Montage gennaker furler op een Compromis 888
Onlangs kocht ik, misschien een beetje in een opwelling, een mooie tweedehandse furler (roller) voor een code-0 of gennaker. Nu heb ik nog helemaal geen gennaker, maar ik mis wel wat zeildoek bij licht weer. Een Compromis 888 is een relatief zwaar gebouwde boot en met licht weer zijn de standaard genua en grootzeil soms gewoon te weinig. En wie A zegt, moet ook B zeggen. Dat zeil komt er dus wel, maar eerst moest ik een manier zien te vinden om de furler überhaupt te kunnen monteren.
Wie gaat zoeken op internet vind eigenlijk nauwelijks concrete informatie over hoe gennakers met furlers op 29 voet toerjachten gemonteerd kunnen worden. Dat wil zeggen, zonder boegspriet. Met een boegspriet zou het allemaal geen probleem zijn en dit is ook zeiltechnisch veruit het beste. Maar een boegspriet op een C888 is nauwelijks een serieuze optie. Niet alleen zie ik het niet helemaal zitten om met zo’n stormram te gaan varen, maar montage op een C888 is zo goed als onmogelijk. De boot is er gewoon niet voor ontworpen en het voordek is te klein en te vol om er nog iets bij te kunnen zetten. De beste mogelijkheid die ik kon vinden is een uitbouw met een soort ‘zwemplatform’ naar voren, maar dit vergt een flinke ombouw en dito investering. Dat ging het niet worden.
Wat ik wilde is een oplossing die een zo klein mogelijke ingreep op de boot zou betekenen. Want het is helemaal niet uitgesloten dat ik er op een gegeven moment van af zie, dat gennakeren. Wie zegt mij dat ik het niet te lastig vind, er te weinig voordeel van heb of de kapiteinse het gewoon niet kan waarderen, al dat gedoe om een knoopje meer? Dan wil ik niet blijven zitten met allerlei toeters en bellen aan onze boot die veel geld gekost hebben en mij voortdurend er aan herinneren dat er eigenlijk belangrijkere zaken waren. KISS rules, dus!
Een nadere bestudering van de boeg leverde een paar conclusies op:
- Om een boegspriet of ander uitsteeksel effectief te laten zijn, moet het ten minste 60-70cm voor de boeg uitsteken, anders kan de furler nooit vrij draaien van de preekstoel. Geen optie.
- Er is op het boegbeslag zelf geen enkele mogelijkheid om de furler te monteren. Zelfs een blokje voor een tack-line is niet mogelijk.
- Op het uiteinde van het ankerbeslag zitten twee gaatjes om iets aan te maken, maar vlak daarboven zit de preekstoel in de weg. Valt af.
- Tussen de preekstoel en de bestaande Furlex roller is nauwelijks ruimte, de gennaker zou veel te dicht op het voorstag komen en tegen de Furlex schavielen.
De preekstoel is echter bijzonder stevig uitgevoerd en is aan de boeg rechtstreeks op het boegbeslag vastgezet. Dat bracht mij op een idee dat op andere boten, met een minder stevige preekstoel, altijd wordt afgeraden: montage van de furler op de preekstoel. Helemaal bovenaan leek geen goed idee, daar ontstaan te grote buigende momenten en vanwege de doorloopopening is er ook geen mooi centraal aangrijpingspunt mogelijk. Maar het opstapje biedt meer kansen: zeer stevig uitgevoerd, voldoende naar voren (lijkt mij), voldoende ruimte voor de furler. Een aangelast oog bovenop de voorste buis en klaar, toch?
Niet helemaal. Het is niet voor niets een opstapje en dat moet het ook blijven. Een uitsteeksel voorop maakt opstappen oncomfortabel en vormt een reëel gevaar voor struikelen. Wel een oog maar geen obstakel? De oplossing vond ik door het oog
in het opstapje te maken in plaats van er op. Door een oogbout M10 op de dikke stalen strip (die ik nog ga dubbelen) onder het hout vast te zetten en een gat rond 30 in het teakhout te boren, steekt het oog net voldoende uit om de furler aan te kunnen pikken, of een blokje voor een tack-line. Het gat is ook groot genoeg om buis- en regenwater af te voeren, het is natuurlijk niet handig als dit in het gat blijft staan. De boot wordt zonder zo’n kweekvijvertje al snel genoeg groen van zichzelf.
De tijd zal leren of deze oplossing gaat voldoen, maar ik heb er veel vertrouwen in. Het oog zit diep genoeg om er gewoon op te kunnen staan en het ziet er netjes uit. En mocht ik er spijt van krijgen dan kan alles eenvoudig weer naar de originele toestand teruggebracht worden.
Nu alleen het bijbehorende zeil nog...