Vandaag een paar uur geslepen en geschuurd in de voorpunt, stuurboordkant. Overall met capuchon aan, stofmasker en bril op en slijpen maar… Heb eerst gekeken wat het beste ging en dat is met een kleine slijptol met lamellenschijf.
Door een constante heen en weer beweging verdween de verf en de resten hars waarmee het interieur vastgezet was. De angst dat ik met de slijptol te snel te diep, happen in de romp, zou slijpen was ongegrond. De verf en (witte) hars zijn veel zachter dan het polyester van de romp en laten zich vrij gemakkelijk weg slijpen. Het vergt aandachtig slijpen maar is goed te doen. Kost ongeveer een anderhalf uur per m2. Het gaf een lading stof die ik elk kwartier weg heb gezogen zodat het niet te mistig werd binnen! Gelukkig stond de wind ook goed en waaide het met open kajuitingang en voorluik lekker door.
Na het slijpen met de roterende schuurmachine en korrel 80 nageschuurd en de romp ziet er nu weer fris en gezond uit.
Nog zo een 13 meter te gaan… geduld is daarbij onontbeerlijk! Want het is echt niet zo van dat doe ik “even”… Later komt er een paar lagen epoxy en glasmat overheen.
Ook nog een wandputting eruit gehakt, ook bij deze liep er water uit en jawel, kuisverrot.
Ook ontdekt dat de ballast in de kiel uit één blok staal bestaat, dacht eerst dat het ponsdoppen met cement zou zijn.
En nog een foto hoe de binnenschaal in de romp is vastgezet. Mag duidelijk zijn dat de binnenschaal weinig bijdraagt aan de constructieve stijfheid…
Wat een verloren ruimte trouwens…. Daar is meer mee te doen!
In ieder geval weer een productief middagje achter de rug en als ik dan naar het resultaat kijk geeft dat flink wat voldoening.
Wordt vervolgt