Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: renovatie en verbouw Hurley 22

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 29 okt 2010 07:28 #157568

  • onlein
  • onlein's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 126
Gisteravond, na lang wikken en wegen, een uit 1976 stammende Farymann A30M (10pk) na aardig wat afpingelen gekocht. Was inclusief drieblads schroef en twee bakken met losse onderdelen, zoals wierfilter e.d. Moet wel het een en ander aan gereviseerd worden, in het bijzonder de startmotor, waterpomp en dynamo. Heeft een dag onder (zoet-) water gestaan. De schade valt mee want is daarna direct doorgespoeld met petroleum, schoongemaakt en vol met nieuwe olie gevuld. Het is wel een vrij forse motor in vergelijking met de huidige inboardmotoren en het inbouwen zal dan ook passen en meten worden. Misschien zelfs nodig om een "brugdekje" te maken of anders de motor wat meer de kajuit in plaatsen. Laatste optie is niet verkeerd denk ik want dan kan ik er goed bij voor onderhoud en komt het gewicht centraler te liggen. Dankzij Pylk inmiddels in het bezit van de gebruikershandleiding en werkplaatshanboek. M'n vriendin heeft het keurig afgedrukt en ingebonden, is een flink boekwerk. Hoef me dus niet te vervelen als ik niet aan de boot zelf kan werken ;-) Wellicht koop ik nog een zelfde motor voor reserveonderdelen. Helaas kon ik vanwege werk de afgelopen weken niet aan de boot zelf werken, dus schuurwerk ligt even stil. Is het ook niet echt lekker weer voor... Hoop toch komende week het belangrijkste schuurwerk klaar te krijgen zodat de boot de loods in kan en ik aan de slag kan met het op- en inbouwen.
Laatst bewerkt: 29 okt 2010 15:07 door onlein.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 29 okt 2010 08:39 #157585

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Houdt met het plaatsen van de motor rekening met het gewicht. De Farymann weegt tussen de 140 en 150 kg. Met de gewichten van de diverse tanks en accu's is het noodzaak om een goede balans te creëren.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 29 okt 2010 09:25 #157592

  • onlein
  • onlein's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 126
Ben ik me ook goed van bewust. Al eerder geschreven over het "achteroverhangen" van de Hurley. Vandaar dat ik er sterk over denk de motor zover mogelijk naar voren te plaatsen, cilinderkop net voor de kajuitingang. Heeft ook als voordeel dat als ik de kajuittrap/spoelbakkast wegneembaar maak ik makkelijk bij de motor kan. Daarachter blijft zo genoeg ruimte onder de kuipvloer over voor een dieseltank. De accu's kunnen in het midden van de boot onder de vloer in de bilge boven de kiel. In deze opstelling verwacht ik een goeie balans omdat het extra gewicht heel dicht bij het zwaartepunt komt te liggen.
Laatst bewerkt: 29 okt 2010 15:05 door onlein.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 31 okt 2010 08:34 #157811

dieseltank onder de kuip, dat ligt dan weer een eind van het zwaartepunt af. Kan je geen 2 kleinere tanks maken in bijvoorbeeld je banken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 31 okt 2010 10:53 #157819

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Je schrijft de aanschaf van een tweede motor te overwegen voor onderdelen. Ga je dan niet gewoon tweede hands onderdelen uitwisselen voor tweede hands onderdelen? Daar zou ik voorzichtig mee zijn, want hoeveel beter zijn die dan de tweedehands onderdelen die je al had? Vaak vereist een revisie dat de basis onderdelen goed zijn en worden alle slijtage onderdelen vervangen of gerepareerd. Zeker een startmotor, dynamo en waterpomp zijn onderdelen die altijd goed moeten functioneren en een serieuse revisie waard.

Farymann, klinkt engels. Mocht je in Engelse maten moeten sleutelen of schroefdraadjes/boutjes e.d, tegenkomen kan ik je wel op weg helpen als dat nodig is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 31 okt 2010 21:47 #157939

  • onlein
  • onlein's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 126
@race-eend; de Hurley is maar een klein bootje... Heb de banken in de kajuit hard nodig voor de losse spullen, eten en drinken. In eerste instantie dacht ik erover de dieseltank in de kist onder het achterdek te plaatsen. Nu de motor waarschijnlijk wat meer naar voren moet, onder/voor de kajuitingang, blijft er onder de kuip ruimte waar ik moeilijk bijkan. Dus kan daar mooi de dieseltank en levert winst op t.a.v. de balans want zo ligt de tank dichter bij het zwaartepunt dan helemaal achterin de boot.
@koko; Dankjewel voor je aanbod! Maar, de Farymann is toch echt een Duitse motor. De naam is een samenvoeging van Farny en Weidmann. Die twee mannen begonnen op 05 augustus 1947 een motorenfabriek in Lampertheim in Hessen en bestaat nog steeds.
Waarom ik de tweede motor (een A40 met liggende cilinder) inmiddels erbij heb gekocht, is omdat de startmotor en dynamo van de eerste motor (een A30 met staande cilinder) dermate beschadigt zijn dat ze niet meer gereviseerd kunnen worden. Buitenom het carter zij ze volledig identiek. Onderdelen zijn verder zowiezo nauwelijks te vinden, 't is wel een motor van meer dan 30 jaar oud... dus vandaar die donormotor.
Zal zodra ik aan de revisie begin jullie op de hoogte houden
Laatst bewerkt: 31 okt 2010 21:49 door onlein.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 01 nov 2010 18:27 #158082

  • onlein
  • onlein's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 126
Dit zijn ze dan, een Farymann A30 met staande cilinder die uiteindelijk in de boot moet en een A40 voor onderdelen. Wie toevallig nog ergens in een hoekje onderdelen van deze motoren heeft liggen, ik hou me aanbevolen!



Zal om, het niet al te ingewikkeld te maken, de revisie verder onder m'n andere topic "Farymann A30" bijhouden. Dus wie wil kan de verdere motorieke ontwikkelingen daar volgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 21 nov 2010 20:20 #161776

  • onlein
  • onlein's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 126
Pffff… dacht “even”een nieuwe helmstok in elkaar te lijmen… Vriendin wat vroeger weg om voor het donker thuis te zijn en ik dus nog wat "weekendknutselvrijetijd" over :cheer:
Had gisteren al drie dunne eikenhouten latten, 4x38x2400 mm, gehaald en epoxy genoeg in huis. Model van de helmstok aftekenen op 18 mm multiplex, dat twee maal zagen en op elkaar schroeven, dat weer op een stuk plaat geschroefd en voila, mal gereed. Eiken latten in stukken van 80 cm gezaagd, epoxy aangemaakt, latten ingesmeerd, even laten intrekken, nog een laagje epoxy met verdikkingsmiddel erover, plastic op de mal gelegd, latten met lijmklemmen in de mal geklemd en klaar is Lein! Dat dacht je :lol:
Uurtje later kwam zuslief even langs en ik vertel wat ik net geknutseld had. “Kijk dat wordt de nieuwe helmstok, dat ding waar je op een zeilboot mee stuurt”. Voel of de epoxy al hard is, zou zo zachtjes aan wel moeten. Mooi niet dus, epoxy is nog zo smeerbaar als yoghurt, hoe kan dat nou? Ik naar m’n werkbank om te kijken welke verharder ik gebruikt heb, heb verschillende staan en kan dus langzame of snelle zijn. Maar, wat zie ik tot mijn schrik?
Heb ik hars uit de ene doos gebruikt en hars, ipv verharder, uit de andere…… :woohoo: Hoezo blunder ?
Als de wiedeweerga alles uit elkaar, lijmklemmen eraf, latten met de nodige doeken en ontvetter schoongemaakt. Daarna de latten op de verwarming gelegd om te drogen en alles opnieuw met nu de juiste hars/verharderverhouding weer in elkaar gelijmd.
Gek, die helmstok lijkt me nu toch wel een stukje dunner dan de bedoeling en dat ene lichtgekleurde latje zit niet in het midden? Ik tel de latjes, zijn het er maar 7 ipv de 9 die ik eerst had.. Ik ren naar de verwarming waar ik de latten op te drogen had gelegd.. Zijn er 2 latjes achter de verwarming gevallen :angry:
Weer alles los gemaakt, met heel veel haast want de epoxy voelde al wat kleverig aan. Vlug wat epoxy bijgemaakt, de 2 latjes ingesmeerd, ook weer verdikte epoxy daaroverheen en alles voor de derde keer met de lijmklemmen weer in de mal vastgezet… Door al dat gedoe zit alles natuurlijk onder het hars/hars en hars/verharder, inclusief m’n niet al te korte haar enzo B)
Zucht, voel net aan de epoxy en zowaar, die is hard aan het worden :cheer:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 21 nov 2010 21:11 #161784

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
dus nog wat "weekendknutselvrijetijd" over. Das vragen om ongelukken natuurlijk. Als je geen rust hebt en niet hebt voorbereid dan staat Murphy om de hoek al te lachen.

Waarom gebruik je eigenlijk epoxy voor het verlijmen? Met een watervaste houtlijm verlijm je dit net zo sterk en met minder moeite.
Je zou nog kunnen kiezen voor Titebond III, maar die is lastig te krijgen hier.

In iedergeval veel succes met schuren en modeleren. Wordt vast heel mooi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 22 nov 2010 00:04 #161812

  • onlein
  • onlein's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 126
@Koko,
Ik ken idd ook goeie ééncomponent houtlijmen die op zich watervast zijn, zoals Titebond en polyeurethaanlijmen. M'n ervaring echter met epoxy bij m'n vorige boot is dermate goed dat ik daar bewust voor heb gekozen. Met epoxy verlijmde houtconstructies blijven zelfs na lange tijd onderwater nog even sterk. Epoxy kapselt de toplaag van de houtvezels in waardoor vochtindringen niet mogelijk is. Kortom een zeer duurzame en betrouwbare verlijming. Titebond vermeld zelfs in de informatie dat het niet geschikt is voor onder water. Nu is het niet de bedoeling dat m'n helmstok onder water blijft... maar zal vaak genoeg een fikse plens water over zich heen krijgen, daar zal de wet van Murphy wel voor zorgen ;-)
Laatst bewerkt: 22 nov 2010 00:05 door onlein.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 22 nov 2010 07:31 #161819

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1255
koko schrijft:
Je zou nog kunnen kiezen voor Titebond III, maar die is lastig te krijgen hier.

Bij Baptist in Arnhem kun je het via de webshop zonder problemen krijgen.
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 22 nov 2010 09:03 #161831

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Pylk schrijft:
koko schrijft:
Je zou nog kunnen kiezen voor Titebond III, maar die is lastig te krijgen hier.

Bij Baptist in Arnhem kun je het via de webshop zonder problemen krijgen.

Dank je Pylk, ik bestel het zelf inderdaad ook bij hen. Veel moeite is het niet nee, maar simpelweg naar de winkel wandelen is het niet.

@ onlein: zo bezien is epoxy inderdaad een goede keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 28 jan 2011 09:45 #173453

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
Onlein,

is er nog voortgang te melden? Bij mij ligt het vrijwel stil op het moment. Maar aangezien jij uit het water bent? Lijkt me dat jij wel door kunt klussen?

Gr,

Marcel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 16 feb 2011 23:41 #177494

  • onlein
  • onlein's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 126
Uhummm... lees nu pas je bericht Marcel, excusé moi! Door een onverwachte grote langdurige en intensieve opdracht van een half jaar is er de laatste maanden nauwelijks tijd geweest om watdanook aan m'n boot te doen, helaas. Niet dat ik niet aan een boot bezig ben hoor, de fregat Hr. Ms. Evertsen ligt in het dok voor een gigagrote onderhoudsbeurt en revisie van de schroefassen (voor de derde keer!) waar steeds problemen mee waren. Maar helemaal stilgezeten wat betreft de Hurley heb ik niet. Schiet aardig op met de Farymann diesel. Alle herbruikbare onderdelen van motorblok en keerkoppeling liggen gereed om weer samengevoegd te worden. Alleen is het wachten op de toch wel speciale krukaslagers, die zijn besteld maar zit een erg lange levertijd op. Hopelijk komen die binnen enkele dagen en kan ik de motor in ieder geval weer in elkaar zetten. Had ook gehoopt verder te zijn.... wie kent dat niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 27 feb 2011 10:10 #179527

  • felicity
  • felicity's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 43
Heel erg mooi dit topic geeft me veel hoop en motivatie voor mijn felicity
Een voordeel van je enkele kiel en de kimkielers in dat polyester is geen roest,nadeel schijnt dat ze soms niet waterdicht zijn B)
Met mijn felicity is wat je ziet is hoe het is,dus roest en ellende :P
Ach ja geeft me weer wat te doen haha :laugh:
Als je mijn boot ernaast zet is de jouwe al een plaatje,ik denk dat ik tot mijn pensioen bezig ben met die boot dus dat wil zeggen nog 40 jaar :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 23 sept 2012 08:25 #321821

Dag, Ik ben geinteresseerd in jouw renovatie van de Farymann A30. Waar kan ik dat volgen??

Dank en groet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 10 aug 2014 13:36 #539224

  • Scarabee
  • Scarabee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
Ik loop op een dood eind, helaas.

ik moet zelf ook flink aan de slag in mijn hurley uit 1981.
Vooral het interieur is aangepast door een beunhaas.
Veel onnodige gaten geboord en niets is netjes afgewerkt dus ik zoek wat inspiratie.

Ben je nu klaar? of nog bezig? ik ben benieuwd!

mvg Danny
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl