Herman schreef :
Vocht bestrijd je door de oorzaak weg te nemen. Onder het motorblok kan je weinig doen, je zal moeten zoeken naar de oorzaak aan de buitenkant. Dus zit er ergens een kier oid, waar het water doorheen komt? Als je die halve emmer buiten weet te houden, zit je goed. Weet je hem halverwege te stoppen, dan zal het water een andere weg zoeken, en wie weet wat voor schade aanricht.
Dus als je een kier kan vinden: openkrabben / frezen, en vullen met MS Polymeerkit (
Tec7 of iets dergelijks. Dan zit je in ieder geval tijdelijk weer goed. Uitharden doet het ook op vochtige ondergrond, of zelfs onder water.
Dat polyester op de onderkant? Dat wordt ook wel een doodskleed genoemd. Het doet vaak meer schade dan goeds. Als het er nog zit, zou ik het verwijderen. Vaak wordt het aangebracht om lekkage te verhelpen, maar ik zie liever goed breeuwsel, of desnoods ruim kitwerk.
Verder bevreemd het me een beetje dat 2 jaar geen onderhoud je interieur doet verslechteren. Staat alles wel in de lak?
Verder: altijd goed ventileren. Dat is belangrijk.
Ik vind dit niet perse een slim antwoord. Moderne technieken gebruiken op een oud schip werkt niet altijd. Een beetje water in de bilge is niet erg, vooral onder de motor niet zo, daar is alles toch wat vettig. Dat zaagsel moet wel weg, rotzooi is niet goed, het veroorzaakt rot en kan je bilgepomp in een noodgeval verstoppen. Je kunt ook wat strooizout in de bilge gooien, oude truc, werkt wel (zout water is beter voor hout).
Maar een ding is zeker: zsm de oorzaak wegnemen. Voor een goed antwoord moeten we alleen weten hoe de boel in elkaar zit. Is het dek gebreeuwd? Waarmee is het gekit (kit of pek)? Hoe zit het lijfhout en het berghout bevestigd? Als je dat post of wat foto's plaatst kan ik er misschien wel wat over zeggen. Bij die dubbele laag dek kan het misschien moeilijk zijn om de plek te vinden, dan wordt het anders, maar het klinkt of het vooral langs het lijfhout lekt en dat moet op te lossen zijn, ik heb meerdere ideeen in mijn hoofd.
Nog wat algemene tips bij zo'n schip:
Hout kan het net zo lang uithouden als staal, vooral dat soort hout, maar achterstallig onderhoud wordt veel sneller funest, dus bijhouden is het devies. Maar dat lijk je ook te doen!
Je moet met moderne oplossingen op een oud houten schip erg voorzichtig zijn, ook al zeggen fabrikanten/vaklui dat het kan, ik heb het letterlijk tientallen malen falikant fout zien gaan. Als je wilt, kan ik wel een lijstje voorbeelden sturen. Een groot, doorleefd houten schip functioneerd nu eenmaal anders dan een jachtgebouwd houten schip.
Voor veel kennis, kunde en lol zou ik eens kijken bij de stichting kotterzeilen of de VKSJ, alletwee leuke clubs met veel kennis.
Je ontkomt bij zo'n schip niet aan het hebben van een systeem (pompje, watersotfzuiger, enz.) om zo af entoe een loze ruimte of gat zoals een hoekje van de bilge droog te maken. Een klein pompje met een lange slang oid is perfect.
Als je meer wilt weten over oude bouwtechnieken etc., zijn de bovengenoemde cluns goed. Ook het Scheepvaartmuseum in A'dam heeft een mooie, vrij togenkelijke bib met veel boeken over dit onderwerp. Daarnaast is een bezoekje aan de Bultjer Werft in Ditzum, Ostfriesland een belevenis. Een echte oude werf met ontzettend veel vakkennis die nooit te beroerd zijn om die kennis te delen.
Maar zet maar eens wat foto's neer.
Grt Tom.