Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Project Confuusisus

Re: Project Confuusisus 04 aug 2012 10:46 #306541

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8031
ALS je met epoxy die kieren gaat dichten betekend dat dat álles in de epoxy moet. En daarvoor al het hout kurkdroog moet zijn! En je dus, zeker na deze douche, nog wel een paar maanden of langer moet wachten. Alleen de kieren opvullen en de rest traditioneel afwerken gaat niet werken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Project Confuusisus 04 aug 2012 10:53 #306545

  • Paddy
  • Paddy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
Gisteren met een stuk gang naar de Amsterdamsche Fijnhouthandel B.V. geweest om nu maar eens vast te laten stellen om wat voor hout het gaat: het is inderdaad eiken.

Gelijk maar de enige twee planken die ze op voorraad hadden van de benodigde dikte meegenomen. Helaas blijken deze ook nog te dik te zijn: 16 mm ipv. 13 mm. Dus maandag maar terug om planken op maat te laten maken.



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Project Confuusisus 04 aug 2012 10:57 #306546

  • Paddy
  • Paddy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
Ik denk dat het, afhankelijk van het weer, met twee weken wel weer goed droog is: het achterblijvende water wordt met de spons verwijderd. Ik moet sowieso eerst de gangen aan de stuurboordszijde achter (deels) vernieuwen.

De planning was ook, na het vaststellen van alle kieren om alles in de epoxy te zetten: binnen met kit en plamuur, daarna laagjes epoxy erover, buiten met glasweefsel en dan in de epoxy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Project Confuusisus 04 aug 2012 11:01 #306547

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5166
traditionele houtbouw en epoxy gaan niet zo goed samen, dat gaat problemen geven in de toekomst. Of goed repareren zodat het bootje weer zolang meegat als het nu oud is, of in de epoxy en over een paar jaar naar de sloop brengen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Project Confuusisus 04 aug 2012 13:39 #306572

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6996
Paddy, je loopt te hard van stapel. Als de boot nu goed schoon is, kun je om een goed overzicht van de gebreken te krijgen, beginnen met het aanbrengen van een paar dwarsverbanden en ondersteuningen van vurenhout , en daarna alle rotte plekken wegsteken. Veel slechte plekken in een huidgang: vernieuwen van de gehele gang. Spantjes die gebroken of rot zijn: geheel weghalen en vernieuwen. Wacht dus nog even met het kopen van nieuw eiken. Ik denk dat de droogtijd eerder 2 maanden zal bedragen, mits overdekt, dan 2 weken. Dat hoeft geen probleem te zijn, want je kunt eerst met het massieve hout aan de gang gaan. Kieren groter dan 1 mm trekken niet meer dicht. Dat wordt dus afwerken met epoxy en glasvlies. Als. Je een keer bij Polyservice in Nieuwerkerk a/ d IJssel langs gaat kun je daar een prachtig voorbeeld zien van een met epoxy hersteld stuk van een overnaadse sloep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Project Confuusisus 04 aug 2012 13:58 #306575

  • Paddy
  • Paddy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
Vandaag toch een slag gemaakt.

Verwijderde gangen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Project Confuusisus 04 aug 2012 14:11 #306583

  • Paddy
  • Paddy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
Hey Jerry,

Bedankt voor je reactie. Ik moet eerlijk bekennen dat op het moment dat ik de HD spuit erop zette en het hout nat werd, ik ook gelijk mijn bedenkingen had. Maar ja, eenmaal bezig hielp het wel alle shit eruit te krijgen.

Het plan is nu als volgt:
  • - De verwijderde gangen bovendeks vernieuwen;
  • - De gangen met gaten in de bodem verwijderen;
  • - De binnenkant droog en zo schoon mogelijk krijgen;
  • - Alle kieren en alle naden aan de binnenzijde van de boot tussen de gangen dichtkitten met epoxykit dan wel opvullen met gehakte glasvezel en de héle binnenkant eerst met injecteer epoxy en daarna met epoxy vol smeren.
  • - Boot omdraaien;
  • - Gangen in bodem vernieuwen;
  • - Buitenzijde schoonhalen / schuren;
  • - Glasweefsel banden over elke gang aanbrengen;
  • - Glasvezel matten over de banden aanbrengen;
  • - Buitenzijde in diverse lagen epoxy.

Eens?
Laatst bewerkt: 04 aug 2012 14:11 door Paddy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Project Confuusisus 04 aug 2012 14:12 #306585

  • Paddy
  • Paddy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
En dan in het water en varen.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Project Confuusisus 04 aug 2012 16:00 #306607

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6996
Paddy, gefeliciteerd met je jubileum! Ik bekeek jouw site: mooi opgeschoten. Breng nu eerst wat verstijvingen aan voordat je verder sloopt. Ik ben het niet met JRRomkes eens over het gebruik van epoxy. Het kan heel goed, maar al het hout moet kurkdroog zijn, anders sluit je het vocht op en gebeurt er waar JR voor waarschuwt: houtrot. Als je een huidgang gaat vernieuwen eerst de gang op dikte brengen, daarna de afschuining er aan schaven. Bij de stevens moet er een extra overlap worden geschaafd, zodat de gangen glad op elkaar aansluiten. Kijk maar hoe ze nu zitten. Kun je de boot ergens binnen leggen? Dan droogt het hout in plm 2 maanden. Voor het overige kan ik je voorstel wel volgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Project Confuusisus 04 aug 2012 16:22 #306615

  • Paddy
  • Paddy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
Thanks.

Op dit moment valt er weinig meer te slopen behalve de twee gangen in de bodem. Maar die wil ik pas gaan doen als de berghoutsgang en de gangen daaronder aan de SB zijde zijn vernieuwd. Voor wat betreft verstijving: de "originele" dwarsbalken / spanten zitten er nog in, dus ik vermoed dat dat voldoende verstijving is.

Voor wat betreft het opsluiten van het vocht dat begrijp ik, helaas kan ik de boot niet binnen leggen. Dus nu maar hopen op mooi en erg warm weer. 's Nachts is de boot ingepakt, overdag ligt ze in de zon. Ik heb niet van heel dichtbij op het hout gespoten alleen het vuil verwijderd. Dus ik hoop dat het vocht er niet al te diep is ingedrongen. Op de zaak heb ik nog een houtvochtmeter liggen, dus daar kan ik één en ander ook mee controleren.

De planken voor de gangen laat ik op dikte schaven door de Amsterdamsche Fijnhouthandel, de extra overlap moet me wel lukken, denk ik.
Laatst bewerkt: 04 aug 2012 16:25 door Paddy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Project Confuusisus 05 aug 2012 13:03 #306775

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1787
Paddy schreef :
Hey Jerry,

Bedankt voor je reactie. Ik moet eerlijk bekennen dat op het moment dat ik de HD spuit erop zette en het hout nat werd, ik ook gelijk mijn bedenkingen had. Maar ja, eenmaal bezig hielp het wel alle shit eruit te krijgen.

Het plan is nu als volgt:
  • - De verwijderde gangen bovendeks vernieuwen;
  • - De gangen met gaten in de bodem verwijderen;
  • - De binnenkant droog en zo schoon mogelijk krijgen;
  • - Alle kieren en alle naden aan de binnenzijde van de boot tussen de gangen dichtkitten met epoxykit dan wel opvullen met gehakte glasvezel en de héle binnenkant eerst met injecteer epoxy en daarna met epoxy vol smeren.
  • - Boot omdraaien;
  • - Gangen in bodem vernieuwen;
  • - Buitenzijde schoonhalen / schuren;
  • - Glasweefsel banden over elke gang aanbrengen;
  • - Glasvezel matten over de banden aanbrengen;
  • - Buitenzijde in diverse lagen epoxy.

Eens?

Advies: na constructiewerk eerst alles in de epoxy ( evt injecteer) en dan pas afdichten! En alleen als alles 100% droog is!!! Het gaat erom dat je hout rondom afdicht en conserveert, dus open naden zijn dan juist een voordeel. Daarbij komt dat je afdichtings producten vrijwel altijd beter hechten op epoxy dan op kaal hout.
Ik zou eerst alles afbouwen met hout zoals je dat van plan bent, inderdaad alle rot eruit en niet teveel kijken naar naden en kleinere gaten. Als alles tegen die tijd droog is, binnen en buiten in de dunne epoxy soppen en daarna pas dichten, glasmat en afwerken. Voordeel is dat na de eerste laag epoxy alles redelijk water en weer bestendig is, en je dus minder hoeft op te letten met vocht of slecht weer.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Project Confuusisus 05 aug 2012 14:35 #306790

  • Paddy
  • Paddy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
Hey Ralph,

Bedankt voor je reactie. Dat snijdt inderdaad wel hout: eerst in de epoxy en dan pas afdichten. Maar voorlopig nog wel even bezig met vervangen van gangen. Kan ze ook goed drogen, alhoewel het hier weer met bakken uit de hemel komt....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Project Confuusisus 05 aug 2012 14:49 #306791

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6996
Geheel eens met het advies van Ralph. Heb je al bekeken hoeveel van de geklonken spantjes er moeten worden vervangen? Als je goede hulp hebt zou ik ze opnieuw klinken met koper en niet oplijmen zoals ik het wel bij mijn jol moest doen. De nieuwe huidgangen moeten trouwens ook aan elkaar worden verbonden met koperen klinknagels. Het stomen van spantjes kun je zelf doen met behulp van een ijzeren buis als stoomkist en een waterketel voor de stoom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Project Confuusisus 05 aug 2012 16:48 #306819

  • Paddy
  • Paddy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
De spantjes zelf zijn in verbazingwekkend goede conditie. De vorige knutselaar heeft daar wel iets goeds gedaan. Dus die zijn ook mooi te gebruiken om de gangen langs te buigen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Project Confuusisus 05 aug 2012 17:43 #306857

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1787
Nog een paar tips

Ik las op je blog dat je verschillende breedtes gangen had en de bovenste waarschijnlijk mahonie?
Breedtes zijn vaak variabel, vroeger werden gangen in het verloop gezaagd uit brede plakken van een stam, vandaar dezelfde dikte maar verlopende breedtes. Er werd een verdeling gemaakt op het hoofdspant met de max breedtes, afhankelijk van het verloop naar voor en achter.

Eiken was goedkoop inlands hout, mahonie was chique en werd blank gelakt als bovenste gang gebruikt, Een teken dat het destijds een vrij luxe bootje was en geen werksloepje oid. Kijk voor eiken ook eens bij een goede vloerhandel, AF is goed, maar wel erg duur.

Probeer wel zoveel mogelijk van het oude polyester af te komen in de naden, het hecht welliswaar aan epoxy, maar op den duur raakt het los van hout. Je bent nu heel grondig bezig, het zou zonde zijn als je daar later problemen mee krijgt. Misschien kun je het nu uitfrezen (met geleidelatje?).
Brede naden kun je vullen met houten latjes, dat hoeft geen topspul te zijn en is goedkoper als extra kilo's epoxy.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Project Confuusisus 05 aug 2012 18:41 #306901

  • Paddy
  • Paddy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
Ralph, wederom bedankt voor de erg goede tips.

Niet de bovenste maar de tweede gang aan beide zijden lijkt op mahonie. Gelet op de lijnen had ik ook niet het idee dat het een werksloep was. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat het een zeilsloep was. Maar ik heb nog steeds geen idee wat voor type.

Ik zal eens rond kijken naar andere houtleveranciers in de regio. Voordeel van AF vind ik dat ze vrijwel alles op voorraad hebben, je zelf op zoek mag in de loods en op maat kunnen zagen en schaven. Maar ze zijn idd niet goedkoop.

Ik denk dat ik met de Dremel de meeste polyester er nu wel uit kan krijgen. Mijn vrouw is voornamelijk met een schuurmachine bezig geweest, maar tussen de spanten en de naden is dat vrijwel ondoenlijk. Met de Dremel gaat dat een stuk makkelijker, maar het blijft wel verschrikkelijk veel werk. Ik denk dat je gelijk hebt mbt het loslaten van het polyester op den duur.

Ook het idee vwb het opvallen met latje is wel een idee. Er zitten ook diverse gaten in van bouten, ik denk eraan deze te vullen met tapse eikenhouten pluggen. Een andere optie is epoxyplamuur maken met gehakt glasweefsel, maar dat moet ik nog even verder onderzoeken. Want als dat doorzichtig blijft vind ik dat ook geen gezicht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Project Confuusisus 05 aug 2012 19:08 #306909

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1787
Houten pluggen kun je maken met zg doppenboren, daarmee boor je een ronde dop hout uit een plank. Als je die met de draad in de goede richting lijmt, zie je dat nauwelijks. Ik heb ze ooit in een goede bouwmarkt gekocht, ik heb ze tot 16 mm diam. gevonden. Boor een slechte plek uit tot 16 mm met lepelboor en dan de dop erin. Kan ook met gewone watervaste houtlijm (wit, klasse 3 of 4) Dat werkt veel makkelijker als steeds epoxy aanmaken....en je sluit tzt toch alles af met epoxy. Idem: goed passende vullatjes kun je ook met witte houtlijm plakken.
Veel werk, maar dan wordt het ook echt mooi !
Succes
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Project Confuusisus 05 aug 2012 19:18 #306914

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6996
Wat ook goed werkt is een electrische fohn waarmee je verf kunt weekmaken en daarna met een scherpe verfkrabber het polyester weghalen. Werkt niet alleen op verf en vernis, maar ook op polyester. Voordeel: het hout droogt alvast. Ik twijfel een beetje aan de oplossing om met latjes naden op te vullen bij een overnaads gebouwde boot. Ik heb dat alleen gezien bij karveel gebouwde boten, zoals mijn jol en een Pampus. Neem eerst maar eens een proef. Inlijmen van strookjes fineer zou misschien wel kunnen. Ook maar eens uitproberen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Project Confuusisus 06 aug 2012 07:40 #307018

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1787
@jerry je hebt een punt wat betreft inlijmen van latten bij overnaadse bouw. Ik bedoelde eigenlijk dat je openstaande of gefraisde naden ook met iets anders kunt opvullen, als met epoxy en vulmiddel. Ik hou zelf niet zo van kleine epoxyklusjes, veel geklieder en afval, en als je slordig werkt overal epoxydruppels die je weer weg moet schuren. Met vulhout en houtlijm (kun je nat met water wegvegen) vind ik het fijner repareren. Pas in de laatste fase begin je dan met epoxy en werk je daarmee door tot het glad, strak en schilderklaar is. Maar dat is gewoon persoonlijke voorkeur. Theoretisch kun je misschien beter alles met epoxy doen(?)
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Project Confuusisus 06 aug 2012 09:15 #307067

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6996
@Watermaat: ik heb ook een hekel aan kleine epoxyklusjes. Meestal zorg ik er voor dat ik voor minimaal 100+50 ( hars+harder) gram epoxy nodig heb. Met vulmiddel wordt dat ongeveer 300 gram. Je hebt gelijk dat witte houtlijm goed is te verwijderen met water. Maar wat doet epoxy met witte houtlijm? Bij de bouw in WoodCore worden de latten met epoxy verlijmd, maar dan praat je over veel grotere hoeveelheden. Het inlijmen van stroken fineer wordt ook wel " invliezen" genoemd. Dan worden de naden niet eerst met 6 of 8 mm opengefreesd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Project Confuusisus 06 aug 2012 09:37 #307084

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27562
jerry schreef :
Ik ben het niet met JRRomkes eens over het gebruik van epoxy.
Romkes heeft naar mijn idee volledig gelijk.
Bouw in massief hout en epoxy zijn geen goede combinatie, behalve bij een woodcore-romp die van binnen en van buiten met epoxy èn glasweefsel wordt bekleedt, vòòrdat er eventuele spanten of verdere verstijvingen worden ingelamineerd.
Met name het strak bekleden met hars en glasweefsel aan de binnenkant is bij deze boot een probleem, vanwege de ingebogen spantjes en de overnaadse bouwmethode. Je krijgt het weefsel vanwege de vele hoekjes slecht ontlucht en er zullen altijd lekken in het epoxysysteem blijven, of ze ontstaan later. Traditioneel restaureren, of anders laten voor wat het is, zou ik zeggen.

--
stegman
Laatst bewerkt: 06 aug 2012 09:40 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Project Confuusisus 06 aug 2012 16:59 #307257

  • Paddy
  • Paddy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
Hey Lodewijk,

Ik ben niet van plan de binnenkant met glasweefsel te bekleden maar met injecteerepoxy en epoxy in te smeren na al het aangetaste hout te hebben verwijderd / weggestoken. De buitenkant daarentegen ga ik wel helemaal met glasweefsel en epoxy bekleden.

Het hout van de boot is op teveel plaatsen aangetast om alles traditioneel te doen: ik zou haar helemaal moeten herbouwen en dat zie ik niet zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Project Confuusisus 06 aug 2012 17:06 #307259

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
wat mooi toch dat we in een vrij land leven!
iedereen mag hier zelf besluiten hoe hij zijn tijd en geld weggooit gebruikt!

groet
t
Laatst bewerkt: 06 aug 2012 17:07 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Project Confuusisus 06 aug 2012 17:23 #307265

  • Paddy
  • Paddy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
Hey Thomas,

Ik ben blij met elk advies. Sommige adviezen zijn haalbaar, sommige niet. Maar voorlopig heb ik, behalve de minimale aanschaf en twee planken, nog geen cent uitgegeven. Daarom ben ik erg blij met dit forum, want het geeft mij de mogelijkheid alle alternatieven en mogelijkheden naast elkaar te zetten voordat ik échte kosten ga maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Project Confuusisus 06 aug 2012 18:35 #307309

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6996
Als je de boot herstelt zoals je eerder aangaf en zo ongeveer zoals ik mijn Olympiajol heb opgeknapt, reken dan maar op minstens 1200 euro voor nieuw hout, epoxy, vulmiddel, verf, lak. Als jouw boot langer is dan 5 m ( de lengte van de jol) verhoog het bedrag maar naar evenredigheid. Bij overnaads zou ik zeker 20 % meer epoxy rekenen dan bij gangenbouw. Niet gerekend: riemen, dollen, zitbanken, gereedschappen, zwaardconstructie, roer etc.
Dit is maar een globale raming. Als je alles kaal hebt en je beslist hebt wat je gaat doen, kun je een offerte laten maken voor het hout en de epoxy+ glasvlies.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.153 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl