Dit voorjaar begon het weer ernstig te jeuken, er moest toch weer een boot komen, een zeilboot wel te verstaan. Sinds ik mij kan heugen heb ik altijd al gezeild, een oude 20m² met Pa, diverse polyester kuipjes als een Zef om het te leren en jaren wedstrijdzeilen in een Flits (oerdegelijk, staat nu weer te koop) tot op het moment dat mijn broer en ik echt té groot en té zwaar waren, enkel vanaf 7bf was het nog leuk. We zijn toen overgestapt op een prachtige blankhouten Schakel tot dat dat ook genoeg geweest was. (studeren, vriendinnen, de Sneekweek óp de wal en niet alleen op het water
Daarnaast waren er nog een Pampus, een Jeton, een Orion een Baarda Grundel (de meest afschuwelijke boot waar ik ooit op gevaren heb, en dan hadden we al een Orion gehad
en uiteindelijke als opvolger van alles een 11,50 x 4,50 meter grote Westerdijk Schouw. Een meesterlijk schip was dat waar we fantastische tochten mee naar Denemarken mee ondernomen met het hele gezin en diverse opstappers. Vervolgens met mijn vrouw een Kolibri 560 gekocht en die we bij de zwangerschap van onze eerste dochter weer hebben verkocht. Had ik nooit moeten doen want het heeft even geduurd voordat er een serieus bootje kwam
Voor de deur hebben we een vaart, eigenlijk meer een slootje. Deze aart mondt uit in de Ringvaart en aan het einde van de vaart kan een bootje liggen. Bij voorkeur moest er dus een zeilbootje komen wat in het slootje kan liggen, wat een opbergmogelijkheid bood voor spullen die dan niet heen en weer gesleept hoeven te worden, een makkelijk te strijken mast heeft om onder twee van de drie bruggen door te kunnen, meer dan voldoende zeilt om op de Ringvaart te kunnen kruizen in het weekeinde en/of met ondersteuning van een motortje naar de plassen te varen, ook alleen.
Op de zoektocht zijn diverse mogelijkheden de revue gepasseerd, uiteraard. Van een laser om op het dak van de auto te leggen tot diverse kajuitzeiljachtjes. Bijvoorbeeld de 26ft opknapper die FlyTour gaat ophalen en een heel voordelige Defender 27. Een beetje meer uitgeven betekende immers heel veel meer boot. Maar op dit moment betekent dat ook nog té veel boot. Die zou dan 80minuten verderop in een box komen te liggen om daar de komende jaren maar een heel enkele keer uit te komen, dat weet ik nu al. (Toch staat die optie staat nog open mocht er iets heel begeerlijks voorbij komen
Aan de plassen lag een leuk Zweeds zeilbootje te koop met een minimale overnachtingsmogelijkheid. Stak net te diep om aan hier in de sloot te liggen en we moesten eerst nog andere opties bekijken, wikken en wegen. Het moment dat we bedachten dat het toch wel een ideale scheepje was, steekt net te diep, maar zeilt waarschijnlijk des te beter, was ze die ochtend verkocht. Kan gebeuren, eigen schuld. Eerst maar op vakantie en aan het einde van het seizoen verder kijken, staan tenslotte heel veel leuke bootjes te koop, ook voor heel weinig geld.
Dat is natuurlijk het moment dat je toch ergens tegenaan loopt. Op MP komt voor te weinig een 5 meter lang zeilbootje te koop, met een dooskiel/klapzwaard én een afsluitbaar puntje. Direct contact opgenomen en een afspraak gemaakt voor de overdracht in Urk. Klaar. Belt die beste man vervolgens na twee uurtjes op dat hij ‘m aan een ander verkocht heeft en het bootje ’s avonds gaat afleveren... Dat heb ik even laten bezinken om dan maar voor die middag een afspraak te maken, kon hij die ander weer afbellen. Op zo’n korte termijn een passende trailer regelen lukte me niet, maar wat staande afspraken omgezet en richting Friesland gereden om het bootje daar af te laten leveren en eerst maar daar neer te leggen in de ter beschikking staande box.
Het bootje had ik anders dan op foto’s nog niet gezien en dus 'ongezien' gekocht, maar mocht het me erg tegenvallen dan had ik de beste man natuurlijk met veel misbaar weer kunnen laten vertrekken, maar het viel niet tegen. Natuurlijk moet er wel wat aan gebeuren, een projectje dus, maar de maat en opbouw past me prima. Mooie ruime kuip en in het voorondertje passen voldoende spullen, er past zelfs een vouwfiets in.
De volgende dag weer richting Friesland gereden, dochter en schoonzoon mee. Voorzichtig om het hoekje van het havengebouw gekeken, maar ze dreef nog, dat scheelde. Ook op het vlak en in de voorheen luchtkasten (tussenschot moet vernieuwd zeg maar) was ze nog droog.
Twee slappe peddels mee, grote fok omhoog, grootzeil omhoog en drijven maar, wind stond er niet. Zeilen waren minder dan voorgespiegeld, maar zeilen ging beter dan gehoopt, in zoverre je dat kan zeggen zonder wind, maar een zuchtje wind betekende gang, het gaat vlot door de wind. Een dag eerde was ik even bang dat er geen gang in te krijgen was, het voelde peddelend richting de box als varen met een emmer achter de boot.
Nu nog uit vinden wat het merk/type/eigenschappen van dit scheepje zijn en, belangrijker, wat achterstallig onderhoud weg werken.