It Paradyske schreef :
Yellow Boat schreef :
It Paradyske schreef :
Yellow Boat schreef :
Met een flinke steigerplank en een stukje pijp van 2 inch of meer en een rolmaat heb je helemaal geen lood nodig als je tenminste je eigen gewicht weet.
Hoef je bijna niks te slepen.
Ad
Die snap ik niet Ad. Hoe wil je daar > 10kN mee genereren?
Heel simpel .
Als je bijv. 100 kg weegt en de verhouding tussen de totale lengte van de plank tussen je standpunt en de rol en het korte stukke links is 10;1 dan komt er op die pijlenlijn 10*100*9,8= 9800 N oftewel 9,8 kN kracht te staan.
Via een blok kun je dat zelfs verdubbelen of i.p.v. die 10:1 5: 1 gebruiken. Op een soortgelijke manier kun je ook bijv. een zwaar voorwerp makkelijk optillen . Met een flinke boomstam van 20cm zelfs een auto
Via de omgekeerde manier heb ik ook al eens het gewicht van mijn vorige boot ( dik 2 ton) bepaald met een simpele personenweegschaal ( natuurlijk niet met een steigerplang maar een stuk stalen U-profiel. Dat ging ook erg makkelijk omdat dat ook een kimkieler was.Een keer onder de ene kiel en een keer onder de andere kiel. Bij een vinkieler moet je natuurlijk de bok meewegen en dat gewicht er later aftrekken . Gaat natuurlijk alleen echt redelijk nauwkeurig als de boot zo goed als horizontaal blijft .
Kan ik me ook nog herinneren van de test voor opleiding tot (onder)officier voor militaire dienst in Amersfoort in 1966
Ad
Ik snap het idee van een hefboom. Maar een hefboom zit ergens aan vast, en dat mis ik. Of moet dat met die steigerpijp?
Nee hoor. Een hebfboom werkt net zo goed als het ene einde stil ligt(in dit geval op dat stuk pijp ) en , in dit geval, op 10% van de lengte iets ( in dit geval dat blok bijv. ) naar beneden wordt getrokken doordat die persoon aan het ander eind erop gaat staan.
Natuurlijk kun je zo niet tillen want daarvoor moet het draaipunt uiteraard op bijv die 10% liggen en ligt het te tillen voorwerp aan het eind waar in het plaatje de pijp ligt.
Maar krachten technisch veranderd er niks hoor.
Leuk ander grapje is een weegtafel die ik ooit heb ontworpen om nauwkeurig te kunnen wegen zonder dat de weegtafel los op de weegcellen ligt.
Men had daar oorspronkelijk een weegtafel voor gedesigned met aan een kant een gelagerd scharnier en aan de andere kant een weegcel.
Nadeel daarvan is dat je alleen nauwkeurig weegt als het zwaartepunt van het te wegen voorwerp precies in het hart van de weeg[plaat lag. Als je er bijv van de ene naar de andere kant op liep veranderde het gewicht van nul naar het echte gewicht.
Ik heb toen simpelweg twee van die dingen op elkaar gezet en voila , dat was onafhenkelijk van het zwaartepunt van het te wegen voorwerp. In dat geval een grote bigbag of kartonnen doos met Twaromn polymeer ter waarde van zo'n €3000. Van tevoren hebben mijn collega en ik allebei een personenweegschaal van huis moeten halen om te kunnen bewijzen dat het toch echt werkt.
Op die manier wijst de weegschaal als je erop staat altijd hetzelfde gewicht aan , onafhankelijk waar je erop staat.
In het begin wilde de Akzo Engineering die e.e.a. moest ontwerpen er ook niet aan geloven maar inmiddels
werkt dat na nu ruim 25 jaar nog steeds naar volle tevredenheid.
Werd destijds gedoopt als "dubbele wip".
Ik zal er wel eens een plaatje van maken.
Dus vertel me niets over hefbomen en wat je daarmee kunt
Ad