Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Dufour 29, normale klussen of een echt project?

Dufour 29, normale klussen of een echt project? 09 juni 2016 14:10 #743691

zie je PB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29, normale klussen of een echt project? 09 juni 2016 14:11 #743693

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1408
De afbeelding die je plaatst laat een frees zien met een wieltje aan de frees die gebruikt wordt bij het frezen van een profiel.

Kopieerfrees is een soort opzetring op de machine die als geleider werkt langs je werkstuk.
Of dit met lexaan of plexiglas goed werkt betwijfel ik lichtelijk, zou bang zijn dat het gaat smelten als het te hard gaat echter heb daar geen ervaring mee anderen op het forum vast wel?!

Ook niemand in de buurt die een bovenfrees te leen heeft? desnoods alleen een freesje kopen zijn ook de kosten niet de machine is duur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29, normale klussen of een echt project? 09 juni 2016 14:17 #743695

frees met een wieltje valt ook in de categorie kopieer frees...als je met een kopieer ring aan de machine werkt,..dan heb je een mal nodig waarin de diameter van de kopieerring verrekend is met de diameter van je frees.
De frees op het plaatje, buitendiameter lager is netzogroot als de buitendiameter van de frees. Nu kun je het orgineel gebruiken als sjabloon waarbij het lager als taster / aanslag tegen loopt. de frees zelf ligt hoger en zal het nieuwe materiaal niet verder kunnen bewerken dan dat de taster (lager) het toelaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29, normale klussen of een echt project? 09 juni 2016 14:52 #743705

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6994
Een eenvoudige freesmachine hoeft niet duur te zijn. Een forumlid had er al een van €44 van de Aldi. Ook de Gamma heeft ze in diverse prijsklassen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29, normale klussen of een echt project? 09 juni 2016 16:30 #743732

Je mag met alle plezier mijn frees lenen, maar als je het nog nooit gedaan hebt zou ik toch adviseren om ze op maat te kopen, met de oude ruiten als mal. Dat kost niet veel meer en is soms zelfs gratis als onderdeel van de service.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29, normale klussen of een echt project? 09 juni 2016 17:27 #743741

Als je zo'n kopieerfrees eng vind of je wilt er geen geld aan uitgeven dan kun je ook (succesvol zeg ik bescheiden) de oude ruiten overtrekken op stroken schilderstape die je op je nieuwe ruiten (óver de beschermfolie) hebt geplakt. Dan met een fijnvertande, scherpe decoupeerzaag netjes uitzagen (pendelstand uitzetten). Enige nabewerking die ik nodig had om het echt strokend te krijgen was de kanten schuren met een lange schuurplank. Verder de kantjes afronden en de kopse kanten kwart-rond maken (als je dat mooi vindt natuurlijk).

Een kopieerfrees zal echter sneller en netter werken en je bent in één keer klaar.

Het steeds fijner schuren en polijsten van die kwart rondde kanten kostte mij nog de meeste tijd. Erg taai en lastig te bewerken, dat Lexaan. Ik denk dat Plexiglas makkelijker gaat, wat dat betreft.

Ga je schroeven, lijmen of tapen? Of een combinatie?

Dit is het resultaat van aan ochtend werk (inclusief BB kant) nadat de oude ruiten eruit waren en de ondergrond was voorbereid (dat kostte mij een halve
Laatst bewerkt: 10 juni 2016 02:54 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29, normale klussen of een echt project? 09 juni 2016 20:53 #743784

Ziet er netjes uit nachtvlinder. Zo zonder schroeven. Ik ben toch van plan te schroeven en met kit afsluiten, heb wat meer vertrouwen in ramen die geschroefd zijn. Het op maat laten doen vergt wat te veel geduld (naast wat hogere kosten). Op sites zie ik dat ik zomaar twee weken kwijt ben tussen oude ramen inleveren en nieuwe ontvangen.
De ondergrond schoonmaken is dus nog n beste klus als ik nachtvlinder zo lees.
Ik heb al iemand die z'n hulp aanbied met freezen, dus als alles goed loopt kan ik me zo richten op juiste materiaal kleur etc en dan welke leverancier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29, normale klussen of een echt project? 09 juni 2016 22:14 #743811

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 716
Ik zou me niet blind staren op die twee weken. Beter is het om zelf een realistische inschatting te maken van de tijd die jij kwijt zou zijn. Je kan dan vergelijken.

Ik zou overwegen uit triplex de ruiten na te maken. Als je de echte ruiten eruit schroeft kan je de triplex ramen ervoor in de plaats zetten. Het regent dan tenminste niet binnen als jij of een ander de ramen namaakt. Was triplex een appeltje eitje dan maakte ik de ramen zelf. Viel het tegen dan liet ik het een ander doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29, normale klussen of een echt project? 10 juni 2016 05:54 #743829

  • CalypsoB
  • CalypsoB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 186
ik heb gekozen voor het professioneel laten kopiëren van m'n (10mm) ramen. gaten perfect voorgeboord, randen afgeschuind en gepolijst. ramen gedemonteerd, maandag naar firma, donderdag ophalen. intussen afgeplakt met "tetra-pack" folie. zal eens beschrijving van dit mini-projectje posten. GEEN MS polymeer gebruiken!!! zeker de witte versie is tot m'n scha & schande niet UV bestendig en lekt na een 5-tal jaar!!!! ik heb kit voor autoramen gebruikt en dit houd het goed, maar dat heeft Bauke in Nieuwpoort kunnen zien...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29, normale klussen of een echt project? 10 juni 2016 09:12 #743877

  • marcelfo
  • marcelfo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 158
Hi Bauke,

Heb je al geinformeerd bij Hora scheepsramen of bij Rafa scheepsramen?
Beide bedrijven zitten tegenover elkaar in Leusden, een klein half uurtje van Huizen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29, normale klussen of een echt project? 10 juni 2016 22:51 #744091

Leusden is een goede plek voor mij. Ik zal eens kijken. Dank. Heb nu toch alle tijd. Lig aan de zuid zijde te wachten om de schinkelbrug onder door te kunnen. Door een storing mrt twee bruggen ligt het hele SMR convooi al n uur te wachten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29, normale klussen of een echt project? 12 juni 2016 17:59 #744524

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6602
Ik zou sowieso even kijken of dit klusje nog dit seizoen moet: alleen het inzetten van vier ramen bij een Maxi77 heeft ons met twee man een heel weekend gekost, in het water. De ramen waren toen al gekopieerd. Verwijderen van de oude ramen, zorgvuldig voorbewerken, primer, kitten, en vooral heel veel meten en uitzoeken.
Op zich zijn we beiden ervaren klussers, maar zulke ramen plaatsen hadden we nog nooit eerder gedaan.
Laatst bewerkt: 12 juni 2016 17:59 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29, normale klussen of een echt project? 12 juni 2016 18:45 #744547

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Als je de randen èn een breedte van +/-3 cm aan omtrek van de binnenkant van het raam schildert, zal het wel mee vallen met de uv inwerking.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29, normale klussen of een echt project? 12 juni 2016 19:05 #744563




Van meerdere kanten hoor ik dat die ramen vervangen nog een beste klus is en dit wellicht een winterklus zou moeten worden. Mijn ramen zijn nou echt heel erg craquelé en ik dacht met een dag werk wel klaar te zijn, met twee personen. Iemand met frees ervaring helpt me de ramen op de juiste maat te vrezen.

Dan zoals beloof nog meer klussen in deze post.
Wat echt moet gebeuren is de waterpomp aansluiten. Ik heb al slangen, pomp en een kraan. Alleen is de pomp al gemonteerd in de stuurboord bakskist, veel verder van de waterzak vandaan kan niet. Is dit nou wel handig? Zie foto. In de punt bij de waterzak zit al wel een grijze ring gemonteerd, zou die ooit bestemd geweest zijn voor de waterpomp? Zo niet wat zou de beste manier zijn dit te monteren, ivm geluid en trillingen. Op dit moment is nog niks aangesloten en dit is daarom wel een van de klussen met de hoogste prio. Ps in de winter wil ik ook een boiler plaatsen en weer een wastafel in de natte cel inbouwen.
Dan de gasaansluiting, helaas ontdekte ik afgelopen weekend dat ik m'n kooktoestel niet zo 1,2,3 geplaatst heb. De koperenleiding in de bakskist is echt vergaan, de slang in de bun is vergaan en bij de kombuis zit geen slang meer. Ik had al allemaal leuke slangen en nippels gekocht, maar die bleken te kort en niet handig. Vraag: zou ik niet alles beter kunnen vervangen door 1 lange oranje gasslang? Waarom een koperen leiding gebruiken? Ook moet ik nog wat verzinnen voor de gasfles, er is geen plaats in de bun voor de gasdrukregelaar, die heb ik er afgeschroefd, zie foto. Dus heb ik nu een verloop nippel nodig om aan te sluiten op een gasleiding.
Meer klussen volgen nog, ook een prio is een nieuwe Blige pomp installeren (lag al netjes nieuw in het doosje op mijn boot, geen slangen erbij en het is mij niet duidelijk waar ik de slang de boot uit moet leiden). Dan is er ook nog een handlenspomp in de kuip, die heeft wel een afvoer slang maar er zit geen aanvoer slang op.
Laatst bewerkt: 12 juni 2016 19:08 door Bauke Dufour. Reden: Foto's toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29, normale klussen of een echt project? 12 juni 2016 21:02 #744630

  • Tika
  • Tika's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 70
Als de raampjes niet lekken, lekker laten zitten tot de winter. Volgens mij zijn er urgentere klussen. En dit seizoen eerst varen op een spiritusbrander ipv gas? Ik heb geen campinggas maar een ander 4,3 kg flesje, met manometer en regelaar in de bun - past net.
Of je in een 29-voeter nou echt een boiler wilt moet je zelf bedenken - ik ga er in de winter het wastafeltje voorin juist uitslopen. Eentje is genoeg op zo'n minibootje vind ik. Hydrofoor is het handigst in de voorpunt.Die van mij zit ana bb onder het bed (maar de watertank is wel vervangen door een hardplastic exemplaar).
Een goede bilgepomp en water kunnen tappen zou ik zelf als prioriteiten zien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29, normale klussen of een echt project? 12 juni 2016 21:07 #744634

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6602
Met gas zou ik geen risico nemen: ofwel goed doen, ofwel die hele zooi eruit en lekker op een origo oid gaan koken. Maar ja: ik ben dan ook tot twee keer toe getuige geweest van een gasontploffing op een boot...
Als het snel en eenvoudig moet, is die lange slang wel een idee, maar van het keurmerk gasveilig mag dat absoluut niet. Zo te horen heb je de hele ellende nog te gaan als je dat veilig wilt aanleggen: die bun zal ook wel te laag boven de waterlijn zitten, niet echt gasdicht zijn, en nog veel meer wat niet klopt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29, normale klussen of een echt project? 12 juni 2016 21:20 #744638

Ja die ramen schuif ik dan op naar prio drie. Prio 1 is de boot door Amsterdam krijgen en eindelijk in de thuishaven aanmeren. Prio twee zijn gas, bilge en water. Ook hoort bij prio drie rugkussens en nieuwe bekleding om de kussens in de kajuit. Genoeg te doen, maar ik heb ervaring met klussen en kan redelijk inschatten wat iets kost qua tijd en geld.
Dat van die gasslang, het hoeft niet snel en eenvoudig. Maar waarom is een slang op een koperen leiding en dan weer op een slang veiliger dan 1 lange slang? Koperen gasleidingen heb ik vaker in m'n vroegere studentenhuis gelegd incl knelfittingen, geen probleem maar volgens mij gewoon niet nodig als je maar een paar meter hoeft te overbruggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29, normale klussen of een echt project? 12 juni 2016 21:24 #744640

Knutselgas, niet aan beginnen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29, normale klussen of een echt project? 12 juni 2016 21:43 #744645

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7637
Voor zover ik het begrepen heb is alleen voor korte stukken waar de gasleiding bewegen moet een flexibele slang toegelaten. De rest moet in koper zijn, omdat een slang altijd een heel klein beetje lekt. Dus alleen waar het fornuis staat mag een stuk flexibel zijn, de rest moet in koper.
Dit koper moet dan ook nog in een luchtdichte leiding die alleen naar buiten ( overboord ) open is.
Zodat bij eventuele lekkage van gas dit niet in de kajuit komt.
De installatie moet daarna nog gecontroleerd en goedgekeurd worden door iemand van het stoomwezen.
Allemaal voorwaarden die mij sterk doen twijfelen of ik nog wel gas wil inbouwen.

Als iemand een beknopte handleiding kan geven van hoe het juist moet, zou ik die ook graag inkijken.

Het lijkt me zinnig eerste even goed na te kijken wat de reglementering zegt voordat je aan dit avontuur begint.

Ik stel het bij mij maar steeds uit, ook omdat ik nog zelfs geen gasbun heb, moet ik nog gaan zoeken waar ik die kan plaatsen a.b van een dufour 2800.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29, normale klussen of een echt project? 13 juni 2016 06:29 #744677

  • tafkaf
  • tafkaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 437
Tony2920 schreef :
Voor zover ik het begrepen heb is alleen voor korte stukken waar de gasleiding bewegen moet een flexibele slang toegelaten. De rest moet in koper zijn, omdat een slang altijd een heel klein beetje lekt. Dus alleen waar het fornuis staat mag een stuk flexibel zijn, de rest moet in koper.

Klopt, ik kan ook nergens een goede beschrijving vinden, koppeling moeten bijv ook allemaal geperst zijn etc.
Probleem is dat het vaak goed gaat maaaaar als het fout gaat is het vaak dodelijk dus idd probeer knutselen te vermijden...
Leader of the universe..!
Semper in faecibus sumus, sole profundum variat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29, normale klussen of een echt project? 13 juni 2016 06:38 #744678

Twee jaar terug voor mijn Dufour 29 een offertes opgevraagd voor het professioneel laten vervangen van alle gasleidingen. Kwam bijna op 500,- uit. Origootje gekocht voor 130,-. Doei gas!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29, normale klussen of een echt project? 13 juni 2016 06:57 #744683

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6112
Dat waterpompje staat op zijn kop en de aansluitstukjes ontbreken op de foto.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29, normale klussen of een echt project? 13 juni 2016 07:34 #744690

Tony2920 schreef :
Als iemand een beknopte handleiding kan geven van hoe het juist moet, zou ik die ook graag inkijken.

Alsjeblieft:
www.unigarant.nl/media/documen...en/brochuregasveilig
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29, normale klussen of een echt project? 13 juni 2016 08:07 #744701

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
Bauke Dufour schreef :
Ja die ramen schuif ik dan op naar prio drie. Prio 1 is de boot door Amsterdam krijgen en eindelijk in de thuishaven aanmeren. Prio twee zijn gas, bilge en water. Ook hoort bij prio drie rugkussens en nieuwe bekleding om de kussens in de kajuit. Genoeg te doen, maar ik heb ervaring met klussen en kan redelijk inschatten wat iets kost qua tijd en geld.
Dat van die gasslang, het hoeft niet snel en eenvoudig. Maar waarom is een slang op een koperen leiding en dan weer op een slang veiliger dan 1 lange slang? Koperen gasleidingen heb ik vaker in m'n vroegere studentenhuis gelegd incl knelfittingen, geen probleem maar volgens mij gewoon niet nodig als je maar een paar meter hoeft te overbruggen.

Gasleiding mag niet met knelkoppelingen volgens mij...ook niet thuis.

Zou toch voor een koper leiding gaan en zo weinig mogelijk slang,beter veilig met gas omgaan,ramen kun je dan gewoon een stuk plastic inzetten,in ieder geval zou ik op veilgheid niet besparen.Elk jaar gebeuren er weer ongelukken met gas,alleen denkt iedereen dat dat niet bij hen zelf gebeurt en alleen bij een ander... :ohmy:

Jeroen

edit;lees dus net in de folder dat je wel knelfittingen mag gebruiken maar alleen met steunbusjes
Laatst bewerkt: 13 juni 2016 09:03 door ilCigno. Reden: Foto uit quote gehaald
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29, normale klussen of een echt project? 13 juni 2016 08:21 #744708

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7637
Yellow Boat schreef :
Tony2920 schreef :
Als iemand een beknopte handleiding kan geven van hoe het juist moet, zou ik die ook graag inkijken.

Alsjeblieft:
www.unigarant.nl/media/documen...en/brochuregasveilig
Ad

Waarvoor dank.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.218 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl