Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Advies gevraagd houten motorsailer !

Advies gevraagd houten motorsailer ! 09 dec 2012 00:17 #345624

  • Younes
  • Younes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Beste,

Ik ben nieuw op dit forum. Onlangs werd ik de trotse eigenaar van een prachtige houten motorjacht uit 1943, (verbouwd tot motorsailer door vorige eigenaar). Ondertussen ben ik aan een grondige inspectie ronde begonnen en aan een semi restauratie. Graag had ik mijn bevindingen en mijn vorderingen hier met jullie gedeeld en jullie advies graag gehoord. Dit schipje is vrij uniek in zijn soort, in mijn ogen toch, maar wss is voor elke boot eigenaar zijn "bootje" uniek :P

Hij is namelijk 11,15 meter lang en 3,3 meter breed, gebouwd in England tijdens de II wereld oorlog en nam deel aan de landing van Normandie in 1944, mogelijk diende het ook om neergehaalde piloten uit het water te redden. Het is een droogvaller (kimkielen) met een geklonken romp van Afromosia op spanten van Iroko. 10 ton aan tropisch hard hout !
De vorige eigenaar heeft hem 7 jaar in zijn bezit gehad en tijdens die periode heeft hij bepaalde delen van het schip gerestaureerd en verbouwd, bij aankoop (2004) bleek het onderwater schip zo goed als in perfecte staat te zijn, het had namelijk in polyester gezeten. Hij bouwde een nieuw dek van pitchpine boven op het bestaande dek, nieuwe gangboorden en achterdek (teak), en een volledige nieuwe mast (11 meter) met bijkomende verzwaring , verankering kiel balk, enz, volledig uitgemeten voor specifiek deze boot! Het binnenschip werd volledig opnieuw ingericht in teak. Na al die jaren van hard labeur en financiële aderlating zag hij door het bos de bomen niet meer staan, vaarde er wel geteld 100 uur mee en verkocht hem. Ik had het geluk de eigenaar goed te kennen en had menig uur doorgebracht op de boot ook tijdens de verbouwingen.
Nu wat betreft de staat, wel de vorige eigenaar heeft duidelijk de boot de laatste 2 jaren wat verwaarloosd en dat merk je ook aan bepaalde delen er van, namelijk in de kajuit, de motorruimte en het ruim van de boot. Wat betreft de kajuit alles werd afgewerkt met Mahonie multiplex van Bruynzeel dus dat kan wel tegen een stootje en met wat aandacht en liefde vrij snel opgelost. De motorruimte is wat andere koek, er zit namelijk een Tempest Sealord (Leyland) 6 cilinder 96 PK in uit 1962 ! Motor werd gereviseerd en loopt als een juweeltje (verbruik 1,5 L per uur ! ) maar is wel aan wat serieuze onderhoud toe; roest, rubberen aansluitstukken met barsten, niets ernstig, maar not good enough voor dit bootje!
Nu wat betreft het onderwater schip, wel het is ongelofelijk maar dit hout is onverwoestbaar, zelfs na 69 jaar in weer en wind krijg je geen schroevendraaier in dit hout, het ketst af alsof het van steen is!
Zowel in de motor ruimte als in de rest van het ruim staat er wel vocht, op sommige plaatsen gemakkelijk te bereiken en op andere plaatsen zoals onder de motor bijna niet te bereiken. Hier is volgens mij lang niets aan gedaan, t zaagsel van tijdens de verbouwingen wss 4 - 5 jaar geleden zit hier onder nog samengekoekt en nat tegen de spanten aan. Deze week heb ik de vloer (teak parket) volledig uitgebroken en ook de wanden. het vocht komt van boven, namelijk van de gangboorden, halverwege het schip zijn er 3 plekken waar regenwater doorsijpelt en zo naar het ruim loopt en daar blijft staan natuurlijk. De bilge kan dit niet oppompen het is net te weinig maar zo staat alles vochtig. Niet dat het hout daar enig last van blijkt te ondervinden, het hout blijft even hard als de droge delen. Ik had graag natuurlijk de boot uit het water gehaald maar dat zit er voor deze winter niet meer in. Met dekzeilen heb ik alles afgedekt.
Ik was van plan het ruim droog te zetten, zo goed mogelijk :woohoo: , TIPS ? , een nieuwe vloer in te zetten van curupau en het te isoleren (EPS platen) zonder de ventilatie te belemmeren.
Zolang de dekzeilen er hangen heb ik geen last meer van insijpelend water, en is dit dus een probleem voor later. Maar gezien ik toch de binnenkant volledig strip dan kan ik zo goed de onderkant van de gangboorden volledig inspecteren, TIPS ?, en kan ik hier iets aan doen van binnen uit ? Vanachter op het achterplecht heb ik echt last van veel insijpelend water, niet een beetje vocht maar na een hele nacht regen staat er een halve emmer water onder de motor blok, dit is wel een probleem die ik niet uit de weg kan gaan. Bij de gangboorden spreken we over insijpelend vocht, hier in dit geval over een "waterval". Wat kan er tijdelijk aan gedaan worden, van de zomer gaat hij uit het water.

Alle tips, opmerkingen, vragen, informatie en goed advies zijn UITERST welkom !! :)

BEDANKT

Younes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd houten motorsailer ! 09 dec 2012 06:17 #345627

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Vocht bestrijd je door de oorzaak weg te nemen. Onder het motorblok kan je weinig doen, je zal moeten zoeken naar de oorzaak aan de buitenkant. Dus zit er ergens een kier oid, waar het water doorheen komt? Als je die halve emmer buiten weet te houden, zit je goed. Weet je hem halverwege te stoppen, dan zal het water een andere weg zoeken, en wie weet wat voor schade aanricht.

Dus als je een kier kan vinden: openkrabben / frezen, en vullen met MS Polymeerkit (Tec7 of iets dergelijks. Dan zit je in ieder geval tijdelijk weer goed. Uitharden doet het ook op vochtige ondergrond, of zelfs onder water.

Dat polyester op de onderkant? Dat wordt ook wel een doodskleed genoemd. Het doet vaak meer schade dan goeds. Als het er nog zit, zou ik het verwijderen. Vaak wordt het aangebracht om lekkage te verhelpen, maar ik zie liever goed breeuwsel, of desnoods ruim kitwerk.

Verder bevreemd het me een beetje dat 2 jaar geen onderhoud je interieur doet verslechteren. Staat alles wel in de lak?

Verder: altijd goed ventileren. Dat is belangrijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd houten motorsailer ! 09 dec 2012 06:29 #345628

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6112
Fotooooos!
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd houten motorsailer ! 09 dec 2012 06:50 #345629

Klinkt als een mooi schip en interessant project! Inderdaad, foto's....?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd houten motorsailer ! 09 dec 2012 08:37 #345645

Onder de waterlijn wordt doorgaans niet geisoleerd. De vloer isoleren lijkt me onnodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd houten motorsailer ! 09 dec 2012 09:51 #345667

  • TomD
  • TomD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 337
Herman schreef :
Vocht bestrijd je door de oorzaak weg te nemen. Onder het motorblok kan je weinig doen, je zal moeten zoeken naar de oorzaak aan de buitenkant. Dus zit er ergens een kier oid, waar het water doorheen komt? Als je die halve emmer buiten weet te houden, zit je goed. Weet je hem halverwege te stoppen, dan zal het water een andere weg zoeken, en wie weet wat voor schade aanricht.

Dus als je een kier kan vinden: openkrabben / frezen, en vullen met MS Polymeerkit (Tec7 of iets dergelijks. Dan zit je in ieder geval tijdelijk weer goed. Uitharden doet het ook op vochtige ondergrond, of zelfs onder water.

Dat polyester op de onderkant? Dat wordt ook wel een doodskleed genoemd. Het doet vaak meer schade dan goeds. Als het er nog zit, zou ik het verwijderen. Vaak wordt het aangebracht om lekkage te verhelpen, maar ik zie liever goed breeuwsel, of desnoods ruim kitwerk.

Verder bevreemd het me een beetje dat 2 jaar geen onderhoud je interieur doet verslechteren. Staat alles wel in de lak?

Verder: altijd goed ventileren. Dat is belangrijk.

Ik vind dit niet perse een slim antwoord. Moderne technieken gebruiken op een oud schip werkt niet altijd. Een beetje water in de bilge is niet erg, vooral onder de motor niet zo, daar is alles toch wat vettig. Dat zaagsel moet wel weg, rotzooi is niet goed, het veroorzaakt rot en kan je bilgepomp in een noodgeval verstoppen. Je kunt ook wat strooizout in de bilge gooien, oude truc, werkt wel (zout water is beter voor hout).

Maar een ding is zeker: zsm de oorzaak wegnemen. Voor een goed antwoord moeten we alleen weten hoe de boel in elkaar zit. Is het dek gebreeuwd? Waarmee is het gekit (kit of pek)? Hoe zit het lijfhout en het berghout bevestigd? Als je dat post of wat foto's plaatst kan ik er misschien wel wat over zeggen. Bij die dubbele laag dek kan het misschien moeilijk zijn om de plek te vinden, dan wordt het anders, maar het klinkt of het vooral langs het lijfhout lekt en dat moet op te lossen zijn, ik heb meerdere ideeen in mijn hoofd.

Nog wat algemene tips bij zo'n schip:

Hout kan het net zo lang uithouden als staal, vooral dat soort hout, maar achterstallig onderhoud wordt veel sneller funest, dus bijhouden is het devies. Maar dat lijk je ook te doen!

Je moet met moderne oplossingen op een oud houten schip erg voorzichtig zijn, ook al zeggen fabrikanten/vaklui dat het kan, ik heb het letterlijk tientallen malen falikant fout zien gaan. Als je wilt, kan ik wel een lijstje voorbeelden sturen. Een groot, doorleefd houten schip functioneerd nu eenmaal anders dan een jachtgebouwd houten schip.

Voor veel kennis, kunde en lol zou ik eens kijken bij de stichting kotterzeilen of de VKSJ, alletwee leuke clubs met veel kennis.

Je ontkomt bij zo'n schip niet aan het hebben van een systeem (pompje, watersotfzuiger, enz.) om zo af entoe een loze ruimte of gat zoals een hoekje van de bilge droog te maken. Een klein pompje met een lange slang oid is perfect.

Als je meer wilt weten over oude bouwtechnieken etc., zijn de bovengenoemde cluns goed. Ook het Scheepvaartmuseum in A'dam heeft een mooie, vrij togenkelijke bib met veel boeken over dit onderwerp. Daarnaast is een bezoekje aan de Bultjer Werft in Ditzum, Ostfriesland een belevenis. Een echte oude werf met ontzettend veel vakkennis die nooit te beroerd zijn om die kennis te delen.

Maar zet maar eens wat foto's neer.

Grt Tom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd houten motorsailer ! 09 dec 2012 09:52 #345668

  • TomD
  • TomD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 337
Oh ja, zo min mogelijk isoleren. Hout isoleren is dom, en qua warmte is het vaak neit echt nodig. Motorruim isoleren voor geluid is natuurlijk wel nuttig maar voorzichtig zijn met vochtophoping.

grt Tom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd houten motorsailer ! 09 dec 2012 09:54 #345670

  • Seabird
  • Seabird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 828
De historie van deze boot lijkt me interessant, als je deze tenminste zwart op wit hebt of uit zeer betrouwbare orale bron. Een broer van mij heeft lang geleden uit Zweden antieke scheepjes geïmporteerd. Ze waren allemaal van de Zweedse koning geweest. Het zou kunnen dat dit schip een ritje Normandië heeft gemaakt. Maar het lijkt me meer waarschijnlijk dat dit schip de verslagen Engelse troepen, zoals zoveel plezierjachtjes, uit Duinkerken heeft gehaald. Hitler had op dat moment gelukkig een zwak moment. Hij had die hele vloot met alle Engelse militairen op kunnen blazen. Had hij dat gedaan dan hadden we nu foutloos alle Duitse naamvallen uit het hoofd kunnen opdreunen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd houten motorsailer ! 09 dec 2012 13:35 #345738

  • Younes
  • Younes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie feedback, foto's komen er aan ! ( foto's getrokken toen hij nog niet in mijn bezit was, hierop zonder mast te zien)
Wat betreft de opmerkingen van Herman; het doodskleed werd verwijderd en de volledige boot ! werd opnieuw gebreeuwd door de vorige eigenaar. De naden werden opgevuld met sikaflex. Van dichtbij bekeken stel ik vast dat nadenwerk (en gebreeuwd) van het bovendek (pitchpine) veel steviger werd afgewerkt. De gangboorden, voordek en achterplecht (allen teak), daar zijn de naden veel smaller en naar mijn gevoel is het maar een dun laagje boven op het breeuwsel. Ik geloof dat de vorige eigenaar naarmate hij de boot afwerkte en de kosten zag oplopen goedkoper materiaal heeft gebruikt of wat ik denk te dunne teak gebruikt heeft met als gevolg dat er nu een te dunne kitlaag op ligt. Ik kan er natuurlijk een nieuwe teak laag opleggen maar dat zal toch niet meer voor van de winter zijn, maar naar mijn gevoel zal het er toch van moeten komen. Met wat geluk is het enkel aan de boorden en bolders waar het water insijpelt en is er geen sprake van te dunne teak ! @ Tom mogelijk sijpelt het enkel via t lijfhout, moet ik nog vaststellen, wat zijn jouw ideeen ? Graag had ik jouw lijstje ontvangen. Dank

Wat betreft de vloer isolatie. ik ben van mening dat je onder de vloer een goede ventilatie moet voorzien. Het gevolg is natuurlijk dat je ongewild je vloer afkoelt en zeer koud aanvoelt, ik haat koude vloeren. Vandaar dat ik dus een zwevend vloer leg met een halve cm ruimte tussen de isolatie en de vloer en onder de isolatie is er nog 15 cm ruimte voor de lucht circulatie. Ik ben van menig dat dit veel beter is dan gewoon een naakte vloer te leggen die ijskoud blijft tijdens de winter.

@ Seabird Op zijn meetbrief staat er onder ander vermeld; Gewezen landingsvaartuig der geallieerden. Wat betreft Duinkerken dat was in 1940, dit bootje is van 1943. Spijtig genoeg maakt mijn boot niet deel uit van t select clubje The Little Ships of England die nog rondvaren :P
Naar alle wssheid werd dit bootje niet gebouwd als pleziervaartuig.







C:\fakepath\2012-10-25 13.33.08.jpg

[attachment:5]C:\fakepath\2012-10-25 13.33.14.jpg[/attachment]

[attachment:6]C:\fakepath\2012-10-25 13.33.42.jpg[/attachment]

[attachment:7]C:\fakepath\2012-10-25 13.36.07.jpg[/attachment]

[attachment:8]C:\fakepath\2012-10-25 13.37.33.jpg[/attachment]
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd houten motorsailer ! 09 dec 2012 13:37 #345739

  • Younes
  • Younes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie feedback, foto's komen er aan ! ( foto's getrokken toen hij nog niet in mijn bezit was, hierop zonder mast te zien)
Wat betreft de opmerkingen van Herman; het doodskleed werd verwijderd en de volledige boot ! werd opnieuw gebreeuwd door de vorige eigenaar. De naden werden opgevuld met sikaflex. Van dichtbij bekeken stel ik vast dat nadenwerk (en gebreeuwd) van het bovendek (pitchpine) veel steviger werd afgewerkt. De gangboorden, voordek en achterplecht (allen teak), daar zijn de naden veel smaller en naar mijn gevoel is het maar een dun laagje boven op het breeuwsel. Ik geloof dat de vorige eigenaar naarmate hij de boot afwerkte en de kosten zag oplopen goedkoper materiaal heeft gebruikt of wat ik denk te dunne teak gebruikt heeft met als gevolg dat er nu een te dunne kitlaag op ligt. Ik kan er natuurlijk een nieuwe teak laag opleggen maar dat zal toch niet meer voor van de winter zijn, maar naar mijn gevoel zal het er toch van moeten komen. Met wat geluk is het enkel aan de boorden en bolders waar het water insijpelt en is er geen sprake van te dunne teak ! @ Tom mogelijk sijpelt het enkel via t lijfhout, moet ik nog vaststellen, wat zijn jouw ideeen ? Graag had ik jouw lijstje ontvangen. Dank

Wat betreft de vloer isolatie. ik ben van mening dat je onder de vloer een goede ventilatie moet voorzien. Het gevolg is natuurlijk dat je ongewild je vloer afkoelt en zeer koud aanvoelt, ik haat koude vloeren. Vandaar dat ik dus een zwevend vloer leg met een halve cm ruimte tussen de isolatie en de vloer en onder de isolatie is er nog 15 cm ruimte voor de lucht circulatie. Ik ben van menig dat dit veel beter is dan gewoon een naakte vloer te leggen die ijskoud blijft tijdens de winter.

@ Seabird Op zijn meetbrief staat er onder ander vermeld; Gewezen landingsvaartuig der geallieerden. Wat betreft Duinkerken dat was in 1940, dit bootje is van 1943. Spijtig genoeg maakt mijn boot niet deel uit van t select clubje The Little Ships of England die nog rondvaren :P
Naar alle wssheid werd dit bootje niet gebouwd als pleziervaartuig.













C:\fakepath\2012-10-25 13.36.07.jpg

[attachment:8]C:\fakepath\2012-10-25 13.37.33.jpg[/attachment]
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd houten motorsailer ! 09 dec 2012 18:46 #345806

  • TomD
  • TomD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 337
Ik had net een heel verhaal getypt maar was even weg en nu is het weg.

Even in het kort:

Een houten schip haar dek is erg belangrijk, lekkage door het dek is veel funester voor de huid (en veel structureler) dan lekkage door de huid zelf. Jouw dek zou ik als volgt benaderen.

Ten eerste, geen een dek is voor eeuwig. Als je je schip goed behandeld gaat de huid veel langer mee dan het dek, zeker met jouw soort hout. Dus mogelijk ga je dit dek nog een tijdje oplappen en dan gaat op een gegeven moment de hele zooi eruit en komt er een nieuwe. Het is niet zo moeilijk als je denkt (huidgangen zijn veel lastiger). Sowieso heeft uiteindelijk een dek in een enkele laag de voorkeur, als het dan ergens lekt zie je waar het is en is het zo op te lossen. Neem in elk geval nooit, NOOIT een dek met een onderlaag van multiplex op jouw type boot, dit komt nooit goed vooral niet bij de aansluiting met het lijfhout weet ik uit ervaring.
Maarnu, strax nog een barbatruc maar eerst hoe ik het zou doen:
ten eerste, heb je droge naadstukken bij je opbouw? Dat scheelt een boel. Het volledig dicht maken van de oplengers bij het lijfhout is, zeker als je zeilt, erg moeilijk omdat alles beweegt, daarom zou ik altijd breewen.
Breewen is een trucje maar het is leuk, neit te moeilijk en goed voor de geest! Je moet genoeg naaddiepte hebben, wel een cm of 3, de naar moet je uitkrabben/steken (de planken moeten onder in de naad practisch aansluiten en bovenin een aantal mm naad geven). Je steekt breewsel erin, niet te veel, niet te weinig, slaat dit aan, niet te strak, niet te los (ik geef ook demo's ;) ) en dan moet er boven in de naad nog een kleine cm diepte over zijn om af te werken. Di vul je tradtioneel met gesmolten pek, dat is alleen wat lastig met heet weer want dan plakt je dek. Je kunt ook een bitumeuze kit gebruiken zoals die ene van shell hoe heetie ook alweer. Maar die heeft dat probleem ook een beetje. Het voordeel van deze producten is dat ze zichzelf herstellen als ze een beetje open gaan. de naden zijn ook te vullen met sika oid, maar dan moet je veel aandacht aan het schoonmaken/primeren besteden van breewsel is erg vet! De gewone deknaden kunnen ook wel met alleen sika in een vierkante naad, maar bij het lijfhout en de oplengers krijg je daar zo'n dek moeilijk mee dicht.

Dan tot slot de beloofde barbatruc. Ik hoor uit Engeland goede verhalen van bezitters van klassieke schepen over Coelan. Dit is een 'lak' van PU die extreem veel rekt en wel dampdoorlatend is. Dit wordt ook hier en daar op oude, lekkende dekken gebruikt en schijnbaar met succes. Nu gaat mijn hele betoog over oude technieken overboord, maar het zou wel eens een manier kunnen zijn om je dek een aantal jaren extra levensduur te geven. Nadelen: het is erg duur en je moet er nog iets van antislip in aanbrengen met zand oid want het is glad.

meer vragen? roep maar.

grt Tom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd houten motorsailer ! 09 dec 2012 19:00 #345813

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Ik vind dit niet perse een slim antwoord

Ben ik gek, of adviseer je in je bovenstaande verhaal hetzelfde: kier / lek opsporen, ruimte maken / schoonmaken, en vullen met kit. Waarbij MS Polymeer het voordeel boven PU heeft dat het primerloos aangebracht kan / moet worden, ook op vochtig hout hecht, en minder kritisch is mbt voorbehandeling, dus makkelijker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd houten motorsailer ! 09 dec 2012 19:11 #345815

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2266
in ieder geval gefeliciteerd! en succes met de werkzaamheden
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd houten motorsailer ! 09 dec 2012 20:11 #345832

  • Younes
  • Younes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Dag Tom,

Dank voor je klare kijk en nuttige tips. Nu ik sta dus wat verder in mijn inspectie ronde en heb de onderkant van de gangboorden van dichtbij bekeken. De onderkant was niet zichtbaar bij aankoop, het zat namelijk achter houten panelen die vastgekit waren. Vandaag heb ik dus een deel van de wanden verwijderd en met spijt moeten vaststellen dat insijpelend water van boven af funester is dan een lek in de romp. Op de plekken waar er water doorkomt is het hout aangetast, de dwarsbalkjes die de gangboorden dragen zijn verrot. Maar het ergste moet nog komen. Blijkbaar (vandaag met vorige eigenaar gebeld) werd bij een vorige restauratie ook rot vastgesteld (door natte stoottouw) en werd de originele boord van de boot vervangen, op de foto zie je duidelijk de nieuwe boord. Daarbij werd dus de originele boord verwijderd en de spanten ingekort die wss ook rot waren, ernaast werden er semi nieuwe spanten geplaatst. Wel nu stelde ik vast dat de naakte kopse zijde van die originele spanten niet werden behandeld met verf of dergelijke en het insijpelend water dus vrij spel had. Met gevolg dat de eerst 5 cm van elk ingekorte spant (4 in totaal) volledig rot is, wel eerder alsof het van isomo is. Gelukkig is de rest van de spant nog perfect, maar het is zonder twijfel een uiterst zwakke plek gezien ze eigenlijk niets meer dragen. En die semi nieuwe spanten zijn in mijn ogen niets anders dan een veredelende tijdelijke oplap middel en een dergelijke boot niet waard.
Nu de gangboorden zelf, de naden tussen elk deel zijn duidelijk zichtbaar, 2 mm breed ongeveer, is dit veel ?, en je ziet op sommige plaatsen duidelijk het breeuwsel zitten, het kwam me eigenlijk niet over als een mooie strakke constructie, op sommige plaatsen kon ik het breeuwsel er zo uithalen, viel er uit, beter gezegd. Nu het klinkt mss allemaal veel erger dan het is. Uiteindelijk staat er maar een beetje water in het ruim. Wat betreft het achterplecht dit moet ik nog bekijken, ik hou mijn hart vast om daaronder vervelende vaststellingen te moeten maken.

Graag had ik je reactie hierop

Younes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd houten motorsailer ! 09 dec 2012 21:27 #345861

  • TomD
  • TomD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 337
Herman schreef :
Ik vind dit niet perse een slim antwoord

Ben ik gek, of adviseer je in je bovenstaande verhaal hetzelfde: kier / lek opsporen, ruimte maken / schoonmaken, en vullen met kit. Waarbij MS Polymeer het voordeel boven PU heeft dat het primerloos aangebracht kan / moet worden, ook op vochtig hout hecht, en minder kritisch is mbt voorbehandeling, dus makkelijker.

Ja toen ik het herlas dacht ik dat ook. Ik zou alleen niet een moderne kit gebruiken, alleen als tijdelijke oplossing. Maar dat werd ook bedoeld geloof ik. Dus bij nader inzien trek ik die eerste zin in.

Grt Tom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd houten motorsailer ! 09 dec 2012 21:53 #345866

  • TomD
  • TomD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 337
Hallo Younes,

vraagje, de rotte spanten zijn dat dekspanten of gewone spanten? Gewone spanten zijn makkelijker te herstellen/vervangen en zijn ook trucjes voor. Dekspanten iets moeilijker omdat dan in feite het dek los moet.
Maar gewone spanten kun je vervangen, of dubbelen op punten waar ze zwak zijn zonder al te veel problemen, behalve dat betimmering weg moet. Als het er maar een paar zijn moet het niet te lastig/prijzig zijn.
Bovenkanten van spanten werden soms inderdaad behandeld of zelfs afgedekt, belangrijk is in elk geval dat ze niet helemaal tot aan het dek lopen om te kunnen luchten, alleen de oplengers lopen door het dek.
die iets brede naden zijn niet het grootste probleem, 2 mm zou te breewen moeten zijn en anders kun je er een wigje in lijmen en dan breewen, dat wordt veel gedaan. Kun je een foto van het probleem maken?

Grt Tom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd houten motorsailer ! 09 dec 2012 22:30 #345877

  • Younes
  • Younes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Tom,

Het zijn gewone spanten. Ik heb maar een stukje van de gangboorden gecheckt. Het is goed mogelijk dat ik nog een aantal verrassingen tegenkom. Of dat er een heel stuk van de zijde aangetast is en niet bij 4 spanten blijft. Er is ook een vijfde spant gebroken ter hoogte van waar de andere spanten werden verzaagd. Wss door de druk die de nieuwe spanten slechter verdelen. Ik verwacht nog een aantal tegenvallers, als dit een structureel probleem is en de druk verdeling verkeerd zit.
Foto zal ik zo snel mogelijk plaatsen, dit product die je aanrade klinkt interessant, maar uiteraard maar tijdelijk. Blijkbaar is het teak de originele teak van de gangboorden die opnieuw werd gebreeuwd en gekit. met het vervangen van die stootrand (boord) is uiteraard de ruimte tussen de teakdelen veranderd met gevolg dat er nu wss open ruimtes zijn. Logisch ?

Groet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd houten motorsailer ! 10 dec 2012 10:50 #345938

  • TomD
  • TomD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 337
Klinkt logisch inderdaad. Het is niet zo dat al je spanten perfect moeten zijn maar om de structuur van het schip te behouden moeten ze natuurlijk wel de krachten verdelen. Als je daar gaat kijken is ook erg belangrijk dat de dekspanten stevig op de wegering zitten (voor de structuur van het schip is dat van het uiterste belang). Ik zou blij zijn dat het originele teak is en dat er verder niet aan geprutst is. Als je een foto van de naden plaatst dan kan ik misschien nog een nuttige tip geven. maar de ellende die je ervaart komt door een lekkend dek en dat moet je gewoon zsm oplossen. Met alle info bij elkaar kan je vast op een gegeven moment een goed plan maken. Maar teak is hard, en ik denk dat het heel goed opnieuw te breewen moet zijn.

Grt Tom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd houten motorsailer ! 10 dec 2012 11:07 #345941

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Als het breeuwen een punt is: ik ken iemand die dat regelmatig doet bij houten schepen. Kan altijd eens vragen of je een keertje bij hem op de werf langs mag komen voor wat info/tips/(s)how to
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd houten motorsailer ! 10 dec 2012 11:21 #345942

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6994
Mooi scheepje! Ik denk dat je er niet aan ontkomt flinke delen van het dek te verwijderen, in ieder geval daar waar de koppen van de spanten zijn ingerot. Als de zaak was afgetimmerd zal gebrek aan ventilatie (naast het inwateren) de oorzaak zijn van het rotten. Vocht en temperatuur krijgen elke houtsoort rot. Ik zou dus overwegen de aftimmering niet weer aan te brengen en de onderzijde van het gangboord in het zicht te laten. Bovendien houd je dan zicht op lekkages door het dek en de boorden.
Laat je nog foto's zien van de gebreken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd houten motorsailer ! 12 dec 2012 20:21 #346648

  • Younes
  • Younes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Excuus voor het late bericht, hier volgen de foto's. Ze zijn niet optimaal, weinig plaats en moeilijke hoek. Wat kunnen jullie hier uit afleiden? Eén bepaald stuk waar duidelijk het breeuwsel los zit is hierop goed te zien. De balkjes waarop het dek rust, één daarvan is sterk aangetast 1/3 rot. Heb de indruk dat het juist boven de balkjes is dat het water insijpelt. Zou het kunnen via de de vijzen? Als dit het geval is, wat zijn de opties.
@ Tom Ik heb de indruk dat de grootste schade (rotte spanten) van vroeger is en het nu voornamelijk een probleem is van kleine insijpelingen. Het horizontale paneel van oukomé die onder de gangboord bevestigd was, wel daar trof ik geen enkel teken van waterschade of verkleuring aan. Het moet dus over kleine hoeveelheden gaan? Logisch ?












Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd houten motorsailer ! 12 dec 2012 20:35 #346650

  • Younes
  • Younes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Hierbij nog wat foto's. Iets dat mij vandaag is opgevallen is, enkel de linkerzijde van het ruim is nat. Halverwege de boot en via het achterdek komt er water binnen maar enkel aan de linkerzijde. Rechts van de kielbalk is alles zo goed als droog en geen tekenen van insijpelend water van bovenaf. Kan het toch zijn dat bij het plaatsen van de nieuwe stootrand de druk verkeerd werd verdeeld, gezien er een aantel spanten moesten worden ingekort en vervangen werden door zusters. Daar bovenop is er een spant gebroken, te zien op de foto. Duidelijk te veel druk.















Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd houten motorsailer ! 12 dec 2012 21:28 #346659

  • TomD
  • TomD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 337
Ik zie zo meteen al een aantal dingen, maar heb nu geen tijd. Morgen hoor je van me.

Grt Tom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd houten motorsailer ! 12 dec 2012 21:31 #346660

  • Younes
  • Younes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Ok,

Dank

Younes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd houten motorsailer ! 15 dec 2012 18:33 #347385

  • TomD
  • TomD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 337
welnu, hier komt een lang verhaal:

Hoi,

Ik ga even je foto’s bij langs met wat advies. Breewnaden moeten strak dicht zitten om een dek/huid structuur te geven. Nu kan een wat breeder naadje in een reeks wel maar meer moet eigenlijk niet. Op de eerste foto is de linker naad niet goed, de rechter is niets mis mee. De linker kun je op meerdere manieren oplossen, de meest permanente, maar ook rigoureuze, is het plaatsen van een nieuwe plank met de goede schuine kanten aan beide zeiden die aan de onderkant/binnenkant aansluit enbuiten een beetje ruimte heeft. Dan kan je goed breewen. Maar dit effect kan je ook op andere manieren bereiken. Een goede methode is het inlijmen van een wigje om he zelfde effect bereikt. Wat vroeger ook gedaan werd is het nemen van een latje van hout (of zelfs staal), inwikkelen met breewsel en erin slaan. Het belangrijktste is dat het geheel weer strak wordt. Bij huidgangen zijn nog wat andere trucjes maar die kunnen niet bij een dek ivm constructieve beperkingen. Wat ik in dit geval zou doen is een wigje erin lijmen en dan breewen, maar naden zoals die rechts op de foto kan je gewoon breewen.
Dan die rot/schimmel bij de dekspanten. Schimmel is niet het einde, als het hout nog hard is (soort van) kun je het nog winnen. Eerst de oorzaak wegnemen (dus dek waterdicht) dan de schimmel wegsteken met plamuurmes en het geheel een paar keer flink insmeren met diesel. Dat stinkt, maar de schimmel houdt er niet van en het is een van de weinig e dingen die echt goed werken.
Dan verder de lekkage. Zoals ik al gezegd heb, is het bij opbouwen van belang dat je een droge naad stuk hebt (dat is een lijfhout om de opbouw heen met een sort opstaand randje zodat er geen water in de hoek kan blijven staan). Eigenlijk zou dat ook bij oplengers moeten maar dat is constructief gezien onmogelijk (trouwens, als je een term niet snapt is dat niet erg maar laat het even weten dan weet ik wat ik uit moet leggen). De naden bij de oplengers moet je gewoon goed breewen en kitten en regelmatig bijhouden. Het hebben van weinig betimmering, of betimmering die luchtig is en waar je achter kan kijken, is dan erg verstandig. Het lucht goed en je ziet het snel als er iets mis is. Achter de banken moet je wel betimmeren als je die ruimte als kast wilt gebruiken maar ik zou dan de ruimte tussen de bank en het dek met latten met ruimte ertussen afwerken zodat je er wel tegen aan kan leunen maar het wel goed lucht.
Constructief gezien is e.e.a. misschien iets ingewikkelder. Als de koppen van de spanten verrot zijn zul je ze toch moeten vervangen of dubbelen/zusteren. Maar als de dekspanten rot zijn moet dat ook, maar dan moet het dek eraf op die plek. Dus ik hoop dat die dekspanten alleen wat schimmel hebben maar niet helemaal verrot zijn. Een ander probleem zie ik ook. Je boot heeft een wegering, dat is de balk waar de dekspanten op rusten, en een buikdenning, dat is die balk binnen op de spanten lager in het schip. Deze zijn van belang voor de verdeling van de krachten. Maar het lijkt of de dekspanten niet goed aan de wegering vast zitten. Normaliter zit er een inkeping in de dekspant die over de wegering heen valt wat ik niet bij jou zie. De verbinding tussen de wagering en de dekspant is van groot belang, vooral als je zeilt, want zo wordt de bovenkant van de romp bij elkaar gehouden. Als dit niet goed is, dan zit er te veel beweging in, vooral als er druk van een mast op het dek komt, en kan dit leiden tot lekkage en bijv. het breken van huidspanten. Nu kan het natuurlijk zijn dat ze op een andere manier aan elkaar zitten wat ik niet zie maar dat moet je even verifieren.

Mocht je nog meer vragen hebben laat maar weten, of als je iets niet snapt zeg het maar, dan maak ik nog wat tekeningetjes. En waar ligt de boot? Misschien kan ik eens komen kijken als ik in de buurt ben.
Ik ben vooral benieuwd naar die aansluiting tussen de wegering en de dekspant, dat is echt belangrijk.

Grt Tom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.209 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl