Met dit succes op zak is de lol om het netjes af te maken des te groter. Weer thuis eerst de hoekjes afgezaagd.
Maar die moeite had ik mij kunnen besparen. Met de speciaal hiervoor aangeschafte lamellenschijf (voor RVS) vliegt het materiaal er af. Vanaf nu is het een kwestie van vijlen en schuren met steeds fijner schuurpapier: korrel 400 - 600 - 800 - 1000. De laatste stap is polijsten. Daarvoor heb ik van een afgezaagde slotbout en twee ringen en moeren een lappenschijf gemaakt. De vele rondjes stof uit een oude theedoek knippen is een uitermate rustgevend werkje, geen enkele hersenactiviteit bij nodig.
Omdat de twee strips verder uit elkaar staan dan de wangen van het boegbeslag was het oude RVS asje (buisje) van de boegrol te kort. In mijn oud-ijzerbak vond ik nog een RVS buisje met precies de juiste maat: inwendig d=10mm. De ruimte tussen de RVS asje en de nylon boegrol bleek exact opgevuld te kunnen worden met een stukje grijze PVC buis. Door het PVC een fractie korter te maken dan het RVS buisje kan het vrij draaien. Geluk zit soms in kleine dingen...
Het voorlopig eindresultaat ziet er netjes uit vind ik zelf. Ik heb ook de boutkoppen nog even afgeslepen en enigszins gepolijst, dat ziet er nét wat fraaier uit dan de ingeperste merk- en kwaliteitsaanduidingen.
Inmiddels de boegrol gemonteerd. Dit was de bedoeling, de mooie gladde boutkoppen aan de buitenzijde:
Maar dat werkte toch net niet helemaal goed, de bevestigingsbouten steken net iets te veel uit aan de binnenzijde waardoor de ketting enigszins blijft haken bij het binnenhalen.
Dat wil je uiteraard niet en daarom heb ik de bouten omgedraaid. Iets minder fraai, maar nog steeds heel acceptabel. Alles past nu perfect. De punt van het anker kan tegen de romp tikken, dus daar komt nog een klein beschermplaatje van dun RVS o.i.d.
De ruimte tussen de bevestigingsbouten is nu ook ruim voldoende om de ketting er soepel tussendoor te laten lopen.
Nu het anker nog borgen. Het CQR anker zat vast met een pen door de schacht van het anker. Dat bevalt mij goed, het anker zit muurvast en kan ook zonder problemen als 'opstapje' gebruikt worden. Het Rocna anker is van een harde staalsoort gemaakt, dus thuis onder de kolomboor het gat boren met kobaltboortjes en veel snijolie. Het vraagt wel even wat improvisatie om het zware anker recht onder de boor te krijgen, maar het is gelukt.
De gatranden licht gesoevereind en aan de binnenzijde met een wattenstaafje met zinkverf afgestreken. Dat is uiteraard niet zo slijtvast als de originele thermische zinklaag, maar beter kan ik het niet bedenken.
Weer een projectje afgerond. Blijft leuk, aan bootjes knutselen.
Eindelijk er aan gedacht om een foto te maken van het RVS beschermplaatje. Dit zorgt er voor dat de punt van het anker tijdens het zeilen de gelcoat niet beschadigd. Ik heb het vastgezet met
2-zijdige tape dat geschikt is voor buiten.