Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: boemerang

boemerang 15 nov 2006 20:30 #11238

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
hallo,

Ik heb afgelopen maandag mijn nieuwe bootje uit hoorn opgehaalt, en zal in dit topic voor geintresseerden bijhouden wat ik er allemaal aan ga doen.

het gaat om het type boemerang (plaatje) van bouwer/ontwerper kroes uit kampen.




Mijn bootje is echter niet gebouwd door kroes zelf, maar door een leraar botenbouw, met zijn examenklas, als eindexamen project.
Wel naar de originele tekeningen van Kroes!
het enige onderscheidt is dat mij exemplaar niet overnaads is, zoals bij kroes gebruikelijk is, maar ik heb gewoon een gladde romp (karveelbouw..?)
De boot komt uit 1960

De afmetingen zijn 7,49 bij 2,30 bij 1,15.

De boot is opgebouwd uit twee lagen teak latjes op (...) spanten. De latjes zijn 4 cm breed bij 1 cm dik.
Dus een totale romp dikte van 2 cm.
Oorspronkelijk zat er een teak latten dek op, maar dat is onlangs vervangen door iroko multiplex (12 mm ). Daaroverheen ben ik van plan nog eens 5/12 mm mahonie multiplex te doen, voor de afwerking.

Op het moment is het onderwaterschip kaal, en ben ik erg aan het twijfelen wat ik er mee zal gaan doen.
Veel mensen raden mij aan de boot voor langere tijd te conserveren met epoxy glasmatten, terwijl anderen mij sterk afraden dit "doodskleed" toe te passen.
Ik ben er nog steeds niet uit!
De romp is verder hard, en glad (op een enkele oppervlakkige aantasting na.) maar dat mag geen naam hebben.
Waar ik wel zeker van ben is dat de romp wit word, blank gelakt is geen optie (sowieso niet als er matten aan te pas komen)
omdat de boot voorheen rood geschilderd was krijg je het moeilijk weer mooi blank!

Het dek (nieuw mahonie) wil ik graag blank aflakken, mocht het geen 1 componenten bootlak worden, dan wel 2 componenten hars (tips zijn welkom!)
De opbouw lak ik wel 1 componenten af, en het dak ervan is al wit geschilderd, wat ik persoonlijk erg mooi vind, dus dat geef ik nog een extra onderhoudslaagje,
net als bij de rest van het houtwerk (kuipranden enz.)

Het interieur was erg makkelijk te demonteren, en ik zal het een beetje aanpassen naar mijn eigens smaak (twee extra hondenkooien onder de kuipranden) met verder aan bakboord het keukenblokje met wasbakje, en 2 gaspitjes. En dan voorin 4 zitplaatsen.
In de punt het gebruikelijke twee persoons bed, en aan stuurboord het toilet.
In de punt een 50l watertank.

Er zit ook een inboard in, een yanmar 10 pk diesel. volgens de vorige eigenaar nog wel lopend, en niet al te lang geleden gereviseerd. Omdat ik geen verstand heb van diesels (alleen tweetakt eencilinder motoren) en alle bedienings panelen los in een kratje liggen, laat ik iemand anders dat aansluiten, en nakijken. (hopen dat het loopt!)

Verder maak ik nog fotos van de vorderingen.
Alle tips zijn inelkgeval welkom (vooral over de romp!)
En ik nodig iedereen die verstand van houten scheepjes heeft, in de omgeving van Almere een kijkje te komen nemen!
gr, Marius
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 15 nov 2006 20:36 #11239

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Fraai! Succes met het opknappen. Hoe is de binnenkant, is het interieur nog een beetje om aan te zien of moet dat ook aangepakt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 15 nov 2006 21:05 #11240

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Fraai! Succes met het opknappen. Hoe is de binnenkant, is het interieur nog een beetje om aan te zien of moet dat ook aangepakt?

de tekst kwam wat later als het plaatje, moest even uitvinden hoe ik die plaatsen moest :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 15 nov 2006 21:15 #11242

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9726
Persoonlijk zou ik niet kiezen voor epoxymatten op het onderwaterschip, maar gewoon traditioneel met Bottomcoat weer opnieuw opbouwen. Als je dit netjes doet en bijhoudt gaat je Boemerang lang mee. Bij mij in de loods staan meer Kroes schepen (sta dan ook in Kampen tegenover Kroes), hier zie ik de meeste mensen toch gewoon traditioneel werken en veel boten zijn na 30 tot 50 jaar nog steeds in goede conditie. Ook de schepen van Kroes zelf, die bij Kroes onder handen genomen worden blijven op deze manier in prima conditie. Op deze manier kan het hout netjes uitzetten en krimpen. Conserveer je met epoxy en als dit niet goed gebeurd of je krijgt schade aan de epoxy, dan heb je een probleem.
Je multiplex dek kan je wel met 2-componenten aflakken, zelf heb ik mijn Waarschip ook op die manier gedaan. Lak daarna wel af met 1-component, deze hebben een beter UV filter. 2-C is gevoeliger voor UV dan 1-C.

Succes met je werk!

Groet,

Eric
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 16 nov 2006 15:41 #11254

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
ok bedankt!
begin nu steeds meer overtuigd te worden om voor een goed 1 componenten systeem te kiezen...
maar ik blijf nog met de vraag zitten, of het hout dan niet te nat word als het er met het werken van het hout in en uit kan stromen.
en moet de romp van binnen dan ook gelakt worden?
(er zit nu niets op)
gr. Marius
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 16 nov 2006 17:13 #11255

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Mooi project !
Gezien de leeftijd van de boot en de volgens mij nog goede staat, zou ik gewoon weer verdergaan met het verf systeem wat erop zit.
Onderzijde van dek en kajuitdak beter niet lakken op deze wijze kan het hout blijven ventileren.
Ik weet niet wat er in de bilge zit, is dit ook allemaal blank ?

alvast veel succes

Ron
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 16 nov 2006 17:47 #11256

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9726
Hoi Marius,

Het hout wordt zeker niet te nat, en rot treedt ook niet op als je daar bang voor bent. Anders waren al die klassieke schepen allang vergaan! Wat veel erger is is als zo'n boot als een Boemerang te lang op de kant blijft en te ver indroogt. Hierdoor ontstaan dan schuren in het hout en dan krijg je meer ellende. Dus na de winter op tijd het water in of via de binnenkant met natte jute zakken of regelmatig sprayen de boel iets vochtig houden. Het in en uitstromen zal wel meevallen, vergelijk maar eens een houten regenton. Eenmaal nat is de ton dicht, dit gebeurd ook met je boot. Er stroomt dus niet voortdurend water heen en weer. Ook kan je hetzelfde effect merken met deuren in huis, in de winter door het vocht iets klemmen, in de zomer gemakkelijk te bewegen.

Succes.

Groet,

Eric
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 08 dec 2006 17:46 #11685

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
bedankt voor jullie antwoorden!

Ik ben ondertussen bezig geweest met de binnenkant van de boot, en heb twee honden kooien gemaakt achterin, die de vorige eigenaar eruit had gehaald, en had afgesloten.
Scheelt een hoop ruimte, en ze zijn best ruim. Iemand van 1 meter 80 kan er makkelijk comfortabel inliggen.

Ook heb ik de motorkist in de kajuit naast de trap dichtgemaakt.
Ik vermoed dat daar ooit de wasbak heeft gezeten, maar ik maak een nieuw keukenblokje wat verder naar voren toe.

Er zat een een geribbeld materiaal aan de binnenkant van de motorkist, maar dat was overal zeike nat, en heb ik er zo uit kunnen trekken.
Ik had me ook laten vertellen dat dat troep was, maar weet iemand een goed isolerend, en vuur afwerend materiaal voor aan de binnenkant?
(niet te duur)

Binnenkort ga ik ook het dek op maat zagen, ik heb nu 3 platen mahonie besteld, dus dat wil ik ook op maat hebben zodat ik dat in het voorjaar met epoxy kan verlijmen op het huidige dek.

Ik weet nog steeds niet of ik glasmatten ga gebruiken ofniet.
Maar er zijn onderhand een hoop mensen die dat sterk afraden, maar ook nog steeds mensen (ook met houten boten, en kennisen met houten boten in de glasmatten) die glasmatten als HET conserverings middel zien

Ik ben er nog niet uit dus, maar de kans is al vele malen groter dat ik gewoon een goed 1 componenten systeem van bijvoorbeel sikkens ga gebruiken.
Maar de echte overtuiging moet nog komen!

En morgen komt er eindelijk een zwaar waterdicht zeil over mijn boot heen, want deze word zeike nat onder de slechte kwaliteit zeiltjes van de praxis.

Nu moet ik nog voor het gaat vriezen (als dat gebeurt deze winter
tenminste) de motor nog winterklaar maken...
Ikzelf heb geen verstand van scheepsdieseltjes, maar heb wel veel kennis en ervaring met 2 takt benzine motoren (alleen luchtgekoeld)
Wat ik inelkgeval al weet is dat het water uit de motor moet, en ik heb dan ook het kraantje bij de waterinlaat bij de cilinder open gedraaid, en er kwam ong. 50/100 ml water uit. Dan moet het meeste er al uit zijn toch?
Verder heeft deze motor zover ik weet al ruim 5 jaar niet gedraaid, en heeft al die tijd met boot en al in een loods gelegen.
Dus deze is niet vrijgesteld aan temperaturen onder de 0 graden.
Ik wil ook graag komende week de motor eens starten, zodat ik in het vaarseizoen er niet achter hoef te komen dat deze het helemaal niet doet.
Ik denk de motor te kunnen koelen door gewoon via een trechter water in de slang waar normaal de wierpot aanzit te gieten.
Is dit een oplossing?
Want iemand vertelde mij dat ik met een electrice pomp water vanuit een emmer naar de motor moest pompen, maar dit leek mij vergezocht, terwijl het toch ook gewoon in de slang gegoten kan worden als je deze loskoppelt?
Moet ik verder nog ergens rekening mee houden?
bijv. nog toevoegingen van olie aan de diesel? of word een diesel anders gesmeerd? (kan ook geen olie reservoir vinden ofzo...)
En verder is de motor helemaal ontkoppeld van bedienings panelen (ik heb een alu. plaatje met startknop erop, en een alu. plaatje met een aantal schakelaartjes los bij de boot gekregen, en daar steken ook wat draadjes uit ,maar daar kan ik geen touw aan vast knopen, want uit de motor komt verder helemaal geen draadboom ofzo, alleen twee dikke accu kabels.
Kan ik de motor starten door simpelweg de accu aan te sluiten, en daartussen een schakelaartje te plaatsen?
Ik weet namelijk echt niets van scheepsdiesels, dus alle tips zijn welkom!!
gr. Marius
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 08 dec 2006 23:48 #11688

Beste Marius,

voor het geluidsisoleren van je motorkist bestaan er dempingsplaten. Dikke rubberen matten die je in je motorruimte kunt plakken. Of het helpt is maar zeer de vraag, hiervoor kun je beter de waterkampioen raadplegen van 2 of 3 maanden terug, waar ze een compleet artikel hebben geweid aan het dempen van het motorgeluid.
In het kort kwam het hier op neer: alle gaten en kieren afdichten anders helpt het geen moer. Ik weet niet of dat in jou situatue haalbaar is.

Over epoxy en glasmat hebben we genoeg meningen gegeven, de een doet het wel, de ander doet het niet. Dit is toch een keuze die je voor jezelf moet maken en daar de gevolgen van moet dragen. Zoals je misschien nog weet ben ik er geen voorstander van, andere mensen wel. Als je al een nieuw dek gaat maken zie ik het voordeel van epoxy niet zo. Er zijn voldoende conventionele middelen om de eerst e 30 jaar je niet druk te hoeven maken omtrent rot.

Diesel
Als het goed is heb je ergens een carter zitten en moet er ook een peilstok zijn. Ik zou zeker controleren of er nog voldoende olie in het carter zit, beter nog, olie verversen zodat je niet oude vervuilde troep door de motor blaast. Als het beestje al 5 jaar heeft stilgestaan (onder minimale condities) hoop ik dat 'ie het doet. Cilinder, kleppen, brandstofpomp, waterpomp, alles kan vastgeroest zijn. Even de cilinderkop eraf halen en een paar druppels olie kan helpen.

Het water uit de slang laten lopen is niet voldoende. Ik maak de slang los van de wierpot, steek er een grote trechter op en vul die met antivries. Daarna laat ik de motor zolang lopen dat de antivries er aan de achterkant weer uitkomt. Dan weet je zeker dat al het water eruit is en/of voldoende gemengd is met antivries.

Of je dezelfde truuk kunt uithalen met gewoon water weet ik niet, een motor van ronde de 8 PK pakt nogal wat water op, aan een trechter heb je denk ik te weinig. Je kun altijd een 10 liter emmer er naast zetten en daar de aanvoerslang in zetten, heb je wat meer marge.

Stroomsgewijs zou ik zeggen de plu en de min van de startmotor aansluiten op een accu en proberen of 'ie het doet. Een kabelboom komt niet veel voor op kleine kajuitzeilers, alles wordt vanuit de accu, via een schakelkastje geregeld. Modernere jachten zullen wel een kabelboom met alles erop en eraan hebben, maar jouw boot (petroleumtijdperk) is nog van het oude stempel, dus mooi zo houden lijkt me.

Diesel wordt niet gesmeerd zoals mengsmering in een 2-takt. Een dieselmotor heeft een carter met olie, net zoals in een auto. Je geeft je auto ook geen tweetaktbranstof van bijvoorbeeld 1:50 of 1:100. Het carter moet er echt zitten, goed speuren naar een vuldoppie.

Succes, Hedzer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 09 dec 2006 00:41 #11690

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Even over dat motorgeluid.
Er bestaan inderdaad dempingsplaten. Een bekend adres daarvoor is www.noisecontrol.nl/akoestische_materialen.html. Ik schrok wat terug van de prijs, moet ik zeggen, dus ik besloot bij mijn boot eerst de goedkope variant te gebruiken.
Bij de Gamma is van dat eierdoppenschuim te koop, ik meen 10 euro per m2. Daar heb ik er 2 van gekocht en het spul met bisonkit in het motorruim gelijmd. Resultaat: voor de isolatie kon je elkaar niet meer verstaan als de motor draaide, na de isolatie is alleen een acceptabel gebrom over. Kieren en gaten wel goed dichtmaken, dat helpt inderdaad al heel veel!
Mijn overweging om de goedkope variant te nemen en niet de dure, brandveilige en oliebestendige:
- in een motorruimte hoort de olie niet in het rond te slingeren dus dat oliebestendige is niet van toepassing
- brandveilig is geen issue, wanneer heeft een dieselmotor nu last van brand?
- als dit spul over 3 jaar uit elkaar valt trek ik de restanten eruit en lijm in een paar uur weer nieuwe erin, maar laat me nu maar even experimenteren...

Kortom, minimale inspanning, maximaal resultaat :D

Qua diesel sluit ik me aan bij Hedzer. Dit voorjaar heb ik de elektra van de diesel en de rest van de boot vervangen en het is ontzettend simpel. Dikke draad naar de startmotor en de gloeispiraal, inschakelen en starten maar. Verder is er geen bedrading nodig om de motor te laten lopen. Welkom in de wereld van de eenvoudige diesels ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 09 dec 2006 03:11 #11691

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Bij de Gamma is van dat eierdoppenschuim te koop, ik meen 10 euro per m2. Daar heb ik er 2 van gekocht en het spul met bisonkit in het motorruim gelijmd.
....
- als dit spul over 3 jaar uit elkaar valt trek ik de restanten eruit en lijm in een paar uur weer nieuwe erin, maar laat me nu maar even experimenteren...
Begin maar vast met sparen.

In mijn boot zit ook goedkope eierdoppenrommel van de Gamma wat al aardig aan het verpulveren is. Miijn motor is keurig droog. Het hoeft dus niet alleen rondsproeiende olie te zijn wat de boel aantast maar blijkbaar zijn dampen en de warmte voldoende om de boel te laten vergaan. Het geeft bovendien aardig wat rotzooi als je het er uit wil slopen (gelukkig zit de boel bij mij met dubbelzijdig plakband vast).

Als je de boot lang wil houden en je voor één keer klaar wil zijn zou ik toch wat meer uitgeven en kwalitatief goed materiaal kopen. Ben je van plan de boot weer binnen drie jaar weer te verkopen; zo lang zal de Gamma eierdoos het vast wel uithouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Topics 09 dec 2006 10:37 #11694

Beste Marius,

vriendelijk verzoek om je topics in 1 afdeling te plaatsen. Ik kan me voorstellen dat je vragen verschillende onderwerpen beslaan maar je maakt het nodeloos ingewikkeld. Je topic in dieselmotoren heb ik dan ook gesloten.

Hedzer Bergsma
Moderator
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 09 dec 2006 12:07 #11698

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Ik doe het als volgt:

Thermostaat er uit halen, deze zit vaak waar de slangen als eerste de motor in gaan, er zit een bypass bij die het water om de motor heen laat lopen.

Slangen bovenaan loskoppelen en antivries van boven erin gieten, zie je van onderen blauw antivries water er weer uit lopen dan is het goed.

Antivries in wierpot gieten.

Electrische pomp lijkt me sterk, er moet een door een v-snaar aangedreven waterpomp zitten, deze open maken en impeller er uit halen en deze in de talkpoeder bewaren.

Als je er van boven antivries in giet moet dit dan ook uit de open waterpomp komen.

gewoon goed kijken hoe het koelsysteem in elkaar zit en zorgen dat overal antivries zit, het weghalen van de thermostaat is belangrijk omdat deze de toegang tot de motor blokkeerd.

Het laten aanzuigen van antivries bij lopende motor kan ook, maar zoals ik het nu doe werkt het goed en is er geen risico tot vast lopen van de motor of een kapotte impeller.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 09 dec 2006 13:55 #11702

Ik doe meestal de laatste optie van Remco:

Wierpotdekse open, paar vaten antivries klaar staan, ( makkelijkst met twee man) Ander start de motor, loopt naar achter en wacht net zo lang tot hij/ zij groen uit de wateruitlaat ziet komen, en stopt de motor.

Vervolgens de kogelkraan van de aanzuigpijp even open en dicht doen, vervolgens de wierpot sluiten.
mazzel,

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 09 dec 2006 16:46 #11703

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Ik doe meestal de laatste optie van Remco:

Wierpotdekse open, paar vaten antivries klaar staan, ( makkelijkst met twee man) Ander start de motor, loopt naar achter en wacht net zo lang tot hij/ zij groen uit de wateruitlaat ziet komen, en stopt de motor.

Vervolgens de kogelkraan van de aanzuigpijp even open en dicht doen, vervolgens de wierpot sluiten.

Bij deze optie is het wel belangrijk om de motor goed warm te laten lopen of de thermostaat eruit te halen, want anders komt de antivries niet in het motorblok en kan dat gedeelte alsnog stuk vriezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 09 dec 2006 17:02 #11704

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Sorry voor het dubbel plaatsen van het topic, ik had beter dat stukje over de diesel apart kunnen plaatsen bij inboard motoren.

Inelkgeval erg bedankt voor jullie adviesen!
Ik heb wel een dop naar de/het? carter gevonden (denk ik) alleen zonder pijlstok...
Maar het valt natuurlijk alsnog te pijlen met een plastic staafje.
Verder heb ik eens wat beter gezocht naar de electriciteit, en dat ziet er als volgt uit:
Er loopt een bundeltje draadjes uit de motor (samengevoegd zodat het op 1 dikke kabel lijkt)
Deze draadjes lopen naar een vierkant aluminium doosje, waar wat draadjes uitsteken, en weer ergens anders aan dat doosje vastzitten enz.]
Vanuit dat doosje lopen de twee dikke accu kabels (rood/zwart) en nog een derde bundeltje draadjes (ook samengevoegd) waarvan 1 wit draadje aan een paneeltje met de startknop vastzit, en nog 2 draadjes die naar een klein lampje gaan, die in het paneeltje hoort.
En verder zit er nog een los draadje bij, die vermoedlijk de +/- vam de startschakelaar is.

Dit paneeltje heb ik ergens onderin de spiegelkist gevonden (lag los Ivm. vervangen van de kuip wandjes denk ik) maar deze lag in een plasje water. Kan ik nu gewoon de + en - aansluiten aan de start schakelaar, en een accu aan de kabels koppelen om de motor te starten?
of is dat gevaarlijk, omdat de schakelaar in het water gelegen heeft?

Als dat zou kunnen, dan zorg ik voor nieuwe carter olie inde carter, en dan zou de motor moeten draaien toch?
(de koeling regel ik dan met de slang in een emmer water)

Dan nu nog een vraagje over de navigatie verlichting enz.
Ik heb een startmotor, die tevens de dinamo is voor de verlichting aanboord.
Aangezien er alleen accu kabels, en draadjes voor de startschakelaar (en voor 2 kleine waarschuwingslampjes) uit de motor komen (met daartussen dus dat alu. doosje)
vraag ik mij af hoe dan de boordverlichting, en navigatie verlichting aan de accu hoort aangsloten te worden?
Ik heb wel een paneeltje gevonden met diverse schakelaartjes, en hier komen natuurlijk een hoop afgeknipte draadjes uit, maar het is niet bruikbaar meer.
Dus hoe zit de boordverlcihting aan de accu gekoppelt?
gr. Marius
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 09 dec 2006 17:06 #11705

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Als ik dit zo lees zou ik alle bedrading er uit trekken en alles opnieuw (laten) aansluiten, want zo blijf je problemen houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 09 dec 2006 17:26 #11706

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Neenee, het ziet er allemaal goed uit, en de aansluitingen ook.
Wat ik me in het kort gezegd afvraag is:
hoe zit de boordverlichting aangesloten aan de accu?
Moet ik gewoon 1 plus, en een min draadje van de accu naar een schakelaar paneeltje trekken, en vanuit dat paneeltje alle verlichting?
Verder lopen er al geen draden meer door de boot, aleen nog die van de mast naar de kajuit, met een stekkertje.
gr. Marius
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 09 dec 2006 17:54 #11708

Marius mag ik vragen wat voor motor je hebt??
mazzel,

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 10 dec 2006 09:40 #11714

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Denk toch ook dat je even opnieuw moet beginnen.
Kunt wel het oude systeem als basisvoorbeeld nemen.
Niet gaan stoeien met oude schakelaartjes en draadje aan draadje koppelen, want op die manier word het zooi.
Simpel systeem; Accu, hoofdschakelaar, hoofdzekering, cicuitzekeringen, schakelaars accesoires en verlichting, verbruikers.
Start en laad cicuit komt paralel aan bovestaand systeem, de accu is de centrale factor in dit systeem.
Lijkt ingewikkeld, is het niet.
Dat alu doosje is de spanningsregelaar van de dynastart.

groet

Ron
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 10 dec 2006 10:19 #11716

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
bedankt!

Het gaat volgens mij om een yanmar nts 85 9 pk (dit denk ik omdat ik een foto van zoeen heb gezien, en die lijkt er sprekend op)

Verder klinkt het allemaal inderdaad ingewikkeld, maar ik denk dat ik iemand er moet naar laten kijken, om vervolgens mij te vertellen hoe het moet, en wat ik nodig heb!
gr. Marius
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 10 dec 2006 16:27 #11723

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
...Verder klinkt het allemaal inderdaad ingewikkeld, maar ik denk dat ik iemand er moet naar laten kijken, om vervolgens mij te vertellen hoe het moet, en wat ik nodig heb!
gr. Marius


Ook aan te bevelen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 10 dec 2006 22:08 #11726

Ja marius,

zo simpel is het in principe wel.

Meesta lloopt er vanaf de accu een dikke kabel naar het knoppenpaneeltje. Vanaf het paneeltje worden de zaken aangestuurd door het knopje op aan en uit te zetten.
Sommige apparaten zoals marifoon worder ook direct door de accu gevoed en niet via het schakelpaneel in verband met veiligheid, dit alles zal in de instructieboekjes staan.

Hedzer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 11 dec 2006 11:08 #11730

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Oke, er kan weingig fout gaan, want als het niet werkt wat ik inelkaar geknutseld heb, dan begin ik gewoon opnieuw. En zo doende leer ik het wel.

Maar ik ben van plan binnenkort de motor eens te starten, en dan de aanzuig slang van het koelwater in een vaatje antivries te zetten, en dan gewoon starten die handel.
Maar ik wil dus eerst de carter olie verversen, alleen weet ik niet welke olie ik moet hebben? en verder weet ik ook niet de hoeveel. (ik dacht dat dat normaal op de carter stond aangegeven, maar ik kan niks vinden)
Ik ben ook van pan een boekje bij yanmar te regelen, maar daarvoor heb ik eerst nog zekerheid van het type motor dat ik heb nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 11 dec 2006 11:51 #11731

Beste Marius,

zo moet je inderdaad je motor wel vol antivries krijgen. Vergeet niet om een emmer bij de wateruitlaat te hangen, anders zet je de loods onder water.
Kijk ook nog even of je uberhaupt een thermosstaat hebt, de mijne (Renault RCD8) heeft deze namelijk niet.

Hoeveelheid cartelolie weet ik ook niet, meestal staat dit inderdaad ergens op een typeplaatje, anders even bij Yanmar vragen, zij weten het wel. Type motorolie mag je zelf eigenlijk weten, ik gebruik altijd de standaard 15W40, je kunt ook speciale dieselcarterolie krijgen met ABS, QPU en andere toevoegingen. Ik weet niet of je dit belangrijk vindt.

Boekjes kun je ook hier krijgen, meestal weet iemand wel een site waar je dit kunt downloaden, even een aparte vraag op de motorenafdeling zetten.

Groeten,

Hedzer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.291 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl