Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Refit Coppelia

Refit Coppelia 17 apr 2019 17:17 #1038094

De Coppelia had altijd een rammelend zalinkje. De zaling zat om een gietstukje. De zaling had eens een knik gemaakt en het profiel was uitgelubberd. Bij de eerste refitwinter had ik de popnagels vervangen en zat het weer goed vast, maar doordat er ruimte was hielden de popnagels het niet lang.

Door een onzorgvuldige werfeigenaar was er een zaling krom.

Navraag bij verschillende mastenmakers leverde me geen zicht op nieuwe of vervangende zalingen.

Ik heb de zaling uit elkaar gehaald. In het profiel een stang gestoken zodat ik het niet at zou drukken en onder de pers voorzichtig recht gebogen. Dat lukte uitstekend. De reparatie is niet terug te vinden.

Daarna heb ik de uitgelubberd 2,5 cm aan de mastzijde er perfect haaks afgehaald met de freesmachine. Het uiteinde was rond geworden en de stagspanning moet de zaling natuurlijk goed haaks houden.

Nieuwe gaten geboord en monelnagels er in.

Dat zit weer goed!

Laatst bewerkt: 17 apr 2019 17:21 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 17 apr 2019 17:20 #1038096

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5934
je gaat lekker
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 20 apr 2019 05:39 #1038580

  • O.E.B.
  • O.E.B.'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 371
boarderbas schreef :
De winter was lang en gevuld met ellende. Maar toen havenmeester begonnen te mailen dat de boot er in ging, was het tijd voor actie. Eerst eens de billen geveegd met wat schuurspons. Die is weer glad.



Toen een diepe zucht, platte schroevendraaier achter de koppen van de aluminium boekbindschroeven en na een ferme tik of 50...



Één raam los. Verder de hele dag bezig geweest met kit schrapen. Ellende.

Plankjes op maat gezaagd. Alle gaatjes vol met kit. Plankjes tijdelijk waterdicht gemaakt met plasticfolie en met ducktape op de plek...



Dag voorbij...

Die kit verwijderen vond ik ook de grootste rotklus van het vervangen van de ramen. Maar ach, als ze er opzitten, dan ben je het gauw vergeten :)
Heb je de nieuwe ramen al gemonteerd? Ik heb neopreenrubber gebruikt en al heel de winter geen druppel binnen!!

Boot glimt mooi trouwens, ik hoop er over 1,5 week aan te beginnen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 08 mei 2019 08:53 #1044193

Het was een hectische start van het seizoen. Mijn mastkraanafspraak was woensdag om 11:00. Wellicht herken je die grote berg bootspullen op je zolder/in je schuur/in je kelder. Ik heb twee bootconficuraties; vakantiemodus en wedstrijdmodus. Diezelfde woensdag om 19:30 was de eerste wedstrijd. Dus een grote V70 vol met spullen (toch nog) om de boot wedstrijdklaar te maken. 4 Laminaatjes, een Dazy, twee spinnakers, alle beugels met klokken, mijn windmeters, zalingen....een hele lijst.

Naar Lelystad gescheurd en snel beginnen met het afmonteren van de mast. Even toplicht er op klikken...toch...schlitz! Thuis laten liggen! Terug naar huis, afspraak verzetten. Lang verhaal kort; om 3 uur ging de mast er pas op en vóór de wedstrijd moest ik echt even uitpuffen...

Maar alles werkt weer en de dichtgeplakte ruiten hebben de eerste wedstrijd overleefd.

Tweede wedstrijd, Marco van de Flow en Web aan boord, rustig weer. Lichtweerschootjes er in (4mm dyneema, verjongd naar 2mm). Vlak voor de strat realiseer ik me dat we de start kunnen reachen! Dus hop hop, spi er voor. Dat gaat mooi. Tot ik een harde knal hoor en Web, die onder de giek op de roef zat pijnlijk naar zijn voorhoofd zie grijpen. De spiboom kromt vervaarlijk om de voorstag.

Dat wat vroeger nog een magnifiek ratelblokje was ligt aan gruzels in het gangboord. Web kreeg de lagerkogeltjes in zijn bakkes. Die hoge reachkoers met dat vlaagje was te veel geworden. Dat klopt ook wel. Dom van ons.




Gelukkig herpakken we ons..





Op de foto zie je de "normale" spinnakerblokken verder naar achter zitten. Dit zijn nog rommelbakblokken. Een draadblok aan de ene kant en een blok met een gaffel er aan aan de andere kant. Werkt het? Jazeker, niks mis mee. Maar fraai is anders en soms biedt marktplaats verleiding in de vorm van twee mooie 75mm Harken Carbo blokken :lol:



Laatst bewerkt: 08 mei 2019 09:24 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 08 mei 2019 08:58 #1044196

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12401
Gelukkig geen persoonlijk letsel, want ik zie Web op een foto zitten kijken.

Is er eigenlijk überhaupt wedstrijdproof spul te koop???
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 08 mei 2019 09:10 #1044202

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
RAB's, die kan die ook nog zelf maken maar daar staat geen merk op hè.. :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 08 mei 2019 09:12 #1044204

  • H4O
  • H4O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 695
Mooi verslag.

boarderbas schreef :
Vlak voor de start realiseer ik me dat we de start kunnen reachen!

[...]

Dom van ons.

Manager zeker. :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 08 mei 2019 09:20 #1044211

Vorige week vrijdag brand mijn snipperurensaldo me in de zak. Dit weekend zeilen. Ij-torenrace. Vuige buien voorspeld. Nog weinig bij de boot geweest. Nog geen doekje er door heen gehad en de klusspullen liggen nog her en der verspreid. Uitklokken dus!

Al sinds ik de Coppelia heb vraag ik mij af of ik wat heb aan infuckers. Ik heb ze al eens houtje touwtje geïnstalleerd om te proberen, maar dat werkte matig en de chaos aan boord was nog te groot, dus het devies was KISS. Toch hebben we nu een fijn en geolied team...zou het dan ...

Ik kan de verleiding niet weerstaan. Ik heb een paar mooie LFR's van Sunday in mijn rommelbakje en mijn motorkap gaat als vanzelf richting een watersportwinkel. Ik ga er maar achteraan.

Matig tevreden met de keus graai ik wat bij elkaar, al prakizerend wat er allemaal nog in de rommelbak zit, want ik maak zo veel mogelijk eerst als mock-up om te testen en ik haal het liefst spullen op marktplaats.

De talie moet aan de rechterzijde van de ingang komen. Daar is nog een schijf in de organizer. Maar daar is nog geen klemmetje. Klemmetje heb ik wel, maar liever boor ik eerst nog even niet. Dus talie komt bakboord voor de tijdelijkheid. Ankerpunt is de voetplaat van de buiskap en de camcleat van de kraanlijn word tijdelijk even gebruikt. De kraanlijn kan ook gewoon geknoopt voor even.
In de rommelbak liggen nog twee Harken Carbo 40's





Onder de mast is het toch een gatenkaas (zie wat pagina's eerder wat voor ravage daar uit kwam), dus daar boor ik een keerblokje en een rvs beugeltje. Met wat nieuw 3mm dyneema en een reststukje blauw dyneema knoop ik de boel voor het oog even vast...





Nu kan ik in praktijkomstandigheden nagaan of de vertraging (1:6) genoeg is. Een extra blokje in cascade maakt 1:12, een vioolblokje ipv een enkelblokje maakt 1:8, we gaan het zien.

Het systeem word onder bare omstandigheden getest. Het is een heftige ij-toren, met tussen de buien nét onder de 20 knopen en in de buien tot over de 35 knopen..





Maar het werkt! En hoe! Vanzelfsprekend is het weer even zoeken naar het gebruik en de trim, maar de potentie is al snel duidelijk!

We leren ook dat je harpjes goed aan moet draaien. De harp van één van de nieuwe spiblokken overleeft het weekend niet...



Bij aankomst in de haven blijkt ook de grootzeilvalkern kort bij gebroken..



Laatst bewerkt: 08 mei 2019 09:40 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 08 mei 2019 09:28 #1044212

Anjo schreef :
Gelukkig geen persoonlijk letsel, want ik zie Web op een foto zitten kijken.

Die zit daar druk een spi in te laten storten :laugh:
Anjo schreef :
Is er eigenlijk überhaupt wedstrijdproof spul te koop???

Zeker. Maar dit was de lichtweer setup. Die is totaal ongeschikt om mee te gaan reachen met 14 knopen wind. Het lijntjhe houdt het wel, maar het blokje kom maximaal 250Kgf aan.
Laatst bewerkt: 08 mei 2019 09:42 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 08 mei 2019 09:35 #1044216

holtere schreef :
RAB's, die kan die ook nog zelf maken maar daar staat geen merk op hè.. :whistle:

Het is een wedstrijdboot, dus geen ruimte voor manke blokken op plekken die soepel moeten lopen en veel meters lijn te verstouwen krijgen! Leuk voor een semistatische talie zo'n RAB, niet voor een spikeerblok. Iig niet voor mij.
Laatst bewerkt: 08 mei 2019 09:36 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 08 mei 2019 10:20 #1044228

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Misschien heb je gelijk...gezien bovenstaande weet ik dat wel zeker ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 09 mei 2019 14:14 #1044638

  • Ben407
  • Ben407's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 142
Heb je de spi ook aangepast Bas? :cheer:
on the first day, man created god
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 09 mei 2019 14:20 #1044641

HAHAHAHA! Staat ie online? Super! Ja die was genant :woohoo:


Om het onderwerp maar snel te veranderen; Hier een mooie plaat van de infucker..





En het lag aan de spinnaker, de rode werkte wel naar behoren :silly:


Laatst bewerkt: 09 mei 2019 15:04 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 09 mei 2019 17:04 #1044692

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
Heeft je geen windeieren gelegd in de Ytoren :whistle: .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 09 mei 2019 18:25 #1044708

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
boarderbas schreef :
HAHAHAHA! Staat ie online? Super! Ja die was genant :woohoo:


Om het onderwerp maar snel te veranderen; Hier een mooie plaat van de infucker..





En het lag aan de spinnaker, de rode werkte wel naar behoren :silly:



Wat voor type ramen heb je er nou in zitten ? :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 09 mei 2019 19:51 #1044737

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3227
Nou ben ik benieuwd, kun je met die infucker aan dan ook het grootzeil verder in het midden zetten? Op de foto oogt het alsof ie, om een "vloeiende vleugel" te maken met de genua, nog hoger zou mogen. Onze boot valt dan toch stil, maar ik heb vaak het idee dat er nog meer te halen zou zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 10 mei 2019 06:35 #1044799

Er zit geen enkele foto aan de wind bij...

Het “nadeel” van wedstrijdfotos is dat ze altijd bij boeirondingen genomen worden. Zo zie je dat we voor de wind de genua strak hebben. Dat komt omdat 20 meter later de spi er af gaat en 10 meter verder we naar aan de wind sturen. De foto met de rode spinnaker is de boeironding naar de finish-reach . De boei zit precies achter de boot.

Infuckertrim is hogere wiskunde. Die gaan we nu fijn uitvinden. Met veel wind kun je met veel twist varen zonde concessie aan hoogte
Laatst bewerkt: 10 mei 2019 08:32 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 10 mei 2019 09:18 #1044875

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Leuk om je beschrijving te lezen Bas!

Vraag: heb je bij gebruik van de infucker geen last van terugslag in het grootzeil? Op de Dekadent worstel ik daar erg mee.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 10 mei 2019 09:39 #1044894

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
ilCigno schreef :
Leuk om je beschrijving te lezen Bas!

Vraag: heb je bij gebruik van de infucker geen last van terugslag in het grootzeil? Op de Dekadent worstel ik daar erg mee.

Met een genua heb je eigenlijk bijna altijd terugslag in je grootzeil, dat is nu eenmaal een feit.
Kan je niets aan doen, maar geeft ook niet!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 10 mei 2019 10:45 #1044923

De truc van genua varen! Wij vervelende mensen vinden terugslag niet "fraai" en gaan dan de grootschoot (te snel) in zitten hengsten. De absolute truc, geldig op iedere boot, is de boot naar de groove trimmen. Je power haal je uit je achterlijk van je grootzeil, dus schoot (als het weer het toelaat) strak en na de overstag de overloop langzaam en gepast met het oplopen van de snelheid en het langzaam dichttrimmen van de genua omhoog. Stuurman alert om de boot te blijven footen (streamers allemaal naar achter), tot de boot op snelheid is. Daarna werken aan hoogte. Infucker in (bij HA) en langzaam overloop omhoog zoveel de boot het verdraagt en langzaam hoogte zoeken. Je boot word dan héél kritisch op het stuur. Een graad te hoog en je snelheid stort in. Een graad te laag en je mist power in de golven.
Bij mijn boot resulteert dat uiteindelijk altijd in een terugslagloos getrimd grootzeil, maar er zijn zat boten die lekker varen met wat terugslag. Gaat het doorwaaien, dan vaar ik op enkel het achterlijk van het grootzeil, de rest is terugslag:





Infuckers geven je een schootpositie die verder naar binnen ligt. Dat geeft je de mogelijkheid om de onderzijde van het zeil een flauwere hoek tov de wind te geven zodat je hoger kan sturen. Niets let je om de top van het zeil lekker uit te twisten voor power en/of het lozen van vlagen:



nardus schreef :

Wat voor type ramen heb je er nou in zitten ? :laugh:

Blader even terug. 5mm watervast multiplex met raamplakfolie er over heen.
Laatst bewerkt: 10 mei 2019 11:05 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 10 mei 2019 11:00 #1044934

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Als ik met mijn genua 1 vaar krijg ik het niet voor elkaar om geen terugslag in het grootzeil te hebben.
Ook niet gek omdat de genua tot bijna het achterlijk van het grootzeil komt!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 10 mei 2019 11:03 #1044936





Terugslagloos! :woohoo:

Iedere boot is anders.

(oude foto, oude zeilen)
Laatst bewerkt: 10 mei 2019 11:08 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 10 mei 2019 18:23 #1045091

  • Falathar
  • Falathar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 487
boarderbas schreef :




Terugslagloos! :woohoo:

Iedere boot is anders.

(oude foto, oude zeilen)

Mooie raampjes Bas!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 10 mei 2019 18:48 #1045095

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Dank voor de uitleg, daar kan ik wat mee.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 24 mei 2019 21:02 #1048897

Het was al even aangestipt in een ander topic, maar de boordinstallatie van de Coppelia gaat op de schop.

Ik kocht de Coppelia zo:





Vlnr; Autoradio, Batterijmonitor, EasyDVBT, Originele schakelpanneeltje (zilver) en bijgeplaatst paneeltje (zwart), daarnaast een gammel verdelerdoosje, waarvan de draad in een kuipvakje uitkomt alwaar in weer en wind een eurostekker ligt te wachten op een Duitse landvast.

Onacceptabel! Nouja, behoudens dan dat het werkt en met de jaren de noodzaak tot veranderen nooit echt komt.

In de jaren wel wat gebeunt met wat extra dingen aansluiten, maar je wilt niet weten wat voor vogelnesten er achter dat paneel zitten.

Helaas begint het nu wel ernstig te worden. Bij iedere golf waar en net wat te hard van af val valt de stroom even uit en reset al mijn boordapparatuur. Ellende.

Omdat ik even "in between jobs" ben mooi tijd om het aan te pakken.

Alles begint met een hoed werkende basisinstallatie. Die had ik al eerder aangepakt. Er ligt een ruime kabel die rechtstreeks van de LiFepO4 bank komt. Wat daar na komt gaat nu op de schop.

De wensen:
-Een kek paneel
-Schakelaars die duidelijk zijn zonder verklikkerlampje
-Voldoende USB om devices te laden
-Nacht/dagverlichting
-Mogelijkheid om paneelverlichting uit te zetten 's nachts
-Simpel te bedienen
-Net 220V deel


De gebruikte tools:
-Schaeffer AG paneelsoftware
-Aliexpress

Om het verhaal maar achterstevoren te vertellen; eerst het paneel, zoals deze in wording is:





Met (blauwe lijnen) de knoppen en componenten:




Van links naar rechts, van boven naar beneden:
-De huishoudgroep met een extra schakelaar voor toekomstige uitbreiding, schakelaars van dit type:

-Bilgepomp
-2x USB 3.0 laders van Ali


Tweede kolom:
-De instrumentenschakelaars
-AIS, schakelbaar tussen stil en zenden, met rotary knobs van ALi

-Battery monitor, van Ali

-Celbalansmonitor, 4 maal een miniatuurvoltmeter van Ali

Geschakeld door een drukknopje, Welke een 4 contacts relais aanstuurt en zo momentaan de spanning in de cellen weergeeft.

...verder in een volgende post...
Laatst bewerkt: 24 mei 2019 21:25 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.813 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl