Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Installatie Sterling alternator regelaar

Installatie Sterling alternator regelaar 17 okt 2018 17:54 #988821

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 279
Bijzonder.
De dynamosensor regelt op 90 (uit) en 65 graden (in) en de accusensor schakelt af bij 50 graden.
Dan heb ik het wel over de Pro Reg DW.
Misschien was jouw ouder type exemplaar nog niet uitontwikkeld op dit vlak.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 18 okt 2018 09:34 #989005

Ik heb een Pro Alt C uit 2011.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 18 okt 2018 10:06 #989014

Er zit nog wel een vreemd iets in het schema.
De hoofdschakelaar naar de verbruikers bedient ook gelijk het contact naar de regelaar via het lampje.
Hoort die regelaar niet een geheel eigen contact te hebben parallel aan de hoofdschakelaar (Fahrtschalter)?
Ik ben van mening dat verbruikers en motor geheel gescheiden horen te zijn.
Laatst bewerkt: 18 okt 2018 10:12 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 21 okt 2018 10:56 #989926

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 279
De tekening is in basis een auto situatie.
Het klopt dat de regelaar via het lampje dan +12v krijgt.
Op zich geen punt; het contact zal toch wel een keer uitgeschakeld worden met stilstaande motor.
Ik meen ooit geleerd te hebben dat de dynamo met contact aan inderdaad gewoon stroom trekt (regelaar/veld).
Ik zal bij mij nog eens kijken hoe dit zit (lichtdynamo situatie).
Laatst bewerkt: 21 okt 2018 12:38 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 21 okt 2018 18:31 #990022

Wanneer het schema voor een auto is, dan zal fahrtschalter mogelijk het contactslot zijn.
En verbruikers via een relais geschakeld worden, dus alleen wanneer de motor draait.

Aan boord moet is het wel handig om verbruikers en contact via verschillende schakelaars te laten wewrken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 27 okt 2018 10:03 #991491

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Yep schreef :
Bijzonder.
De dynamosensor regelt op 90 (uit) en 65 graden (in) en de accusensor schakelt af bij 50 graden.
Dan heb ik het wel over de Pro Reg DW.
Misschien was jouw ouder type exemplaar nog niet uitontwikkeld op dit vlak.

Weet iemand of er een manier is om de dynamo sensor in te stellen?
Mijn 2e dynamo wordt 96 graden en dus schakeld de sterling uit (temp protection gaat aan)

De originele volvo penta dynamo , die er ook opzit, wordt 115 graden zonder probleem

En wat doet de sterling pro reg eigenlijk als de temp beveiliging aan gaat ? Schakeld hij de dynamo af/uit of regeld hij (zoals de balmar) de dynamo terug naar 50% ?

Ik kan in de beschrijving de exacte werking niet vinden en er staat ook niet wat deze temp beveiliging precies doet

P.s ik heb al een geforceerde koeling (blower met slang) op de achterzijde vd de dynamo om extra te koelen maar toch gaat de temp > 90 graden
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 27 okt 2018 10:06 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 27 okt 2018 15:55 #991563

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 279
Volgens mij kun je dit niet instellen.
En ik denk dat de dynamo uitschakelt.
Je zou een reepje van iets(?) kunnen plaatsen tussen voeler en dynamo.
Maar wel eerst testen.
Ook jouw dynamo's kunnen eruit fikken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 27 okt 2018 17:07 #991594

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
Leuk een alternator van 115 graden. Ben blij dat het niet de mijne is.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 28 okt 2018 08:52 #991754

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
@yep
Dank je wel

@3noreen
Hoe warm wordt/is jouw dynamo tijdens het laden op vol vermogen ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 16 mrt 2019 22:01 #1030208

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 279
Ik krijg de Sterling niet aan de praat en heb nu e-mail verkeer met Sterling.
Ondertussen denk ik wel aan plan B en wel aan de Mastervolt Alpha Pro regelaar.
De dynamo waar het om gaat vult de serviceaccu's en ik heb derhalve niet te maken met een W-aansluiting.
Na mij enig verdiept te hebben in de specs heb ik een paar vragen.

- Moet de W van de dynamo perse aangesloten worden op de regelaar?
- Hoe schakelt de regelaar in: Via Reg on (bruine draad) en/of D+ (geel)?

Alvast dank!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 17 mrt 2019 00:30 #1030217

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
De Sterling schakelt in via de gele draad. Die zit bij mij op een schakelaar op het instrumentenpaneel, zodat ik de Sterling naar behoefte aan of uit kan zetten.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 17 mrt 2019 11:03 #1030291

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 279
Mijn vraag ging over de Mastervolt ;-)
Maar misschien was ik niet duidelijk genoeg.
Laatst bewerkt: 17 mrt 2019 12:51 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 02 apr 2019 19:55 #1034625

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 279
Het Sterling project is me nog niet gelukt ondanks uitgebreid e-mailverkeer met Sterling HQ.
Ze hebben aangeboden het (nieuwe) apparaat te controleren en kalibreren.

Ondertussen heb ik vanuit ongeduld een Matervolt Alpha Pro (de voorlaatste versie, 24v en zonder de toevoeging 'III') gescoord op Marktplaats.
Een uurtje na ontvangst draaide het ding en functioneert naar tevredenheid.
Eindelijk heb ik nu plenty vermogen en dat al vanaf stationair toerental (mede door de eerder aangepaste poelieverhouding).
Een noodzakelijke aanpassing was wel dat ik de originele borstelhouder met regelaar moest vervangen door een massavrije borstelhouder zonder regelaar.
Daarin is Sterling net wat slimmer, de originele regelaar blijft op z'n plek en als de externe regelaar uitgezet wordt of defect raakt, dan neemt de interne regelaar het over.

Indien iemand interesse heeft in een nieuwe Sterling Pro Reg DW (12/24v): Stuur maar een PBtje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 03 jan 2020 13:45 #1114854

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
+++ deze post is van 2016, maar omdat alle afbeelding waren weggevallen plaats ik deze nogmaals. Het bevat dus geen nieuwe informatie +++

Deel 1

Het laden van de serviceaccu op de motor verloopt zoals bekend niet er efficiënt. Dit komt doordat de standaard alternators die gebruikt worden op onze dieselmotoren afkomstig zijn uit de automotiv wereld en daar speelt het goed doorladen van accu's geen enkele rol. De laadregelaars die worden toegepast zijn daarom erg basic: ze zorgen dat de output van de alternator een vast voltage heeft van 14,4V (of iets in de buurt) en daar blijft het bij. Er wordt geen rekening gehouden met het soort, de laadtoestand en de temperatuur (een maat voor hoe snel er geladen kan worden) van de accu en ook niet met het verlies wat een eventuele scheidingsdiode geeft. Hierdoor laden standaard alternators langzaam (als de accu voller raakt daalt het aantal Ampères waarmee geladen wordt snel) en wordt de accu ook maar tot 90 of hooguit 95% geladen. Ook al heb je een alternator die bijvoorbeeld 55A kan leveren, in werkelijkheid wordt er als de accu 80% vol is nog maar geladen met aan paar schamele Ampères. Bij auto's geen probleem en zelfs gewenst (de accu wordt nooit overladen), maar voor boten wel. Je wilt immers de motor zo kort mogelijk laten lopen en in die korte tijd de accu zo snel mogelijk volpompen. Ook maken wij graag gebruik van de volle accucapaciteit.

Om dit probleem te lijf te gaan moet je dus de 'domme' laadregelaar van de alternator vervangen door eentje die wat meer intelligentie heeft en rekening houdt met de parameters als eerder genoemd. Eén mogelijkheid om dat te doen is het toevoegen van een externe, intelligente regelaar aan je alternator. Ik heb daarvoor de veel gebruikte Sterling ProReg BW AR12W regelaar gekocht. Het principe daarvan is eenvoudig:



Het plaatje stelt schematisch de alternator voor. De gele 'B' is de bestaande regelaar die is ingebouwd op de alternator. De blauwe 'S' is de intelligente Sterling regelaar. Deze wordt parallel aangebracht op de bestaande regelaar. De aardigheid daarvan is dat de Sterling gaat zorgen voor het juiste voltage op de accu en dat de bestaande regelaar er verder voor spek-en-bonen bij zit. Maar mocht er iets misgaan met de Sterling, dan zorgt de bestaande regelaar er voor dat de oude situatie weer hersteld wordt en dat de accu's dus niet beschadigd worden.

Hoewel het plaatje er bedrieglijk simpel uitziet, is het inbouwen van zo'n Sterling regelaar in je boot niet voor de faint-hearted. Het vereist wat technisch inzicht en wat handigheid met het maken van elektrische aansluitingen, inclusief soldeerwerk. Als je niet wat ervaring hebt met dit soort zaken kan je deze klus beter uitbesteden of samen met een meer ervaren vriend/vriendin doen.

Op de il Cigno (een Compromis 888) heeft de Sterling laadregelaar een plaatsje gekregen in de bergruimte onder de kajuittrap, boven de motor. Door de laadregelaar van de zonnepanelen wat op te schuiven paste dat mooi.



Recht op de foto de alternator van de Yanmar 2GM20FC motor. De alternator van Yanmar is een Hitachi 12V 55A (model LRI55-20).



Als eerste moet de alternator gedemonteerd worden om bij de aansluitingen te komen. Na daar een foto van gemaakt te hebben kunnen ze allemaal los:



Om de Sterling te laten werken moet er een draad verbonden worden met het negatieve sleepcontact. Om daarbij te komen moet dit type alternator opengemaakt worden. Dat heb ik maar thuis op de werkbank gedaan omdat ik daar nog geen enkele ervaring mee had. Na het lossen van de vier bouten kan je de twee delen losnemen.



De sleepcontacten zie je op deze foto.



Omdat je niet weet aan welk sleepcontact je de draad moet verbinden, soldeer je een draad aan alle twee. Later, na meten met de multimeter, verwijder je de overbodige draad weer en laat je de juiste zitten.
Op de foto zijn de twee nieuwe oranje draden te zien. Ook is te zien dat je met een dun pinnetje door een gaatje in de achterkant van de behuizing de sleepcontacten kunt vasthouden zodat je de boel weer kunt monteren:



Om daar aan te kunnen meten moeten de draden naar buiten gebracht worden. Met wat gepriegel kon ik ze door de bestaande gaten in de achterzijde van de behuizing leiden. Voor de zekerheid ook maar voorzien van een draad doorvoer tule die ik nog had liggen, die pasten precies.



Nu de alternator op de boot weer monteren, aansluiten en de motor starten. In de handleiding staat duidelijk aangegeven welke van de twee draden je moet hebben, dat meet je met de multimeter. Toen alles weer er af, de alternator weer uit elkaar (inmiddels weet ik precies hoe) en de overbodige draad wegknippen. Daarna alles wederom monteren en aansluiten. Dit klinkt erg omslachtig, en dat is het ook. Maar kennelijk is het de enige manier.

Nu volgt het aansluiten van de diverse draden van de Sterling, inclusief de essentiële temperatuursensor op de accu. Het schema daarvan ziet er zo uit:



Op zich kwam ik daar een heel eind mee, maar op de ogenschijnlijk eenvoudigste draad liep ik vast. De gele draad moet aangesloten worden op een punt wat 12V krijgt zodra de contactsleutel wordt aangezet. De handleiding zegt daar het volgende over:



Nou zou je denken dat er ergens in de motorruimte wel een draad ligt die spanning krijgt zodra je het contact aanzet, maar ik kan het niet vinden.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 03 jan 2020 13:47 #1114855

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
+++ deze post is van 2016, maar omdat alle afbeelding waren weggevallen plaats ik deze nogmaals. Het bevat dus geen nieuwe informatie +++

Deel 2

Ik eindigde deel één met de vraag waar ik een draad kon vinden in de motorruimte die over het contactslot loopt. Hier moest volgens het schema de gele draad op aangesloten worden. Nu zal het wel een mij liggen, maar ondanks alle adviezen hier heb ik zo'n draad niet kunnen vinden. Maar de tip om de Sterling afschakelbaar te maken heeft me wel goed geholpen. Ik heb deze gele draad doorgetrokken naar het schakelpaneel en aangesloten op een nog vrije schakelaar. Nu kan ik de Sterling naar behoefte onder spanning zetten en daarmee bepalen of er 'turbo' geladen wordt of niet. Daarmee kan ik de gemelde problemen met oververhitting van de alternator eenvoudig voorkomen.



Er moet nog een wat fraaier labeltje bij uiteraard.

Nu was het tijd om de Sterling aan de tand te voelen. Motor gestart zonder Sterling, alles OK. Nu de Sterling inschakelen: ledjes springen aan en laadstroom loopt op, hij lijkt het te doen. Maar de pret is van korte duur: de Sterling gaat op tilt, de laadstroom valt terug en alle ledjes knipperen. Sh*t! Omdat het inmiddels al laat is moet ik de boel achterlaten en rij met een lichte kater naar huis.

De week daarop breek ik mij het hoofd wat er fout kan zijn gegaan. Het manual benoemt de fout wel, maar lijkt niet van toepassing op mijn situatie. De Sterling gaat op tilt door een veel te hoge spanning aan de accu's (hoger dan 15,5V). Als oorzaken wordt onder andere genoemd dat de ingebouwde regelaar in de alternator kapot is (doet het bij mij wel, dus dat kan het niet zijn) of dat de Sterling zelf kapot zou zijn. Het zal toch niet? Dat ding zit inmiddels met een bos draden waar je U tegen zegt verbonden met de boot, en dat zou allemaal weer los moeten? :sick:

Een zoektocht op het internet (ik ben toch niet de eerste die dit overkomt?) levert een interessante tip op: de Sterling tript ook wanneer de rode meetdraad op de scheidingsdiode niet is aangesloten. Op zich logisch, de Sterling meet daarmee of de spanning hoog genoeg is. Als hij niets meet gaat hij de spanning verhogen, net zo lang tot hij wel wat meet. Met als gevolg een te hoge uitgangsspanning en het afschakelen van de unit. Bij nader inzien staat dit ook benoemd in het manual:



Terug op de boot duik ik meteen in de achterkajuit, waar de scheidingsdiode onder het bed zit. En toen wist ik het weer: ik had de draad wel getrokken, maar nog niet aangesloten omdat er dan spanning op het systeem zou komen te staan, ik moest eerst nog andere draden aansluiten. Pfff, geen kapotte Sterling gelukkig. Nadat deze draad was aangesloten opnieuw testen en nu ging alles vlekkeloos. Spanning op de (nagenoeg volle) serviceaccu met draaiende motor, maar met uitgeschakelde Sterling:



En nu met de Sterling ingeschakeld:



Iets lager dan de ingestelde 14,8V, maar dat klopt met de manual die aangeeft dat er een kleine variatie in de spanning kan zitten van +0,1 en -0,1V.

Uiteindelijk prima gelukt dus. Maar wat ik al eerder aangaf, het inbouwen van dit ding is echt iets voor gevorderden met een behoorlijke portie doorzettingsvermogen. Ik ben er bijna drie dagdelen mee kwijt geweest om alles werkend te krijgen. Of dit de moeite waard was moet nog blijken, wanneer de eerstvolgende wat langere tocht weer gemaakt wordt.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 03 jan 2020 13:57 #1114857

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Inmiddels een aantal jaren ervaring met de Sterling. Eigenlijk alleen maar positief, het is probleemloos in het gebruik gebleken. Geen problemen met oververhitting gehad. Ik ben voorzichtig, als ik lang op de motor vaar zet ik de Sterling gewoon niet aan. Dat is dan ook niet nodig, de 'gewone' regelaar laadt dan minder snel maar dat hoeft dan ook niet.
Ik heb er gemak van, de accu laadt snel op ook bij korte stukjes op de motor indien nodig.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 16 feb 2020 21:22 #1127507

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 279
Ik vond het aansluiten van de Sterling een heleboel gekloot.
En ik ben er niet eens in geslaagd het ding aan de praat te krijgen, nog sterker, het ging kapot.
Sterling loste het prima op met een nieuw exemplaar (direct verkocht).

Daarna de Mastervolt Pro geplaatst.
Een absoluut eitje met het aansluiten van 5 draden (contact plus, constant plus, massa en 2 draden naar de regelaar).
Wel even de originele regelaar verwijderen en alleen een koolborstelhouder met koolborstels plaatsen.

En gestel dat de regelaar de geest geeft, zit binnen 5 minuten de originele regelaar erop.
En v.w.b. lang en flink laden: Je kunt het voltage in de absorptiefase bescheiden houden.
Risico van overbelasting is dan beperkt.
Ook kan ik de voeding uitschakelen waardoor de regelaar afgeschakeld wordt.
Tip: Zorg ervoor dat de dynamo flink toeren maakt t.o.v. de motor door met de poelieverhouding te spelen, uiteraard met inachtname van het maximum dynamotoerental uiteraard.
Dat is de enige manier om de dynamo goed te koelen.

Samengevat: Geef mij maar de Mastervolt.
Ietsje duurder maar zoveel eenvoudiger.
Laatst bewerkt: 16 feb 2020 21:30 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 19 feb 2020 21:03 #1128328

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Yep schreef :

Samengevat: Geef mij maar de Mastervolt.
Ietsje duurder maar zoveel eenvoudiger.

is die mastervolt ook als 'stand alone' te programmeren ? of moet ik meer mastervolt spullen hebben ? ik heb software gezocht maar niets gevonden
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 19 feb 2020 21:07 #1128332

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 279
Het is wat ik schreef.
5 draden aansluiten en een massavrij koolborstelsetje op de dynamo.
That's all :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 19 feb 2020 21:29 #1128342

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Yep schreef :
Het is wat ik schreef.
5 draden aansluiten en een massavrij koolborstelsetje op de dynamo.
That's all :-)

en hoe heb je dan je laad spanning ingesteld ? bulk, absorptie en float ? en je temperatuur instellingen waarop de alpha pro de laadstroom gaat beperken ? en de vele andere instellingen die mogelijk zijn ?

edit : software gevonden , heeft 'Masteradjust', maar dat gaat um ook niet worden , het werkt alleen op PC (niet op Macos) en met een USB converter :(
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 19 feb 2020 21:31 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 19 feb 2020 21:44 #1128349

Je moet inderdaad een beetje handig zijn voor het installeren van zo’n Sterling regelaar. Is zeker geen plug&play. Prima ervaringen mee overigens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 19 feb 2020 21:47 #1128352

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 279
Absorptiespanning instelbaar
Absorptietijd instelbaat
Floatspanning instelbaar

De temperatuurcompensatie heb ik niet aangesloten.
Meer is er niet in te stellen.
Laatst bewerkt: 19 feb 2020 21:48 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 19 feb 2020 21:53 #1128354

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Yep schreef :
Absorptiespanning instelbaar
Absorptietijd instelbaat
Floatspanning instelbaar

De temperatuurcompensatie heb ik niet aangesloten.
Meer is er niet in te stellen.

ja maar hoe ! (welke software , welke hardware etc) ;) maar ik heb het al gevonden , helaas alleen via PC
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 19 feb 2020 22:03 #1128355

Via softwarematige dipswitches dus ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 19 feb 2020 22:32 #1128363

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 279
Nee, met mini potmetertjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.282 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl