Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: renovatie en verbouw Hurley 22

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 26 sept 2010 17:52 #151276

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Tsja, polyester krimpt behoorlijk, en scheurt bij uitharding in dikke delen. Maar als ik het goed begrijp, dan zit de gietijzeren kiel in een polyester kiel. Dan zou je aan de buitenkant geen roest moeten zijn. Ik meen me te herinneren dat ik dat wel zag? Kan ook wat porositeit in de polyester zijn.

Je kan "op hoop van zegen" de boel goed laten drogen, en nagieten met epoxyhars, met lage viscositeit en lange uithardingstijd.

Over je wantputtingen: Let op 2 dingen: Construeer e.e.a zodanig dat de vezel belast wordt op een manier waarin het goed is: trek. Dus UD over de "kapstok" hangen en dan e.e.a. vastlamineren aan de wand.
Je kan wel de kapstok eerst tegen de wand zetten, en er dan rijkelijk overheen lamineren, maar dan belast je het laminaat op de manier waarop het het minst sterk is: afpelsterkte. Je trekt de wantputting dan in het slechte geval tussen de lagen door, als een soort kaasschaaf. (uiteraard in het extreme geval, maar toch...)
En dan het tweede punt: Je refereert aan het gebruik van koolstof. Dat kan ik niet aanraden, tenzij je de hele putting uit koolstof maakt. 2 redenen: galvanische corrosie, en een reden die moeilijker uitleggen is, daarom een vergelijking:
Koolstof is te vergelijken met staal, glas met elastiek. Stel dat ik nu een staaldraad heb die 1000 kg kan dragen, en een elastiek dat ook 1000 kg kan dragen. Beide knoop ik aan een oog, met daaraan een gewicht van 2000 kg. Kan ik dat nu optillen? Nee dus. Eerst zal de staaldraad breken, dan het elastiek.

Het mengen van koolstof en glas is dus een optie die veel denkwerk vereist.

Ik zou voor de eenvoud gewoon glas UD nemen. (www.polyestershoppen.nl)

Over je relief: Ik zou dan 200 grams woven roving nemen. Een glasweefsel is zodanig fijn van structuur, dat je deze slechts met veel werk en ervaring gelijkmatig krijgt. Iets teveel hars en je structuur is weg. Woven Roving is grover, en derhalve vergevingsgezinder. Ik zou het proberen horizontaal aan te brengen, dan heb je geen overlappen.

Wat je ook kan doen is DD lak smeren, en na 5 minuten nog eens narollen, desnoods met een structuurroller. Dit deden we met open boten aan de binnenkant, werkte prima.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 29 sept 2010 19:25 #152033

  • onlein
  • onlein's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 126
vandaag weer heftig aan het slijpen en schuren geweest, 't vordert gestaag. om mezelf extra te motiveren maar eens de oude en huidige situatie onder elkaar gezet:

zo was het..

en zo is het nu!
voorlopig nog niet aan op/inbouwen toe maar het zit er aan te komen!! het idee voor de nieuwe inrichting begint in ieder geval al aardig vorm te krijgen.
Laatst bewerkt: 29 sept 2010 20:15 door onlein.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 29 sept 2010 22:03 #152064

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Mbt. je indeling: zowel de water- als de dieseltank staan heel ver uit het midden, probeer die zo veel laag mogelijk en ook zo dicht mogelijk bij het midden van de boot te plaatsen (voor zover mogelijk natuurlijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 29 sept 2010 23:20 #152067

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Zelfde geldt voor accu's, die ik hier zo gauw niet zie.

Goed in balans is al mooi (niet alle zware dingen achterin dus), alles laag en dichtbij de kiel is nog mooier. Ach het is ook geen racer natuurlijk, dus hoe belangrijk dat is kun je over twisten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 30 sept 2010 18:47 #152238

  • Sjaap
  • Sjaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
Ik vind dit een briliant topic en blijf ik volgen!

Zou er zo een boot bijkopen om zo'n klus groots aan te pakken, heerlijk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 30 sept 2010 20:23 #152268

  • onlein
  • onlein's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 126
Denk erover de accu's (start en lichtaccu) in de kiel in een waterdichte accubak te plaatsen, is een mooie ruimte voor onder de kajuitvloer en lage plaatsing ten gunste van de stabiliteit. De water en dieseltank zullen normaal gesproken niet vol zijn bij kortere (weekend-) tochtjes. Het is en blijft natuurlijk een 22 voeter, dus beperkte ruimte.
Mijn uitgangspunt voor de inrichting is; op de binnenwateren en langer verblijf in verre havens… voorin een "ruime" 2 persoons kooi (tafel naar beneden en kussen erop) en plunjezakken en zeilen in de diepe hondekooien. Tsja, we slapen graag naast elkaar! Blijft er ook nog genoeg ruimte om op de banken te zitten/liggen.
Op zee, twee ruime hondekooien, banken vrij en in de voorpunt genoeg bergruimte d.m.v. afsluitbare plastik boxen en voor de zeilen een net of zeildoek gespannen.
Voor de spoelbak is bewust de plek bij de kajuitingang gekozen om staand, met het kajuitluik open, te kunnen wassen en te kunnen koken (uitschuifbare kooktoestel aan bakboord). Verder heb ik zitten zoeken naar een geschikte koelkast of lade. Helaas niets kunnen vinden wat past. Wordt een koelkist onder de bakboord bank. Kan daar 50 liter kwijt. Isoleren met 50mm polyurethaan, bankkussen als extra isolatie en mogelijk een watergekoelde agregator.
De tafel neemt in de inrichting best een belangrijke plaats in. Hij dient gewoon als tafel om lekker aan te kunnen eten, maar verlaag ik hem, met kussen erop, dan is het een vergroting van de dubbele voorkooi. Kan ook in de kuip gezet worden en, als ik solozeil, kan op de plaats van de tafel zelfs een burostoel en de tafel daarvoor als kaartentafel (met laptop :laugh: ) Uitschuifbare kaartentafel aan stuurboord komt er sowieso.
Wil ook nog de romp verlengen… een Hurley 22 heeft namelijk de neiging "achterover" te liggen, de kont ligt vaak te diep in het water. Vandaar mijn idee de romp aan de achterzijde te verlengen zodat er een (maximale) langere waterlijn ontstaat en meer drijfvermogen achterin. En een nieuwe mast.. meter langer! Maar even terug naar de orde van de dag ;-)

Vandaag weer flink geschuurd, ben binnen al halfweg in de hondekooien….is echt afzien!
Ook de hennegatskoker uit de boot gehaald. Pff, wat was dat ding er moeilijk uit te krijgen. Zit natuurlijk op een onmogelijke plaats, achterin de motorruimte onder de kuip met nog een stuk binnenschaal, waardoor je niet bij de rompdoorvoering kan. Had achteraf ook geen zin gehad want de moer zat muurvast geroest!. Liggend in de hondekooi kon ik met wringen en buigen net met de slijptol bij de stalen buis komen en deze doorslijpen. Is een gegalvansieerde pijp. Flink geroest na 40 jaar en een bekend mankement bij de eerste generatie Hurley’s. Natuurlijk is daardoor de roerkoning ook aangetast en het roer ook nog eens te klein bij mijn versie.




Nu ik toch aan het roer bezig was ook even gekeken naar de afsluiting van de buitenboordmotor-in-bun afdichting… en jawel, na even de slijper erop gelijk lekkage en loszittend polyester/glasvlies!


Op zich geen probleem, wist ervan bij aankoop, maar wel; weer extra werk…
Ergens las ik; “des te meer je doet des te meer je wil doen…” Dat is wat ik nu ook tegenkom. Naarmate ik meer en meer ontdek hoe m’n Hurley in elkaar zit, met alle gebreken van dien, krijg ik ook de neiging meer te veranderen en verbeteren. Toch hoop ik volgende zomer lekker te kunnen zeilen en zal dus prioriteiten moeten stellen. In één jaar alles oké gaat niet lukken denk ik. Ik vind de Hurley 22 één van de mooiste zeewaardige kleine kajuitzeiljachten die er bestaan. Ze zijn zeewaardig, hebben een hele sterke romp, en er is met de nodige inventiviteit iets moois van te maken. Dat vergt vooral geduld en tijd.
Wordt vervolgt! :laugh:
Laatst bewerkt: 30 sept 2010 20:27 door onlein.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 30 sept 2010 20:27 #152269

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Als je dit voortvarende tempo vol weet te houden ben jij in het voorjaar de eerste die weer rondjes op de plas zeilt ;) Respect, wat dat betreft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 30 sept 2010 20:30 #152270

  • onlein
  • onlein's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 126
Ben ook heel erg blij met alle reakties hier op het forum, werkt super motiverend kan ik wel zeggen! Dus iedereen die me schrijft, dankjewel!!!!
Laatst bewerkt: 30 sept 2010 20:31 door onlein.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 30 sept 2010 20:56 #152278

  • bertje71
  • bertje71's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 259
Ook ik volg het graag en hoop er wat ideeën uit te halen, wil indien je dat leuk vind ook zeker een keertje je werk komen bewonderen, Middelburg? aangezien ik in januri/ februari de loods in ga voor een maand met de hurley voor het interieur en evt poets- of verfbeurt.
Waarom draait de wind altijd, als je net lekker voor de wind gaat??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 30 sept 2010 21:00 #152279

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Verlengde spiegel was een geintje hoop ik? Die steekt nu al geheel boven water, dus verlengen geeft geen drijfvermogen maar juist extra gewicht...

Gewichtsverdeling heb je met jouw herindeling trouwens helemaal zelf in de hand :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 30 sept 2010 21:02 #152281

  • onlein
  • onlein's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 126
Bertje71, je bent van harte welkom! en inderdaad Middelburg is juist maar de boot ligt in Colijnsplaat. Kan daar binnenkort, als ik uitgeschuurd ben, de loods in en gaan bouwen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 30 sept 2010 21:16 #152285

  • onlein
  • onlein's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 126
@Web, op deze foto zie je de geschilderde waterlijn. In de praktijk ligt de Hurley nog meer achterover dus heeft verlengen wel zin naar mijn idee?

en ik vind het ook nog mooier :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 30 sept 2010 21:19 #152288

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Volgens mij is dat stuk toch droog hoor

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 30 sept 2010 21:26 #152289

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Maar zonder gein...



Alle fotos die ik online vind, zelfs van exemplaren die wat achterover hangen (hierboven niet) hebben de spiegel geheel uit het water, of amper het water rakend met een HEEL klein puntje.

Verlengen is qua lijnvoering moeilijk echt mooi te krijgen, het ziet er bijna altijd "raar" of "aangeplakt" uit.

En zo te zien krijg je - het originele flink oplopende lijnenplan doortrekkend - moeilijk meer dan een half litertje extra drijfvermogen uit een verlenging, zelfs al zou die "punt" nu echt flink in het water liggen.

Weegt je verlenging echter hetzelfde of meer dan die halve liter (een halve kilo dus... en je zit heel snel aan een paar kilo) dan is dat echt het paard achter de wagen spannen... okay, de spiegel komt dan wel uit het water, maar de boot hangt nog meer achterover dan voor je modificatie. En de extra bakskist ruimte die je krijgt? Die ga je vullen, en prompt hangt de boel NOG meer achterover.

Het is jouw project, maar ik zou de rompvorm echt niet zomaar gaan versleutelen, zeker niet als het nagenoeg niets oplevert. Gooi dan liever de accu's en je gereedschapskist onderin de voorpunt, dan komt de spiegel ook wel los.
Laatst bewerkt: 30 sept 2010 21:29 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 30 sept 2010 21:28 #152290

  • onlein
  • onlein's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 126
:-) je hebt gelijk!
maar zo lijkt het beter :-)
Laatst bewerkt: 30 sept 2010 21:29 door onlein.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 30 sept 2010 21:29 #152291

  • bertje71
  • bertje71's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 259
als het goed is hoort/ligt er in de punt een vrij grote (80 l?) zoetwater/balast tank. als die meer dan half vol is ligt mijn/een hurley redelijk recht/ strak in het water. Sit is dan wel met een ong 45 kg zware Buitenboordbrommer + tank in de bun.
Krijg juist regelmatig complimenten van medezeilers dat mijn bootje zo mooi in het water ligt/ er door heen snijdt. Dat kan ik helaas zelf niet zien!! Maar ik kom zeker een keer jou kant op (kan ik gelijk het verplichte fam bezoekje combineren met iets leuks :P ) en als je naar de ligging in het water wilt kijken of de zeileigenschappen wil testen ben ook jij welkom is wel de exact overgestelde hoek van NL (lauwersmeer). Tegen die tijd PM ik wel
Waarom draait de wind altijd, als je net lekker voor de wind gaat??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 30 sept 2010 21:34 #152293

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Haha, mooi geshopt, ik ben BIJNA overtuigd :D
Het staat 'm zeker niet verkeerd.

('t enige is dat zulke spiegels een tijdje in de mode WAREN... inmiddels niet meer ;) )

Maar echt mooi in alle richtingen de originele kromming doortrekken is Heel Erg Moeilijk. Het kan mooi worden, maar als het mislukt heb je de romp echt verpest...

Overigens is bij mij de geschilderde waterlijn rondom een stuk hoger dan de werkelijke. Dat was bij jou dus niet zo?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 30 sept 2010 21:43 #152296

  • onlein
  • onlein's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 126
Het staat of valt met het type ofwel jaar of werf waar de Hurley gebouwd is. De eerste Huley's, gebouwd door Hurley Marine Ltd, met gietijzeren ballast in de kiel, hangen achterover. De later door South Coast Marine gebouwde hebben een andere ballast, zo ook de in Nederland gebouwde Hurley's 700 en liggen goed op de waterlijn. Zijn ook wat zwaarder overigens. Kortom, er zijn diverse bouwers en die hebben grotere en kleinere veranderingen aangebracht. De mijne is uit de tweede serie, gebouwd door Hurley Marine Ltd met enkele veranderingen t.o.v de eerste serie. Vandaar het verschil in waterlijn!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 30 sept 2010 21:52 #152298

  • bertje71
  • bertje71's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 259
heb even een stukje van een foto geknipt om wat sneller te uploaden, maar bj het nemen van deze foto hang ik dus zelf over de spiegel (85 kg plus een natzeilpak) en is mijn watertank LEEG. ik denk ook omdat je een inboard er in gaat leggen dat je (waarschijnlijk) nog minder gewicht achterin hebt dan ik. maar dan zou je marcelm een keer om een foto moeten vragen.
Waarom draait de wind altijd, als je net lekker voor de wind gaat??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 30 sept 2010 21:53 #152300

  • onlein
  • onlein's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 126
twee plaatjes 1e zie waterlijn:

en zoiets moet het worden,alleen niet rood maar wit!

nog een lange weg te gaan uhum.... fotoshoppen gaat sneller ;-)
Laatst bewerkt: 30 sept 2010 21:54 door onlein.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 30 sept 2010 22:07 #152306

  • onlein
  • onlein's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 126
en mijn vorige Hurley, bouw South Coast Marine, alleen aan boord,lig bijna stil, buitenboordmotor in de bun en watertank halfvol..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 30 sept 2010 22:09 #152307

  • bertje71
  • bertje71's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 259
nog even aan het zoeken en knippen geweest en kwam deze tegen, ook met lege watertank niet dat ik zoveel water drink maar vergeet hem vaak te vullen. Hier zie je waarschijnlijk wat je bedoelt met "achteroverhangen"



P.S. het valt me op dat alle gevonden/gebruikte foto's 2 langere ramen hebben. Ik heb er maar 1 :( . maar deze is dan ook bij South coast marine gebouwd.
Waarom draait de wind altijd, als je net lekker voor de wind gaat??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 30 sept 2010 22:11 #152308

  • Vince
  • Vince's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 268
Lol, zo gaat ie lijken op de Hurley 24/70 die ik zelf heb met die spiegel. Voordeel is wel dat je in dat geval een langere waterlijn hebt en dus je snelheid hoger wordt. De 22 en de 24/70 schijnen ongeveer even snel te zijn, de 22 heeft een groter zeiloppervlak en de 24 een langere waterlijn. Dit schijnt elkaar min of meer te compenseren.
Ps. Mooi project!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 01 okt 2010 08:10 #152331

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
olla,

Mijn H22 gebouwd bij SCM heeft een SABB inboard (zo een hele zware 1 cylinder) hij hangt iets of wat achterover maar als ik de watertank vul (of een volwassene op de punt zet) niet meer. Bovendien ben ik ook met een verbouweing bezig en heb ik enkel nog het deel achter het tussenschot klaar. Kastjes in de voorpunt moeten nog komen en dat zijn toch ook weer een paar kilotjes.

Het extra beetje drijfvermogen aan de achterkant kun je ook krijgen door de bun dicht te maken bij mij is ie nog dicht (nooit open geweest) en als ik onder de boot hang kan ik zien dat dat deel toch best een paar centimeters onder de waterlijn steekt. Al met al denk ik dat er een drijfvermogen van een kilo of 30 ontstaat met die bun dicht.

Het verschil met de ramen:
eerste hurleys hadden 2 zijramen (en een raampje aan de voorkant). de nieuwere generatie had 1 lang raam en het raampje aan de voorkant is toen ook vervallen.

Gr,

Marcel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 25 okt 2010 20:16 #156860

  • onlein
  • onlein's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 126
Inmiddels niet helemaal stil gezeten. Ben nog steeds aan het schuren... De binnenkant is wat de zijkanten op een haar na gevild, alleen nog de stuurboordhondenkooi, of is het hondekooi? Ook al aan de buitenkant en in de kuip is de schuurmachine druk bezig geweest onder leiding van vriendin met kleine machine en ik met de grote.. De buitenkant van de romp schuur ik tot op de gelcoat kaal om er later een heel nieuw verfsysteem op te zetten. De schroefas, gland en flexibele koppeling en kogelafsluiters onder handen genomen/gerevseerd. In de gland nieuwe vette henneppakking gestoken. De flexibele koppeling is een Superflex, zat op de asdelen gelast. In de draaibank de lassen "weggedraaid". Het lijkt me geen "echte" watersportkoppeling maar volgens de specificatie zou hij goed moeten werken en het rubber, waar de bouten echt muurvast in zijn geroest, is nog gewoon te bestellen. Ga spiebanen in de koppelinge en as frezen en deze verder vastzetten met een (inbus-) bout. En, niet het minste nieuws, denk dat ik deze week bezitter wordt van een inboard diesel. M'n oog is gevallen op een 10 pk Farymann A30 (M). Moet wel het een en ander aan gereviseerd worden maar dat is geen probleem. Kan bij een opdrachtgever beschikken over alle professionele apparatuur zoals draaibanken, freesbanken e.d. inclusief vakmensen voor als ik het zelf niet kan. Daar kan ik ook de roerkoning, hennegatskoker en kunststof lagerbussen laten draaien. Is allemaal wel snel geschreven maar beslist niet snel gedaan... Hoop toch echt volgende "jaar" te zeilen.
Hierbij een foto van schroefas e.d.
Laatst bewerkt: 25 okt 2010 20:27 door onlein.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl