weer een update:
afgelopen zaterdag hebben Willem, Anjo en ik de boot opgehaald uit Hensbroek, vrijdag heb ik het onderwaterschip in de zwarte antifouling gezet, ik dacht op tijd grijze besteld te hebben, maar die werd vrijdagmiddag pas geleverd, en ik wilde tewaterlating niet weer uitstellen, wilde de boot dichtbij hebben, dat klust heel wat makkelijker.
Ivm harde wind werd het tewaterlaten een paar uur uitgesteld, toen het rustiger werd, de boel snel te water. Iets te snel misschien, had wel even de tijd willen hebben om roer aan te hangen en motor klaar te leggen. Maf om te zien, op het droge is een schip echt veel groter dan in het water, hoe verder de kiel door het wateroppervlak zakte, hoe kleiner de boot werd.
Eenmaal te water, de vloer eruit en droog, ik had niets anders verwacht, geen afsluiters, en de onderkant van de romp had ik al genoeg van nabij bekeken. Boot naar de box, en vastleggen, goed vastleggen, want behoorlijke golfslag in de box omdat het de buitenste box van de haven is en dus alle golfslag van voorbijvarende sloepen en vrachtverkeer krijgt.
Daarna optuigen, de vallen waren uit de mast, dus pielen met boutjes en takelgaren. Ook de verstaging, wat is wat en wat hoort waar? En vooral, wat hoort er niet bij, en hoe zit de achterstag in elkaar? Gelukkig had Erik mijn vragen over lijnen, blokjes, verstaging enzovoort al geduldig beantwoord, en foto's die ik hem stuurde van tekst voorzien. Erik, bedankt daarvoor!
Uiteindelijk stond de mast en waren we gaar en hongerig, dus naar mijn huis gegaan, waar Anjo mijn computer een grondige schoonmaakbeurt gaf, en Willem en Anjo nog even hielpen de berging op te ruimen, er moest plaats komen voor de wedstrijdzeilen, die ga ik volgend jaar op zijn vroegst pas gebruiken.
Zondag rustig opgestaan, ontbeten, tot Murphy liet merken (luid geblaf) dat het tijd werd naar de boot te gaan. Giek aangehangen, laatste beslag gemonteerd, uitgezocht hoe het zat met de belangrijkste schoten, zeilen aangeslagen, ging niet in een keer goed, wel erg veel twist in het grootzeil, moet je achterlijk en voorlijk ook maar niet door elkaar halen... Toen alles naar behoren zat, op de motor door de Zijl, wilde wel ruimte om voor het eerst de zeilen te hijsen, stel dat er nog iets niet goed zit? Op het Joppe de zeilen gehesen en verrek, alles zat goed, we zeilden! Motor uit en zeilen! Wat een geweldig gevoel! En wat zeilde het bootje lekker! Er stond niet veel wind, toch merkte je bij ieder vlaagje dat de boot versnelde, ondanks dat de overloop nog niet naar behoren werkte, en de barberhaulers nog niet gemonteerd waren, en we niet meer aan trim deden dan zeilen wat losser of vaster, liep de boot toch 4.5 knopen.
Rondje niet te lang gemaakt, we waren moe en wilden naar huis, het was voor ons allen een drukke week geweest. Boot weer in de box, spullen opgeruimd, eten bij een snackbar genaamd "Kwalitaria" daar verkopen ze dus friet met kapsones, dus allen een broodje warme ham besteld, en naar huis.
Gisteren had ik geen tijd voor bootje, werken en een afspraak na het werk, vandaag, vanwege de regen die vannacht gevallen was, na het werk afspraken afgezegd, en naar het bootje, en gelukkig maar. Ik had al mijn twijfels over de waterdichtheid boven water. Had de rand tussen kuipbanken en romp nog met epoxy willen filletten, maar was daar niet aan toe gekomen. En ja, daar zat een lekje in, water in de stuurboord bakskist. Ook, en dat had ik niet verwacht, de stuurboordvoorkant van de kajuit was lek. Zat kit in, maar dat was vergaan. Geduldig uitpeuteren met een beitel, epoxy aanmaken, met rode microballoons, die bruin schijnen te moeten worden, maar bij aanbrengen paars waren. Laat het vannacht alsjeblieft niet regenen...
Wat nog te doen op korte termijn? De stuurboordkant van de kuip heb ik vanavond gefillet, ook de voorkant van de kajuit is klaar. Wat nog overblijft is de bakboord kant van de kuip filletten, het lekte niet, maar er zitten kieren waar ik liever geen water in laat staan. Het grote verschil tussen een wedstrijdboot die op het droge onder een dak gestald staat, en een tourboot die in de regen in het water blijft.
Overige klussen, de motor loopt hard, en kan niet zo goed zachtjes lopen, ga ik nog een vraag over stellen, of gewoon de motor naar een servicecentrum brengen. Matrassen drogen, ik had de kussens vrij van de banken moeten leggen, nu zijn twee kussens nat, collega vragen of die ze naar mijn huis wil brengen. Naam aanbrengen, de boot gaat Kanaribri heten, maar de printfiles waren nog niet klaar, dus dat komt ook nog. De rest van alle lijnen aanbrengen, de kikkers doorbouten, de overloop van de juiste schroeven voorzien, zodat die de hele breedte van de kuip kan gebruiken.
Tsjemig, wat een tekst weer, Anjo mag de foto's erbij zetten