Hallo allemaal,
Eerst een voorstelrondje; ik ben Wouter, 31 jaar en heb een drukke baan die helemaal niets met water te maken heeft, daarnaast ga ik komend jaar in de avonduren naast mn werk een hbo opleiding afronden.. al met al tijd genoeg voor extra een projectje dacht ik zo
.
Sinds jaar en dag loop ik al rond met de gedachte ooit eens een jaar vrij te nemen en wat meer van de (water)wereld te gaan zien. 'probleem' in deze is dat ik mn hele leven al in open bootjes zeil op binnenwateren. Om ervaring op te doen met boten die niet omslaan als je net niet snel genoeg in je trapeze hangt heb ik mij de laatste tijd georriƫnteerd op kajuitboten.
Vorige week liep ik stomtoevallig tegen een opknapper op die niet ver bij mij vandaan in een haven lag (Strijensas). De verbouwing van mn huis is klaar dus...tijd voor een nieuw project(je). Anders gezegd: de boot twee keer bekeken en vervolgens was ie snel gekocht (althans... ligplaats betaald en de boot er ongeveer gratis bijgekregen)
. Dus: sinds vorige week dinsdag ben ik de trotse eigenaar van een Wegu Rubin 23 uit 1978
Bij mijn derde bezoek aan de boot (na de koop) zat ik rustig in de kajuit om me heen te kijken toen mij het (wellicht voor een aantal van jullie niet onbekende) gevoel bekroop "Waar ben ik in
hemelsnaam aan begonnen?!?".
Uiteindelijk mijzelf een stevige schop onder de kont gegeven en maar gewoon begonnen met het strippen van de kajuit. De vorige eigenaren wilden geloof ik wel eens een sigaartje of 10 tegelijk opsteken dus het afbladderende niet schoon te krijgen nepleer kon mij niet snel genoeg uit de boot worden gesloopt. Het fantastische weer de afgelopen week heeft ertoe bijgedragen dat dit klusje inmiddels voor zo'n 75% klaar is. Wel moet ik nog een aantal lijmresten weghalen met een staalborstel maar dit klusje heeft geen haast (de ervaring leert dat polyestervezels en ik niet heel goed samengaan).
Daarnaast ben ik begonnen met het wegschuren van de wafestructuur op de banken in de kuip buiten, ook dit is een tijdrovende klus, maar ben er (na het doorspitten van vele threads op dit forum) van overtuigd dat het resultaat er uiteindelijk mag zijn.
Wat verder? Tja het schuitje heeft de tand des tijds redelijk doorstaan, alle bekleding zal moeten worden vervangen, het keukentje kan wel een likje verf gebruiken, het onderwatertoilet is verdwenen (leidingwerk nog wel aanwezig), het luik van de kajuit valt ongeveer uit elkaar, de elektra is door iedere eigenaar met een paar onbegrijpelijke draadjes weer net iets anders aan elkaar geknoopt (ik vertrouw het voor geen meter dus alles wat ik tegenkom gaat eruit), de motor is niet langer aanwezig, autohelm en metertjes zijn eveneens foetsie, houtwerk binnen mag een likje verf, het vluchtluik is niet meer wat het geweest is, de ramen wil ik vervangen door vastgeschroefde plexiglas ruiten, en zoals gezegd: het volledige dek wordt kaalgeschuurd en opnieuw in de lak gezet.
Het onderwaterschip heb ik nog niet gezien, de vorige eigenaar gaf wel aan dat er beginnende osmose zichtbaar is (deze heeft hij afgesmeerd met teer
) dus ik vermoed daar ook nog een leuke klus aan te krijgen maargoed, dat zien we komende winter wel.
Pluspuntje is wel dat de zeilen prima zijn (duidelijk geen 32 jaar oud) en... eeh... dat de boot nog drijft
.
Ik heb nog niet veel foto's gemaakt, onderstaand een aantal foto's van de boot/ vorderingen tot dusver. Tips zijn meer dan welkom, heb dan wel twee rechterhanden maar in vergelijking tot de restauratie van een houten Hornet is dit toch net even andere koek..