Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Volvo Penta MD5a reviseren

Volvo Penta MD5a reviseren 09 sept 2015 20:08 #660096

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Nee Hans. Zou ook niet weten hoe ik dit kan (laten) doen.

Maar volgens mij best wel redelijk want hij start best wel redelijk goed.
May sauce be upon you.
Laatst bewerkt: 09 sept 2015 20:09 door Sloe Gin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD5a reviseren 09 sept 2015 20:09 #660097

Sloe Gin schreef :
Begon ik net verstandig te denken en dan kom je hiermee.
Trouwens; Ik weet hoe ik ben.... ik kan het toch niet laten als ik eenmaal bezig ben.
Als ik iets doe dan wil ik het goed doen ook :blush:

goede eigenschap :laugh: ken het :whistle:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD5a reviseren 09 sept 2015 20:10 #660098

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Sloe Gin schreef :
Begon ik net verstandig te denken en dan kom je hiermee.
Trouwens; Ik weet hoe ik ben.... ik kan het toch niet laten als ik eenmaal bezig ben.
Als ik iets doe dan wil ik het goed doen ook :blush:

Jep.. dat heb ik dus ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD5a reviseren 09 sept 2015 20:11 #660099

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Vertel dat maar aan mijn vrouw :(


May sauce be upon you.
Laatst bewerkt: 09 sept 2015 20:12 door Sloe Gin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD5a reviseren 09 sept 2015 20:12 #660100

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13618
in je garage?
blok ga je er toch uit halen

edit; garage waar je auto wel eens heen moet, niet thuis..

flesje whisky? denk ik over na, een dagje sleutelen is altijd wel eens te doen.
..moeten er wel van die handgedraaide sigaren bij..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 09 sept 2015 20:17 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD5a reviseren 09 sept 2015 20:13 #660101

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Ik heb er wel een flesje whisky voor over Hans.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD5a reviseren 10 sept 2015 09:03 #660189

Kan zijn dat ik het gemist heb maar hier een prima beschrijving van onze dieseldokter.
dieseldokter.nl/?page_id=12
Interessant voor een DHZer is ook het gebruik van een "opruwer"i.p.v. honen wat vaak helemaal niet nodig is( iets over de helft van het verhaal).
Ad
Laatst bewerkt: 10 sept 2015 09:05 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD5a reviseren 10 sept 2015 18:23 #660342

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3315
Sprokkie schreef :
In Winkel zit de noordhollandse motoren revisie.
ik zou hun eens vragen wat het honen en vlakken kost.

op de site van de dieseldokter staat een handleiding over het reviseren van een volvo blokje.
dieseldokter.nl/?page_id=12

dacht al die link komt me bekend voor
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD5a reviseren 11 sept 2015 14:58 #660641

  • ger--nl
  • ger--nl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 55
Welke pakking lekt er nou?

Als de compressie goed is en het olieverbruik meevalt na het verhelpen van de lekkage zou ik de motor lekker dicht laten.
Verstuivers testen is nooit verkeerd natuurlijk ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD5a reviseren 14 sept 2015 10:40 #661551

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Yellow Boat schreef :
Interessant voor een DHZer is ook het gebruik van een "opruwer"i.p.v. honen wat vaak helemaal niet nodig is( iets over de helft van het verhaal).
Huh?
In dat mooie verslag wordt wél gehoond. Alleen voor de duidelijkheid staat erbij dat honen in feite een soort opruwen is. Het gereedschap heet dus een flexhoon, geen "opruwer" ofzo.

Uitboren (naar een overmaat, dus nieuwe zuiger plaatsen) is de bewerking die vaak helemaal niet nodig is, en bij deze MD11 dus ook niet uitgevoerd wordt. Honen is wél altijd nodig als je nieuwe zuigerveren plaatst.

Ik zeur misschien een beetje hierover, maar het is ZO verwarrend als de verschillende termen door elkaar gehaald worden...

Overigens is compressie meten ook bij de MD5 niet zo eenvoudig. Ook die heeft geen gloeipitten, en het verstuivergat is weer anders dan bij de MD11 waar Fer een zelfgemaakte adapter voor gebruikt in dit verslag. Als de boel toch open gaat en vervangen wordt, is het niet eens zo relevant om vooraf de compressie te meten. De kop apart testen kan ook van onderaf, als je 'm toch op een mal schroeft zoals Fer hier doet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD5a reviseren 14 sept 2015 10:48 #661556

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Ik heb begrepen dat als de cilinderwand nog netjes "ruw" is je zonder honen wel zuigerveren kan vervangen.
De vraag is dan natuurlijk wel of dit dan überhaupt wel nodig is.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD5a reviseren 14 sept 2015 11:13 #661578

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
www.technischwerken.nl/kennisb...gstechniek-gebruikt/

Om geen verkeerde indruk te krijgen van ruw werk en honen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD5a reviseren 14 sept 2015 11:24 #661585

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Sloe Gin schreef :
Ik heb begrepen dat als de cilinderwand nog netjes "ruw" is je zonder honen wel zuigerveren kan vervangen.
Misschien. Het kan inderdaad goedgaan, maar er is een (onnodig) risico, wat ik in een eerdere post hier uitlegde. Namelijk dat na het inlopen van de nieuwe veren, de wand niet meer zo mooi ruw is...
Niet éven die flexhoon erdoor halen als je de veertjes vernieuwt, is m.i. daarom verkeerde zuinigheid.Sloe Gin schreef :
De vraag is dan natuurlijk wel of dit dan überhaupt wel nodig is.
Dat zeker ja. Meten is weten, mooi iets om te bekijken en beslissen als de boel uit elkaar ligt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD5a reviseren 14 sept 2015 12:03 #661609

web schreef :
Yellow Boat schreef :
Interessant voor een DHZer is ook het gebruik van een "opruwer"i.p.v. honen wat vaak helemaal niet nodig is( iets over de helft van het verhaal).
Huh?
In dat mooie verslag wordt wél gehoond. Alleen voor de duidelijkheid staat erbij dat honen in feite een soort opruwen is. Het gereedschap heet dus een flexhoon, geen "opruwer" ofzo.

Uitboren (naar een overmaat, dus nieuwe zuiger plaatsen) is de bewerking die vaak helemaal niet nodig is, en bij deze MD11 dus ook niet uitgevoerd wordt. Honen is wél altijd nodig als je nieuwe zuigerveren plaatst.

Ik zeur misschien een beetje hierover, maar het is ZO verwarrend als de verschillende termen door elkaar gehaald worden...

Overigens is compressie meten ook bij de MD5 niet zo eenvoudig. Ook die heeft geen gloeipitten, en het verstuivergat is weer anders dan bij de MD11 waar Fer een zelfgemaakte adapter voor gebruikt in dit verslag. Als de boel toch open gaat en vervangen wordt, is het niet eens zo relevant om vooraf de compressie te meten. De kop apart testen kan ook van onderaf, als je 'm toch op een mal schroeft zoals Fer hier doet.

Met een "flexhone" kun je niet honen.
Bij honen haal je een laagje van de cilinderwand af , bijv. omdat er een flinke stootrand is ontstaan,en heb je dus ook meestal overmaat zuigers nodig.
Bij flexhonen maak je alleen de zuigerwand weer ruw zonder de diameter significant te vergroten om weer een goede oliefilm te garanderen wat voor een dieselmotor zeer belangrijk is.
Overigens staat dat ook zo in het verhaal van Fer.Zie beneden.
Bovendien gaat echt honen niet met een simpele boormachine omdat je wel precies cilindrisch moet honen.
Alleen bij kleine diameters zoals remcilinders of kleine (buitenboord)motoren gaat dat wel .

De compressiedruk meten van een MD5A gaat prima als je daarvoor een verstuiverhuis gebruikt zonder verstuiver. Moet je uiteraard wel zelf iets fabrieken om de meter op aan te sluiten.
Ad
Fer schrijft:
Na het honen zie je een mooi hoon beeld in de cilinder maar hoewel het er netjes uitziet is de cilinder nu te glad en moet worden opgeruwd dit om o.a. verglazing te voorkomen en overmatig olie verbruik.
Het op ruwen doe ik met een Flex-hoon, deze hoon stift mag ook niet te hard draaien en ook niet laten draaien op een plek, je moet er voor zorgen dat er een kruislings hoonbeeld van z’n 120 gr krijgt in de cilinderwand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD5a reviseren 14 sept 2015 13:09 #661659

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Moet zeggen dat die ene zin uit het verhaal van Fer inderdaad verwarrend is. Honen na het honen. Het is me eigenlijk niet duidelijk waarom na gebruik van een driepoots hoon, de boring in zijn ogen nog niet voldoende opgeruwd is. Die driepoots dingen zijn er wel in verschillende 'grofheden', misschien is degene die hij gebruikte om de koolaanslag te verwijderen, te fijn voor die laatste stap en heeft hij daarom de flexhoon erbij.

Als laatste poging verwijs ik naar nl.wikipedia.org/wiki/Honen_%28verspaningstechniek%29

Als je het volledige verhaal leest, zie je dat er geen stootrand was, alleen wat koolvorming. En dat DAAROM honen volstond, ook voor het verwijderen van de koolvorming (wat trouwens ook met nóg subtielere methodes prima gaat, maar niet zó snel)

Het gaat hier echt NIET om het verwijderen van een stootrand, uitboren naar overmaat of andere bewerkingen waarmee je een substantiele hoeveelheid metaal verwijdert. Als je dat doet heet het boren of ruimen, zoals ook Wikipedia vermeldt - ik verzin het echt niet zomaar.

Honen is echt niet meer dan lichtjes opruwen, vergelijkbaar met een schuursponsje, en volstaat daarom niet als er meer moet gebeuren dan een beetje aanslag wegpoetsen. Omdat de cylinder er ook eigenlijk niet ruimer van wordt, heb je na alleen maar honen ook nooit een overmaat nodig, tenzij de boring van zichzelf al behoorlijk uitgesleten was. Nuja, of je moet de hoon er een uur in laten draaien misschien, maar dat doet geen mens...

Heb je wel eens zo'n driepoots hoon in handen gehad? De stenen worden aangedrukt door ontzettend slappe veertjes, dat doet echt niet veel anders dan opruwen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD5a reviseren 14 sept 2015 13:10 #661660

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Yellow Boat schreef :
De compressiedruk meten van een MD5A gaat prima als je daarvoor een verstuiverhuis gebruikt zonder verstuiver. Moet je uiteraard wel zelf iets fabrieken om de meter op aan te sluiten.
Dat zei ik toch? Maargoed:

Je hebt gelijk.

Dat wil je alleen maar horen, volgens mij...
Laatst bewerkt: 14 sept 2015 13:10 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl