Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Kleren voor de keizer (nieuwe kielen voor de €Xr)

Kleren voor de keizer (nieuwe kielen voor de €Xr) 05 sept 2016 08:53 #765264

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3566
Roozeboos, je raakt hiermee de kern van de zaak. Dat is niet goed mogelijk. Ik kan geen spice simulatie opzetten voor kielen en zodra het over aanstroming en lift gaat, kan het alleen maar theoretisch worden beschouwd en niet praktisch.
Dat is dan ook de reden dat ik een aantal bestaande zaken niet wens te veranderen: de montage van de kielen en het totaalgewicht van de kielen, de dragende eigenschappen bij droogvallen van de kielen.
De dingen die beslist gaan veranderen zijn: het zwaartepunt van de kielen, het materiaal van de kielen, de ruwheid van het oppervlak van de kielen.
De vorm van de kielen, in casu het profiel van de kielen, is secundair. Ik zou beslist voor een dikke platte plaat kunnen kiezen en het daarbij kunnen laten. Dan zou ik de mogelijkheid er 0,01% aan te verbeteren of te 'verslechteren' voorbij laten gaan. Dat vind ik jammer van de ervaring die ik met de constructieve delen van dit project kan opdoen.
Voor 10km/hr of 5,4 knoop, moet ik behoorlijk moeite doen. De kans dat ik 1700kg boot met een waterlijn van 5,50m in plané krijg en boven de rompsnelheid uitkom, is onwaarschijnlijk, de kans dat ik kan profiteren van de lift krachten op mijn kielen, maar ook de kans dat ik last zal hebben van de negatieve effecten daarvan, zijn te verwaarlozen en toch hoop ik het een keer mee te maken.
Het wil uiteindelijk zeggen dat niet de verbetering van de vaareigenschappen van de boot bovenaan staan, maar mijn ervaring in het maken van 'eigen kielen'.
Ik luister met aandacht naar de aanwijzingen en adviezen die gelden boven de 7knts in de wetenschap dat zoiets niet waarschijnlijk zal gebeuren, maar dat maakt die adviezen niet minder waardevol, daar leer ik van.
Voor het laswerk aan de kiel zal ik moeten leren MIG/TIG lassen en zal mijn 'elektrode laskunst' onvoldoende zijn. Weer iets te leren!
Waar ik het land aan heb, zijn opmerkingen in de geest van: 'Peper, je bent een vonkenboer, bemoei je niet met hydrodynamica.' Deze opmerkingen zeggen eigenlijk: 'Je mag geen nieuwe dingen leren en je moet het doen zoals wij het zeggen'. Ik vertik het om hieraan gehoor te geven!

Verbetering of verslechtering... Pas na de eerste vaart met de nieuwe kielen kan ik je het vertellen.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kleren voor de keizer (nieuwe kielen voor de €Xr) 05 sept 2016 10:57 #765301

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Peper schreef :
Voor het laswerk aan de kiel zal ik moeten leren MIG/TIG lassen en zal mijn 'elektrode laskunst' onvoldoende zijn. Weer iets te leren!

Als je goed kunt lassen met een afsmeltende electrode, dan is MIG of TIG lassen niet bepaald moeilijker. Even wennen aan het andere procedé en lassen maar. "Leren" is een groot woord in dit verband.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kleren voor de keizer (nieuwe kielen voor de €Xr) 05 sept 2016 11:07 #765305

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3566
lodewijk stegman schreef :
Peper schreef :
Voor het laswerk aan de kiel zal ik moeten leren MIG/TIG lassen en zal mijn 'elektrode laskunst' onvoldoende zijn. Weer iets te leren!

Als je goed kunt lassen met een afsmeltende electrode, dan is MIG of TIG lassen niet bepaald moeilijker. Even wennen aan het andere procedé en lassen maar. "Leren" is een groot woord in dit verband.

Ik heb ook autogeen leren lassen op pb staal. Ik heb overeenkomsten gezien in brander/elektrode handling, smeltbad maken en het toevoegen van materiaal. Ik verwacht de handigheid te hebben als ik aan de andere kiel begin! De leading edge moet toch met een haakse slijper worden bewerkt en is een mooi ding om mee te beginnen.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kleren voor de keizer (nieuwe kielen voor de €Xr) 05 sept 2016 11:23 #765308

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Peper schreef :
lodewijk stegman schreef :
Als je goed kunt lassen met een afsmeltende electrode, dan is MIG of TIG lassen niet bepaald moeilijker. Even wennen aan het andere procedé en lassen maar. "Leren" is een groot woord in dit verband.

Ik heb ook autogeen leren lassen op pb staal. Ik heb overeenkomsten gezien in brander/elektrode handling, smeltbad maken en het toevoegen van materiaal.

Autogeen lassen (hardsolderen) werkt inderdaad ook met een smeltbad en het toevoegen van materiaal. Enigszins vergelijkbaar met Tig-lassen, waarbij electrisch een vlamboog wordt getrokken en een smeltbad wordt gemaakt, maar het materiaal ook van buiten de vlamboog wordt toegevoegd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kleren voor de keizer (nieuwe kielen voor de €Xr) 05 sept 2016 11:43 #765311

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3566
Lodewijk, autogeen lassen is toch niet hetzelfde als hardsolderen? Auto (zelf) geen (van genese = ontstaan) smelt het materiaal in een smeltbad en laat dit dan weer stollen waarbij de verbinding ontstaat. Terwijl hardsolderen het verbinden is door een legering aan te gaan met een ander metaal in vloeibare toestand. Het metaal van het werkstuk wordt hierbij niet vloeibaar gemaakt.
Of heb ik het altijd verkeerd begrepen?
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kleren voor de keizer (nieuwe kielen voor de €Xr) 05 sept 2016 12:07 #765324

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Even los van het lassen: waar haal je die zeven knopen vandaan? De meeste boten halen dat niet aan de wind en die kielen leveren dan echt wel wat lift! Je zou zelfs kunnen stellen dat hoe langzamer je vaart des te belangrijker het is on het kleine beetje lift dat ontstaat te maximaliseren... ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kleren voor de keizer (nieuwe kielen voor de €Xr) 05 sept 2016 12:08 #765325

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Peper schreef :
Lodewijk, autogeen lassen is toch niet hetzelfde als hardsolderen? Auto (zelf) geen (van genese = ontstaan) smelt het materiaal in een smeltbad en laat dit dan weer stollen waarbij de verbinding ontstaat. Terwijl hardsolderen het verbinden is door een legering aan te gaan met een ander metaal in vloeibare toestand. Het metaal van het werkstuk wordt hierbij niet vloeibaar gemaakt.
Of heb ik het altijd verkeerd begrepen?

Ik denk dat je gelijk heb voor wat betreft hardsolderen met zilver en messing betreft. Dan voeg je een ander materiaal toe en is de vlam ook niet zo heet. Zuurstof heb je echter wel nodig. Het procedé is in grote lijnen gelijk. Je last met Acytyleen of propaan èn zuurstof. niet met een vlamboog.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kleren voor de keizer (nieuwe kielen voor de €Xr) 05 sept 2016 12:54 #765341

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3566
FMJ schreef :
Even los van het lassen: waar haal je die zeven knopen vandaan? De meeste boten halen dat niet aan de wind en die kielen leveren dan echt wel wat lift! Je zou zelfs kunnen stellen dat hoe langzamer je vaart des te belangrijker het is on het kleine beetje lift dat ontstaat te maximaliseren... ;)

Je snapt het! Die 7 knopen haal ik van ze lang zal z'n leven niet. Maar ik wil dat wel hoor!
Dus moet ik kielen maken die zo dun zijn dat ze zo min mogelijk drag opleveren... En dat betekent dat ze ook geen lift genereren (en dubbelvouwen als ik ergens droogval...).
Kortom ik wil iets dat natuurkundig eigenlijk niet kan, maar toch wil ik het :whistle: .

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kleren voor de keizer (nieuwe kielen voor de €Xr) 05 sept 2016 14:38 #765389

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
De weerstand die de kielen geven wordt maar deels bepaalt door het frontaal oppervlak, dus de dikte van de kielen. Wrijving (veel en ruw nat oppervlak) is ook een factor, maar met name turbulentie is sterk bepalend. Een dikker, maar goed vormgegeven NACA profiel geeft een relatief lage drag omdat er weinig turbulentie optreedt. Lager zelfs dan een vrij dunne vlakke plaat met slecht vormgegeven leading edge die veel turbulentie veroorzaakt. Kortom, ik denk dat het natuurkundig wel degelijk mogelijk is om lift, sterkte en lage drag te combineren.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kleren voor de keizer (nieuwe kielen voor de €Xr) 05 sept 2016 15:59 #765412

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3566
ilCigno: daar word ik blij van!
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kleren voor de keizer (nieuwe kielen voor de €Xr) 10 dec 2016 20:07 #790942

Hoe staat het met dit project nu?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kleren voor de keizer (nieuwe kielen voor de €Xr) 11 dec 2016 09:19 #790986

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3566
Ik zal nog posten over het 5 digits NACA profiel van 40mm maximum breedte en de kartonnen mal die ik maak om de RVS platen uit te kunnen snijden.
Ik ben nu bezig met accu's en ga in het nieuwe jaar verder met de kielen.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 11 dec 2016 09:19 door Peper. Reden: typo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kleren voor de keizer (nieuwe kielen voor de €Xr) 24 mei 2017 20:13 #837847

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1573
Hoi Peper, hoe staat het met de kielen?
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kleren voor de keizer (nieuwe kielen voor de €Xr) 25 mei 2017 08:18 #837923

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3566
Twee niet boot gerelateerde accu-projecten houden dit project even op.

Het eerste is het vervangen van een lood-zwavelzuur accu van 980Ah 24V voor een LiFePO4 accu 800Ah. Is over gepost.
Het tweede is een project voor zelfstandige 'power plants' in de Surinaamse jungle. Daar zitten mogelijk interessante aspecten bij voor elektrische energie aan boord en daarover zal ik na overleg met de mods posten.

Voor wat betreft de kielen: Het 5 digit NACA profiel is bepaald, al het materiaal is aanwezig, Tig aflassen moet ik nog leren en ik ben bezig met een houten bok om de kielen op te zetten zodat ze van de grond zijn en te manoeuvreren zijn.

Zou er osmose in de romp zitten, dan is dat nu wel helemaal 'uitgedroogd'!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.258 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl