Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Ervaring met producten om haarscheurtjes te vullen

Ervaring met producten om haarscheurtjes te vullen 01 mrt 2024 17:21 #1544112

Ik heb een paar kleine, fijne haarscheurtjes in de gelcoat (in antislip) die ik graag zou willen wegwerken, heeft er iemand ervaring met onderstaande (soort) producten? welke van de onderstaande zou het beste zijn?

sailspecials.nl/magicezy

www.practical-sailor.com/boat-...ne-cracks-in-gelcoat

www.nauticgear.nl/bootonderhou...at-reparatieset.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met producten om haarscheurtjes te vullen 01 mrt 2024 18:11 #1544123

Geen ervaring mee (goedbebouwde 40 jaar oude boot) maar... Jouw boot gaat net haar het vierde seizoen in. Zijn deze scheurtjes ter plekke van incidenten, of algemeen op zwaarder belastte plekken (lieren, klamoewn, scepters)? Indien dat laatste: ik zou dit met de werf besrprken!
Laatst bewerkt: 01 mrt 2024 18:11 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met producten om haarscheurtjes te vullen 01 mrt 2024 18:14 #1544124

Mijn boot gaat het 5e jaar in, de scheurtjes zijn niet op belastte plekken. Ik denk eerder door UV straling/hitte stress. Ze zijn ook heel fijn en nauwelijks zichtbaar.
Laatst bewerkt: 01 mrt 2024 18:15 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met producten om haarscheurtjes te vullen 01 mrt 2024 18:54 #1544134

Dan zal het in Nederland wel goed gaan verder!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met producten om haarscheurtjes te vullen 01 mrt 2024 22:47 #1544158

Ik heb ook diverse haarscheurtjes bij de scepters.
Oorzaak mede watersporters, die zo nodig mijn scepters gebruiken om af te duwen. :woohoo: :woohoo:
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met producten om haarscheurtjes te vullen 01 mrt 2024 23:45 #1544164

  • perry2
  • perry2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 926
AndreAzuree schreef :
Ik heb een paar kleine, fijne haarscheurtjes in de gelcoat (in antislip) die ik graag zou willen wegwerken, heeft er iemand ervaring met onderstaande (soort) producten? welke van de onderstaande zou het beste zijn?

sailspecials.nl/magicezy

Als ik DIT ZF draadje lees, dan moeten er voldoende mensen met ervaring zijn op ZF die hier nog regelmatig actief zijn.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen.

Perry
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met producten om haarscheurtjes te vullen 02 mrt 2024 08:25 #1544179

Nachtvlinder schreef :
Dan zal het in Nederland wel goed gaan verder!

haha, ja denk ik ook :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met producten om haarscheurtjes te vullen 02 mrt 2024 21:58 #1544331

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 398
Niet netjes om een boot af te houden op de scepters, maar eigenlijk moet de constructie dat kunnen hebben! Stel je voor dst je met 90kg tegen de reling valt......
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met producten om haarscheurtjes te vullen 02 mrt 2024 22:16 #1544332

AndreAzuree schreef :
Ik heb een paar kleine, fijne haarscheurtjes in de gelcoat (in antislip) die ik graag zou willen wegwerken, heeft er iemand ervaring met onderstaande (soort) producten? welke van de onderstaande zou het beste zijn?

sailspecials.nl/magicezy

www.practical-sailor.com/boat-...ne-cracks-in-gelcoat

www.nauticgear.nl/bootonderhou...at-reparatieset.html

Met die Magicezy diverse keren geprobeert..mij is het nog niet gelukt om mooi te krijgen
Bavaria 46 Cruiser "Sparky²"
Watersporter pur sang, zowel professioneel als privé
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met producten om haarscheurtjes te vullen 03 mrt 2024 09:53 #1544361

Shebee schreef :
Niet netjes om een boot af te houden op de scepters, maar eigenlijk moet de constructie dat kunnen hebben! Stel je voor dst je met 90kg tegen de reling valt......

Vallen naar buiten kan de zeerailing prima hebben ookal weeg je 100 kg .

Druk naar binnen niet , het afduwen dus er is geen ondersteuning van de staal draden . Een paaltje van 60 cm op een klein voetje is een aardige hefboom.

Logisch dit is de vorm ; ( )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met producten om haarscheurtjes te vullen 03 mrt 2024 10:09 #1544363

Die “ondersteuning van de staaldraden” werkt ook alleen maar als de railingdraad snaarstrak staat, rekvrij is en een flinke kromming maakt. Op de meeste boten een wassen neus dus.
Laatst bewerkt: 03 mrt 2024 10:10 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met producten om haarscheurtjes te vullen 03 mrt 2024 10:17 #1544365

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met producten om haarscheurtjes te vullen 03 mrt 2024 10:22 #1544367

Off topic natuurlijk deze discussie.. Bij naar buiten vallen word jij wel opgevangen door staaldraad maar alle andere paaltjes worden naar binnen gedrukt
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met producten om haarscheurtjes te vullen 03 mrt 2024 10:23 #1544368



Als het scepterpaaltje net voor de mast naar buiten buigt, komt na een zekere uitslag de draad op spanning en buigt het paaltje naast de buiskap naar binnen.
Laatst bewerkt: 03 mrt 2024 10:30 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met producten om haarscheurtjes te vullen 03 mrt 2024 10:24 #1544369

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15010
Hoe werkt dat, haarscheurtjes veroorzaakt door UV en hitte stress ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met producten om haarscheurtjes te vullen 03 mrt 2024 10:28 #1544371

  • Zwaardje
  • Zwaardje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 229
Ik heb Magicezy gebruikt bij de haarscheurtjes op mijn boot.
De haarscheurtjes met naald schoon krabben daarna met water en zeep goed schoonmaken en laten drogen.
Vervolgens Magicezy aanbrengen.
Als het uitgehard is met schuurspons en daarna met polijstmiddel alles weer laten glimmen.
Mijn ervaring is dat het ongeveer 3 tot 4 jaar goed blijft zitten.
Voordeel is dat er geen vuil meer in de haarscheurtjes komt waardoor de haarscheurtjes minder zichtbaar worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met producten om haarscheurtjes te vullen 03 mrt 2024 10:30 #1544372

Nachtvlinder schreef :
Die ronding is nog steeds voldoende . Als de draad zou ophouden bij jouw rode lijntje klopte het maar dat doet hij niet .

De rest is dus relevant als ik bij jouw rode lijntje van buiten naar binnen druk , dan wordt de draad in zijn geheel langer en neemt de spankracht af .

Als ik op jouw rode lijntje van binnen naar buiten druk , neemt de spankracht toe, de draad kan niet langer worden, als het goed is tenminste .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met producten om haarscheurtjes te vullen 03 mrt 2024 10:37 #1544374

Nee, reactie op doorlopende rode draad is bij buiging van het paaltje voor de mast (in het midden van het getekende deel) symmetrisch. De meeste moderne “taartpunt bootmodellen” hebben zo’n vorm.

Scepterpaaltjes moeten gewoon goed gefundeerd worden. Dan ben je ook niet afhankelijk van een snaarstrak doorgezette railingdraad.
Laatst bewerkt: 03 mrt 2024 10:39 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met producten om haarscheurtjes te vullen 03 mrt 2024 10:46 #1544376

Nachtvlinder schreef :
Nee, reactie op doorlopende rode draad is bij buiging van het paaltje voor de mast (in het midden van het getekende deel) symmetrisch. De meeste moderne “taartpunt bootmodellen” hebben zo’n vorm.

Scepterpaaltjes moeten gewoon goed gefundeerd worden. Dan ben je ook niet afhankelijk van een snaarstrak doorgezette railingdraad.

Ja maar omdat de draad onderbroken door loopt is er aan de andere kant een tegen kracht naar binnen . Daarom werken spandraden in bv een brug in het beton zo goed ;)

Of zet jij nu de wet op scherp dat een "curve line" ja ja naar buiten wil als je de spanning op de lijn toeneemt . Volgens mij is het in de al oude theorie dat de lijn over de gehele lengte steeds rechter wil worden . Want hij is onderbroken van voor naar achteren.

Dat op veel boten de scepters slap zijn uitgevoerd deel ik wel , maar een keer houd het op en moet zelfs Baasklus bordjes ophangen aan de railing .
Laatst bewerkt: 03 mrt 2024 10:48 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met producten om haarscheurtjes te vullen 03 mrt 2024 10:53 #1544380

Prima zo Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met producten om haarscheurtjes te vullen 03 mrt 2024 10:56 #1544382

:)

he he ! Je leert het nog een keer ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met producten om haarscheurtjes te vullen 03 mrt 2024 11:15 #1544386

Meer om verdere zinloze discussie te voorkomen.

Sluit maar af zoals je goed dunkt :)
Laatst bewerkt: 03 mrt 2024 11:27 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met producten om haarscheurtjes te vullen 03 mrt 2024 11:25 #1544388

Het is inderdaad erg of topic . eens

zinloos ? ach als je van mening bent dat er slechts 1 visie mogelijk is , dan is het inderdaad zinloos om verder te discuteren on topic of off topic .

Ik stelde ook maar wat in het algemeen he , ik beweerde nergens dat het voor alle boten optimaal was . Maar kennelijk voelde je erg veel jeuk om er aan deel te nemen .

3Noreen stelde wel een goede vraag , daar ben ik ook wel benieuwd naar ..... wie weet leer ik weer wat.
Laatst bewerkt: 03 mrt 2024 11:26 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met producten om haarscheurtjes te vullen 03 mrt 2024 11:30 #1544389

  • Bij naar buiten toe drukken wordt de druk opgevangen en verdeeld over meerdere scepters en sceptervoetjes
  • Naar binnen toe indien tussen 2 scepters gedrukt wordt gebeurd dit in veel mindere mate en krijgen de 2 dichtstbijzijnde scepers veel meer te verduren, hoewel er door schuivende draad ook druk wordt verdeeld naar de overige scepters
  • Naar binnen toe tegen een enkele scepter, zal de volledige kracht op die enkele scepter komen.
  • Draad moet kunnen schuiven om de druk te verdelen.
  • Barstjes in de gelcoat zeggen niet veel over het constructief wel of niet aankunnen, gelcoats is niet constructief. Het glas eronder wel.
  • UV straling heeft bij modernere boten vaak meer invloed dan bij oudere boten ivm de gelcoat van nu niet meer die is wat in de jaren 70 werd gebruikt. UV straling maakt de gelcoat meer bros waardoor gemakkelijker haarscheurtjes ontstaan. Dat heeft niet zozeer te maken met hoe de boot is gebouwd, maar meer aan de milieueisen die in een bepaalde tijd geldden.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 03 mrt 2024 11:32 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met producten om haarscheurtjes te vullen 03 mrt 2024 12:00 #1544400

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15010
Orange Sunset schreef :
  • UV straling heeft bij modernere boten vaak meer invloed dan bij oudere boten ivm de gelcoat van nu niet meer die is wat in de jaren 70 werd gebruikt. UV straling maakt de gelcoat meer bros waardoor gemakkelijker haarscheurtjes ontstaan. Dat heeft niet zozeer te maken met hoe de boot is gebouwd, maar meer aan de milieueisen die in een bepaalde tijd geldden.
  • [/ul]

    Als dit zo is lijkt me dat de diepte van de haarscheurtjes heel gering is. Ik neem aan dat UV niet ver kan doordringen in het oppervlak.
    Bij oppervlakkige scheurtjes lijkt het opvullen wel een optie. En daarna bijvoorbeeld een was laag die UV bescherming bied ?
    Of worden de scheurtjes toch door iets anders veroorzaakt ? Door bijvoorbeeld verschillende thermische uitzetting van de glas laag en de gelcoat. Benoemt als thermische stress. Dan kunnen de scheurtjes veel dieper zijn.
    dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
    • Pagina:
    • 1
    • 2
    Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
    Gemaakt door Kunena
       
       
       
       
    © Zeilersforum.nl