0. Onderdelen verwijderen (gedaan).
OK
1. Daar waar de verf nog goed gehecht is, de boel glad schuren met grove korrel. Niet geheel verwijderen. Wat doe ik met het antislip?
Alles idd goed glad schuren, eerst met korrel 120, dan 180, dan 240. Dat is voldoende voor een mooie nieuwe laag lak.
het antislip: Antislip is altijd lastig. Je kan het, als er geen gebladderde verf op zit, goed schrobben met een scotchbrite of doodle-bug. Daarna kan je lakken.
Ook kan je ervoor kiezen om het glad te schuren en nieuw antislip aan te brengen. In dat geval heb je een aantal keuzes:
-EVA schuim: dat is wat je op surfplanken ziet. (via Bergmann in Berkel en Rodenrijs)
-Opnieuw antislippatroon aanbrengen. Dit zie ik ivm de kosten niet zitten.
-Lakken met
antislippoeder in de DD lak.
-Lakken met Sicomin antislipverf. Dit blijft een rubberachtige verf met structuur. (via
www.brandscomposiet.nl)
2. Op een aantal punten verf geheel verwijderen.
OK
3. Beschadingen zoals op de neus verder uitfreezen/schuren (tot hoe ver??) en daarna dichtzetten met Epoxyplamuur (poly-mix). Hecht de plamuur ook aan de verflagen?
De plamuur zal wel hechten aan de verflaag, maar hecht de verflaag aan de ondergrond? Ik zou geen epoxyplamuur gebruiken om reparaties te maken. Je krijgt daarmee geen goede benatting van de ondergrond, en dan is de hechting minder. Maak liever een mix met
epoxyhars en
aerosil. Je kan dan de epoxy eerst onverdikt opkwasten, daarna verdikken, en dan de boel vullen.
4. Schroefgaten ook dichtzetten met Epoxyplamuur. Eventueel schroeven in nog niet uitgeharde plamuur indraaien?
Beter is om de gaatjes weer te vullen zoals voor beschreven, en dan in die uitgeharde massa nieuwe gaatjes boren, en eventueel met een drupje epoxy de schroef indraaien. Losdraaien is meestal wel mogelijk, en anders even warm maken met een soldeerbout.
5. Haarscheurtjes. Deze probeer ik weg te schuren maar volgens mij gaan deze tot best een aardige diepte. Hoe zouden jullie hier mee omgaan? Kosten wat het kost weghalen? of grondverf en lak erover, zien we niks meer van terug?
Als je ze niet aanpakt, blijven ze terugkomen. Dus ofwel goed aanpakken, ofwel er niet naar kijken. Je kan proberen ze V-vormig uit te krassen als het er maar een paar zijn, en wederom met voorbeschreven pap vullen.
6. Het polyester is aan de achterkant waar het roer zit rot/week geworden. volgens mij komt dit door water in de schroefgaten achter het metalen plaatje. Ik heb nu een stukje van de rand weggezaagd (ahum..) En hoop er een nieuw stukje rand in te zetten. Hiermee heb ik geen ervaring. De wand is dubbelwandig.
Waarschijnlijk heeft er een brok hout gezeten. Die is nu waarschijnlijk weggerot. Wat je kan doen is de hele boel open leggen en er een nieuw stuk hout inzetten, maar dat is veel werk en niet makkelijk. Je kan ook een korte kant van een imbussleutel scherp slijpen, die in de gaten steken en flink ronddraaien (accutol). Wat er nog zit aan houtresten wordt dan wel kapotgeslagen. Dan met een injectiespuit verdikte epoxy in de gaten persen. (rustig 50ml per gat). Na uitharden kan je nieuwe gaten boren.
7. In de grondverf zetten. Hoe herken ik of er nu 1 of 2 componentenverf op zit?
Flink poetsen met een lapje oplosmiddel (thinner oid). Als het afgeeft, is het 1K verf. Maar aangezien je er weer 1K op wilt zetten, is het niet zo'n probleem.
8. in de lak zetten (1 componenten).
Prima.
9. Waterklepjes aan de achterzijde van nieuw rubber voorzien. Tijden het varen liep er water in de boot.
Zoek op Internet even op "moosrubber". Dit is in zelfklevende versie te koop.
10. Rubbertje t.p.v het zwaard is los. Dit maakte het omhoog halen van het zwaard erg moeilijk. Ik moet nog uitzoeken hoe dit er in doorsnede uit ziet. Iemand een idee? Volgens mij is deze puur tegen het omhoog klotsen van water.
Is idd tegen het klotsen. Als het hard gaat, heb je rustig een fontein aan boord. Je kan een stuk mylarzeil strak langs de kast spannen. De linker en rechterflap mogen elkaar iets overlappen. Met contactlijm kan je e.e.a. vastzetten, of met een strip RVS en
lijmkit
11. Het roerblad aanpaken = rot t.p.v. het scharnier.
Het rotte deel uitboren / zagen, en er een stuk multiplex inlijmen van de juiste dikte. Dit kan je ook weer doen door het hout flink in te smeren met onverdikte epoxy, dan de rest van de epoxy verdikken, en flink inklodderen. Epoxy is goed spleetvullend. Wel direct overtollige epoxy weghalen.