Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Die knalgele kolibri

Die knalgele kolibri 12 feb 2012 21:19 #263212

  • Azimuth!
  • Azimuth!'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 555
Lang geaarzeld waar ik het moest zetten, onderwerp past in meerdere topics, maar ik hou het graag centraal, dus dit wordt zowel een topic waarin ik vertel over de aanschaf, over de klussen, en over alle vragen die ik dit almachtig forum wil stellen.

De aanschaf: al zeker een jaar stond de vorige advertentie van de kolibri van Erikdejong in mijn bookmarks, maar altijd redenen om niet te mailen. Geen ligplaats, geen tijd, (heb een paar maanden geleden een huis gekocht, en dat is ook nog niet klaar) opstappen is ook leuk, ik kan beter een bootje huren, rookgordijnen, rookgordijnen. Diep in mijn hart wist ik dat ik die boot wilde hebben, daar avonturen mee wilde beleven. Nou ja, altijd wat, maar als die boot dan aan de zaag overgeleverd dreigt te worden, dan is er opeens wel haast bij. Binnen een week een ligplaats geregeld, dat is makkelijk met zo'n kleine boot. Ook een plek om te klussen, bij familie die ik weinig zag, maar nu leuk contact mee heb. Ook Apae gevraagd om me te helpen, de boot te bekijken en als het kan (er lag sneeuw) die naar mijn oom en tante te brengen. Anjo nodigde zichzelf ook nog uit om mee te gaan naar de boot. Dus afgelopen donderdag naar Slootdorp, om de boot te bekijken, Willem vond niets verontrustends, ik klom op de boot en dacht, die is van mij. Geld overhandigd en boot meegenomen naar mijn oom en tante. Nog een spannend ritje over smalle dijkjes, Willem en Anjo, nog bedankt voor jullie hulp!

Wat is de bedoeling? De boot is een wedstrijdboot, maar ik ben geen wedstrijdzeiler..... Wil de boot een rustige oude dag geven, met rondjes zeilen op de Kagerplassen, en voor mezelf eindelijk eens zelfstandig zeilen in plaats van aanwijzingen van schippers opvolgen, ankeren en nacht achter anker doorbrengen, 's nachts door Amsterdam varen, naar ZF meetings, maar ook overnachten op de boot, als ik laat klaar ben met werken en vroeg weer moet beginnen, de boot komt op tien minuten van mijn werk te liggen, mijn huis is 30 minuten verder. Maar daarnaast, deze boot is racy, en wie weet, ga ik ook meedoen aan de winterwedstrijden op de Kagerplassen.

Nu de klussen, ben afgelopen weekend niet bij de boot geweest, had al wat andere afspraken, die ik niet kon afzeggen. Komend weekend ga ik erheen, eerste plan is om de boot leeg te halen, eens te zien wat er binnen allemaal ligt, en dat alles te sorteren. De deckhardware is verwijderd, zit allemaal in een kist, dus dat wordt even puzzelen waar alles hoort te zitten, maar dat komt wel goed.

En dan nu een vraag: de waterlijn is weg....


Aangezien de boot dus het hele seizoen in het water gaat blijven liggen, moet de boot onder de waterlijn een dampdichte laag en antifauling krijgen. Maar hoe die waterlijn weer te vinden? ik heb wat foto's gezien van kolibries op het droge, maar om nu van foto's af de waterlijn te gaan bepalen? ik denk dat ik beter kan meten, dus mocht iemand de hoogte van onder de stootlijst weten (amber?)? en als ik dan het punt op de spiegel en de boeg weet, hoe zet ik die lijn dan over de hele boot?

groet, Cora
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Die knalgele kolibri 12 feb 2012 21:39 #263215

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
De waterlijn? Je zoekt gewoon een andere Kolibri op, of het liefst nog meer, en gaat even meten. Iedere 50 cm de afstand dekrand<->waterlijn meten en op je boot uittekenen. Gelukkig niet de meest zeldzame boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Die knalgele kolibri 12 feb 2012 21:43 #263216

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Azim. mooie aankoop, leuk....

Die waterlijn, tja ik kan me voorstellen dat de ene kolibri de andere niet is, zeker niet als iemand genaamd E.d.J er mee bezig is geweest ;-)

Ik zou hem gewoon te water laten en dan meten.
Dan weet je het zeker.

Waterlijn aanbrengen:
Zet op de hoogte van de waterlijn een paar referentie plakkertjes (tape)
neem een rol goede tape (fineline) begin aan het eind en loop de tape in een wijde boog langs de boot.
De stickertjes dienen ter referentie.
Het kan zijn dat je hier en daar een paar mm er naast zit, maar dit maakt niks uit, op een romplengte zie je daar niks van terug.

Als je probeert elke 10 cm uit te meten en dan je tape er langs te zetten ga je veel meer golfjes zien
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Die knalgele kolibri 12 feb 2012 23:58 #263223

De mooiste manier is een laser waterpas van een bouwvakker lenen.
zorg ervoor dat de trailer balken horizontaal staan (waterpas). de onderste rand van de spiegel is de waterlijn, trek deze met de laser waterpas door naarvoren en je hebt je waterlijn.

Werkt dit niet, dan kun je ook een doorzichtig slangetje nemen, deze met water vullen. de trailer waterpas zetten en dan met behulp van de communicerende vaten de waterlijn uittekenen.

Dit is "some inside info" boot en trailer zijn parallel gebouwd, dit geldt voor bijna geen enkele kolibri, maar wel voor "Coyote"
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Die knalgele kolibri 13 feb 2012 05:37 #263229

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Die laatste zin maakt veel goed. ;-)

Mooie aankoop heb je gedaan, succes met je nieuwe boot. Verwacht je wel op eigen kiel bij de natte meeting.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Die knalgele kolibri 13 feb 2012 06:28 #263238

Nogmaals gefeliciteerd! Ziet er puik uit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Die knalgele kolibri 13 feb 2012 06:56 #263243

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8027
Ik heb wel een laser te leen voor je maar wel in Maastricht. Ik kan het wel eens mee naar Amsterdam nemen als dat beter uit komt? Overigens komen de rompen van Kolibri's uit een mal en zijn ze dus allemaal gelijk. Ik heb de mijne ooit eens gemeten voor iemand die zijn waterlijn wilde uitzetten, eens kijken of ik die waarden nog kan vinden...

Ow en 's nachts door Amsterdam varen is helemaal niet nodig: die mast leg je sneller neer dan een brug open gaat :cheer: Heb je meteen een mooie grachten-sloep voor een rondje grachten. Flesje rosé erbij.
Laatst bewerkt: 13 feb 2012 07:02 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Die knalgele kolibri 13 feb 2012 07:12 #263247

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6602
Zoals deze bedoel je?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Die knalgele kolibri 13 feb 2012 07:19 #263254

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8027
Nou iets minder permanent, de standaard kuip is al groot genoeg :) (mijn vriendin woonde toen op de keizersgracht, altijd leuk om voor je huis aan te leggen en met wat vriendjes te gaan rondtouren).

Ik bedoel, van Amsterdam kun je ook een leuk tochtje maken met een bootje waarvan de mast zo snel neer gooit ipv een verplichte nachttocht van brug naar brug rennen waarbij de rest ook nog eens lastig bij houdt.
Laatst bewerkt: 13 feb 2012 07:19 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Die knalgele kolibri 13 feb 2012 07:34 #263256

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12543
Cora, ik denk dat ik laser pas boven heb liggen, zal eens in de chaos gaan spitten morgen.
En overdag door Amsterdam is veel leuker en zeker te doen met de kanaribrie
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Die knalgele kolibri 13 feb 2012 08:13 #263263

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6994
Drie mogelijkheden: (1)bellen met de Kolibriwerf en de maten van de waterlijn opvragen, of (2)de boot te water laten en de waterlijn aftekenen (de zekerste methode) of (3) bij mij langskomen in Delft en in de loods een Kolibri opmeten. Stuur maar een PB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Die knalgele kolibri 13 feb 2012 10:07 #263292

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Nogmaals van Harte!!
Veel plezier met je nieuwe aanschaf.

Je gaf aan dat er nog het nodige aan moest gebeuren.
Waar zit het meeste werk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Die knalgele kolibri 13 feb 2012 11:24 #263312

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6602
Zoals Erik al had aangegeven: een paar stukjes kuipbetimmering die nog niet gedaan waren: stukjes inzetten op bestaande multiplex plaat dus. En nette luikjes voor de bakskisten maken.
Verder een tweetal (zo uit mijn hoofd) multiplex platen waarvan de kopse kant delamineert, kan volgens mij met epoxy en klemmen nog wel gerepareerd voorlopig. Rot is het nergens. Bovenste deurtje is gekraakt door een oude poging in de (eigen) boot in te breken.
En verder schoonmaken, uitruimen, opnieuw optuigen inclusief alle beslag monteren, overgebleven montagegaten afplamuren, schuren en schilderen (alleen de romp zelf hoeft niet perse, boven water).
Wat we nog niet goed hebben bekeken, is wat er nodig is om van een wedstrijd-interieur een toer-interieur te maken. Gaat ook nog wel wat werk inzitten.
Maar, onder de streep: romp, dek en kajuitopbouw waren keurig hard, op de bekende risicoplekken. En die basis is een prima uitgangspunt, plus natuurlijk de complete en mooie zeiluitrusting.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Die knalgele kolibri 13 feb 2012 12:51 #263327

Delaminerende kopse kanten kan ik me niet meer herinneren, waar zitten die? (sorry jongens ik heb de boot al bijna drie jaar niet meer in het echt gezien).

Wat betreft het beslag: schroefgaten moeten nog zichtbaar zijn, genua railsen en dergelijke heeft de coyote niet dus dat maakt het al makkelijk.

Cora, als je een foto'tje maakt van wat er nu allemaal op de boot zit, dan kan ik je wel vertellen of dat compleet is of niet. Ik kan me niet herinneren dat ik alles er afgeschroeft heb namelijk. Wel heb ik erg veel geexperimenteerd met de juiste lokatie van alle beslag en heb ik ook een hoop geprobeerd met trim mogelijkheden. Door de loop van de jaren is er dus veel opgeschroeft geweest en er later weer afgehaald. Dit beslag ligt allemaal nog in de boot, maar heeft op het moment geen functie (meer). Alles wat er niet op zit heb je ook niet nodig om Nederlandskampioen te worden ;) (tenzij mijn geheugen me even in de steek laat en ik er wel het een en ander afgehaald heb om te kunnen lakken)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Die knalgele kolibri 13 feb 2012 13:18 #263334

jerry schreef :
Drie mogelijkheden: (1)bellen met de Kolibriwerf en de maten van de waterlijn opvragen, of (2)de boot te water laten en de waterlijn aftekenen (de zekerste methode) of (3) bij mij langskomen in Delft en in de loods een Kolibri opmeten. Stuur maar een PB.
de methode die ik schreef is voor deze specifieke kolibri de makkelijkste/snelste. jouw punt 1 gaat ook wel werken, maar kost weer extra moeite.
Jouw tweede punt gaat alleen lukken als je het merken vanaaf een andere boot, vlot of zwemmend gaat doen. Als je op de punt zit zakt deze gelijk 10cm dieper in, bij de spiegel gaat deze een cm of 5 naar beneden. Lig je in het gangboord, dan heb je gelijk 8-10 graden helling te pakken. punt 3. Ik zou daar alleen op vertrouwen als je de boot ook in het water gezien hebt, of als de afdruk van het water nog zichtbaar is (algen), er zijn namelijk een hoop foute waterlijnen op kolibri.

Overigens is de gemiddelde kolibri tussen de 700 en 750 kg, Coyote is terug gebracht naar het gewicht in de klassevoorschriften: 620 kg en ligt zodoende ook een paar cm hoger dan de andere kolibri's. Als je een hoop spullen aan boord gaat brengen komt deze ook weer een cm naar beneden, maar 750kg gaat je denk ik niet meer lukken tenzij je de constructie overal gaat verzwaren :)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Die knalgele kolibri 13 feb 2012 13:41 #263336

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6602
De twee delaminaties die ik zo nog weet, zijn het schuifluik (stuurboord achterhoek) en iets staands stuurboord achterin de kuip. Vind het niet raar dat je die niet wist. Vergeet niet, dat ik dat met een andere blik heb bekeken dan jij voor jezelf: het verschil tussen een boot die het seizoen in het water doorbrengt en alleen de wedstrijden buiten komt is groot. Plus de verse blik van een kritisch koper, natuurlijk.

Verder denk ik dat je inderdaad allerlei zaken gedemonteerd had om te lakken: ik heb geen enkele schootklem of schootblok gezien bijvoorbeeld, en de kikkers om aan te meren lijken me ook handig om terug te zetten. Liertjes zitten wel op het dak.
Overloop ligt ook binnen. Overigens: zat daar een paaltje onder, of is die zwevend, weet je dat zo?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Die knalgele kolibri 13 feb 2012 13:54 #263337

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Lees steeds dingen over een dampdichte laag die erop zou moeten, maar de onderkant zit toch al dik in de epoxy? Kwestie van AF smeren (of niet, een tapijtje en een borstel doen ook wonderen) en klaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Die knalgele kolibri 13 feb 2012 13:56 #263338

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Hele boot zit in de DD-coat (dacht ik), die kan slecht tegen voortdurend onder water zijn.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Die knalgele kolibri 13 feb 2012 14:19 #263344

wybeslot schreef :
Hele boot zit in de DD-coat (dacht ik), die kan slecht tegen voortdurend onder water zijn.
@FMJ, bovenstaande is de reden, DD-lak is niet bedoeld om continue onderwater te zijn. Het is dus niet om het hout te beschermen, maar om de verf te beschermen.

@Apea,

Dat van het schuifluik klopt ja, de rechter achterhoek heb ik al eens gerepareerd toen we de boot kochten, maar deze reparatie heeft maar een paar jaar goed voldaan omdat we toch telkens op het luik gaan staan, omdat het luik sterk genoeg was en het nooit nat werd heb ik er verder niet veel aandacht aan besteed. Met wat epoxy en klemmen zal het goed te verhelpen zijn.

De kuiprand achter kan ik me niet meer voor de geest halen, maar je zult ongetwijfeld gelijk hebben! Het zal met ingedikte epoxy op te lossen zijn. het is een beetje een vreemde constructie met twee vertikale plaaten die met zeer weinig contact oppervlak aan elkaar gelijmd zijn. In het verleden is die wel vaker losgekomen net voor de keerblokken op de kuiprand. Ik dacht dat het nu allemaal goed zat, maar blijkbaar toch nog een plekje dat los heeft weten te komen. Dat is wel iets dat goed aangepakt moet worden omdat het een dichte ruimte is daaronder, drogen doet het niet dus het zal wel goed dicht moeten zijn!

Dan het beslag, de rail in de kuip zweeft tussen de banken, daar zit verder niets onder odmat de rails stijf genoeg is. Er horen twee kleine (grijze) kelmmetjes op het verticale deel van de kuiprand te zitten om de overloop lijn te bedienen. Het aluminium plaatje is een voetplaat voor het ratelblok met draaiende klem voor de gootschoot.
De twee keerblokken op de hoek van de spiegel waren origineel voor de spinnaker, maar die zijn later in gebruik gesteld als keerblokken om de achterstag naar de kuiprand te leiden. Op de kuiprand zitten twee houten "schijven" met ratelende keerblokken erop voor de genua schoot. Wij voeren de schoot altijd naar het liertje op het dak, de schoot gaat dus diagonaal door de kuip heen. op het ahcterschot zitten/horen twee gele klemmetjes die gebruikt worden om de schoot vast te zetten. Op de houten schijf zitten/horen twee blauwe klemmetjes te zitten die bedoeld zijn om de achterstag mee vast te zetten, de achterstag is dus aan beide kanten van de boot te bedienen.

Verder moeten er op de "brug" over het schuifluik twee aluminium klemmetjes zitten die uitgelijnd zitten tussen de liertjes en de mastvoet, deze zijn voor de genua en de grootzeilval.
Op de houten mastvoet moet een blokje zitten (BB kant) waar de genua val doorheen gaat.

in het gangboord, precies naast het achterschot van de kuip zitten twee opstaande blokken waar de genua schoot doorheen gaat. Het leioog is een ring die aan een elastiek aan het onderwant hangt (+/- 120cm boven dek) en die met twee touwtjes bediend word, een vertikale en een horizontale barberhauler. De horizontale heeft een keerblokje op de voorste hoek van de kajuit zitten, voor het BB leioog zit deze aan SB en voor het Sb leioog aan BB. de klemmetjs om de horizontale bediening vast te zetten zitten aan de zijkanten van "de brug". De vertikale lijnen bestaan uit een keerblokje dat aan de gaffel van de spanner van het hoofdwant getakeld zit en die word met een rode lijn (verjongt naar wit aan beide einden) bediend, de klemmen zitten op de zijkant van de kajuit opbouw, precies boven de kuiprand nog achter het achterschot. De rode bedieningslijn is een lange doorlopende lijn voor zowel BB als SB, dit ivm het aan loef zitten als je het wilt bedienen, doordat het een doorlopende lijn is kun je er aan loef ook bij komen. Het klinkt ingewikkeld, maar als je aan boord bent wijst het allemaal voor zicht denk ik. Ik zal proberen even door wat foto's te zoeken of ik er toevallig wat van heb vastgelegd, al denk ik het haast niet.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Die knalgele kolibri 13 feb 2012 17:21 #263380

  • Azimuth!
  • Azimuth!'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 555
Wat een reacties in een dag tijd zeg, gaat hard met dit forum :)

Wat de waterlijn betreft ga ik de methode van Erik volgen, de waterlijn moet erop voor de boot in het water ligt he. Anjo skypete me net dat hij inderdaad een ronddraaiend waterpas heeft, dus dat is mooi.

's Nachts door Amsterdam varen lijkt mij juist leuk (ja, ik ben gek) overdag met mooi weer lijkt mij dan weer helemaal niks, tussen al die rosé-sloepen, zie ik hier in Leiden nogal eens, nou niet mijn idee van leuk... Op eigen kiel naar de natte meeting is wel de bedoeling ja :) Al komt de hemelvaarttrip nog te vroeg, dan ga ik gewoon nog met Anjo mee.

Wat er nog gebeuren moet heeft Apae al verteld (dat moet ik uitprinten, heb ik meteen een werklijst). Al met al een aantal punten, maar dat gaat allemaal wel goedkomen, ik vind het geen schokkende zaken.

De eerste stap wordt leeghalen, en alles, maar dan ook alles op de foto zetten. Dan de reparaties aan het houtwerk en het schuren en opnieuw schilderen van het onderwaterschip. Eerst wilde ik de hele romp doen, maar hoe vaker ik naar al het geel kijk, hoe mooier ik het vind worden :silly: Daarna het beslag er weer op, ik ben blij dat niet alles uit die kist weer teruggemonteerd hoeft te worden, ik zat me al ernstig af te vragen waar ik het allemaal moest laten. Erik, ook jouw tekst zal ik uitprinten en meenemen, vind het knap dat je nog zo goed weet hoe en waar alles zat.

Zal na het weekend wat foto's posten, en dan zal ik vast ook wel weer wat te vragen hebben.

Verder, iedereen bedankt voor alle felicitaties (Waverider, jij nog gefeleiciteerd met je huis), hier op het forum, via de PB's en via de mail, vind ik heel leuk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Die knalgele kolibri 13 feb 2012 18:22 #263402

Heel veel plezier met je kanarie! Wij hebben ook zo`n geel gevaar, en het heeft inderdaad ook wel wat. Maar nu we echt de romp moeten gaan schilderen (ivm slechte staat verf) wordt `ie toch donkerblauw ;)

Reinier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Die knalgele kolibri 18 feb 2012 13:50 #264535

Hou er trouwens rekening mee dat je zo te zien de 300kg kiel hebt en dus dieper in het water ligt dan eentje met 200kg (zonder de bulb onderaan de kiel)

en als je net zo als wij vroeger met een gezin van 4, 5 weken op vakantie gaat, kun je nog eens 10 cm dieper liggen ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Die knalgele kolibri 18 feb 2012 14:08 #264538

Nou voor 10 cm moet je er heel wat inladen hoor. Het oppervlak van een Kolibrie op de waterlijn schat ik op zo'n 7-8 m2. Per cm dieper moet je er dus 70-80 kg in laden. Dat zou bij 10 cm maar leifst 700-800 kg zijn!
Da's voldoende voorraad voor een oversteek! :cheer:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Die knalgele kolibri 18 feb 2012 16:05 #264559

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12543
We gaan nog wel ten rade bij Tox, die heeft ook 2 waterlijnen, de vakantie - en de wedstrijdlijn, LOL
Cora is vandaag aan t inventariseren , ben benieuwd om hoeveel kilo t nu al gaat
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Die knalgele kolibri 18 feb 2012 18:50 #264590

Ik zou de waterlijn zowieso hoger maken dan dat "moet", al is het alleen maar voor het psychologische effect.
Het voordeel is dat, in dit geval het geel, mooier van kleur blijft omdat het niet dicht bij het water in de buurt zit. Ook lijkt de boot langer/slanker als je de wl bijvoorbeeld 10cm boven de echte waterlijn zit.

Voordeel van Coyote is dat deze al 150 kg lichter is dan de gemiddelde kolibri. Overigens is de 300 kg in werkelijkheid tussen de 250 en 260 kg. In geval van de Coyote is het 254kg.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl