die heb ik eens een afgeragde FF95 zien repareren incl scheuren in zool van de bilge.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheur in lengterichting en lek 28 juni 2014 21:53 #528474

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6096
afblijven, verzekering bellen, expert laten komen. ondertussen kijken of er met de boot kan zijn geklooid toen die op de kant stond. verplaatst? uit de takels gestuiterd?
Ziet er erg slecht uit, zeker in het oranje deel.
Laatst bewerkt: 28 juni 2014 21:53 door HPV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheur in lengterichting en lek 28 juni 2014 21:56 #528475

  • Smite
  • Smite's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 419
Het lijkt me dat gezien de plaats van het lek je een deskundige in moet schakelen. Vooral omdat het betrekking lijkt te hebben op de constructieve eigenschappen. Ik hoop dat je verzekering de schade dekt.

Succes
Egbert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheur in lengterichting en lek 28 juni 2014 21:58 #528476

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
De tweede foto is een beetje gek perspectief inderdaad. Je kijkt van onder naar boven, van voor naar achter. De scheur zit echt in het midden, over de lengterichting van het schip gezien. Die zwarte streep is de kit tussen kiel en romp.

Heel spannend. Ik hou mijn hart vast en hoop er het beste van.

De jachthaven hijst niet, maar rijd een kar in het water onder de boot en lift hem zo. Eenmaal binnen is tie 8 maanden niet van zijn plek geweest. Vooralsnog geen aanleiding te denken dat er iets is gebeurt tijdens die procedures, maar ben niet overal bij geweest.

Verzekering is op de hoogte en maandag verwacht ik een telefoontje. We gaan het meemaken. Ga verder natuurlijk nu niks meer doen. De verzekeringsmaatschappij krijgt de regie in dit verhaal.
Laatst bewerkt: 28 juni 2014 22:04 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheur in lengterichting en lek 28 juni 2014 22:32 #528479

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 714
Heel naar.

Bron Praktijkhandboek kunststoffen, verkrijgbaar bij Polyservice en handelsuitgave via Hollandia.

P. 77 (vijfde druk; er is een zesde druk)

De sterkte van het laminaat moet worden hersteld.
Laminaat wigvormig uitschuren.
Lengte van afschuining 15 maal de dikte van het laminaat.
Oorspronkelijke laagdikte trapsgewijs opbouwen (elk nieuw stuk 5cm groter). max 3 lagen weefsel per keer.

(Zo heb ik doorvoeren weer dicht gemaakt met glasweefsel en epoxy.)


Moet je kiel er niet af om te kijken het er daaronder uit ziet?
Wat is de oorzaak? (Ik begrijp scheur in lengterichting. Verstaging te strak? Kan dat?)
Groet, Ambro
Laatst bewerkt: 28 juni 2014 22:38 door Minim.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheur in lengterichting en lek 29 juni 2014 05:18 #528503

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Kiel er onder uit is wel iets waarvan ik verwacht dat de expert er iets van zal vinden. Het lijkt mij logisch en wenselijk, maar realiseer me tegelijkertijd dat er op de plek geen ruimte is voor reparatie. Die ruimte wordt ingenomen door de kiel zelf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheur in lengterichting en lek 29 juni 2014 06:46 #528507

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6096
toch lijken er verse schraapsporen in de oranje gelcoat (? geen antifauling?) te zitten. dit ontstaat niet zomaar
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheur in lengterichting en lek 29 juni 2014 08:05 #528525

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Nee, dat zijn geen schraapsporen. Wat je ziet is de spiegelgladde coppercoating, die enkele dagen voor de te waterlating met zout water is gepolijst. Dat hoort bij de procedure om de hagelnieuwe coppercoating te activeren als het ware. Enkele uren na het polijsten ontstond er al corrosie van het koper, wat je terugzag als een geel/groen achtige waas. In die waas zie je draaiing van de schuurbeweging nog terug.

Als we wat langer in het water hadden gelegen en een paar keer rompsnelheid hadden gelopen was dat vast weg geweest.

De boot heeft acht maanden in de hal gestaan, is helemaal opgeknapt en aangepakt en heeft van vrijdag ochtend tot zaterdag avond in het water gelegen en is slechts van de ene haven naar de andere gevaren (en weer terug dus). Samen nog geen 3 kwartier gevaren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheur in lengterichting en lek 29 juni 2014 08:06 #528527

wat vreemd koko!
als ik het goed zie heb je nu oranjerode AF? (coppercoat dus)
Wat heb je eraf gehaald, die blauwe AF, en nog meer? Het kan zijn dat er een heel dun laagje zat (gelcoat) dat precies het lekken tegenhield
Constructief zou ik me er geen zorgen over maken; de kiel zit met die hele brede flens in de hele kielkast vast, die gaat van dit scheurtje echt geen gekke dingen doen.

Het lijkt alsof de boot vlak voor de kielkast door dwarskrachten gespleten is. Heeft hij buiten gestaan met (flinke) vorst?
Dat is de enige oorzaak die ik me kan voorstellen: water in de kielkast (achter de kit, langs de zijkant/voorkant) dat is bevroren en de zaak heeft opengedrukt. De kiel eraf zou ik zeker doen; dan kun je de kielkast en kiel goed ontdoen van (40 jaar oude) kit en de zaak er weer netjes onder zetten.

Ben benieuwd naar de expert! Het is wel heel raar dat je het niet ziet met copprtcoat opzetten, en nu ineens wel.......
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 29 juni 2014 08:08 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheur in lengterichting en lek 29 juni 2014 08:27 #528532

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Hij heeft binnen gestaan en daar heeft het niet gevroren.

De blauwe af is verwijdert, inclusief die spekgladde zwarte laag (epoxieteer?) De gelcoat is blijven zitten.

Ik maak me geen zorgen over de kiel, die zit goed vast inderdaad. Ik maak me zorgen over het scheuren as such. Blijkbaar gebeurt er iets dat de romp op die plek doet bewegen en de scheur (die er al moet hebben gezeten, want geen grote impact en geen enorme spanning op de verstaging).

Als het te repareren is zal dat bewegen moeten worden opgevangen/ gestopt. Anders wrikt zo'n scheur natuurlijk gewoon verder. Ik hou het voor nu op de verstaging die de boel open trekt. De boot staat nu buiten, met mast er op en je ziet de scheur. Nog in de hal, en zonder mast natuurlijk zag je niks.
Laatst bewerkt: 29 juni 2014 08:28 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheur in lengterichting en lek 29 juni 2014 08:27 #528533

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2143
Zo te zien is het behoorlijk gaan werken (scheur is wijder gaan staan) nadat de coppercoat er op aangebracht is. Dus bijvoorbeeld tijdens het te water laten. Het kan natuurlijk al een heel zwakke plek zijn geweest.
Dit kan in ieder geval verklaren dat je tijdens het opbrengen van de cc niets hebt gezien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheur in lengterichting en lek 29 juni 2014 08:32 #528534

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Het kan niet anders dan dat de zwakte er al in zat. Te water laten en mast plaatsen zijn geen malle toeren met een boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheur in lengterichting en lek 29 juni 2014 09:16 #528547

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Is het misschien geneurd tijdens het te water laten?
Je zegt dat dat met een kar gebeurd, en wat ik me voor kan stellen is dat de steunen misschien niet op een schot hebben afgesteund, en zo de romp vervormd hebben?
Dan kan het misschien zo zijn dat de romp naar een ovaal gedrukt is (overdreven dan) en daardoor de scheur is ontstaan?

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheur in lengterichting en lek 29 juni 2014 09:51 #528555

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2168
Hi,

Dit is het soort scenario waar je niet op ziet te wachten. Net heel lang en heel hard aan je boot gewerkt en dan is 'ie lek.... :S Om gek van te worden.

Toch denk ik dat het wel ietsje meevalt. Naar oorzaken kan je alleen gissen, maar het lijkt mij, dat die scheur er al (lang) heeft gezeten. Opgebokt zie je misschien hooguit een haarschertje, of in elk geval niets bijzonders, zeker niet met zoveel lagen oude troep er op.

Laat de expert maar eens rustig kijken, maar als je mij vraagt zou je kunnen volstaan met openslijpen en weer opbouwen met een redelijke overlap. Op zich niet veel werk. Je weet natuurlijk niet wat er precies tevoorschijn komt, maar afgaand op de lengte van de scheur binnen lijkt het wel mee te vallen.

Succes met het nieuwe project!

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheur in lengterichting en lek 29 juni 2014 09:54 #528558

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Tijdens de te waterlating heb ik geen gekke dingen gezien en er is ook geen aanwijzing daar aan te denken. Het ows is gepolijst met korrel 1000. Spiegelglad dus. Alle ongewone bewegingen zou je terug zien als krassen. Ook stoten, laten vallen, bijna ongelukken tijdens het te water laten kan je wel uitsluiten. De boot is alle keren gelift of verplaatst door de havenmeesters zelf.

Net met Thomas gebeld en waar wij nu aan denken is dat de scheur in de loop der jaren is ontstaan door uitzetting van de kiel door roest. Iets zal het laatste zetje hebben gegeven waardoor er nu echt water binnenkomt.
Bij iets kun je denken aan torderen door verstaging, maar misschien ook door het op een andere plek weer opbokken. De vloer aldaar zal net iets anders vlak zijn, de bok net even anders en dan krijgt deze zwakte zijn kans zich te openbaren.

De boot heeft natuurlijk 8 maanden binnen gestaan. Ik weet niet wat harder roest: in en onder water of juist uit het water, langzaam drogend en lucht op de plek waar eerst water zat?

Na een nachtje enigzins slapen moet ik geloof ik maar blij zijn dat het nu direct gebeurd en zich niet pas openbaart als we op Terschelling liggen of zo.

@Arent: ik moet nog even wennen aan het idee van nog een project inderdaad. Vannacht werd ik wakker met het idee dat al dat werk voor J.L. was geweest en moest bijna spugen. Het is fijn te lezen dat jij (met jouw ervaring in de scheepsbouw) het een stuk luchtiger ziet. Na het telefoontje met Thomas zie ik er ook wel weer een gat in gelukkig. Bedankt daarvoor!!!
Laatst bewerkt: 29 juni 2014 10:04 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheur in lengterichting en lek 29 juni 2014 10:40 #528570

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Gewoon een DUCT-tapeje eroverheen en er mee op vakantie, lekker genieten ;-)

Maar zonder dollen: vervelend! De romp is niet in de lengterichting in twee delen gebouwd? Dat gebeurde vroeger nog wel eens. Dan zou het de verbinding tussen die twee helften kunnen zijn die ergens losgelaten heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheur in lengterichting en lek 29 juni 2014 10:47 #528573

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Ik kan me alleen maar aansluiten bij Arent: De puts zou ik naast je bed weghalen. Die kan je beter weer aan boord zetten.
Laatst bewerkt: 29 juni 2014 10:50 door Herman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheur in lengterichting en lek 29 juni 2014 10:51 #528576

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Ducttape........had ik zelf kunnen bedenken :laugh:

Het lijkt me niet dat ie in twee helften is gebouwd. Dat zou zichtbaar geweest zijn op de gelcoat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheur in lengterichting en lek 29 juni 2014 10:57 #528577

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Herman schreef :
Ik kan me alleen maar aansluiten bij Arent: De puts zou ik naast je bed weghalen. Die kan je beter weer aan boord zetten.

Herman, ik ben blij je te "zien". Bedankt alvast voor je reactie. Als er een PvA is neem ik graag even contact met je op over materiaalkeuze en aanschaf van die spullen als dat mag.

Groeten, Koko
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheur in lengterichting en lek 29 juni 2014 13:00 #528612

Koko, zou met het forum willen delen over waarvoor schip / welke werf het gaat? Volgens je profiel een Spirit 28 uit 1977, klopt dit? Kunnen mensen met vergelijkbare schepen er mogelijk ook wat van leren.
Laatst bewerkt: 29 juni 2014 13:02 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheur in lengterichting en lek 29 juni 2014 13:59 #528625

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Hoe kom je aan de gevolgen van een roestende kiel?

Zonder verdere beredenering lijkt mij dit erg onwaarschijnlijk!
De scheur zit in lengterichting, dus is een dwarskracht het meest waarschijnlijke. Dat kan komen door trek (de delen worden dwarsscheeps uit elkaar getrokken) of buiging komen ( de romp is op de en of andere manier vervormd zoals ik eerder aangaf)

Maar goed, deel de achtergrond van jullie conclusie eens, dan kunnen we meedenken!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheur in lengterichting en lek 29 juni 2014 14:17 #528634

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2143
koko schreef :
Het kan niet anders dan dat de zwakte er al in zat. Te water laten en mast plaatsen zijn geen malle toeren met een boot.

Ik heb geen idee hoe deze boot geconstrueerd is, maar het lijkt me erg vreemd dat de boot opgebokt staat en de scheur dicht is (tijdens het aanbrengen van de cc) en daarna weer opgebokt wordt en dan een scheur laat zien van, pak m beet, 1 mm. Dan moet er nogal wat vervorming zitten in zo'n klein stukje.
Ik denk daarom dat het logischer is om te denken aan een oorzaak na het aanbrengen van de cc. Roest zou inderdaad wellicht een goede reden kunnen zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheur in lengterichting en lek 29 juni 2014 15:01 #528646

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
keeszeiler schreef :
Koko, zou met het forum willen delen over waarvoor schip / welke werf het gaat? Volgens je profiel een Spirit 28 uit 1977, klopt dit? Kunnen mensen met vergelijkbare schepen er mogelijk ook wat van leren.

Ja hoor. Het gaat inderdaad om een Spirit 28 uit 1977 (bouwnr 190), gebouwd door de firma van Heygen uit Boon, Belgiƫ.


De theorie roest op de kiel komt voort uit de constructie. De kiel heeft bovenop een 20cm brede flens. Voor die flens is een uitsparing in de romp gemaakt, zodat de flens weer flush komt te liggen met het ows. Het geheel wordt opgevuld/ afgedicht met kit. Die kit kan zomaar eens al bijna 40 jaar oud zijn en dus nog onvoldoende afdichten. Water er tussen en roest is het logische gevolg. Dat zie je ook aan de duidelijke tekening die het scheurtje in de romp maakt. Roestbruin.
Aangezien het zou gaan om gietijzer heeft de roest een uitzettende werking, met mogelijk dit als gevolg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheur in lengterichting en lek 29 juni 2014 15:27 #528652

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Ok, dus de flens van de kiel is in de romp verzonken, dan is het indd goed mogelijk (gaat in dat geval indd om trekbelasting in het laminaat, welke teveel is geweest)

Kan eventueel ook nog komen door bevriezing van het water ertussen (dat er waarschijnlijk wel tussen zit na 40 jaar). Door het bewegen van de boot bij het te waterlaten is dan misschien de scheur 'opengebarsten' in je cc, met dit resultaat.
De scheur zat er in dat geval al, maar kwam pas naar boven met het rijden van de boot...

In dat gevel is een keer opnieuw plaatsen van de kiel geen verkeerde gedachte!
Moet zeggen dat het bij de Pion van mijn broer ook erg meeviel, alhoewel het bog wel een hele klus was om de kiel daadwerkelijk los te krijgen. Zat zoveel plamuur/epoxy en(!) kit tussen dat na het verwijderen van de kielmoeren er nog geen enkele beweging zat in de kiel!

Na veel bikken, porren en sjorren kwam de kiel uiteindelijk los....

Succes!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheur in lengterichting en lek 29 juni 2014 15:55 #528659

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2143
En die kielplaat, zit die weer vast aan wrangen of gewoon aan het onderwaterschip?
In het eerste geval lijkt me geen probleem te zijn, in het tweede geval wordt het lastiger
Valt me wel tegen hoor van die spirit ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.158 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl