Maar zo wat tips van een ervaringsdeskundige, ik heb in de 90 er jaren een 11 mtr klassiek houten zeiljacht vrijwel herbouwd, dat er ongeveer zo uitzag.
Allereerst: het lijkt een mooi model, dus dat maakt het misschien waard. Voor goedkoop varen kun je beter iets compleets op marktplaats zoeken, maar dat is waarschijnlijk minder mooi.
Erg belangrijk is, dat het model nog strak is! Goed ondersteunen, want hout krimpt enorm als het droogt, traditionele verbindingen worden dan slapper en je boot zakt uit model. Kun je zelf goed controleren door langs de gangen te kijken en bv de kiel, als alles goed strookt en mooi in lijn is, is het oke.
Inderdaad beginnen met alles kaal halen tot op de oude constructie, maar sloop niet teveel ivm vervormen.
Je hebt eigenlijk twee restauratie opties: traditioneel houtbouw of epoxy.
Traditioneel houtbouw is super leuk om te doen, maar je moet veel leren, het kost erg veel tijd en erg veel geld. Ik heb destijds mijn boot vrijwel traditioneel herbouwd, maar toen lagen houtprijzen en verkrijgbaarheid nog een stuk gunstiger als nu. Als ik eerlijk ben, denk ik dat je bij deze keuze beter geheel nieuw kunt gaan bouwen. Dat lijkt nu even schrikken, maar je bent vrijwel zeker ongeveer net zo duur uit en dan heb je natuurlijk een enorme mooi scheepje. Er zijn diverse ontwerpen, cursussen en bedrijven die je verder kunnen helpen.
Epoxy lijkt mij de meest economische optie. Dat kost overigens ook vrij veel geld, voor 100€ heb je niks, vanaf 1000€ heb je een goed begin.
Je begint met wat nu doet, schoonmaken, alle rot eruit en drogen, drogen, drogen. Je zult dus tzt een afdak of binnenstalling moeten hebben. Vervolgens repareer je voornamelijk de constructie, zorg voor voldoende verband. Door de keuze voor epoxy heb je meer mogelijkheden in reparaties , een slecht deel in de kielbalk kun je bv ook opvangen door dubbelingen naast de buitenkiel. Je kunt er extra spanten in lamineren of bv een extra sterk berghout op zetten.
Vervolgens maak je de boot optisch dicht. Gaten vul je op met kleine delen hout, klinknagels kun je vervangen enz. Vaak is het niet mogelijk de romp mooi blank te maken, maar geschilderd met bv een mooie blanke nieuwe bovenste gang is ook mogelijk.
Tot nu toe gebruik je alleen epoxy als lijm (maar je zou ook andere watervaste lijm kunnen gebruiken)
Als alles is gerepareerd en 100% droog zet je alles binnen en buiten in de epoxyhars (dat gaat dan met liters tegelijk!). Ik denk dat een paar lagen glasmat aan de buitenkant noodzakelijk zijn voor de stijfheid (en dat geeft ook een stootvaste romp) . Vervolgens schuren ( en schuren, en schuren) en alles aflakken en schilderen (een of twee comp)
Het is niet bedoelt jullie te demotiveren, maar een welgemeend advies ( zonder enig belang) . Als je het de boot waard vind en er een tijd lang lekker mee wil gaan varen is het een leuk project.
Nb ik heb zelf goede ervaringen met Polyservice voor kunsstoffen en bv De Bootbouwer voor traditionele houtbouw, maar er zijn diverse andere bedrijven actief. Denk bij houtsoorten ook eens aan minder traditionele, er zijn intussen mooie duurzame FSC hardhoutsoorten, die voordeliger buiten de bootjeshandel te koop zijn (ik heb bv Almendrillo kuipbanken gemaakt voor mijn huidige boot, uit de Praxis tuinhout afdeling.)
Succes!