Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Trident 80

Trident 80 15 juli 2015 04:54 #643806

Sids kort eigenaar van een Trident 80.

Altijd open zeilbootjes gezeild en nu een Trident gekocht in Drimmelen uit een veiling.

Vervoerd naar Drachten.

Het lijstje wordt steeds langer.

navigatie verlichting vervangen
richtingzoeker verwijderen
marifoon werkend krijgen
Motor vervangen, oude was verrot.
Alle electra was doorgeknipt, dus dat moet vervangen worden.
kussens vervangen
waterzak vervangen
rondom schilderen
kiel inkorten
mast nakijken en juist tuigen

Liggen er meer Trident in Friesland?

Groetjes Marco
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 15 juli 2015 04:57 door Marcomolhoek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trident 80 15 juli 2015 05:15 #643808

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Ziet er op de foto's al weer mooi fris uit. Veel plezier met je boot. Volgens mij heeft Hen3 wel enige ervaring met de Trident maar die ligt niet in Friesland.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trident 80 15 juli 2015 05:28 #643810

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
De verfbeurt is alvast zeer geslaagd. Mooi hoor!

Wat je lijstje betreft is er op het forum altijd wel info te vinden over de te maken keuzes.

Ik zal 's wat linkjes opzoeken voor je.

Marifoonperikelen: www.zeilersforum.nl/index.php/...ntenne-en-coax-kabel

Navigatieverlichtingkeuzes: www.zeilersforum.nl/index.php/...navigatieverlichting

Dunne draadjes: www.zeilersforum.nl/index.php/...ltjes-zonder-prutsen

Dikte van draadjes berekenen: www.zeilersforum.nl/index.php/...4/viewdownload/9/126

Verbindingen maken in dikke draadjes: www.zeilersforum.nl/index.php/...eentjes?limitstart=0

Zoek ook eens op schakelpaneel.

Ohh, en natuurlijk van harte welkom op het forum
Laatst bewerkt: 15 juli 2015 05:42 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trident 80 15 juli 2015 09:31 #643852

Bedankt voor de reacties, erg leuk om te zien dat het hier actief is.

Dan zal ik Hen3 eens proberen te contacten.

Groet Marco
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trident 80 15 juli 2015 11:25 #643897

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Verrek.. Dat is wel een deja-vu.... Een origineel oranje Trident via wit naar Stars & stripes blue (ik moet me tenminste sterk vergissen als het niet die kleur is...)

Hoe ben je bij die kleur gekomen?

Ik heb er inderdaad ook eentje gehad. In hierboven gelinkte topic kun je vinden wat ik er allemaal aan gedaan heb destijds. Leuk dat je het forum gevonden hebt, en welkom!
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 15 juli 2015 11:26 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trident 80 15 juli 2015 13:51 #643927

wat een gruwelijk mooi jachtje! prachtige kleur gekozen ook. Maar waarom zou je de kiel inkorten? Boot loopt waarschijnlijk heerlijk hoog aan de wind nu.. Is vanwege Friesland?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trident 80 15 juli 2015 14:37 #643939

Ja dat kiel inkorten zie ik ook niet helemaal hoor. Dat onderste stukje kiel is het belangrijkste stuk kielballast aan de hele boot. Korte kiel varianten hebben doorgaans dikkere kielen om genoeg kielballast te geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trident 80 15 juli 2015 15:01 #643950

Ik ben door de kleur geïnspireerd door Hendri inderdaad. Was meteen verliefd op de kleur. Prachtig.

En dan de kiel. Trident werd geleverd in twee uitvoeringen. 180 en 140 kiel.

180 is een drama in Friesland. Terwijl het daar zo mooi is.

En ja. Hij gaat nu waarschijnlijk heel hoog aan de wind.

Het is een hele lastige keus die nog niet def gemaakt is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trident 80 15 juli 2015 15:40 #643962

ja, ik begrijp je. Zou het wel ff laten doorrekenen voor dat ik de knoop zou doorhakken.
In een ontwerp hangt natuurlijk alles samen (Zeiloppervlak, ballast, diepte van de ballast,etc.)
180 is wel diep voor zo'n jachtje. Moet vast goed hoog lopen. Hele tijd aan de grond zitten lijkt me trouwens ook irritant : B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trident 80 15 juli 2015 16:06 #643966

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Die diepgang is 1.60, geen 1.80, als de kiel niet verlengd is tenminste... :P

Wellicht wat diep voor Friesland, maar de kiel inkorten lijkt me nog niet zo'n goed plan. Het is nu een boot die sportief zeilt en hoog loopt, maar dat kon wel eens heel anders worden als je de kiel inkort. Je zult dan eigenlijk extra ballast moeten aanbrengen, bijvoorbeeld door er een vleugelkiel van te maken. Forumlid tondini heeft dat eens gedaan. Ik doe het nooit weer, heeft hij me ook wel eens gezegd... Het is veel werk.

De uitvoering met korte kiel heb zelf ik nog nooit gezien (ik weet dat ze bestaan), maar de lengte is vast niet het enige verschil tussen beide uitvoeringen.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 15 juli 2015 16:13 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trident 80 15 juli 2015 16:30 #643974

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12542
Ach ik had op Procyon ook een extra berg gewicht onderaan mn kiel ( hoewel niet ingekort)
Eén van de eerdere eigenaren had er stalen strips om de kiel aan gefabriceert en die ingepakt in laminaat.
Dat scheurde, uiteindelijk hebben we van plaatstaal een eclips gemaakt met opstaande randen van een 20 CM, die aan t staal gelast en daar beton in gestort.......
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trident 80 15 juli 2015 17:20 #643988

  • Brinta
  • Brinta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Een eclips??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trident 80 16 juli 2015 04:04 #644073

Een vleugelkiel is inderdaad wat ik overweeg.

Qua dokumentatie zou de 140 hetzelfde bovendeks zijn dan de 180/160

Hen3 je hebt gelijk met je 160. Dat staat overal in de dokumentatie maar als we gaan meten komen we op 180, of de waterlijn klopt op geen enkele manier

Ik heb hem ook nog niet in het water gehad. Misschien wel even handig om te doen, alhoewel er nooit ergens gesproken wordt over 180. Lastig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trident 80 16 juli 2015 06:06 #644084

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12542
Brinta schreef :
Een eclips??
Typefout, ellips.
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trident 80 16 juli 2015 07:04 #644092

Kiel inkorten gaat inderdaad niet alléén maar een beetje ten koste van de hoogte. Je "saboteert" en zorgvuldig (en naar ik hoor zeer geslaagd) stukje ontwerpwerk.

De enige manier om het weer enigszins in balans te krijgen is ook de zaag in de mast te zetten. Je houdt dan een ondertuigde boot over.

Kun je niet beter de boot in orde maken en inruilen op (al dan niet door verkoop en daarna koop van) een andere boot met minder diepgang?

Als je het netjes maakt kun je hem vast inruilen op die prachtige sprinta die hier te koop staat. Dát is een frieslandboot!

Een andere keuze is om naar een even prachtig gebied uit te wijken met meer diepgang. De wadden bijvoorbeeld. Leg de boot in Makkum of Stavoren en je hebt Friesland, het Ijsselmeer en de Wadden binnen handbereik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trident 80 16 juli 2015 07:40 #644096

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Marcomolhoek schreef :
Qua dokumentatie zou de 140 hetzelfde bovendeks zijn dan de 180/160
[knip]
als we gaan meten komen we op 180, of de waterlijn klopt op geen enkele manier.

Het verschil zal ook niet bovendeks zitten (hoewel bij sommige boten de mast korter is bij de ondiepere variant), maar in de vorm van de kiel. Deze zal bv dikker zijn, of langer (in de lengterichting van de boot gezien) om toch hetzelfde gewicht te hebben als de diepere kiel. In de specificatie van de Trident zie ik in ieder geval staan dat beide boten 950 kg ballast hebben, dus die ondiepere kiel moet dat gewicht op een of andere manier compenseren in de vorm.

Antifouling zit vrijwel altijd hoger dan de werkelijke waterlijn, dus dat de waterlijn op je boot niet op 160 zit is te verwachten. Zie de foto hieronder.

Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 16 juli 2015 07:46 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trident 80 16 juli 2015 08:10 #644105

We willen eigenlijk niet de kiel verlengen naar achteren, omdat we bang zijn dat het door de wind gaan misschien lastiger zal gaan.

Het is lastig om deze beslissing te nemen, als ik het even opdeel in twee kampen :-)

we hebben recreatiezeilers en we hebben de echte sportive zeilers (misschien zelfs wedstrijden)
de een neemt het niet zo zwaar en de sportive zeilers raad het af.

Ik ben een recreatiezeiler, gewoon lekker met de boot weg voor en weekend hooguit een week, met dat in het achterhoofd neig ik toch naar korter, de sneekweek komt eraan en daar wil ik eigenlijk wel bij liggen :-)

Hen3 nog een vraagje halverwege de mast komt er een val naar buiten, dat is voor de spinakker?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trident 80 16 juli 2015 08:18 #644109

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Niet om te zeuren, maar heb je dan eigenlijk niet een verkeerde boot gekocht? Als je op voorhand al je vaarwensen kende en je vaargebied, had je dan niet meteen beter een boot kunnen kopen die zonder ingrijpende verbouwingen al meteen geschikt was? Wat is voor jou de reden geweest o mde Trident 80 aan te schaffen, er ligt immers zoveel te koop?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trident 80 16 juli 2015 08:19 #644111

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Marcomolhoek schreef :
Hen3 nog een vraagje halverwege de mast komt er een val naar buiten, dat is voor de spinakker?

Dat is de ophouder voor de spiboom.


Ook voor een recreatieve zeiler zijn prettige zeileigenschappen belangrijk. Simpelweg inkorten zou er toe kunnen leiden dat de boot niet lekker aan de wind vaart. Als ik het goed lees wil jij de kiel het liefst zo'n 30 cm inkorten. De kiel zelf zal zo'n 1 meter diep zijn schat ik. Dat zou betekenen dat je bijna 1/3 van de kiel er af haalt... en dus ook ongeveer 1/3 van het ballastgewicht. Dat gaat volgens mij nooit goed als dat niet op de een of andere manier compenseert.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 16 juli 2015 08:26 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trident 80 16 juli 2015 08:25 #644112

De reden is de ruimte in de kuip en de relatieve goedkope aankoop uit een veiling.
Maar achteraf onderschijf ik je mening. Als ik alles nu bij elkaar optel had ik denk ik wel met een budget van 7500 iets kant en klaars kunnen kopen, dat klopt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trident 80 16 juli 2015 08:26 #644113

De ophouder voor de spiboom zit toch aan de voorzijde? De val die ik bedoel zit echt aan de zijkant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trident 80 16 juli 2015 08:29 #644114

Ik krijg in duscussies vaak (flauw) het stempel "ja maar jij bent een wedstrijdzeiler".

Het praktische verschil tussen een sportieve zeiler en een toerzeiler is dat de toerzeiler zichzelf te kort doet. Het is een geuzenvlag om weinig over het zeilen zelf te weten en ver weg te blijven van enge zaken zoals trim, tuigen etc.

Het is misschien voor sommigen lastig voor te stellen, maar óók wedstrijdzeilers genieten van hun boot en toeren.

Ik durf te beweren dat een béétje kundig zeiler, die niet alléén maar goed zeemanschap beheerst, maar ook enkele basistechnieken van trim en tuigage kent, meer kan genieten van zijn boot dan de slonzige "toerzeilers" die ik soms tegenkom.

Als je in open bootjes hebt getoerd, neem ik even (misschien geheel onterecht, ik stel me een hoora valk voor?) aan dat je de "CWO" lezing van zeilen aanhangt; Schuin gaan heeft te maken met hoe veel zeil je op hebt en hoe hard je een schoot aantrekt.

Velen varen zo ook kajuitjachten met als gevolg dat de 4bft al spannend vinden en 5bft the bloody limit. Ik ken meerdere verhalen van "schippers" die hun gezin kennis wilde laten maken met zeilen en "overrompeld" werden door wel 5bft. Hond zeeziek, kinderen huilen. Vrouw ongelukkig. Einde droom.

In open boten zijn kielen en roeren vaak niet veel meer dan platen staal en zeilen niet veel meer dan ontrimbare lappen. Superleuk om plezier in te hebben.

Een kajuitjacht bestaat uit een kiel met een vleugelprofiel en een zeil dat op allerlei manieren te trimmen is. Je gaat namelijk niet, net als in een valk even extra hangen om hem rechtop te varen.

Om goed zeilgedrag en comfort te bieden, is daar goed over nagedacht.

Je kiel nu behandelen als een plaat staal die je willekeurig in kunt korten en eventueel naar achteren kunt verlengen is onjuist.

Ga je er wat van merken? Als je de onwetenden zalig verklaart vast niet. Maar als het kajuitbootzeilen je aanspreekt en je gaat er wat meer kennis over opdoen krijg je gegarandeerd spijt.

Een boot met een kiel waar aan gerommeld is is ook nagenoeg onverkoopbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trident 80 16 juli 2015 08:30 #644115

Antifouling zit vrijwel altijd hoger dan de werkelijke waterlijn, dus dat de waterlijn op je boot niet op 160 zit is te verwachten. Zie de foto hieronder.




Wow de witte spiegel is wel mooi, dat heb ik dus niet gedaan :-)
We gooien hem even in het water heel voorzichtig, teken we hem af.
Laatst bewerkt: 16 juli 2015 08:33 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trident 80 16 juli 2015 08:32 #644118

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Marcomolhoek schreef :
De ophouder voor de spiboom zit toch aan de voorzijde? De val die ik bedoel zit echt aan de zijkant.

Een val die er aan de zijkant uitkomt is ongetwijfeld het halende part van een val die ergens hoger zit.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trident 80 16 juli 2015 08:34 #644119

boarderbas schreef :
Ik krijg in duscussies vaak (flauw) het stempel "ja maar jij bent een wedstrijdzeiler".

Ik snap je, heb ervaring in Flits, Valk, BM, Wedstrijd BM en de leukste was een Lark

Kajuitzeilen is voor mij helemaal nieuw, was ook een beetje een persoonlijke uitdaging.

Ik wil zeker meer dan alleen maar een beetje dom tuffen, maar ik wil ook gewoon lekker of het snekermeer heen zonder vast te lopen.

Tjonge wat een moeilijke keus
Laatst bewerkt: 16 juli 2015 17:15 door ilCigno. Reden: quote hersteld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.188 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl