1. Is het niet gewoon de lak zelf die de gele kleur geeft? Dat krijg je er met de verfstripper zo af. Vergeet niet dat je rvs na het stralen ook weer moet passiveren en polijsten(maar dat zal je buurman ongetwijfeld weten) om het weer glimmend te krijgen.
2. als je reeft zonder de rolgiek, heb je wel smeerrepen, een reefhaak en reefkousen nodig in je zeil, alleen met de reefknuttels (de reeftouwtjes waar je het over hebt) gaat niet.
Edit: En ook op een paar vragen uit de openingspost een poging tot antwoord:
2. <knip> officiële schootvoering is te zien. In plaats van een hoefijzer is daar gebruikt gemaakt van kleinere metalen u's die(neem ik aan) door de giek heen gemonteerd zijn.
Op verschillende Kwadraten zijn verschillende systemen gemaakt. Het kan dus best zijn dat dit ook gewoon op jou boot zo hoort (neemt niet weg dat ik er ook iets anders voor zou maken).
Dit zouden wij ook graag willen, maar kun je zomaar door de giek heen boren? Kan iemand misschien toelichten hoe ze precies gemonteerd worden? Zijn deze te koop of moet je ze laten maken en van wat voor metaal moeten ze gemaakt worden?
Dit soort beslag is typisch van rvs. Op een van onze oude kwadraten zat dat gewoon met een beugel en een paar schroeven in de giek. Zorg wel dat je de schroefgaten goed afsluit, zodat het niet alsnog bij de schroeven inwatert.
3. Aan het begin van de giek zit een vork. Toen wij onze boot optuigden heb ik aan de ene poot van de vork een langer touw gedaan. Die eerst een paar keer stevig rond de mast geslagen en toen aan de de andere poot vast gebonden. Hoe verder we in het seizoen kwamen hoe verder de giek naar beneden zakte. Hoort dat? Hoe monteer je de giek precies aan de mast?
Bij onze kwadraat werd de klauw van de giek vastgezet met een halstalie tijdens het zeilen. Om de klauw te borgen hadden we een paternoster (enkel lijntje van poot naar poot van de klauw). Bij het afmeren zakte de hele bundel van giekklauw, rijglijn en gaffel(klauw) gewoon op de mastwangen. Bovendien moesten ze ook gemakkelijk van de giek af kunnen als we de mast moesten strijken.
4. De fokkeschoot loopt bij ons over een katrol. Behoort dit officieel?
Tip: in bootland noemen we een katrol een blok (dat zoekt gemakkelijker). In schootvoering van de fok bestaan meerdere opties. Of de schoot wordt via een kunststof of metalen dekoog naar de lier geleid, via een vaststaand blok, of via een (naar voor en achter) beweegbaar blok.
Succes!