Beste Forum leden,
Ik zal mij even voorstellen. Bram van Blokland ik woon in Den Haag en ben sinds een maand of vijf de trotse eigenaar van een eikenhouten koper geklonken zeilsloep.
Na een fantastisch seizoen zeilen, vakantie naar De Kaag en heel veel plezier te hebben gehad kwamen er steeds meer items aan het licht waar er hoognodig reparatie werkzaamheden nodig zijn. Dek op verschillende plaatsen rot, steunbalk waar de mast op staat, roerbeslag tot op het bot uitgesleten en zo nog een kleine waslijst aan items.
Dat een houten boot onderhoud en reparaties met zich meebrengt dat weten we allemaal. Ik heb deze boot ook alleen kunnen aanschaffen daar mijn vader bijzonder goed is met houten schepen en een loods tot mijn beschikking is die ik voor de werkzaamheden kan gebruiken.
De boot eigenlijk stom genoeg zonder dat hij op de kant stond gekocht, dus ik heb me zogezegd laten verrassen!
Dit bleek ook een verrassing te zijn want de kielbalk is ingewaterd en rot op iedere plek waar de draadeindes zitten. Een tegenslag kan je het noemen maar daarbij ook een prachtige uitdaging om dit schip waar ik ongelofelijk verliefd op ben in de vaart te houden.
Via dit topic wilde ik jullie graag op de hoogte houden hoe dit project verloopt en vordert.
1: boot uit het water gehaald en naar de loods gebracht.
2: boot op hoge bok om makkelijk te kunnen werken aan het onderwaterschip.
3: water druppelde uit de voorsteven bij de kielbalk.
4: na nader onderzoek bleek de kielbalk tot aan de kielplank rot te zijn. De Iroko kielbalk is over een lengte van plusminus 50 cm ingewaterd.
5: rot deel direct verwijdert.
6: testgaten geboord bij ieder draadeinde. In totaal 6 stuks en resultaat was bedroevend te noemen. Uit 1 gat kwam er een straal water uit.
Plan van aanpak is tot op heden om elk segment te vervangen en daar een nieuwstuk balk in te zetten. Ieder deel zover weghalen totdat rotte delen wegzijn. Lastig is dat de originele middenzaatbalk nog in het schip zit en hier overheen de opbouw is gezet. Dit zal ook nog een uitdaging worden....
De vorige eigenaar (ook bekend hier op het forum) heeft mij het telefoonnummer kunnen verschaffen van de persoon die deze zeilsloep gebouwd heeft tot wat hij nu is. Vandaag contact opgenomen en wat blijkt, deze persoon woont 200m van de plek waar de sloep nu in de loods ligt. Dit kan toch bijna geen toeval meer zijn!
Tot zover het verhaal rond 'De Siem' en ik hoop van al jullie expertise en adviezen gebruik te kunnen maken.
Foto's in de bijlage