Inhakend op dit onderwerp een volgend concept roerconstructie;
Een voorwaarts gericht ophaalbaar roerblad.
Eerste instantie een ophaalbaar roerblad om het vaargebied te vergroten. Een opklaproer lijkt hierbij handig, maar wanneer je het (deels) opklapt wordt het sturen onwerkbaar. Daarom het steekroer.
Aanvankelijk dacht ik daarbij aan de roerconstructie van de poolse Zagle 500, een Micro ontwerp.
Daarbij lijken er 3 bezwaren op te duiken;
- Meer zeilopp. dan Micro en kiel en roer staan bij mijn boot dichter op elkaar. Belasting roer kan oplopen max.200kg. Het roerblad moet sterker en groter zijn dan een Micro.
- Een 'klassiek' balansdeel is niet te maken omdat het roerblad dan niet door de 'kraag' omhoog kan. Hogere belastingen zonder balansdeel geeft zware bediening.
- Een opklaproer is veiliger dan een steekroer. Een combinatie 'steek-klaproer' zou ideaal zijn.
Door dit draadje lopend zag ik een afbeelding van Fran. Een prachtige racy constructie, voor zelfbouw iets complex. Door Fran's ontwerp te combineren met het simpele steekroer van de Z500 kom ik tot dit:
In ondiep water vaar je dan zo:
Omdat je geen balansdeel in een steekroer kunt maken richt ik het blad naar voor de stuuras zodat er balansdeel ontstaat. Vandaar het 'voorwaarts gerichte roerblad'. Met de nodige nadelen, maar zou iemand die kunnen noemen?