Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Installatie Sterling alternator regelaar

Installatie Sterling alternator regelaar 20 feb 2020 09:28 #1128435

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Yep schreef :
Nee, met mini potmetertjes.

Oh ? Zitten die ook op de alpha pro ?
Toch nog maar een meer de manual doorlezen , daar moet ik overheen gelezen hebben

edit:
volgens de manual zitten er geen mini potmeters in deze regelaars om de settings te veranderen ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 20 feb 2020 10:07 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 20 feb 2020 13:22 #1128476

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 279
Even gekeken en klopt.
Ik denk dat ik een eerdere serie heb (met deze potmeters).
Laatst bewerkt: 20 feb 2020 13:33 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 20 feb 2020 21:44 #1128605

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Yep schreef :
... een massavrij koolborstelsetje op de dynamo.
Het installeren van de Sterling is inderdaad lastig en niet erg intuïtief, maar een extra koolborstelset in een alternator bouwen lijkt me ook geen kleinigheid eerlijk gezegd. Alleen al het vinden van de benodigde inbouwruimte lijkt me al lastig, althans in de alternator die ik gezien heb.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 20 feb 2020 22:02 #1128610

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 279
Kan lastig zijn.
Voor Bosch dynamo's is het doorgaans een eitje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 26 okt 2020 11:09 #1221582

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Als je aan de voorzichtige kant bent en je alternator graag in de gaten wilt houden, al is het maar voor de beginperiode na installatie totdat je hem wat beter kent.
Is het dan geen idee om zo'n stc 1000 tempcontroller aan je alternator te hangen en die de gele draad uit te laten schakelen bij een hoge temperatuur?

Ik bedenk wel dat het dan handig zou zijn als die STC1000 ook op 12 volt zou werken maar misschien zijn er meer types?
Laatst bewerkt: 26 okt 2020 11:11 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 26 okt 2020 11:16 #1221584

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
Ja dat is prima. Zo had ik het ook uitgevoerd. Kun ze zelf instellen bij welke temp je de sterling wil laten uitschakelen. Die STC1000 is er ook in 12v.

Die STC1000 zijn zo fijn, twee voor de koelkast, eentje voor de sterling, eentje voor de koelfan in de motorruimte :woohoo:
Laatst bewerkt: 26 okt 2020 11:18 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 26 okt 2020 11:22 #1221585

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Ja, daar kun je een dashboard mee volbouwen :laugh:

Bij welke temperatuur laat jij je Sterling uitschakelen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 26 okt 2020 11:34 #1221586

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
Ik had er een op de vorige motor. Die liet ik op 70 graden uitgaan met de sensor op de alternator. Motorruimte zelf kon zelf wel 50-60 graden worden en dacht daar een paar graden bij op te tellen. Maar sinds ik dat ding had aansgesloten, heb ik eigenlijk geen grote tochten gemaakt waarbij de alternator flink belast werd dus heb ik geen goede data.

Nu heb ik een 125A Valeo alternator en daar moet ik me nog eens in verdiepen of dat ding wel nodig is en hoe ik hem dan monteer. Is toch wat anders dan de Hitachi.

Bovendien heb ik nog garantie. Voor ik de sterling monteerde op de hitachi had ik een jong gebruikte op de kop getikt zodat ik bij een rookwolk niet zonder stroom kom te zitten. Die moet ik voor de Valeo nog vinden want die is duuuurrrr.
Laatst bewerkt: 26 okt 2020 11:35 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 26 okt 2020 11:44 #1221587

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Ja, 125 A is wel een flinke.
Onze accubank is 2 x 130 AGM en dan nog de startaccu. De Valeo is 60A en al niet meer de jongste. We zijn er zuinig op!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 26 okt 2020 12:24 #1221601

  • Ad Navis
  • Ad Navis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 152
holtere schreef :
Als je aan de voorzichtige kant bent en je alternator graag in de gaten wilt houden, al is het maar voor de beginperiode na installatie totdat je hem wat beter kent.
Is het dan geen idee om zo'n stc 1000 tempcontroller aan je alternator te hangen en die de gele draad uit te laten schakelen bij een hoge temperatuur?

Ik bedenk wel dat het dan handig zou zijn als die STC1000 ook op 12 volt zou werken maar misschien zijn er meer types?

Aanvullende vraag, waar plaats je de temperatuursensor op de alternator?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 26 okt 2020 12:42 #1221603

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Daar moet ik nog een plekje voor zoeken :)
Kan nooit een groot probleem zijn lijkt me.

Je mag de draad van de sensor onbeperkt verlengen toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 26 okt 2020 12:48 #1221604

  • Ad Navis
  • Ad Navis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 152
Alternator kan inwendig vrij snel oververhit raken terwijl de massa buiten nog aan t opwarmen is
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 26 okt 2020 12:54 #1221606

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Wat is je punt?

Gewoon maar niet meer meten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 26 okt 2020 13:06 #1221613

Ad Navis schreef :
Aanvullende vraag, waar plaats je de temperatuursensor op de alternator?

De filmpjes op youtube, waarbij ze alternators heet stoken, zie je op de infrarood beelden dat de achterkant waar de diodes zitten, het heetst wordt.
Die diodes zijn ook de onderdelen die er het eerst uit fikken.

Ik zou de sensor daar ergens plaatsen.
Sun Odyssey 37
www.panoramixopzee.nl
Laatst bewerkt: 26 okt 2020 13:09 door Panoramix.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 26 okt 2020 13:48 #1221630

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Zoiets, op 3.10?

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 26 okt 2020 16:10 #1221689

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
We gaan de alternator demonteren om de bedrading aan te passen voor een Sterling laadregelaar en ik vraag me af of dit geen goed moment is om hem ook te laten reviseren.

Wat zouden jullie doen?
Hij is 24 jaar oud, dik 1800 uur zijn best gedaan.
Mogelijkheden:
- Niets doen en zo weer inbouwen!
- reviseren: Wie doet zoiets goedkoop en wat kost dat dan?
- geen kosten meer aan maken maar vervangen door een slimmere/ betere/ krachtigere maar we zijn niet van plan om er (heel) veel aan uit te geven?

Ik weet trouwens niet of ik Timo nu dwars zit in zijn projectdraadje?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 26 okt 2020 16:45 #1221707

Een dynamo pluk je zo uit elkaar en dan kan je even kijken hoe het er aan toe is: wat is er nog aan koolborstels over, hoe diep zijn ze in het anker geslepen, zit er speling op de lagers, ergens corrosie op solderingen etc.
En je kan op het blok met de diodes meteen mooi de tempsensor vastmaken.
Als het allemaal beetje op zijn eind is zou ik hem vervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 27 okt 2020 06:34 #1221844

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Ad Navis schreef :
holtere schreef :
Als je aan de voorzichtige kant bent en je alternator graag in de gaten wilt houden, al is het maar voor de beginperiode na installatie totdat je hem wat beter kent.
Is het dan geen idee om zo'n stc 1000 tempcontroller aan je alternator te hangen en die de gele draad uit te laten schakelen bij een hoge temperatuur?

Ik bedenk wel dat het dan handig zou zijn als die STC1000 ook op 12 volt zou werken maar misschien zijn er meer types?

Aanvullende vraag, waar plaats je de temperatuursensor op de alternator?

Ik heb het al een paar keer zo gedaan:

1 Stukje latoenkoper buigen (om een schroevedraaier met zelfde dikte als sensor) en sensor inschuiven. Moet strak passen, evt wat superglue gebruiken.
Afhankelijk van het type dynamo:
2 Lokatie bepalen van de negatieve diode heatsink. Voor de zekerheid meten of het inderdaad de negatieve kant is (moet in verbinding staan met gnd behuizing).
3 Klein gaatje boren in de dynamo behuizing en draad in tappen.
4 Sensor met met koperen klemmetje door een van de koelopeningen schuiven.
5 Met passend boutje het koper door de behuizing tegen D- aandrukken.




The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 27 okt 2020 10:23 #1221904

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Mooie oplossing zo Walt, dat gaat zeker lukken met die sensor!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 27 okt 2020 10:27 #1221906

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Een dynamo pluk je zo uit elkaar en dan kan je even kijken hoe het er aan toe is: wat is er nog aan koolborstels over, hoe diep zijn ze in het anker geslepen, zit er speling op de lagers, ergens corrosie op solderingen etc.
En je kan op het blok met de diodes meteen mooi de tempsensor vastmaken.
Als het allemaal beetje op zijn eind is zou ik hem vervangen.
Van de week demonteren en even checken hoe de vlag erbij hangt!
Inmiddels heb ik offerte om te reviseren.
Nieuwe lagers, nieuwe koolborstels en testen voor 116,- inclusief. Het is geld maar het bedrag valt me mee!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 28 okt 2020 07:38 #1222089

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4146
@Holtere: Ik heb geen ervaring met de revisie van dynomo's van een scheepsdiesel maar wel van een (klassieke) automotor. Volgens mij is dat een hele nette prijs en dan moet ie er zeker weer even tegen kunnen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 28 okt 2020 10:33 #1222122

  • Ad Navis
  • Ad Navis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 152
WaltB schreef :
Ad Navis schreef :
holtere schreef :
Als je aan de voorzichtige kant bent en je alternator graag in de gaten wilt houden, al is het maar voor de beginperiode na installatie totdat je hem wat beter kent.
Is het dan geen idee om zo'n stc 1000 tempcontroller aan je alternator te hangen en die de gele draad uit te laten schakelen bij een hoge temperatuur?

Ik bedenk wel dat het dan handig zou zijn als die STC1000 ook op 12 volt zou werken maar misschien zijn er meer types?

Aanvullende vraag, waar plaats je de temperatuursensor op de alternator?

Ik heb het al een paar keer zo gedaan:

1 Stukje latoenkoper buigen (om een schroevedraaier met zelfde dikte als sensor) en sensor inschuiven. Moet strak passen, evt wat superglue gebruiken.
Afhankelijk van het type dynamo:
2 Lokatie bepalen van de negatieve diode heatsink. Voor de zekerheid meten of het inderdaad de negatieve kant is (moet in verbinding staan met gnd behuizing).
3 Klein gaatje boren in de dynamo behuizing en draad in tappen.
4 Sensor met met koperen klemmetje door een van de koelopeningen schuiven.
5 Met passend boutje het koper door de behuizing tegen D- aandrukken.

Precies de oplossing voor mijn vraag. Op welke temperatuur heb je het alarm ingesteld? Ik wil op deze waarde mijn Victron Orion uit laten schakelen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 28 okt 2020 16:47 #1222250

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
De sterling is binnen.
Mazzeltje van Marktplaats :)

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 28 okt 2020 20:13 #1222351

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Ad Navis schreef :
WaltB schreef :
Ad Navis schreef :
holtere schreef :
Als je aan de voorzichtige kant bent en je alternator graag in de gaten wilt houden, al is het maar voor de beginperiode na installatie totdat je hem wat beter kent.
Is het dan geen idee om zo'n stc 1000 tempcontroller aan je alternator te hangen en die de gele draad uit te laten schakelen bij een hoge temperatuur?

Ik bedenk wel dat het dan handig zou zijn als die STC1000 ook op 12 volt zou werken maar misschien zijn er meer types?

Aanvullende vraag, waar plaats je de temperatuursensor op de alternator?

Ik heb het al een paar keer zo gedaan:

1 Stukje latoenkoper buigen (om een schroevedraaier met zelfde dikte als sensor) en sensor inschuiven. Moet strak passen, evt wat superglue gebruiken.
Afhankelijk van het type dynamo:
2 Lokatie bepalen van de negatieve diode heatsink. Voor de zekerheid meten of het inderdaad de negatieve kant is (moet in verbinding staan met gnd behuizing).
3 Klein gaatje boren in de dynamo behuizing en draad in tappen.
4 Sensor met met koperen klemmetje door een van de koelopeningen schuiven.
5 Met passend boutje het koper door de behuizing tegen D- aandrukken.

Precies de oplossing voor mijn vraag. Op welke temperatuur heb je het alarm ingesteld? Ik wil op deze waarde mijn Victron Orion uit laten schakelen

Dat hangt van de dynamo af. Bij mij (voor mijn LFP alternator regulator) max temp (relais openen) bij 70C, sluiten bij 45C
Beginnen met conservatieve waardes en kijken hoe vaak geschakeld wordt.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 29 okt 2020 14:03 #1222562

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Ik verkeer in de veronderstelling goed op weg te zijn:
Twee draden aan de sleepcontacten gesoldeerd. Dan weer monteren en laten draaien, meten welke 2-12 volt geeft, die kan aangesloten op de witte draad van de Sterling en de andere draad kan dan weggeknipt.

Als de andere draad 0 geeft dan is het type positief
Is die draad 14 volt dan is die negatief.
Zekering op de goede plek insteken.
Volgens de manual zal de Valeo wel negatief zijn.

Laatst bewerkt: 29 okt 2020 19:06 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.296 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl