Beste,
Ik ben nieuw op dit forum. Onlangs werd ik de trotse eigenaar van een prachtige houten motorjacht uit 1943, (verbouwd tot motorsailer door vorige eigenaar). Ondertussen ben ik aan een grondige inspectie ronde begonnen en aan een semi restauratie. Graag had ik mijn bevindingen en mijn vorderingen hier met jullie gedeeld en jullie advies graag gehoord. Dit schipje is vrij uniek in zijn soort, in mijn ogen toch, maar wss is voor elke boot eigenaar zijn "bootje" uniek
Hij is namelijk 11,15 meter lang en 3,3 meter breed, gebouwd in England tijdens de II wereld oorlog en nam deel aan de landing van Normandie in 1944, mogelijk diende het ook om neergehaalde piloten uit het water te redden. Het is een droogvaller (kimkielen) met een geklonken romp van Afromosia op spanten van Iroko. 10 ton aan tropisch hard hout !
De vorige eigenaar heeft hem 7 jaar in zijn bezit gehad en tijdens die periode heeft hij bepaalde delen van het schip gerestaureerd en verbouwd, bij aankoop (2004) bleek het onderwater schip zo goed als in perfecte staat te zijn, het had namelijk in polyester gezeten. Hij bouwde een nieuw dek van pitchpine boven op het bestaande dek, nieuwe gangboorden en achterdek (teak), en een volledige nieuwe mast (11 meter) met bijkomende verzwaring , verankering kiel balk, enz, volledig uitgemeten voor specifiek deze boot! Het binnenschip werd volledig opnieuw ingericht in teak. Na al die jaren van hard labeur en financiële aderlating zag hij door het bos de bomen niet meer staan, vaarde er wel geteld 100 uur mee en verkocht hem. Ik had het geluk de eigenaar goed te kennen en had menig uur doorgebracht op de boot ook tijdens de verbouwingen.
Nu wat betreft de staat, wel de vorige eigenaar heeft duidelijk de boot de laatste 2 jaren wat verwaarloosd en dat merk je ook aan bepaalde delen er van, namelijk in de kajuit, de motorruimte en het ruim van de boot. Wat betreft de kajuit alles werd afgewerkt met Mahonie multiplex van Bruynzeel dus dat kan wel tegen een stootje en met wat aandacht en liefde vrij snel opgelost. De motorruimte is wat andere koek, er zit namelijk een Tempest Sealord (Leyland) 6 cilinder 96 PK in uit 1962 ! Motor werd gereviseerd en loopt als een juweeltje (verbruik 1,5 L per uur ! ) maar is wel aan wat serieuze onderhoud toe; roest, rubberen aansluitstukken met barsten, niets ernstig, maar not good enough voor dit bootje!
Nu wat betreft het onderwater schip, wel het is ongelofelijk maar dit hout is onverwoestbaar, zelfs na 69 jaar in weer en wind krijg je geen schroevendraaier in dit hout, het ketst af alsof het van steen is!
Zowel in de motor ruimte als in de rest van het ruim staat er wel vocht, op sommige plaatsen gemakkelijk te bereiken en op andere plaatsen zoals onder de motor bijna niet te bereiken. Hier is volgens mij lang niets aan gedaan, t zaagsel van tijdens de verbouwingen wss 4 - 5 jaar geleden zit hier onder nog samengekoekt en nat tegen de spanten aan. Deze week heb ik de vloer (teak parket) volledig uitgebroken en ook de wanden. het vocht komt van boven, namelijk van de gangboorden, halverwege het schip zijn er 3 plekken waar regenwater doorsijpelt en zo naar het ruim loopt en daar blijft staan natuurlijk. De bilge kan dit niet oppompen het is net te weinig maar zo staat alles vochtig. Niet dat het hout daar enig last van blijkt te ondervinden, het hout blijft even hard als de droge delen. Ik had graag natuurlijk de boot uit het water gehaald maar dat zit er voor deze winter niet meer in. Met dekzeilen heb ik alles afgedekt.
Ik was van plan het ruim droog te zetten, zo goed mogelijk
, TIPS ? , een nieuwe vloer in te zetten van curupau en het te isoleren (EPS platen) zonder de ventilatie te belemmeren.
Zolang de dekzeilen er hangen heb ik geen last meer van insijpelend water, en is dit dus een probleem voor later. Maar gezien ik toch de binnenkant volledig strip dan kan ik zo goed de onderkant van de gangboorden volledig inspecteren, TIPS ?, en kan ik hier iets aan doen van binnen uit ? Vanachter op het achterplecht heb ik echt last van veel insijpelend water, niet een beetje vocht maar na een hele nacht regen staat er een halve emmer water onder de motor blok, dit is wel een probleem die ik niet uit de weg kan gaan. Bij de gangboorden spreken we over insijpelend vocht, hier in dit geval over een "waterval". Wat kan er tijdelijk aan gedaan worden, van de zomer gaat hij uit het water.
Alle tips, opmerkingen, vragen, informatie en goed advies zijn UITERST welkom !!
BEDANKT
Younes