Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Domp 770 'BZN'

Domp 770 'BZN' 09 juni 2015 19:20 #634336

Hallo Marchel en de anderen,
Net als jij heb ik de stap naar de Domp 770 gemaakt. Het zeilnummer is 102, bouwjaar 1978, met Yanmar 2GMC met saildrive uit 1981. Ik doe het samen met zeilvriend Paul, zodat we de kosten kunnen delen. Op mijn boot stond geen naam toen ik hem kocht, toch wilde de havenmeester van het Hunzegat in Zoutkamp waar ik lig een naam horen. Dus dat werd Boot Zonder Naam, of kortweg BZN. De BZN is altijd in het bezit van een familie geweest en heeft drie eigenaren gehad. De laatste eigenaar kon niet zeilen en heeft sporadisch wat op de motor rondgevaren. Hij heeft het bootje wel goed onderhouden, de motor start vlot en gebruikt geen olie, dus op wat slordige electriciteitskabeltjes en hier en daar wat roest na, is het wel te overzien.
Ik las ergens over een stalen zeilboot die spontaan was gezonken door een verroeste standpijp van de zelflozende kuip. Dat wil ik me niet laten overkomen, en de boot is toch al 37 jaar oud. Dus het eerste wat ik nu ga doen, is hem naar scheepswerf Welgelegen in Lauwersoog varen, waar ze hem droog zetten en de standpijpen vervangen. Wellicht laat ik dan ook direct het onderwatertoilet verwijderen en de gaten dichtlassen. Verder zit de afsluiter van de directe koeling bijna onbereikbaar achter het motorblok, dus misschien laat ik die naar voren verplaatsen, zodat ik voor de winter de motor gemakkelijk met antievries kan volzuigen.
Prettig om te zien is, dat alle hoeken, gaten en spleten van het casco binnenscheeps met Owatrol zijn bewerkt. Geen spatje roest te bekennen!
Er staat een alu mast op, de rvs verstaging en vallen zijn groen van de algen, de dacron zeilen zien er nog goed uit, alleen ontbreken de zeillatten. Ik denk dat ik ga voor nieuwe stagen, vallen en schoten. Maar zover zijn we nog niet.
Groet, Wim
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domp 770 'BZN' 09 juni 2015 19:33 #634342

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 18118
Beste Wim, van harte proficiat met jullie boot! Zo te lezen pakken jullie het goed aan en krijgt de boot weer de aandacht die hij verdient.

Omdat ik denk dat er nog wel meer info gaat komen over jullie Domp: zal ik je bericht even afsplitsen en in een nieuw topic onderbrengen?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domp 770 'BZN' 09 juni 2015 20:43 #634380

OK natuurlijk. Bedankt

ilCigno: bij deze
Laatst bewerkt: 09 juni 2015 21:06 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domp 770 'BZN' 10 juni 2015 11:56 #634524

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Ha leuk.
Welkom op het forum.
Voor zover ik weet zijn we nu met 3 domp 770 aanwezig hier.
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domp 770 'BZN' 10 juni 2015 19:47 #634649

Nog even en ze worden zeldzaam. De BZN komt bij jou uit de buurt, uit Kampen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domp 770 'BZN' 11 juni 2015 12:11 #634821

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224


Wim ik heb er 2 zien liggen in de gemeente haven aan de kade bij het havengebouw.
Is dit er 1 van?
Je noemt de naam Marchel heeft die ook een Domp 770?
En waar heb je hem nu liggen?
En mijn zelnr. DK39
Met de vriendelijke groet Pieter.
Laatst bewerkt: 11 juni 2015 12:14 door domper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domp 770 'BZN' 11 juni 2015 14:31 #634848

Deze lag in het Ganzediep bij het Koggeschip. Marchel gaat ook aan een Domp 770 beginnen. Hij heeft gepost op het project "Giszmo" domp 770. De BZN ligt in het Hunzegat in Zoutkamp.
Laatst bewerkt: 11 juni 2015 14:37 door wdhoffmann.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domp 770 'BZN' 11 juni 2015 21:07 #634988

Ik voel mij buitengesloten met mijn Domp 740 :S
Haha :laugh:
Top boot waar je veel plezier aan gaat beleven! Veel plezier en welkom op het forum!
Ik denk dat fabrikanten van steeksleutels samen spannen als het gaat om de aantrekkingskracht van water op gereedschap... Het begint op te vallen dat altijd maat 10 overboord valt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domp 770 'BZN' 11 juni 2015 21:46 #635004

Hoi Leon-Marc,

De 740 is de meest originele van de reeks. Als ik het goed heb begrepen, dan is het oorspronkelijke ontwerp van dit schip in het begin van de jaren ´60 van de vorige eeuw door een beroemde Engelse jachtontwerper voor Westerly getekend. Een van die jachten kwam in Friesland terecht, waar ene meneer Abma de potentie van het bootje zag en niet aarzelde om zijn meetlint er bij te pakken en een en ander nauwkeurig te noteren. En zo ontstond de Domp 740. Zo zijn er meer bootjes van dat ene Engelse ontwerp afgekeken. En ik moet zeggen, terecht. Dus jouw 740 heeft de meeste overeenkomsten met het geniale Engelse ontwerp. Gefeliciteerd!
Groet, Wim
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domp 770 'BZN' 11 juni 2015 22:32 #635013

Hahaha, dat wist ik niet eens Wim!
Leuk feitje over de boot. Ik moet zeggen dat ik ook erg blij met ons schip ben en er al veel plezier van heb mogen beleven. Niet alleen het zeilen, wat overigens echt niet onder doet voor een modern schip (bij harde wind kunnen onze boten nog veel zeil hebben en gaan ze behoorlijk aan de wind) maar ook het klussen en prutsen aan de boot is stiekem toch best leuk :whistle:
Alleen al de puzzels over het oplossen van een probleem, het zoeken naar de juiste materialen of het maken van een onderdeel geven mij altijd erg veel voldoening. Wel moet ik daar gelijk aan toevoegen dat je in veel gevallen ook door schade en schande wijzer wordt... Er gaat namelijk ook wel eens wat mis... :pinch: Thuis noem ik zoiets meestal een leermoment, valt het minder op..... :laugh:
Maar goed, ik wens jou heel veel plezier van je schip en als je eens wat wilt weten, laat het maar weten!
Ik denk dat fabrikanten van steeksleutels samen spannen als het gaat om de aantrekkingskracht van water op gereedschap... Het begint op te vallen dat altijd maat 10 overboord valt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domp 770 'BZN' 12 juni 2015 07:07 #635049

Als we praten over leermomenten en dure dingen die naar de bodem verdwijnen; afhankelijk van het gewicht van het gereedschap gebruik je een of meer tennisballen die je in een sok met een nylon touwtje aan het gereedschap bindt. In het ergste geval wordt het gereedschap dan nat. Aan mijn sleutels zit een drijver en ik heb een goedkoop boothorloge dat kennelijk watervrees heeft, het weigert zich van mijn pols los te werken om een koele duik te nemen. Zelfs als het tropisch warm is.

Oh ja, wat leermomenten betreft: hoe is het met de standpijpen op jouw boot, zijn die nog fris en fruitig?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domp 770 'BZN' 12 juni 2015 08:30 #635074

  • TimoDino
  • TimoDino's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 921
wdhoffmann schreef :
Als ik het goed heb begrepen, dan is het oorspronkelijke ontwerp van dit schip in het begin van de jaren ´60 van de vorige eeuw door een beroemde Engelse jachtontwerper voor Westerly getekend.

Wim,

Op welke Westerly zou de 740 zijn gebaseerd dan?
Google levert mij even niet veel op.

De Centaur lijkt er wel een beetje op maar is wezenlijk anders.
En bij de Warrick heeft het grote raam een beetje wat vergelijkings materiaal.
En volgens mij zijn het polyester boten toch?
Dompkruiser 770 "GISZMO"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domp 770 'BZN' 12 juni 2015 15:35 #635165

Welke Westerly het is, weet ik niet. Ik heb het van horen zeggen. Wel heb ik de Westerly gezien, als twee druppels water. Weliswaar met anders gevormde ramen, maar de lijnen van de romp waren onmiskenbaar. De Duitse eigenaar vertelde me dat de boot in 1964 was gebouwd en dat het een Westerly was. Welk model het was, wist hij als zoveelste eigenaar ook niet. Deze was van staal met een dooskiel.
Laatst bewerkt: 12 juni 2015 15:39 door wdhoffmann.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domp 770 'BZN' 12 juni 2015 19:29 #635219

Vandaag ben ik er achter gekomen, hoe Abma de BZN in 1981 heeft verbouwd. De eerste eigenaar wilde met de BZN naar Denemarken en hij vond de kuip te klein. Het eenpitter dieseltje werd vervangen door de Yanmar 2GMC saildrive van ongeveer 150 kg met de dieseltank van een vrachtauto en twee 60 A accu´s. Al met al heel wat extra gewicht. Om niet door achteropkomende golven te worden overlopen, werd aan het achterschip drijfvermogen toegevoegd, door tegen de negatieve spiegel de kont van de DK 27 aan te plakken met een kleinere hoge positieve spiegel. De negatieve spiegel zit er ook nog in, met daarachter een loze ruimte van ca 100 liter.
Laatst bewerkt: 12 juni 2015 19:31 door wdhoffmann.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domp 770 'BZN' 12 juni 2015 22:10 #635254

Zo heb ik de BZN gekocht
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domp 770 'BZN' 13 juni 2015 00:07 #635259

Hoi Wim,

Mbt de standpijpen, tja ik overweeg ook wel eens om ze dicht te lassen en de uitvoeren van de kuip op de spiegel te laten uitkomen (boven de waterlijn). Maar voorzover ik het kan zien zijn deze nog aardig. Zodra de boot de kant opgaat worden die pijpen binnenin altijd meegenomen met een kwast met tenco.

Ook heb ik deze winter de kiel geprobeerd leeg te halen van bovenaf. Ik heb onder het beton enkele staalblokken weggehaald om tot de bodem te komen. Er stond wat water in en dat heb ik verwijdert. Nu is deze kurkdroog. En voorlopig laat ik het even voor wat het is. Wel heb ik extra blokken gewicht toegevoegd. Dit om de extra mastlengte te compenseren.

Tot slot, steeksleutels kieperen altijd overboord!!! Ik heb dat niet opgelost met drijvers (vind ik lastig in kleine kieren en gaten) maar wel op een andere manier...
Het is namelijk altijd steeksleutel maat 10... Dus heb ik er bij de Action een stuk of 4 gekocht... Opgelost!
Hahaha

Mooi schip overigens! Ik heb deze volgens mij op marktplaats zien staan. Ze viel mij toen al op vanwege de zeer nette staat! Perfect schip!!!
Ik denk dat fabrikanten van steeksleutels samen spannen als het gaat om de aantrekkingskracht van water op gereedschap... Het begint op te vallen dat altijd maat 10 overboord valt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domp 770 'BZN' 13 juni 2015 07:21 #635270

Bij mij lijkt het er op, dat de kiel is volgegoten met beton. Straks in het dok ga ik kloppen om te horen of er holle ruimte achter het staal zit. Is dat zo, kunnen we een gaatje boren en kijken of er water uit komt. Als dat zo is, dan moeten we het lek zoeken. En uiteraard op ZF zoeken naar dit onderwerp en kijken welke oplossingen er tot dusverre zijn bedacht. We gaan ook kijken hoe dik de kielvoet nog is.

Als er onder het beton inderdaad water en losse ballast in de kiel zit, overweeg ik om de kielbodem er af te snijden om zodoende de inhoud er uit te kunnen halen. Dan zwakke plekken verdubbelen, 850 kg grind erin en van boven met een plaat dichtlassen om de kiel luchtdicht te maken, zodat de oxidatie na het opmaken van de aanwezige zuurstof stopt.
Laatst bewerkt: 13 juni 2015 07:34 door wdhoffmann.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domp 770 'BZN' 13 juni 2015 07:32 #635273

  • TimoDino
  • TimoDino's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 921
Dat is zeker een ruime kuip zeg.
Heb je ook foto's van de verlengde achterkant?

Hopelijk kunnen we het verhaal van de Westerly nog eens verifiëren.

Gefeliciteerd met de boot.
Dompkruiser 770 "GISZMO"
Laatst bewerkt: 13 juni 2015 07:42 door TimoDino.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domp 770 'BZN' 13 juni 2015 07:36 #635275

Ik heb een camera, maar vergeet de hele tijd om fotoś te maken. Die hou je nog tegoed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domp 770 'BZN' 13 juni 2015 07:42 #635277

  • TimoDino
  • TimoDino's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 921
Als de boot uit het water komt en er is een lekkage komt het water vanzelf de kiel wel uit lopen als de boot lek is.

Leon-Marc en ik hebben beide wel eens overwogen een gassok op de kiel te laten lassen die je elk jaar even kunt aftappen als hij uit het water komt.

Er zal altijd wel wat water in de kiel staan vanwege condens e.d.
Als het een probleem is zie je in de bilge vanzelf wat water ontstaan.
Dat hoeft echt geen probleem te zijn. Voor je gemoedsrust is een automatische bilge pomp een goede aanrader (nooit een oplossing natuurlijk, een lek moet gedicht worden)

Bedenk wel: "If it aint broke don't fix it"
Dompkruiser 770 "GISZMO"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domp 770 'BZN' 13 juni 2015 08:00 #635280

Wat is een gassok?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domp 770 'BZN' 18 juni 2015 11:20 #636794

  • TimoDino
  • TimoDino's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 921
wdhoffmann schreef :
Wat is een gassok?





Dompkruiser 770 "GISZMO"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domp 770 'BZN' 18 juni 2015 20:47 #637013

Ik heb overigens gewoon een aantal M6 gaten getapt in mijn kiel en daar normale bouten ingedraaid. Werkt ook perfect!
Ik denk dat fabrikanten van steeksleutels samen spannen als het gaat om de aantrekkingskracht van water op gereedschap... Het begint op te vallen dat altijd maat 10 overboord valt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Domp 770 'BZN' 19 juni 2015 14:06 #637242

  • TimoDino
  • TimoDino's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 921
Ridder Allard schreef :
Ik heb overigens gewoon een aantal M6 gaten getapt in mijn kiel en daar normale bouten ingedraaid. Werkt ook perfect!
Precies.. "keep it simple stupid"

Verstuurd vanaf mijn SM-T210 met Tapatalk
Dompkruiser 770 "GISZMO"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domp 770 'BZN' 19 juni 2015 16:53 #637294

Als de kiel nergens lekt en overal nog dik genoeg is, ga ik de bovenkant van de kieldoos luchtdicht afsluiten. Ik las deze tip hier ergens op het forum. Dan komt het oxidatieproces tot stilstand als de zuurstof is opgebruikt. Of er dan water in zit of niet, maakt dan niet meer uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.201 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl