Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Domper zijn DOMP in groot onderhoud

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 18 nov 2016 20:50 #785492

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Met een nylon borstel krijg ik de boel niet schoon.
Ik ben nu al een paar uur bezig om met de Tercoo schijf 1 m2 schoon te krijgen.
Wat ik wel zou kunnen doen is al ik zo ver ben alles te gaan schuren zodat de rustbuster er af is (voorlopig heb ik er dan wel een laag op die alles beschermt tegen de roest) en dan in de Wash primer zetten en vervolgens in de epoxy primer
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 19 nov 2016 00:48 #785531

Paar uur voor een vierkante meter? Dat is niet goed! Ik gebruikte altijd de driebladsversie, een boor met voldoende toerental en dan het blad haaks op het metaal heen en weer halen. Binnen no-time kaal...
Ben wel benieuwd naar de foto's Rob!
Ik denk dat fabrikanten van steeksleutels samen spannen als het gaat om de aantrekkingskracht van water op gereedschap... Het begint op te vallen dat altijd maat 10 overboord valt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 19 nov 2016 09:25 #785567

domper schreef :
Mooie is dat hij het staal dus niet aantast, daarna zou ik er een epoxy primer erop doen en als je het niet helemaal vertrouwt, een epoxy wash primer.

Nou je , hangt er maar vanaf wat je bedoelt met "niet aantasten".
Als alle fosforzuur uit de de rustbuster is omgezet in ijzerfosfaat , wat me nogal onwaarschijnlijk lijkt want dan moet je precies de juiste hoeveelheid hebben aangebracht om alle roest op te lossen,is de rest verder inert en kun je er elke primer opzetten die je wilt ( staat ook in de handleiding dus ook hier weer RFTM ;) ).
Hierin schuilt meteen een van de problemen die er op kunnen treden. Als er meer roest op het ijer zit dan je aan rustbuster aanbrengt blijft er dus roest achter en zal dat later weer problemen geven. Daarom moet je wel degelijk zo goed mogelijk ontroesten vóór je het spul aanbrengt. Dat je alleen de loszittende roest hoeft af te borstelen vóór je rustbuster aanbrengt acht ik daarom nogal risicovol.
Is er echter nog werkzame stof over ( fosforzuur dus) zal dat met ijzer reageren tot eveneens ijzerfosfaat(alleen ontstaat bij die reactie waterstof en geen water zoals bij roest) In zoverre "tast" overgebleven rusbuster dus ijzer aan maar dat lijkt me niet echt een probleem.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 19 nov 2016 10:37 #785585

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Ridder Allard schreef :
Paar uur voor een vierkante meter? Dat is niet goed! Ik gebruikte altijd de driebladsversie, een boor met voldoende toerental en dan het blad haaks op het metaal heen en weer halen. Binnen no-time kaal...
Ben wel benieuwd naar de foto's Rob!

Marc,
Ik gebruik ook de 3 schijfs maar dat polyester zit er ongeveer 3 mm op en dat is een klus van jewelste om dat er af te krijgen.
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 19 nov 2016 10:51 #785588

Ik heb daarvoor een regelbare haakse slijptol gebruikt, waar ik de Perago(3 blads) op
monteer.
Gaat prima hoor en vooral niet te snel laten draaien. Kost je de puntjes en een nw schijf.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 19 nov 2016 11:13 #785590

FriendlySailor schreef :
Gaat prima hoor en vooral niet te snel laten draaien. Kost je de puntjes en een nw schijf.

En het risico van ernstige verwondingen wand die hardmetalen puntjes werken als kogeltjes.
Er wordt niet voor niets tegen gewaarschuwd op de Tercoo brochure.
www.repairmanagement.nl/wp-con...o-Straalschijven.pdf
Er bestaat wel een speciaal voor Tercoo aangepaste haakse machine www.verfschilderen.nl/tercoo-v...ti-fein-machine.html
Dit is trouwens ook wel een aardig ding: www.verfschilderen.nl/tercoo-v...hermkap-of-afst.html
Je kunt waarschijnlijk wel het toerental van die haakse slijper op de een of andere manier op 3000 toeren begrenzen maar dan moet je wel weten wanneer hij zo hard draait anders kan het echt levensgevaarlijk zijn.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 19 nov 2016 15:38 #785647

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Ad
Dat zijn prijzen, dan kan ik hem nog beter laten stralen. :whistle:

Ik heb dat vandaag met een touw geprobeerd en dat lijkt mijn wel wat.


Waarom de foto's in een keer dwars staan weet ik niet nooit gehad.
Met de vriendelijke groet Pieter.
Laatst bewerkt: 19 nov 2016 15:40 door domper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 19 nov 2016 15:41 #785651

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Nog een paar foto's van dat polyester



Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 19 nov 2016 15:43 #785653

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Het ziet er trouwens goed uit met die Rustbuster, het lijkt wel of er een lak laagje op ziet.
Hoewel het hier en daar nog wel bruin is.


De donkere plekken zijn nog stukjes coating die onder het polyester zitten en in de poriën. Dat is er bijna niet uit te krijgen.
Het witte is van de Rustbuster.
Met de vriendelijke groet Pieter.
Laatst bewerkt: 19 nov 2016 15:47 door domper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 19 nov 2016 15:45 #785656

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224

Over dit stuk heb ik ongeveer 1 1/2 uur gedaan en is 67 cm hoog en boven 25 cm breed, nou dan weet je het wel.
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 19 nov 2016 17:21 #785676

pfffffffff wat een klus joh.

Succes en ik zie dan je nu met de kiel bezig bent, uhm moet het vlak ook nog....???
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 19 nov 2016 17:35 #785679

Ik had de ervaring dat het van boven naar beneden werken in smalle stroken het snelste resultaat had
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 19 nov 2016 18:35 #785705

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Hurley Ruud schreef :
Ik had de ervaring dat het van boven naar beneden werken in smalle stroken het snelste resultaat had

Daar zit wat in maar op een gegeven ogenblik (vrij snel :woohoo: ) wordt de boormachine zwaar.
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 19 nov 2016 18:37 #785706

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Jeroen-pion schreef :
pfffffffff wat een klus joh.

Succes en ik zie dan je nu met de kiel bezig bent, uhm moet het vlak ook nog....???

Ja man de hele onderkant moet ook nog daarom geprobeerd met een touw aan de reling zoals op de scheve foto.
Dat wordt nog wat.
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 19 nov 2016 22:14 #785732

domper schreef :
Hurley Ruud schreef :
Ik had de ervaring dat het van boven naar beneden werken in smalle stroken het snelste resultaat had

Daar zit wat in maar op een gegeven ogenblik (vrij snel :woohoo: ) wordt de boormachine zwaar.

en daarvoor hangt hij aan een elastiekje zodat hij van links naar rechts kan bewgen een wat naar beneden
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 19 nov 2016 22:22 #785733

wil het polyester verwijderen niet met een föhn?
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 19 nov 2016 23:28 #785755

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
helmsman 38 schreef :
wil het polyester verwijderen niet met een föhn?[/qu ote]

En dat heb ik nu ook gedacht. Alleen als ik dan weer zo ver ben blijft het bij de gedachte.
Ik zal het maandag proberen.
Zondag mag je hier niets doen.
Met de vriendelijke groet Pieter.
Laatst bewerkt: 19 nov 2016 23:29 door domper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 20 nov 2016 00:13 #785764

:pinch: dat ziet eruit als een pittige klus Rob! Ik snap nu je verhaal. Succes maandag en ik blijf je volgen ;)
Ik denk dat fabrikanten van steeksleutels samen spannen als het gaat om de aantrekkingskracht van water op gereedschap... Het begint op te vallen dat altijd maat 10 overboord valt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 20 nov 2016 19:06 #785984

  • CeesT
  • CeesT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 117
Domper, ik heb niet alle wijsheid in pacht maar misschien een idee om te overwegen:

Wij gebruikten vroeger om oude lak- of roestlagen van schepen te verwijderen gewoon een hele scherpe stalen beitel. Als je eenmaal een beginnetje had gemaakt ging dat meestal verbluffend snel. Het werkt alleen als je harde lagen wilt verwijderen die als het ware versplinteren. Ik weet niet of dat voor je Domp ook geldt. Voor grotere oppervlakten had je ook pneumatische beitels, hiermee werden in enkele dagen complete opbouwen van vrachtschepen helemaal kaal gerammeld (zoals wij dat noemden).
Een andere methode was de pneumatische naaldhamer, hetzelfde apparaat als de pneumatische beitel maar dan voorzien met een kop met tientallen stalen naalden die al ratelend het staal kaal klopten. Dit werkt prima zolang de laag hard is en het staal minimaal een dikte van 3 a 4 mm heeft. De pneumatische beitel is wel voor dunner plaatmateriaal te gebruiken. Als de te verwijderen laag taai is, zoals teer, dan werken deze apparaten minder goed.

Ik weet niet hoe de te verwijderen laag van je Domp eruit ziet maar misschien is dit een idee. Deze apparaten zijn vrij duur maar waarschijnlijk kun je die wel ergens huren, inclusief een kleine compressor. het maakt helaas wel een oorverdovend lawaai, maar ja als je dan snel klaar bent heeft het ook wel een voordeel. :)

Nogmaals, misschien iets om te overwegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 21 nov 2016 10:35 #786115

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Vandaag wordt het niets ivm een verjaardag.
Heb toch nog ff wat aan Rustbuster gevraagd en hier hun antwoord.

Hierbij komen wij terug op uw vraag of u direct een epoxyprimer op uw schip kunt zettten of eerst een wash primer.

U geeft aan dat u met een Tercoo schijf alles er af haalt. Bedoelt u daarmee dat u alle roest verwijdert? Voor Ranex is het namelijk van belang dat er wel roest blijft zitten, anders ontstaat er geen hechting.
Wanneer u Ranex op plaatsen zet waar geen roest is, dan doet u er verstandig om de Ranex met een vochtige doek af te nemen. In geval er wel roest is, waar Ranex op gezet is, kunt u gewoon voor de verdere conservering een epoxy primer op het behandelde oppervlak zetten.
In u Ranex op roest heeft gezet, dan het oppervlak niet meer afnemen of schuren.

Ik hoop dat u hiermee een antwoord gekregen heeft op uw vraag. Mocht er toch iets niet duidelijk zijn, dan horen wij graag.


Met vriendelijke groet,

Gerbrig Weerstand
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 21 nov 2016 10:38 #786118

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Hurley Ruud schreef :
domper schreef :
Hurley Ruud schreef :
Ik had de ervaring dat het van boven naar beneden werken in smalle stroken het snelste resultaat had

Daar zit wat in maar op een gegeven ogenblik (vrij snel :woohoo: ) wordt de boormachine zwaar.

en daarvoor hangt hij aan een elastiekje zodat hij van links naar rechts kan bewgen een wat naar beneden

Ruud ik bedoelde op het verticale gebeuren.
De onderkant heb ik ff geprobeerd met een touw aan de reling. Maar dat met dat elastiek is een beter idee dan kun je nog wat meer heen en weer.
Dus dat is dan weer iets voor aankomende week .
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 21 nov 2016 10:47 #786124

Héél voorzichtig zijn wanneer de lijn slack krijgt. Als dit gegrepen wordt door je boormachine kunnen er verdere ongelukken gebeuren.

Zou het haalbaar zijn de lijn via 2 blokjes (eerste boven je aktuele werkplek en tweede een meter verderop) aan de voetrail van een contragewicht te voorzien wat de boormachine in balans houdt? Moet je wel af en toe verplaatsen, maar als je in vertikale stroken werkt heb je een nagenoeg gewichtsloze boormachine..
Laatst bewerkt: 21 nov 2016 10:48 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 23 nov 2016 15:40 #786845

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Nou vandaag dan weer eens verder gegaan.
En geprobeerd met de verfafbrander. Dat was niet verkeerd. Het ging niet sneller maar wel gemakkelijker, omdat de föhn toch heel wat lichter is. En de kiel eindelijk klaar. Morgen maar eens met het horizontale vlak beginnen.
De foto's zijn wat onduidelijk.



Met de vriendelijke groet Pieter.
Laatst bewerkt: 23 nov 2016 15:41 door domper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 23 nov 2016 16:38 #786870

  • Al800
  • Al800's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 73
Jeetje....wat een troep is dat zeg , dat polyester !!!!

Je bent er al zo lang mee bezig,,,respect man!

Bij mij zat er gelukkig alleen maar een teerproduct met lagen antiefauling...
Ik ben smorgens om 9:00 begonnen en om 17:25 was ik helemaal rond...

Je hebt echt pech dat de vorige eigenaren er zoveel polyester er op hebben gesmeerd...

Geef niet op...succes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 24 nov 2016 18:02 #787186

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
IK heb een constructie gemaakt met touw zodat het toch een heel stuk eenvoudiger gaat.

Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.236 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl