Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: De bouw van zwaard en zwaardkast

De bouw van zwaard en zwaardkast 05 juni 2016 09:55 #742267

@3Noreen In de auto op weg naar de boot heb ik jouw opmerking nog eens wat langer laten bezinken. Dat glasstripje in de leading edge en voor het hout blijft waar die is, vind ik nog steeds een goed plan. Hetzelfde stripje in het schuim onderaan maakt het daar mogelijk wat te sterk waarmee de functie van kreukelzone geweld wordt aangedaan.

Misschien zaag ik het er wel weer uit vanmiddag :sick:
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De bouw van zwaard en zwaardkast 05 juni 2016 11:12 #742279

Noballast schreef :
Tikoes schreef :
Wat een gaaf project!
Wanneer moet ie varen?
Voor mijn pensioen ;)

:lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De bouw van zwaard en zwaardkast 05 juni 2016 11:49 #742280

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 821
Noballast schreef :
(...) Zijn daar eigenlijk Nederlandse benamingen voor, trailing edge en leading edge ?
NederlandVoorrand/ intredende kantAchterrand/ uittredende kant
BelgiëAanvalsboordVluchtboord
FransBord d'attagueBord de fuite
EngelsLeading edgeTrailing edge

via wikipedia
Laatst bewerkt: 05 juni 2016 11:52 door BartWNL. Reden: opmaak chaos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De bouw van zwaard en zwaardkast 05 juni 2016 18:38 #742324

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13587
Noballast:

geweldig gevonden om je profiel met de invalzaag te kopiëren in het hout. Ziet er geweldig uit en (hoewel net even anders) weet ik uit ervaring hoe goed dat werkt. Mooie oplossing ook voor roeren ;)

Mocht je een keer aanlopen tegen een kopieerklus die niet lukt/mogelijk is met de invalzaag (danwel zaagtafel) denk dan ook even aan je freesmachine. Die kan je ook laten geleiden in mallen die exact je profiel volgen. En met de diepte instelling kan je op de 0,1mm exact werken.

Verder zit ik natuurlijk weer met open mond te kijken naar je project. Fantastisch!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De bouw van zwaard en zwaardkast 05 juni 2016 19:43 #742337

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6238
Noballast, elke keer weer ben ik mega jaloers op je kunde!
Werkelijk heel knap wat je doet! Het lijkt bijzonder nauwkeurig uitgevoerd en dan nog bij een super zalige boot...!

Stiekem en geheel onterecht denk ik soms: ja, die heeft voor alles degelijk gereedschap en een grote hangar, dat maakt het iets gemakkelijker.
Eerlijk tegen mezelf zijnde, zoek ik dan enkel een excuus voor het feit dat ik dit niet kan, gereedschap of niet... :blush:

Keep posting!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De bouw van zwaard en zwaardkast 05 juni 2016 19:46 #742344

koko schreef :
Noballast:

geweldig gevonden om je profiel met de invalzaag te kopiëren in het hout. Ziet er geweldig uit en (hoewel net even anders) weet ik uit ervaring hoe goed dat werkt. Mooie oplossing ook voor roeren ;)

Mocht je een keer aanlopen tegen een kopieerklus die niet lukt/mogelijk is met de invalzaag (danwel zaagtafel) denk dan ook even aan je freesmachine. Die kan je ook laten geleiden in mallen die exact je profiel volgen. En met de diepte instelling kan je op de 0,1mm exact werken.

Verder zit ik natuurlijk weer met open mond te kijken naar je project. Fantastisch!

Hoi Koko, de bovenfrees is ook zeker de revue gepasseerd. De grootste diepte die moet worden weggefreesd is 37mm en dat is wel een beetje veel. Kan natuurlijk in meerdere stappen maar toen het idee van de invalzaag met geleider ontstond is vanwege de eenvoud daarvan de beslissing snel genomen om daar mee verder te gaan. En het werkte verbluffend goed incl. het weghalen van het overtollige hout. Dat was eigenlijk zo gebeurt.

De credits zijn voor 3Noreen.

Ik heb vanmiddag het schuimblokje nog ff in profiel geschaafd en wilde beginnen met de 25cm brede koolstof versterking. Daar heb ik 7m2 (het is altijd weer meer dan je denkt) 300gr UD Koolstof voor nodig en daar heb ik niet genoeg meer van liggen. Dus ik moet komende week daar voor op pad zodat ik dat volgend weekend kan gaan oppakken. Daarbij komt overigens wel weer de bovenfrees van pas.

Trouwens het was erg mooi weer vanmiddag dus ik ben maar eens bijtijds afgetaaid.



EDIT: Het schuim is één van de duurste materialen in deze bouw, dus ik ben zuinig in het gebruik daarvan. Zo zuinig dat ik vrijwel geen afval heb. M.u.v. de hele kleine reststukjes wordt alles wel gebruikt. Grappig is dat in dit blok schuim een strookje is verwerkt dat 2x dikker is dan de rest. Dat stukje heb ik eens meegenomen van een bouwproject dat ik heb bezocht toen ik nog in de studie fase van mijn project zat. En dat was ook de eerste keer dat ik Corecell schuim in mijn handen had. Ik heb het al die jaren bewaard en in mijn zoektocht naar schuimrestjes om dit blok te maken kwam ik het weer tegen. Heeft het toch nog onder begeleiding van enkele ceremoniële handelingen een bestemming gekregen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 05 juni 2016 20:18 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De bouw van zwaard en zwaardkast 05 juni 2016 19:59 #742355

Ilex schreef :
Stiekem en geheel onterecht denk ik soms: ja, die heeft voor alles degelijk gereedschap en een grote hangar, dat maakt het iets gemakkelijker.

Dat gereedschap groeit vanzelf aan als je zo'n klus onderneemt :)
En de bouwplaats is inderdaad geweldig maar heeft één heel groot nadeel. Ik moet er 40 minuten voor rijden. Dat zat oorspronkelijk niet in de planning. Als ik zou kunnen ruilen met een primitieve werkplaats aan huis (zoals ik begonnen ben) zou ik dat morgen doen.

Maar ik klaag niet hoor :) anderen misschien wel

Dank allen voor de motiverende commentaren.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 05 juni 2016 19:59 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De bouw van zwaard en zwaardkast 05 juni 2016 20:05 #742357

@BartWNL nou dat is het ook niet echt toch? Hoewel ik van de Belgen wel wat meer had verwacht ;)
Ik hou het maar bij de Engelstalige benamingen
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De bouw van zwaard en zwaardkast 05 juni 2016 20:44 #742377

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13587
Voor deze toepassing is de invalzaag (of desnoods de grotere zaagtafel) met een straatlengte de matchwinner. Klaar als een klontje. Gaat wel ten koste van veel afval, maar anders is dit resultaat niet haalbaar. Ik heb op de zaagtafel eens een onderdorpel voor een deur en ramen met een soort S in de vormgeving geprofileerd. Zelfde principe, maar meer geschikt voor smallere items. Ik ben erg blij met de foto's van het project. Het principe was me bekend, maar ik had weer niet aan de invalzaag gedacht. Aangezien mijn roer niet meer in de beste staat is was ik al aan het denken hoe het profiel over te zetten, want de freesmachine methode had ik ook al als niet werkbaar voor deze vorm weggezet. Dat is nu mooi opgelost :)

Voor dit soort vormen is de freesmachine dus inderdaad niet geschikt, maar wie weet loop je eens tegen een vorm aan waar de (inval)zaag niet geschikt voor is. Wie weet is de freesmachine dan weer wel je vriend.....

Hoewel je dat stadium al voorbij lijkt kan je vormen perfect krijgen door een contramal te maken en die te beplakken met schuurpapier. Dan lineair (heen en weer, geen rondjes draaien) bewegen en je krijgt een pracht resultaat. Voor deze bolle vorm niet perse nodig, maar bij holle vormen weer heel handig.
Het voorkomt het schuren van dellen of deuken in je profiel, wat juist bij bolle vormen met een vlakschuurmachine juist een risico is.

Bedankt voor de inspiratie! (En natuurlijk ook aan 3Noreen).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De bouw van zwaard en zwaardkast 05 juni 2016 21:06 #742385

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1407
Noballast schreef :


Voor mij was de keuze niet zo moeilijk. Het is een steekzwaard geworden. De zwaardkast daarvoor moet al in een vroeg stadium van de bouw van de middenromp gemaakt worden aangezien deze wordt gemonteerd voordat de twee romphelften aan elkaar gezet worden.

Is er geen optie om steek en klap ter combineren, ik moet dan al heel snel aan mijn klap/steekzwaard denken op mijn surfplankje. Plaatsbesparing zal het niet opleveren, wel meer veiligheid benk ik?



Destijds had je zwaarden die volledig wegklapte, zoals bovenstaande en die tegen de onderkant klapten en dus uit bleven steken. De laatste versie heeft een beetje een L-vorm om, 90 graden te kunnen omklappen zonder in de te plank te steken. In jou geval denk ik dat 45 graden genoeg zal zijn en eventuele opstakels van het zwaard zullen glijden.

Misschien heb je iets aan dit spinsel... :-)
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 “Momo” -> "Zeeduif"
Laatst bewerkt: 05 juni 2016 21:17 door fer2nand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De bouw van zwaard en zwaardkast 06 juni 2016 08:36 #742473

Noballast, nog even een vraagje over de houten structuur van het zwaard en de koolstof versteviging: zorgt die koolstof H-balk ook voor weertand tegen evtl kromtrekken in de langsscheepse richting (als zwaard uitgeklapt is), of wordt er vanuit gegaan dat dat het hout niet noemenswaardig in deze richting zal vervormen onder invloed van vocht of wet ik wat al niet meer?
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De bouw van zwaard en zwaardkast 06 juni 2016 08:51 #742489

Hout werkt als gevolg van wisselingen van de houtvochtigheid. In dit geval kan dat niet omdat het rondom dampdicht is ingepakt met een epoxy laminaat en zodoende is gestabiliseerd. Voorwaarde is wel dat voor het inpakken dit hout volledig droog is. Daarom ook de opbouw met dunnere latjes. Die zijn goed droog, beter (of zekerder) dan een samenstelling uit dikkere/bredere balken. Epoxy en massief hout kan een minder gelukkige combinatie zijn.

Overigens is zo'n samenstelling met latten, ook zonder laminaat, bij uitstek de methode om krom trekken te voorkomen, mits je de richting van de jaarringen in de latten om en om tegen elkaar monteert.

De koolstof versterking neemt het gehele buigend moment voor zijn rekening.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 06 juni 2016 08:54 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De bouw van zwaard en zwaardkast 06 juni 2016 09:01 #742498

@Fer2nand Ik kan je plaatje niet goed plaatsen. Als je die kast doordenkt over de rest van de gleuf heb je de beoogde centerboard constructie. Die open gleuf is ook meteen één van de nadelen in de vorm van extra weerstand. Er is dan wel weer wat te bedenken om die gleuf af te dekken maar dan kom je steeds verder weg van het KISS idee.

EDIT Oh wacht ff, ik snap het geloof ik. Opgeklapt blijft er nog een stuk uitsteken. Dat gaat niet werken omdat de bodem dan niet vlak meer is. We willen immers wel kunnen droogvallen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 06 juni 2016 09:05 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De bouw van zwaard en zwaardkast 06 juni 2016 09:03 #742499

Noballast schreef :
Hout werkt als gevolg van wisselingen van de houtvochtigheid. In dit geval kan dat niet omdat het rondom dampdicht is ingepakt met een epoxy laminaat en zodoende is gestabiliseerd. .....

Dat epoxy 100% damp dicht is, dat geloof ik niet helemaal, er zijn ook meerdere onderzoeken geweest die aantonen dat x lagen epoxy weliswaar heel langzaam waterdamp doorlaten, maar toch de damp doorlaten. Dat het in de praktijk erg meevalt wil ik wel geloven. Vooral bij een enorm dikke laag zoals jij toepast.
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De bouw van zwaard en zwaardkast 06 juni 2016 09:07 #742501

Eens, maar dat gaat mij wel overleven ;)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De bouw van zwaard en zwaardkast 06 juni 2016 09:36 #742507

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2666
Nobalast,

Word een mooi zwaard!

Dat corecell schuim duur is was ik ook al achter gekomen. Heb erover zitten fantaseren om van dat materiaal een keer een dikke runabout van te maken (onderhoudsvrij) en beplakt met dun mahoniehout of fineer toch schitterend mooi. Kwam er toen achter dat het duur materiaal is, veel duurder dan plaatmaterialen oukume e.d. waarvan je op een budget manier kunt bouwen.

Ben nog wel steeds benieuwd naar wat je hier van denkt, volgens mij heb ik hier een nieuwe manier van werken om op deze manier van hout een zwaard of roer op te bouwen...
Ok, duidelijk hij is dus zo als gemaakt al sterk genoeg, dus ik zou ook rustig zo een roer in elkaar kunnen plakken en die met epoxy dicht lakken. Je kan zo'n ding ook anders maken had ik bedacht geen idee of het nodig is hoor, maar ik kan me voorstellen dat wanneer je hem uit meer lagen maakt, dus dit maar dan dunner in de midden, stel 1/3 van de dikte en dan 45 graden diagonaal op de lengterichting gaat werken, meer profijt krijgt van de draad van het hout.
Je hebt dan niet het nadeel van multiplex dat er telkens een keer een draad / plaat "niks doet" maar je kan wel een kracht in die richting aan

Freek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De bouw van zwaard en zwaardkast 06 juni 2016 10:03 #742524

Je hebt met de in jouw quote beschreven methode wrs wel wat meer weerstand tegen eventueel krom trekken (waarop kans gering geacht wordt) maar mi is dat het enige voordeel. In de diepterichting loopt de nerf mi wat minder gunstig en in de langsscheepse richting (haaks op het zwaardoppervlak) zijn de krachten niet zo groot zodat het gewonnen voordeel uit de 45/45 nerf richting daar niet erg groot is. Maar enfin, dat zijn mijn gedachten....
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Laatst bewerkt: 06 juni 2016 13:15 door captain koek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De bouw van zwaard en zwaardkast 06 juni 2016 10:23 #742535

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5185
Volgens mij bedoelt Fer2nand een constructie a-la de swingkielen van Pogo en Seascape. Een zwaard dat opklapt, maar niet in de romp maar naar horizontaal onder de romp.

Laatst bewerkt: 06 juni 2016 10:24 door FMJ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De bouw van zwaard en zwaardkast 06 juni 2016 10:31 #742538

freek1970 schreef :
Ben nog wel steeds benieuwd naar wat je hier van denkt, volgens mij heb ik hier een nieuwe manier van werken om op deze manier van hout een zwaard of roer op te bouwen...

Freek[/quote]

Schuim bekleden met hout of fineer is een beproefde methode om lichte, eventueel constructieve, elementen te maken die er toch uitzien als hout. Zo'n opbouw in een bootromp wordt ook wel toegepast, maar daar kan ik verder weinig over zeggen (geen ervaring mee). Maar wat jij wil is een voor het oog mahoniehouten rompje, en dat is niet bepaald onderhoudsvrij. In een zwaard of roer voegt het niets toe, mijn voorkeur daarvoor is geheel van schuim en geen gedoe met hout.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De bouw van zwaard en zwaardkast 06 juni 2016 10:35 #742540

@FMJ Ja klopt, dat begreep ik in tweede instantie ook. Voor droog kunnen vallen met een tri niet handig, tenzij je zoiets in de drijvers zou maken.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De bouw van zwaard en zwaardkast 06 juni 2016 11:27 #742562

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5185
In de drijvers en dan met een foil eraan die mee omhoog kan klappen :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De bouw van zwaard en zwaardkast 06 juni 2016 11:54 #742572

Yep, om maar bij hetzelfde merk te blijven, een F32SR of een F85SR, Hier een linkje

Maar niet voor mij, ik behoor niet tot die doelgroep ;)

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De bouw van zwaard en zwaardkast 06 juni 2016 12:28 #742596

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2666
Nobalast schreef
Schuim bekleden met hout of fineer is een beproefde methode om lichte, eventueel constructieve, elementen te maken die er toch uitzien als hout. Zo'n opbouw in een bootromp wordt ook wel toegepast, maar daar kan ik verder weinig over zeggen (geen ervaring mee). Maar wat jij wil is een voor het oog mahoniehouten rompje, en dat is niet bepaald onderhoudsvrij. In een zwaard of roer voegt het niets toe, mijn voorkeur daarvoor is geheel van schuim en geen gedoe met hout.

Hoi Nobalast, yep dat weet ik allemaal ook wel, heb mensen op deze manier zien bouwen, schitterend mooi, maar het fineer laagje moet je wel onderhouden natuurlijk, de boot zelf zal goed blijven, was ook niet mijn hamvraag :)

Wat ik bedacht had was dit:
Ok, duidelijk hij is dus zo als gemaakt al sterk genoeg, dus ik zou ook rustig zo een roer in elkaar kunnen plakken en die met epoxy dicht lakken. Je kan zo'n ding ook anders maken had ik bedacht geen idee of het nodig is hoor, maar ik kan me voorstellen dat wanneer je hem uit meer lagen maakt, dus dit maar dan dunner in de midden, stel 1/3 van de dikte en dan 45 graden diagonaal op de lengterichting gaat werken, meer profijt krijgt van de draad van het hout.
Je hebt dan niet het nadeel van multiplex dat er telkens een keer een draad / plaat "niks doet" maar je kan wel een kracht in die richting aan

Ben eigenlijk wel benieuwd of er voordelen aan zouden zitten aan deze manier van werken.
Kan het ding ook wel uittekenen indien niet duidelijk.

Freek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De bouw van zwaard en zwaardkast 06 juni 2016 12:45 #742601

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15406
freek1970 schreef :
Ben eigenlijk wel benieuwd of er voordelen aan zouden zitten aan deze manier van werken.
Freek, je drijft erg af van het onderwerp. Voor de vragen die jij hebt verzoek ik je even een apart topic te starten.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 06 juni 2016 12:47 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De bouw van zwaard en zwaardkast 06 juni 2016 14:16 #742646

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2666
iLCigno schreef:
Freek, je drijft erg af van het onderwerp. Voor de vragen die jij hebt verzoek ik je even een apart topic te starten.

ilCigno,

Begrepen. Ik maak er vanavond wel een nieuwe draad voor aan, en maak dan meteen even een tekening ervan zodat iedereen gewoon bedoeld wat het inhoud.

*Edit: Ik kom tot het inzicht dat een kern met vertikale draad met weerzijden "45 graden draad" geen nut heeft, want wanneer je dat blok in profiel schaaft gaat aan de achterkant het deel met 45 graden draad dus geheel verloren. Niet over nagedacht, mooi idee leek het, maar het idee is rijp voor de boulevard of broken dreams, helaas...

Freek
Laatst bewerkt: 06 juni 2016 20:53 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.280 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl