Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Volvo Penta MD5a reviseren

Volvo Penta MD5a reviseren 04 sept 2015 10:34 #658328

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Mijn VP-MD5a lekt nogal olie uit 1 van de pakkingen en wil ik daarom reviseren.
Nou heb ik geen enkele ervaring hiermee en ben benieuwd of er een ervaren persoon op het forum is die mij hierbij kan en wil helpen en/of ter plaatse kan adviseren?
Ik woon in Enkhuizen, heb geen ruim budget, maar wil wel je onkosten betalen natuurlijk.
Eventueel een adres die het goedkoop voor mij zou kunnen doen is ook welkom.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD5a reviseren 04 sept 2015 11:59 #658359

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Sloe Gin schreef :
Mijn VP-MD5a lekt nogal olie uit 1 van de pakkingen en wil ik daarom reviseren.
Nou heb ik geen enkele ervaring hiermee en ben benieuwd of er een ervaren persoon op het forum is die mij hierbij kan en wil helpen en/of ter plaatse kan adviseren?
Ik woon in Enkhuizen, heb geen ruim budget, maar wil wel je onkosten betalen natuurlijk.
Eventueel een adres die het goedkoop voor mij zou kunnen doen is ook welkom.

Je zou eerst de betreffende lekke pakking kunnen vernieuwen. Hangt er wel vanaf welke pakking het is. Een evt as afdichting is een ander verhaal.
Ik neem aan dat de motor het verder nog goed doet.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 04 sept 2015 12:02 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD5a reviseren 04 sept 2015 12:17 #658365

Maakt inderdaad nogal wat uit.
Klepdeksel is fluitje van één cent.
Carterpan is al iets lastiger omdat de motor omhoog moet.
Pakkingen van inspuitpomp en regulateur weer wat lastiger .
Enz enz.
Als je niet kunt zien waar het vandaan komt kun je het volgende proveren.
Hele motor goed schoonmaken met motorreiniger en drogen.
Inpoederen met bijv fijngemaakt schoolbordkrijt.(oppassen voor dynamo en startmotor)
Motor laten draaien en na enige tijd kun je precies zien welke pakking lekt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD5a reviseren 04 sept 2015 13:28 #658384

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Wil je echt reviseren, of wil je een opfrisbeurtje / de slechte pakking(en) vervangen?

Echt reviseren is zuigerveren, lagers, alles vervangen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD5a reviseren 04 sept 2015 13:45 #658389

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13618
Bert
zullen we van het weekend op Trintel eens ff kijken,
of kom je met de auto?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 04 sept 2015 13:46 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD5a reviseren 04 sept 2015 15:27 #658423

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
sy helios schreef :
Bert
zullen we van het weekend op Trintel eens ff kijken,
of kom je met de auto?

@Sloe Gin: ik zou iemand zeker even laten meekijken. Reviseren is nogal een ingreep, waarbij het vervangen van de pakkingset het makkelijkste werkje is. Advies van kenners voor de start is goud waard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD5a reviseren 04 sept 2015 17:26 #658457

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
De motor loopt en start goed hoewel met een graadje of 5 buiten word starten al een stuk moeilijker.

Zelf zat ik te denken de motor deze winter er uit te halen en dan lijkt het mij zonde om alleen maar een lekkende pakking te vervangen.
Liever doe ik dan gelijk maar een algehele revisie.

2 weken terug met windkracht 5 op de kop van Den Oever naar Enkhuizen willen varen.
Waarschijnlijk heb ik lucht aangezogen ipv koelwater en is de impellor stuk gegaan waardoor de motor zo heet is geworden dat de Vetus LP40 waterlock in de uitlaatslang gesmolten was.

De dijk bij het robbenoord bos was toen ineens wel heeeeeeeeeel erg dichtbij :(

Ik ben bang dat de lekkage die ik al had ondertussen niet de enige schade aan de motor was.

Ondertussen de impellor vervangen en een nieuwe waterlock geplaatst in RVS316 i.v.m. regelmatig zou water.

Motor start weer goed en loopt ook goed en er komen lekkere scheuten koelwater uit de uitlaat.
May sauce be upon you.
Laatst bewerkt: 04 sept 2015 17:28 door Sloe Gin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD5a reviseren 04 sept 2015 19:45 #658501

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Mooi spul, die waterlock.
Ik kan je wel helpen, heb 2 motorrevisies gedaan, totaal 10 cylinders dus die ene van jou kan er ook nog wel bij ;-)
Weliswaar geen scheepsdiesels maar toch.
Ik heb meetklokjes, micrometers, momentsleutels, zuigerveergereedschap enz, alleen eventuele metaalbewerkingen kan ik niet zelf (hoon-, boor- en slijpwerk).
Je bent handig zat volgens mij, met een paar aanwijzingen, een goed boek en hier en daar een tweede mening zal je vrijwel alles zelf kunnen.

Klinkt alsof in elk geval een verse koppakking en een algeheel inspectierondje geen slecht idee is. En dan kom je geheid dingen tegen die beter kunnen... als je zo'n blok eenmaal opentrekt, doe dat dan ook maar met je portemonnee :unsure:
Laatst bewerkt: 04 sept 2015 19:46 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD5a reviseren 07 sept 2015 06:03 #658972

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Marcel,

Alvast bedankt voor je aanbod.
Welke orde grootte denk jij aan, qua kosten dan?
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD5a reviseren 07 sept 2015 08:33 #659012

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Wat zo'n project kost? Van een paar honderd tot ruim over de duizend... afhankelijk wat je tegenkomt en wat je standaarden zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD5a reviseren 07 sept 2015 12:29 #659114

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Ik vraag het omdat ik een MD5a op marktplaats zag voor 1100 euro (zonder keerkoppeling) De goede man doet ook aan inruil.

Toch reviseer ik liever mijn eigen motor.
Lekker de originele motor nog uit 1976 :D
May sauce be upon you.
Laatst bewerkt: 07 sept 2015 12:30 door Sloe Gin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD5a reviseren 07 sept 2015 16:44 #659202

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Tja, je weet niet hoe die andere motor dan weer is. Van de jouwe weet je alleen dat-ie een beetje lekt en verder prima loopt...
Laatst bewerkt: 07 sept 2015 16:44 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD5a reviseren 07 sept 2015 17:10 #659212

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
web schreef :
Tja, je weet niet hoe die andere motor dan weer is. Van de jouwe weet je alleen dat-ie een beetje lekt en verder prima loopt...

Precies!

En dat zal dat onderbuik gevoel ook een stuk dragelijker maken.
Andere motor is niet voor niets afstand van gedaan.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD5a reviseren 07 sept 2015 20:39 #659336

  • groenst
  • groenst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
In mijn boot staat ook een md5a en deze heb ik 14 jaar geleden totaal laten reviseren voor €2500..... Zelf uit en inbouw. Een nieuwe Tor op de bestaande fundatie en saildrive zou €6000 zijn op dat moment. 14 jaar geleden gekozen voor revisie. Het blijft een kar met techniek van de jaren 70... En heeft ook na de revisie altijd wat olie gelekt (zweet). Op zich geen ramp hoor want na een langere tijd op de motor duik ik met een lapje in de motorruimte. Verder starten lopen, altijd! Wel spoel ik ieder jaar de koelkanalen met een speciaal goedje (volgens mij is het zoutzuur). Revisie delen zijn verkrijgbaar maar echt duur! Achteraf gezien had ik er beter een moderne diesel in kunnen bouwen met behoorlijk wat voordelen O.a. 2 cylinder, indirecte koeling, zwaarder dynamo enz...

Sterkte!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD5a reviseren 08 sept 2015 06:19 #659435

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Tja, het is een prima anker zo'n MD5, en niet het meest verfijnde torretje, maar ook oerbetrouwbaar. Geen gloeiers enzo, simpeler kan écht niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD5a reviseren 08 sept 2015 19:16 #659735

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
groenst schreef :
In mijn boot staat ook een md5a en deze heb ik 14 jaar geleden totaal laten reviseren voor €2500..... Zelf uit en inbouw. Een nieuwe Tor op de bestaande fundatie en saildrive zou €6000 zijn op dat moment. 14 jaar geleden gekozen voor revisie. Het blijft een kar met techniek van de jaren 70... En heeft ook na de revisie altijd wat olie gelekt (zweet). Op zich geen ramp hoor want na een langere tijd op de motor duik ik met een lapje in de motorruimte. Verder starten lopen, altijd! Wel spoel ik ieder jaar de koelkanalen met een speciaal goedje (volgens mij is het zoutzuur). Revisie delen zijn verkrijgbaar maar echt duur! Achteraf gezien had ik er beter een moderne diesel in kunnen bouwen met behoorlijk wat voordelen O.a. 2 cylinder, indirecte koeling, zwaarder dynamo enz...

Sterkte!

In alle eerlijkheid snap ik het niet helemaal. 14 jaar geleden gaf je 2500,-- uit en die motor doet het nog steeds. Je besteed er regelmatig aandacht aan, maar daar ontkom je ook bij geheel nieuw niet aan.
178,-- (en wordt nog steeds goedkoper) per jaar, en toch niet tevreden met je keuze. Dan heb je je zelf tekort gedaan, want eigenlijk wil je dus luxer en meer mogelijkheden. Dat zijn andere overwegingen dan wel of niet reviseren, toch?

Dus TS: vraag je zelf af of je de mogelijkheden van de motor goed genoeg vind: in dat geval reviseren. Wil je eigenlijk meer luxe, dan is dit het moment over te stappen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD5a reviseren 09 sept 2015 05:09 #659809

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Ik dacht zelf meer aan €1000 tot €1200 uit te geven.
Maar dan is die ruilmotor voor €1100 en €300 inruil misschien toch niet zo'n foute keuze.

Toch wil ik het liefst m'n eigen motor reviseren, want daar leer ik het meeste van, wat handig kan zijn bij calamiteiten.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD5a reviseren 09 sept 2015 06:42 #659821

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Maar je weet niet hoe het staat met die ruilmotor.

Mijn motor is 10 jaar geleden gereviseerd (md7a) en loopt als een zonnetje. Starten, lopen, en nog steeds power zat. Dat is echt wat waard. Als ik de onzekerheid hoor waarmee mensen over het vertrouwen dat ze hebben in hun blok...........ik wist het wel. Zeker als je hulp kan krijgen is zelf doen niet zo ingewikkeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD5a reviseren 09 sept 2015 07:01 #659827

en lekker op ebay rond neuzen ;) zag daar al wat complete pakking sets te koop liggen voor de md5a voor 115 euro.

Set zuiger veertjes erbij, ook even opzoeken.

Een cilindertje laten honen kost je ruw weg 70 tot 100 euro.
Heeft een penta motor glijlagers of net als mijn farymann kogellagers? want als hij kogel lagers heeft ben je daar ook zonder al te veel gedoe mee klaar.

Heb je glijlagers zou ik de lagerschaaltjes laten vervangen bij het motor revisie bedrijf waar je ook je cilinder laat honen, desnoods polijsten ze nog even de krukas, meten daarna de lagerschaal en monteren deze voor je, al met al daily stuf voor die jongens en allemaal niet duur, als jij het hap klaar aan levert en schoon.

Een koop een heel goed werkplaats handboek, en een moment sleutel ommisbaar :whistle: :whistle:

dan lukt jou het in elkaar schroeven van het motortje ook wel, mooi nieuw laagje verf en klaar

Last but not least, zoek bij je in de buurt even een goede diesel specialist op en laat je verstuiver even controleren op openings druk en sproeibeeld, test kosten meestal 50 euro moet er een andere nozzele op reken op 100 tot 150 euro


Dus ben je beetje handig en neem je de tijd, kan jij je MD5a heel goed prima reviseren voor 1300 euro :woohoo: :woohoo:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 09 sept 2015 07:05 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD5a reviseren 09 sept 2015 07:30 #659836

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Sloe Gin schreef :
Ik dacht zelf meer aan €1000 tot €1200 uit te geven.
Maar dan is die ruilmotor voor €1100 en €300 inruil misschien toch niet zo'n foute keuze.

Toch wil ik het liefst m'n eigen motor reviseren, want daar leer ik het meeste van, wat handig kan zijn bij calamiteiten.
Die keuze is aan jou, maar ik denk dat je een ruilmotor in onbekende staat, ongeveer moet vergelijken met alléén de lekke pakking vervangen aan jouw eigen motor.
Alles wat je grondiger doet dan dat, maakt jouw motor béter dan een gebruikte ruilmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD5a reviseren 09 sept 2015 07:45 #659840

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
@jeroen: Wat je schrijft klopt maar er is nog iets meer. Misschien moet de kop nog gevlakt worden, kleppen/zetels/geleiders nakijken enz.

Lagerschalen vervangen kun je prima zelf, wel een micrometer nodig voor de maatvoering.

Schoon aanleveren voor een revisiebedrijf is niet echt nodig, die hebben een mooie wasbak waarin het een stuk sneller en grondiger schoon wordt dan je zelf kan. Na het honen gaat het blok sowieso door de wasbak ivm slijpsel, zonde van de moeite als je er voor die tijd zelf al hard op hebt zitten boenen in alle hoekjes en gaatjes ;) Natuurlijk werkt het (ook voor jezelf) wel fijn als het ergste eraf is, maar besteed er niet teveel tijd aan.

Het zal wel even rond shoppen zijn om de bewerkingen als honen en vlakken goedkoop te krijgen, de meeste revisiebedrijven zijn ingesteld op 3-4 of meer cylinders, en dan kost een 1-cylinder relatief veel tijd. Voor het mooie een bedrijf zoeken die een laag tarief per cylinder rekent dus ;-)
Laatst bewerkt: 09 sept 2015 07:45 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD5a reviseren 09 sept 2015 07:50 #659842

  • groenst
  • groenst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Betrouwbaar is ie zeker mijn inbouw anker, ha ha.. Maar het blijft wel oude techniek! En inderdaad als je er goed voor blijft zorgen loopt ie over 20 jaar nog! Wat ik alleen maar aan wil geven is dat als je een complete revisie laat doen er al gauw veel geld in gaat zitten en die verhouding is dan wat zoek voor een 1cylindertje als de md5a.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD5a reviseren 09 sept 2015 08:32 #659854

web schreef :
@jeroen: Wat je schrijft klopt maar er is nog iets meer. Misschien moet de kop nog gevlakt worden, kleppen/zetels/geleiders nakijken enz.

Lagerschalen vervangen kun je prima zelf, wel een micrometer nodig voor de maatvoering.

Schoon aanleveren voor een revisiebedrijf is niet echt nodig, die hebben een mooie wasbak waarin het een stuk sneller en grondiger schoon wordt dan je zelf kan. Na het honen gaat het blok sowieso door de wasbak ivm slijpsel, zonde van de moeite als je er voor die tijd zelf al hard op hebt zitten boenen in alle hoekjes en gaatjes ;) Natuurlijk werkt het (ook voor jezelf) wel fijn als het ergste eraf is, maar besteed er niet teveel tijd aan.

Het zal wel even rond shoppen zijn om de bewerkingen als honen en vlakken goedkoop te krijgen, de meeste revisiebedrijven zijn ingesteld op 3-4 of meer cylinders, en dan kost een 1-cylinder relatief veel tijd. Voor het mooie een bedrijf zoeken die een laag tarief per cylinder rekent dus ;-)



Honen kan niet bij een MD5. Kwestie van cylinderbus vervangen ( oude eruit nieuwe erin )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD5a reviseren 09 sept 2015 08:46 #659861

Joh een boot is hobby en als je het zelf wilt doen is dat toch prachtig. Succes ermee ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD5a reviseren 09 sept 2015 11:35 #659915

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Cees Schouten schreef :
web schreef :
@jeroen: Wat je schrijft klopt maar er is nog iets meer. Misschien moet de kop nog gevlakt worden, kleppen/zetels/geleiders nakijken enz.

Lagerschalen vervangen kun je prima zelf, wel een micrometer nodig voor de maatvoering.

Schoon aanleveren voor een revisiebedrijf is niet echt nodig, die hebben een mooie wasbak waarin het een stuk sneller en grondiger schoon wordt dan je zelf kan. Na het honen gaat het blok sowieso door de wasbak ivm slijpsel, zonde van de moeite als je er voor die tijd zelf al hard op hebt zitten boenen in alle hoekjes en gaatjes ;) Natuurlijk werkt het (ook voor jezelf) wel fijn als het ergste eraf is, maar besteed er niet teveel tijd aan.

Het zal wel even rond shoppen zijn om de bewerkingen als honen en vlakken goedkoop te krijgen, de meeste revisiebedrijven zijn ingesteld op 3-4 of meer cylinders, en dan kost een 1-cylinder relatief veel tijd. Voor het mooie een bedrijf zoeken die een laag tarief per cylinder rekent dus ;-)



Honen kan niet bij een MD5. Kwestie van cylinderbus vervangen ( oude eruit nieuwe erin )

Volgens een bedrijf in Purmerend waar ik navraag heb gedaan kan hij dus wel degelijk uitgehoond worden Cees.
Volgens hem doen ze dit wel vaker.
Ook in Amsterdam had ik er al 1 gevonden die dat kan.

Beiden vragen rond de € 80,=
Kop vlakken kost ook zoiets als ik me goed herinner.

Waar ik het meest op vertrouw is hulp van iemand met ervaring zodat ik het zelf kan doen.
Afgezien van honen en vlakken uiteraard.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.188 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl