Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Refit Coppelia

Refit Coppelia 20 sept 2017 16:54 #874798

mijn nieuwe grootzeil wordt van hetzelfde, iets dikker, materiaal.
sterker en lichter dan dracon. vergeving gezinder dan carbon/ aramide.
betaalbaar en ziet er leuk uit.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 20 sept 2017 16:57 #874799

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1573
helmsman 38 schreef :
mijn nieuwe grootzeil wordt van hetzelfde, iets dikker, materiaal.
sterker en lichter dan dracon. vergeving gezinder dan carbon/ aramide.
betaalbaar en ziet er leuk uit.

Hmm dat ga ik in de gaten houden, wil nog een nieuw zeil op mijn egythene24 zal tussen de 13 en 16m2 moeten uitkomen, gieklengte gaat drastisch langer worden :woohoo: misschien krijg ik dan eens wat helling in die bak :-)
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 21 sept 2017 07:14 #874953

Om de vragen te beantwoorden:

-5 Kilo is het zeil niet. Er zitten uiteindelijk toch leuvers aan van metaal en nog wat gewicht in verstevigingen, patches lijkenband en trimlijnen. Ik denk een kilo of 7-8 totaal
- Dat kostte ongeveer €150,- per kilo
- Het voordeel tov dacron is gewicht. Niet om de boot lichter te maken, maar omdat het bij nóg minder wind in vorm blaast. Het was een suggestie van de zeilmaker. Had nog een rolletje er van liggen. Heb verder niet geshopt. Beter doek wenste ik niet en de prijs was prima.
-Dacron kan zeker sportief zijn. Volgend jaar vervang ik het grootzeil. Waarschijnlijk voor dacron.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 21 sept 2017 10:34 #875039

  • Dekadent
  • Dekadent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1802
Is een deck bag hetzelfde als een zipbag? Zo'n lange zeilzak met rits?

Dekadent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 21 sept 2017 10:40 #875040

Er zijn vele namen voor, maar ze bedoelen allemaal het zelfde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 21 sept 2017 11:24 #875053

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
boarderbas schreef :
Er zijn vele namen voor, maar ze bedoelen allemaal het zelfde.

Maar jij hebt wel een hele mooie :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 21 sept 2017 12:17 #875077

Zeker. De geleverde deckbag van mijn membraam zeil is absoluut de mooiste die ik ooit gezien heb/had.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 21 sept 2017 12:23 #875080

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17713
Daar willen we dan natuurlijk wel een foto van!

Bij mijn nieuwe (toerlaminaat) grootzeil heb ik ook zo'n lange zeilzak. Het leek mij beter om het zeil 's winters niet opgevouwen in een gewone zeilzak te bewaren op zolder.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 21 sept 2017 12:43 #875084

Dus Bas ff een foto van je zak. :P
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 21 sept 2017 12:59 #875089

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17713
Weet wat je vraagt :S
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 21 sept 2017 22:00 #875283

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
150 euro de kg is niet te duur ;)

mijn fokje van een meter of 9 had ongeveer dezelfde prijs. Dus als je per m2 rekent ben jij veel goedkoper uit geweest ;)
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 18 nov 2017 14:03 #892221

Nu de zeilen weer fris en geregeld zijn kan de focus op de winterklussen. Er moeten enkele dingen structureel aangepakt worden. Het is duimen op goed weer, met name in het voorjaar want er zullen de nodige liters epoxy vloeien.

Wat thuis kan is het roer. Het roer staat achter het huis ter referentie, want het (voorlopige) besluit is een geheel nieuw roer te maken inclusief roerkoning. Deze is 45mm massief RVS en ik schat hem zo 1,7 m lang. Ter hoogte van de lagers is hij best wat ingesleten.

De reden is hier om het in één keer goed te doen. Het huidige roer is echt bizar zwaar.

De roerkoning zelf is zo'n 20 kilogram RVS, zonder vingerlingen.

Er mag dus fijn gerekend worden! (jippie)

Voor een roerkoning is het zaak om bij het onderlager het sterkts te zijn. Daar is het buigmoment én de afschuifkracht het grootst.
Voor afschuifkracht kijk je naar de oppervlak van de doorsnede, voor het buigmoment kijk je naar het masstraagheidmoment (I in mm4) van de koning op die plek.

45mm in het rond geeft 4/pi*r4 = 201289 mm4

Ik ga er maar even uit dat meneer Holland daar over nagedacht heeft en neem dit als wenswaarde van de nieuwe roerkoning.

Nu is een rondstaf niet zo een efficiënt profiel als je wat wilt belasten op buiging. Er zit nogal wat materiaal in wat niets bijdraagt. (rond het midden). Het profiel moet circelsymmetrisch zijn. De meest efficiënte vorm is een buis van oneindige diameter met een oneindig dunne wand. Het probleem is dat daarmee de oppervlakte ook oneindig klein word. Het kan dan geen afschuiving meer hebben en het zou knikken als een rietje.

Als ik reken aan een 45mm dikwandige RVS buis van 12,5mm wanddikte, dan kom ik uit op een I van (4/pi*(22,54-104) = 193435 mm4. Da's maar 4% zwakker op buiging, terwijl het gewicht 20% lager ligt!

Ga je naar een wanddikte van 10, dan kom je op 182114 mm4. Dat is 10% lager dan volstaf, en 41% lichter! Zo zie je maar dat de vierde macht lekker doorwerkt ten opzichte van de tweede macht van oppervlak.

Dan rekenen we nog eens door; als ik die 10mm wanddikte aanhoudt, maar het onderlager iets groter van diameter maak;

50mm diameter bij 10 wanddikte geeft 265552mm4. WHoa! Da's sterker dan hij was en 41% lichter.

Met wat klussen met egtallen kom je bij 1mm dunner lager (47mm diameter) en een inwendige diameter van 25 (wanddikte 11mm) op een 9% stijver geheel, en 32% gewicht bespaard!

Het gevaar wat ontstaat is knikken. Dat los ik op door een pen met perspassing in de holte te persen ter hoogte van het onderlager.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 18 nov 2017 14:08 #892222

Grondige aanpak!

Heb je ook naar aluminium gekeken? Zo nee, waarom niet? Zou dat te dik (diameter) worden, met nieuwe lagers nodig?
Spirit is ooit voor de 36 overstapt van 58mm RVS naar 74 mm alu, vandaar mijn vraag.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 18 nov 2017 14:08 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 18 nov 2017 14:46 #892231

Precies dat.

dat zou betekenen dat ik een nieuwe hennegatskoker moet inlamineren.

Op zich niet zo een probleem, ware het niet dat het kreng onmogelijk te bereiken is. Ik zou mijn motor er voor uit moeten bouwen.




Akte 2:

Lang leve het internet! Er is een online rekenhulp voor het bereknen van roerkoningen gebaseerd op de bureau veritas criteria!

Daar pruts ik mijn roer in:





Vervolgens komen daar de berekeningen uit:





En vertelt het program wat de juiste diameter is:





slik!

Nou rekent dit ding voor zeeschepen en roeren die dwars op het schroefwater kunnen staan...

Verder snap ik niks van de regelgeving en weet ik eigenlijk niet goed wat ik doe... :blink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 18 nov 2017 15:01 #892237

Naar mijn weten maken ze roerloningen massief om een zekere massa traagheid te creëren

Reken je daar ook nog iets aan ?
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 18 nov 2017 15:23 #892247

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
Mijn roerkoning is van een speciaal soort groen aluminium.
Er is mij verteld dat dit materiaal uit de ruimtevaart komt en 20 maal sterker is dan RVS, maar toch heel licht.

Ben het roer ook toevallig aan het opknappen, kaal halen en nieuwe systeem erop en ligt nu in de garage.

Laatst bewerkt: 18 nov 2017 15:25 door boeiend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 18 nov 2017 15:26 #892248

Dat is het massatraagheidmoment, die I in m4

Een massieve roerkoning geeft de hoogste I bij een bepaalde diameter. Ik kan op internet slechts enkele vage referenties vinden naar holle roerkoningen. In principe maak ik de I vergelijkbaar of iets hoger door de diameter licht te vergroten.

Carbon roerkoningen zijn wel vaak hol.

Wat nog rest is de vraag; waar is de roerkoning nu van gemaakt? De yield stress kan wel een factor 4 verschillen tussen RVS soorten!

Van de week maar eens de hardheid laten meten. Wie weet geeft dat uitsluitsel. Kan ik direct een offerte opvragen voor een tweezijdig verjongde roerkoning.

@ Boeiend, dat is 7075. Niet zeewaterbestendig en daarom geanodiseerd. Lees dit eens over materialen
Laatst bewerkt: 18 nov 2017 15:30 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 18 nov 2017 15:58 #892257

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
boarderbas schreef :

@ Boeiend, dat is 7075. Niet zeewaterbestendig en daarom geanodiseerd. Lees dit eens over materialen

Ah wordt gebruikt op high performance racing yachts, dat klopt. :) 20 maal sterker is dus 2maal sterker dan RVS, dat makelaars chargeren is weer duidelijk ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 18 nov 2017 16:20 #892264

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16268
Waarom geen roeras van massief glasfiber, is dat een overweging?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 18 nov 2017 16:38 #892272

holtere schreef :
Waarom geen roeras van massief glasfiber, is dat een overweging?

Dat lijkt mij niet stijf genoeg.
Maar carbon :whistle: :whistle:
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 18 nov 2017 16:49 #892278

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16268
Glas lijkt me meer dan voldoende en weinig kopzorg. Beetje dikker dan neemt de stijfheid enorm toe. Maar goed, carbon is ook mooi en wieweet heeft Bassie goeie sponsors :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 18 nov 2017 17:04 #892284

Zou wel eens goedkoper kunnen zijn dan zo'n ding uit RVS draaien, tenminste als je het hobbyed.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 18 nov 2017 17:11 #892285

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16268
Hoe zit dat met roeraseigenschappen v.w.b. de E-modulus. heeft dat nog invloed?
Dan is glas wat minder maar alu ook niet alles?
Laatst bewerkt: 18 nov 2017 17:13 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 18 nov 2017 18:13 #892299

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
beneteau first 32S5 had standaard een holle kunststof roerkoning met een ca 90 mm dikke lagerschaal net boven het blad en een ingelamineerde alu staf 45mm bij het toplager ter bevestiging van de helmstok. Zou blijven drijven, zo licht.
Zwabberde als een malle en liep bij een beetje kracht klem in het onderste lager. ( zat standaard een teflon gecoate bronzen ring tussen...)
Had eigenlijk een zelfinstellend bolrond lager in moeten zitten maar had een nieuwe koker betekend...
Nu een massive rvs as 50mm met een hechthouten blad...niet te tillen....

Maar er varen veel meer beneteaus rond met dit soort assen die het wel goed doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 18 nov 2017 18:25 #892305

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16268
Volgens mij hebben veel Beneteaus wel een glasfiber roeras. Jouw constructie lijkt wel wat apart? Die van onze boot (is ook een "S" van philippe Starck en Berret) is 75 mm massief. nooit iets vreemds aan gevoeld van buigen o.i.d.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.778 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl