Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Refit Coppelia

Refit Coppelia 09 apr 2018 07:27 #933644

Afgelopen zaterdag weer flink aan de slag gegaan. Cave Canem kwam helpen.

Eerst flink wat schuren en daarna de fillets rond de mastplaat gelamineerd.



In de WC de versteviging voor de aanhechting van de tui gelamineerd..



Daarna het dek rond de roerkoning gevuld..



Nadat ik die gevuld had brak de zon door. De reactie ging te snel en begon een beetje te roken. Daardoor zette de epoxy uit en rest er nu een flinke slijpklus om het gat weer te ruimen ... :(

Ondertussen voorzag Cave Canem de boot weer van een mooie koperkleurige onderbroek..



Daarna hebben we nog de afsluiters geplaatst. Volgens de handleiding van trudesign met polyurethaankit. Dat voelt toch wel wat wiebelig en met name Cave Canem is er niet gerust op...
Laatst bewerkt: 09 apr 2018 10:38 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 09 apr 2018 10:46 #933738

De hoeveelheid werk lijkt maar niet minder te worden en de wedstrijden komen er aan. Dus vriendinlief streek even over haar hart en ik mocht nog een keer naar Lelystad, ondanks de belofte samen wat met het mooie weer te doen...

Met nog wat koelte snel aan het mixen en vullen gegaan. Tussen het schuot en het dek veel katoenvezel ivm belasting en de rest met aerosil.

Ondanks dat de laagdikte behoorlijk beperkt was en ik in twee lagen werkte ging ook hier de harding wet té exotherm. Snel naar de kraan gegaan, dek natgeputst en natte lappen op het dek gelegd. Dat in combinatie met blazen ( :blush: ) hielp om een kettingreactie te voorkomen.

Na 2 uur was alles gevuld en aangestreken.



Daarna met peelply afgewerkt, zodat het laminaat er direct op kan.
Laatst bewerkt: 09 apr 2018 10:47 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 09 apr 2018 12:15 #933775

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2581
Je zou zeggen dat de ondersteuning van de mast een langzamere gradient moet hebben van stevig naar meegevender. Zo'n scherpe overgang is, zoals de praktijk hier ook heeft uitgewezen, vragen om moeilijkheden.
Doet me denken aan een verhaal van wat destijds nog de PTT heette: die had schakelkasten waarbij de elektrotechniek in de deur zat en in de kast zelf. De verbindende draden hadden van teflon isolatie. De mantel was zo hard dat de draden precies op de overgang naar zonder isolatie altijd stuk gingen, en dat was een dure ontwerpfout.
Laatst bewerkt: 09 apr 2018 12:16 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 09 apr 2018 12:40 #933782

Ik heb heb voor zover ik weet nog nooit katoenvezel als vul en versterkingsmateriaal gebruikt maar geef katoen niet het risico van water opnemen? Ik weet niet precies hoeveel ( cellulose waar katoen hoofdzakelijk uit bestaat maar liefst 20 als het nog net droog aanvoelt tot wel 60%).
Je zult dus katoenvezel in ieder geval wel erg goed moeten drogen vóór gebruik net als bijv. Aramide wat ook vrij snel zo'n 6% water aan de lucht opneemt. Anders is osmose eigenlijk voorgeprogrammeerd omdat je al meteen water in de hars stopt.
Ik vraag me daarom af of doordnormaal glasvezel niet beter is . Dat neemt geen water op en is nog
een heel stuk sterker ook.
Voor alleen indikken kan aerosil of glass bubbles natuurlijk ook.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 09 apr 2018 12:56 #933784

Airgead schreef :
Je zou zeggen dat de ondersteuning van de mast een langzamere gradient moet hebben van stevig naar meegevender. Zo'n scherpe overgang is, zoals de praktijk hier ook heeft uitgewezen, vragen om moeilijkheden.
Doet me denken aan een verhaal van wat destijds nog de PTT heette: die had schakelkasten waarbij de elektrotechniek in de deur zat en in de kast zelf. De verbindende draden hadden van teflon isolatie. De mantel was zo hard dat de draden precies op de overgang naar zonder isolatie altijd stuk gingen, en dat was een dure ontwerpfout.

Ik heb daar ook fiks over nagedacht en een paar corrigerende maatregelen voor genomen. De faalwijze was hier namlijk precies dat.

Zo heb ik het aangepakt. Op de overgang van massief naar balsa was het ingewaterd (boven)





Ik heb het balsa ruim verwijderd en het massieve deel met een zeer sterke filler (oranje) afgeschuind en gelamineerd (grijs), om de kracht van het zwakke punt en gescheurde laminaat af te leiden. Daarna de boel met een lichte filler (geel) gevuld en nu moet ik de boel nog aflamineren (blauwgrijs)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 09 apr 2018 14:58 #933825

  • Falathar
  • Falathar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 487
Hier heb ik het volste vertrouwen in ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 09 apr 2018 17:35 #933870

Het is sowieso een flinke stap sterker en stijver.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 09 apr 2018 18:05 #933884

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3598
Waarschijnlijk overleefd deze reparatie de reparateur ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 09 apr 2018 19:25 #933918

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3227
Mooi werk BB. Lukt dat nog een beetje met tegen het plafond lamineren? Lijkt me lastig, of blijft het "vacuum" plakken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 09 apr 2018 20:04 #933941

Omdat je rond de paal mket werken is afdekken/afplakken lastig, dus inderdaad slim werken.

Ik gebruik grote ziplock bags waar ik een pintje afknip als spuitzakken. Zo kun je zonder morsen aanbrengen.

Het natte lamineerwerk is de uitdaging. Voorzichtig kwasten met een bakje er obder gehouden en het laminaat voorinpregneren op de kajuittafel.

Ik heb vooral veeeel wegwerp. Pak van 25 wegwerpkwasten en een pak van 100 rubber handschoenen.

Steeds direct handschoenen uit zodat ik niks van het interieur aanraak. Onder de kuiptafel een grote open vuilniazak om alles direct weg te werpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 09 apr 2018 20:13 #933949

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
boarderbas schreef :
Omdat je rond de paal mket werken is afdekken/afplakken lastig, dus inderdaad slim werken.

Ik gebruik grote ziplock bags waar ik een pintje afknip als spuitzakken. Zo kun je zonder morsen aanbrengen.

Het natte lamineerwerk is de uitdaging. Voorzichtig kwasten met een bakje er obder gehouden en het laminaat voorinpregneren op de kajuittafel.

Ik heb vooral veeeel wegwerp. Pak van 25 wegwerpkwasten en een pak van 100 rubber handschoenen.

Steeds direct handschoenen uit zodat ik niks van het interieur aanraak. Onder de kuiptafel een grote open vuilniazak om alles direct weg te werpen.

Ik heb dezelfde exercitie gedaan, drie jaar terug. Ik heb balsa echter, ook van onder af, vervangen door corecell. Ging eigenlijk vrij gemakkelijk. Je hebt dan minder epoxy nodig, dat op zichzelf weinig sterkte geeft. Epoxy heb ik echt alleen gebruikt om corecell te verlijmen. Uiteindelijk net als jij hebt gedaan, de boel weer 'ruim' overlappen met glas. Zit nu nog steeds super. Zoals het bij jou nu zit blijft het vast ook goed gaan. Mooi project Bas!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 13 juli 2018 09:33 #959694

Ik vaar het seizoen al zonder plafond en dus zonder verlichting. Over een dikke week zeilvakantie met de kleine, dus een dagje besteed aan de boot.

Het plaatsen is een kloteklus en het was warm, dus ook maar eens wat klusjes aan dek gedaan tussendoor.

Alles wat door het plafond zou worden afgedekt aangepakt. Stoppers allemaal voorzien van grotere sluitringen, en eens flink doorgezet. Mijn organiseer waren al een poos dubbel geboekt, dus die kregen een extra verdieping:


De kit moest even aandrogen voor het aandraaien, dus kijk je eens om je heen. Al 6 jaar heb ik een loze clamcleat in mm reet over bakboord als ik zit te sturen. Alles op mm kuiprand is nagenoeg onbereikbaar om de contramoeren vast te houden, maar na een nieuwsgierige draai met de schroevendraaier bleek deze gewoon geschroefd... weg er mee dus!

Al tijden fantaseer ik over een klemmetje op de mast om de spival tijdelijk aan vast te maken bij het hijsen bij de mast. Die moet vanzelf openspringe op het moment dat je de val doorgaat in de kuip. Ik had al eens gepoogd een daarvoor speciaal gemaakt klimmetje in de UK te kopen.

Ineens bedacht ik dat een kleine camcleat ook zou werken. Even graven door het archief en ja hoor, die had ik nog!



Het werkt super! Omdat de blokken aan de mastvoet wat van de mast afstaan trekt de val zelf uit de klem

Toen maar gaan beulen op het plafond...

Eerst 50 uitgeboorde popnagels er uit getikt en de gaten opgekuist. Daarna de plafondplaten er in en de Alu lijstjes ronde de dakramen en kajuitingang weer vastgenageld..




Ondertussen nog even de lithium startaccu getest. Dat werkt ook en kan definitief bekabeld worden.

Na wat meetwerk ook weer een bos onbestendige kabels uit de boot geknipt en de verlichting weer op orde gemaakt.
Laatst bewerkt: 13 juli 2018 09:39 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 13 juli 2018 11:19 #959718

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3227
Wat een werk, niet? Voor je alles weer op orde hebt ben je zo weer een paar weekends verder. Indrukwekkende klus, mooi dat het goed gelukt is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 22 nov 2018 20:44 #999175

Het is weer winter. Tijd om alle lijnen weer na te lopen, splitsen te controleren en takelingen te vervangen.

Eerder in dit topic stond al dat ik de onderlijkstrekker van een vertraging in de giek had voorzien. Ik gebruikte wat er in de rommelbak zat. O.a. het oude vlaggelijnblok. Dat was niet in beste staat, liep stroef en de dunne dyneema was wel eens tussen schijf en wang geslagen.

Het principe werkt goed. Ik trek de belangrijkste grootzeiltrimlijn met de hand aan. Helaas als het wat harder waait moet ik dan wel eerst de schoot vieren. Dat is niet altijd even handig. Een beetje meer power is geen overbodige luxe. Dus de talie uit de giek gepeuterd. De dyneema was stijf als een rietje geworden!




De oude takel, 3x vertraagd;





De nieuwe takel, 5x vertraagd ( de foto is 180 graden anders dan hierboven. Je kunt nog net de verjonging van de mantel zien;





Een cascade had ik overwogen, maar dat oude blok moest vervangen en een cascade is erg complex om in een krappe giek te proppen.
Laatst bewerkt: 22 nov 2018 20:52 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 22 nov 2018 21:05 #999183

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3227
Mooi! Dit moeten wij denk ik ook doen in onze giek. Heel goed idee.

Is het deel wat uit de giek komt en aan het zeil gaat bij jou puur dyneema? Heb je daar een harp aan gesplitst of anders? Er zit bij ons nu een paalsteek door het oog van het grootzeil, maar ik weet niet of dat met kaal dyneema gaat houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 23 nov 2018 06:42 #999213

Om dit te doen moet je ook één lijn van het voorste blok naar je lummel maken. Het achterste blok zit idd aan je schoolboek. Alles kaal dyneema met ingesplitste softshackles. Het stukje wat buiten de giek steekt aan de halende kant heeft gripschootmantel.
Laatst bewerkt: 23 nov 2018 13:47 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 23 nov 2018 09:01 #999239

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4283
datz iet er goed uit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 23 nov 2018 16:42 #999397

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3227
Dank. We hebben al een soortgelijk systeem, en volgens mij ook vertraagd. Het zit echter nu niet met kaal dyneema, en ik vermoed dat het daardoor ook te stroef loopt. Ook zit het niet 6x vertraagd maar minder, en dat is in de praktijk niet genoeg. (Hij komt er uit aan de zijkant van de giek in een clamcleat - ik kan daar niet genoeg kracht op zetten tenzij we echt oploeven in de wind).

Eerst maar eens kijken of ik onze giek zo kan openmaken dat ik de bestaande constructie er uit kan halen, dan kan ik meteen zien of de lijn evt. omgeleid kan worden naar de lummel en via de mastvoet naar de kajuit. Met een lier zou het vast beter gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 25 nov 2018 20:06 #999962

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Mooi Bas! Ik heb er ook een behoorlijke vertraging ingebouwd, maar omdat de Seldén giek al vol zit met blokken voor het éénlijnsreefsysteem zit de vertraging bij de mast, tussen het lummelbeslag en het voetblok. Werkt ook, de verplaatsing van de schoothoek is immers maar klein tussen maximale bolling en maximaal vlak getrimd.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 29 nov 2018 07:43 #1000972

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4283
Heb je topic weer even doorgelezen in de avonduren en was weer vermakelijk om te lezen. Ik vroeg me af hoe het met je spantreparatie is, die je had gevuld met je tshirt en carbon draadjes :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 13 apr 2019 20:14 #1037178

De winter was lang en gevuld met ellende. Maar toen havenmeester begonnen te mailen dat de boot er in ging, was het tijd voor actie. Eerst eens de billen geveegd met wat schuurspons. Die is weer glad.



Toen een diepe zucht, platte schroevendraaier achter de koppen van de aluminium boekbindschroeven en na een ferme tik of 50...



Één raam los. Verder de hele dag bezig geweest met kit schrapen. Ellende.

Plankjes op maat gezaagd. Alle gaatjes vol met kit. Plankjes tijdelijk waterdicht gemaakt met plasticfolie en met ducktape op de plek...



Dag voorbij...
Laatst bewerkt: 13 apr 2019 20:16 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 13 apr 2019 20:25 #1037182

Vandaag te water. Vorig seizoen sprak een collegazeiler me aan. Hij vond het niet erg dat ik hem inhaalde, maar of ik álsjeblieft een keer dat wrak wilde poetsen :sick:

Nu was ze 6 jaar terug nog gepoetst. Ik vond het wel meevallen. Met de plantenspuit en shipclean maak ik haar inmiddels 3x per seizoen weer wit. 2 weken later ziet ze er weer uit als een matras van een incontinente.

Dus toen donderdag de werkstress opliep nam ik een ATV.





Diep uitgeslepen met RS04. Onverdund in de shipclean. Daarna in de wax. Geen armen meer over.

Daarna er in. Wat is ze wit..



En wat een geil Ron Holland kontje heeft ze toch!

Laatst bewerkt: 13 apr 2019 20:26 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 13 apr 2019 20:28 #1037184

Hmm, heeft wel iets gay’s
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 13 apr 2019 20:31 #1037185

Daarna even naar de mast..had al een poos een nieuw stoom/deklicht liggen. Ik neem de boormachine, benodigd handgereedschap en twee rvs schroefjes mee naar de mastenberging.

Uitmeten, aftekenen, boren en schr...miljaar! Schroefje kwijt. 20 minuten op de knieën op de tegels. Ik ben gek. Nou dan maar weer terug naar de boot lopen nieuwe halen. Au! Zuur trek ik een rvs schroefje uit mijn schoen bij een klein rood vlekje. :blush:




Thuisgekomen de smaak te pakken..gps uit elkaar.



Ik haal de meegeleverde kaarten er uit en vervang deze door Scandinavische kaarten






- Er zit dus een nieuwe backupbatterij in. Hopelijk minder vaak een "no fix" alarm...
Laatst bewerkt: 13 apr 2019 20:36 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 13 apr 2019 20:31 #1037186

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Ik vond die vorige kleur mooier en meer bij je passen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.791 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl