Soms zit het mee, en gisteren zat het wat tegen.. maar el met al toch het nodige gedaan, hoewel het daardoor wel een hele lange dag werd.
Terwijl ik bezig was het onmderwaterschip in de nieuwe antifouling te zetten (die ik besteld had als donkerblauw, maar eigenlijk 'midden' blauw is
), rondde Dhr CHrispijn de ingelamineerde volvoseal aanhechting af. Samen de schroefas weer op z'n lek gebracht en alles aangesloten en geborgd. Dat zit er nu strak in
(en zoals bleek na tewaterlating: het is nu
wel kurkdroog binnen (zoals het hoort)!
Dat is wel zo fijn.)
Het nieuwe roerlager had nog een nabewerking nodig, maar ook dat is (met extra werk) goedgekomen: er zit nu echt helemaal geen speling meer in het roer, en gaat super licht. Dat is zeer aangenaam, en zeke rook voor de stuurautomaat, dan staat die straks minder te jengelen...
Na te water bleek er dat de motor niet meer wilde starten; de toch al sloridge oplevering van de compleet nieuwe uitlaat (vandaag maar eens met de mensen van de haven doornemen, want alles vergeten vast te zetten (koelwater, uitlaatslangen, luchtfilterbehuziing, luchtflter etc))) is niet wat ik verwacht als ik iets uitbesteed aan een bedrijf. Even afwachten dus, want hopelijk lossen ze dat vandaag netjes op. (vermoedelijk is hier ook de draad losgekomn; alle
En daar kwam onze reddende engel (want de boot moest naar de mastenkraan, wat zonder motor toch wat lastig is
): Timo haalde zijn boot op, en bond haar naast/aan de mijne. Als een catamaran naar de mastenkraan! Dank je wel Timo! Je kwam op het juiste moment, want ik had er aardig de smoor in op dat moment...
Intussen bleken de mannen van de haven al weg te zijn, dus de mast staat er (ondanks dat we dat hadden afgesproken) nog niet op (hopelijk vandaag alsnog!). Ivm de behoorlijke file drukte had het weinig zin al naar huis te rijden, dus verder gegaan met klussen; op een (aan de binnenkant) moeilijke plek, maar toch dorgezet, en de versteviging ingebracht: de kikkers op de breedste kant van de midscheeps zitten er op! Erg handig voor een springetje zetten, of in de sluis (solo varned hoef je dan maar 1 landvast te doen!).
Al met al dus toch nog wel opgeschoten (ook de laatste loodjes van de kopschot versteviging; nieuw ingelamineerde opvulblokken, alles in de epoxy etc.), maar de hoeveelheid extra tijd die daarvoor nodig was, was gisteren weinig enthousiasmerend. Maar goed. nu naar Kniest, ophalen van diverse spullen voor vandaag (spiblok (boven in de mast), nieuwe genualieren etc.), en Fer komt langs om de motor die het perfect deed voordat ze op de kant ging weer lopend te maken (er zit waarschijnlijk maar 1 draad los, de vraag is altijd alleen: welke
). En we gaan de nieuwe dieseltank inbouwen: gewicht meer naar het midden en iets groter (25 ipv 15 liter).
To be continued..