Hallo Marchel en de anderen,
Net als jij heb ik de stap naar de Domp 770 gemaakt. Het zeilnummer is 102, bouwjaar 1978, met Yanmar 2GMC met saildrive uit 1981. Ik doe het samen met zeilvriend Paul, zodat we de kosten kunnen delen. Op mijn boot stond geen naam toen ik hem kocht, toch wilde de havenmeester van het Hunzegat in Zoutkamp waar ik lig een naam horen. Dus dat werd Boot Zonder Naam, of kortweg BZN. De BZN is altijd in het bezit van een familie geweest en heeft drie eigenaren gehad. De laatste eigenaar kon niet zeilen en heeft sporadisch wat op de motor rondgevaren. Hij heeft het bootje wel goed onderhouden, de motor start vlot en gebruikt geen olie, dus op wat slordige electriciteitskabeltjes en hier en daar wat roest na, is het wel te overzien.
Ik las ergens over een stalen zeilboot die spontaan was gezonken door een verroeste standpijp van de zelflozende kuip. Dat wil ik me niet laten overkomen, en de boot is toch al 37 jaar oud. Dus het eerste wat ik nu ga doen, is hem naar scheepswerf Welgelegen in Lauwersoog varen, waar ze hem droog zetten en de standpijpen vervangen. Wellicht laat ik dan ook direct het onderwatertoilet verwijderen en de gaten dichtlassen. Verder zit de afsluiter van de directe koeling bijna onbereikbaar achter het motorblok, dus misschien laat ik die naar voren verplaatsen, zodat ik voor de winter de motor gemakkelijk met antievries kan volzuigen.
Prettig om te zien is, dat alle hoeken, gaten en spleten van het casco binnenscheeps met Owatrol zijn bewerkt. Geen spatje roest te bekennen!
Er staat een alu mast op, de rvs verstaging en vallen zijn groen van de algen, de dacron zeilen zien er nog goed uit, alleen ontbreken de zeillatten. Ik denk dat ik ga voor nieuwe stagen, vallen en schoten. Maar zover zijn we nog niet.
Groet, Wim