Denk erover de accu's (start en lichtaccu) in de kiel in een waterdichte accubak te plaatsen, is een mooie ruimte voor onder de kajuitvloer en lage plaatsing ten gunste van de stabiliteit. De water en dieseltank zullen normaal gesproken niet vol zijn bij kortere (weekend-) tochtjes. Het is en blijft natuurlijk een 22 voeter, dus beperkte ruimte.
Mijn uitgangspunt voor de inrichting is; op de binnenwateren en langer verblijf in verre havens… voorin een "ruime" 2 persoons kooi (tafel naar beneden en kussen erop) en plunjezakken en zeilen in de diepe hondekooien. Tsja, we slapen graag naast elkaar! Blijft er ook nog genoeg ruimte om op de banken te zitten/liggen.
Op zee, twee ruime hondekooien, banken vrij en in de voorpunt genoeg bergruimte d.m.v. afsluitbare plastik boxen en voor de zeilen een net of zeildoek gespannen.
Voor de spoelbak is bewust de plek bij de kajuitingang gekozen om staand, met het kajuitluik open, te kunnen wassen en te kunnen koken (uitschuifbare kooktoestel aan bakboord). Verder heb ik zitten zoeken naar een geschikte koelkast of lade. Helaas niets kunnen vinden wat past. Wordt een koelkist onder de bakboord bank. Kan daar 50 liter kwijt. Isoleren met 50mm polyurethaan, bankkussen als extra isolatie en mogelijk een watergekoelde agregator.
De tafel neemt in de inrichting best een belangrijke plaats in. Hij dient gewoon als tafel om lekker aan te kunnen eten, maar verlaag ik hem, met kussen erop, dan is het een vergroting van de dubbele voorkooi. Kan ook in de kuip gezet worden en, als ik solozeil, kan op de plaats van de tafel zelfs een burostoel en de tafel daarvoor als kaartentafel (met laptop
) Uitschuifbare kaartentafel aan stuurboord komt er sowieso.
Wil ook nog de romp verlengen… een Hurley 22 heeft namelijk de neiging "achterover" te liggen, de kont ligt vaak te diep in het water. Vandaar mijn idee de romp aan de achterzijde te verlengen zodat er een (maximale) langere waterlijn ontstaat en meer drijfvermogen achterin. En een nieuwe mast.. meter langer! Maar even terug naar de orde van de dag
Vandaag weer flink geschuurd, ben binnen al halfweg in de hondekooien….is echt afzien!
Ook de hennegatskoker uit de boot gehaald. Pff, wat was dat ding er moeilijk uit te krijgen. Zit natuurlijk op een onmogelijke plaats, achterin de motorruimte onder de kuip met nog een stuk binnenschaal, waardoor je niet bij de rompdoorvoering kan. Had achteraf ook geen zin gehad want de moer zat muurvast geroest!. Liggend in de hondekooi kon ik met wringen en buigen net met de slijptol bij de stalen buis komen en deze doorslijpen. Is een gegalvansieerde pijp. Flink geroest na 40 jaar en een bekend mankement bij de eerste generatie Hurley’s. Natuurlijk is daardoor de roerkoning ook aangetast en het roer ook nog eens te klein bij mijn versie.
Nu ik toch aan het roer bezig was ook even gekeken naar de afsluiting van de buitenboordmotor-in-bun afdichting… en jawel, na even de slijper erop gelijk lekkage en loszittend polyester/glasvlies!
Op zich geen probleem, wist ervan bij aankoop, maar wel; weer extra werk…
Ergens las ik; “des te meer je doet des te meer je wil doen…” Dat is wat ik nu ook tegenkom. Naarmate ik meer en meer ontdek hoe m’n Hurley in elkaar zit, met alle gebreken van dien, krijg ik ook de neiging meer te veranderen en verbeteren. Toch hoop ik volgende zomer lekker te kunnen zeilen en zal dus prioriteiten moeten stellen. In één jaar alles oké gaat niet lukken denk ik. Ik vind de Hurley 22 één van de mooiste zeewaardige kleine kajuitzeiljachten die er bestaan. Ze zijn zeewaardig, hebben een hele sterke romp, en er is met de nodige inventiviteit iets moois van te maken. Dat vergt vooral geduld en tijd.
Wordt vervolgt!