Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Vieze diesel, hele maatregelen

Vieze diesel, hele maatregelen 21 dec 2016 21:55 #793761

Wat voor prut zat erin?
Baron van Hoëvel "Starnakel" - Motorkotter "Nescio"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vieze diesel, hele maatregelen 21 dec 2016 21:59 #793762

Bacterie"en, gevolg van biodiesel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vieze diesel, hele maatregelen 21 dec 2016 22:09 #793771

Heb je de slangen ook vervangen na de eerste schoonmaak beurt? het kan zijn dat daar wat in blijft hangen.. koperleidingen schijnen daar minder gevoelig voor te zijn.
Baron van Hoëvel "Starnakel" - Motorkotter "Nescio"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vieze diesel, hele maatregelen 21 dec 2016 22:17 #793775

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Ik zou er af en toe deze ingooien:

www.wynns.be/product/fuel-biocide-2/

Goed bezig geweest trouwens!
Ziet er goed uit zo die mangaten.
Laatst bewerkt: 21 dec 2016 22:17 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vieze diesel, hele maatregelen 21 dec 2016 22:35 #793778

Heb je de tank verwijderd of is de klus aan boord geklaard? Zelf zit ik ook aan een mangat te denken.
Hoe groot is jouw tank?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vieze diesel, hele maatregelen 21 dec 2016 23:31 #793787

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Starnakel schreef :
Heb je de slangen ook vervangen na de eerste schoonmaak beurt? het kan zijn dat daar wat in blijft hangen.. koperleidingen schijnen daar minder gevoelig voor te zijn.

Wat je voorstelt staat haaks op de werkelijkheid. Koper en de huidige diesel zijn een af te raden combinatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vieze diesel, hele maatregelen 22 dec 2016 02:36 #793791

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Je zou de tank eens kunnen ontsmetten met wat bleekwater voordat je er weer diesel in doet.

Ik heb enkele jaren geleden mijn tank vervangen en bij die gelegenheid de tank schoon gekookt. Laagje water er in, op het gasfornuis tot het water kookte. Dat een minuut of tien lekker laten door koken. Geen gedoe meer gehad met bacteriën.

Dat zal voor jou niet zomaar even gaan, maar ontsmetten moet lukken denk ik. .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vieze diesel, hele maatregelen 22 dec 2016 07:10 #793800

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1611
Stoomreiniger is wel haalbaar lijkt me zo?
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vieze diesel, hele maatregelen 22 dec 2016 07:17 #793801

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8203
Als t echt over bacterien gaat... Is Dettol dan wat?

Maar: je moet je denk ik, ook afvragen waar t water vandaan komt.

De bacterien leven daar in, voor wat ik begrepen heb, niet in de diesel.

En aan de andere kant: dit is niet zo veel. Ik schrik er niet zo van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vieze diesel, hele maatregelen 22 dec 2016 07:34 #793804

CeesS schreef :
Starnakel schreef :
Heb je de slangen ook vervangen na de eerste schoonmaak beurt? het kan zijn dat daar wat in blijft hangen.. koperleidingen schijnen daar minder gevoelig voor te zijn.

Wat je voorstelt staat haaks op de werkelijkheid. Koper en de huidige diesel zijn een af te raden combinatie.

Dat heb ik nooit geweten! Bedoel je met huidige diesel GTL of biodiesel?
Baron van Hoëvel "Starnakel" - Motorkotter "Nescio"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vieze diesel, hele maatregelen 22 dec 2016 07:41 #793806

Ik denk dat
  • schoonmaken voor zover mogelijk, dus met keuken papier alle smurrie eruit
  • leidingen doorblazen/spoelen
  • filters vervangen
  • schockdosis biocide erin

afdoende moet zijn.

Ik zou niet gaan klooien met middeltjes zoals bleekmiddel, dettol, of spiritus (ook al eens genoemd hier). Gebruik gewoon het spul dat ervoor bedoelt is... Je weet niet wat het doet met de rest van je systeem.

Uitkoken klinkt leuk maar moet natuurlijk kunnen (mijn kunststof tank gaat niet zo goed)
bovendien kan je je leidingen en motor niet uitkoken en als er ergens een besmetting blijft zitten dan zit alles zo weer vol (zo gaat dat met bacterieen.. :-) ). Doorspoelen (maw motor laten lopen) met schockdosis Grotamar oid verzekerd je ervan dat de biocide overal komt waar diesel kan komen.

Succes, ik heb het ook vorig jaar gehad, vervelende klus dat schoonmaken maar wel een goed gevoel daarna. (zoek maar op mijn draadje als je meer info wil 'dieselbacterie sloeg weer toe', bij mij zat alles onder de smurrie, tot aan mijn opvoerpompje toe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vieze diesel, hele maatregelen 22 dec 2016 07:43 #793807

Starnakel schreef :
CeesS schreef :
Starnakel schreef :
Heb je de slangen ook vervangen na de eerste schoonmaak beurt? het kan zijn dat daar wat in blijft hangen.. koperleidingen schijnen daar minder gevoelig voor te zijn.

Wat je voorstelt staat haaks op de werkelijkheid. Koper en de huidige diesel zijn een af te raden combinatie.

Dat heb ik nooit geweten! Bedoel je met huidige diesel GTL of biodiesel?

www.zeilersforum.nl/index.php/...891-diesel-leidingen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vieze diesel, hele maatregelen 22 dec 2016 08:00 #793811

  • O.E.B.
  • O.E.B.'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 371
Zijn het echt bacterien? Vraag me af wat het 'cloudpoint' van je brandstof was. Als het cloudpoint (niet pour point) bijvoorbeeld 17 graden is en het is -zoals nu- veel kouder, krijg je ook allemaal prut. Ik zou vooral 's zomers eens kijken wat er allemaal in je tank zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vieze diesel, hele maatregelen 22 dec 2016 08:23 #793813

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
zo een inspectie gat is idd een aanrader. ik had er een tankdop van een motor in gemaakt.
deze is op de plek van de brandstofmeter gekomen. die was toch al stuk....
snel/makkelijk te openen. en ze zijn er met en zonder ventilatie gaatje.
dopje 15,- euro



Laatst bewerkt: 22 dec 2016 08:24 door john 338.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vieze diesel, hele maatregelen 22 dec 2016 08:29 #793814

  • catri22
  • catri22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 39
BP over long term storage of Diesel in PDF

versnelde veroudering treed op indien diesel in contact staat met Zink en Koper of legeringen met deze metalen.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vieze diesel, hele maatregelen 22 dec 2016 08:43 #793816

  • Poemy
  • Poemy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 515
slotbeumer schreef :
. Daarom heb ik drie mangaten laten maken zodat ik het snel en vaak kan checken.

Je hebt ze laten maken, heb je een idee hoe ze de gaten erin gemaakt hebben. Ik heb een mangat liggen van Vetus de ILT 120. er moet een gat in de RVS tank van 159mm Bijbehorende gatenzaag van Vetus geprobeerd maar helaas........ iemand suggesties?
Weet je wat het is?.... Meer water dan vis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vieze diesel, hele maatregelen 22 dec 2016 08:57 #793819

Met een goede decoupeerzaag en speciaal zaagje en niet teveel toeren zagen.
Anders een plasmasnijder.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vieze diesel, hele maatregelen 22 dec 2016 10:49 #793834

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29148
FriendlySailor schreef :
Met een goede decoupeerzaag en speciaal zaagje en niet teveel toeren zagen.
Anders een plasmasnijder.

En voldoende snijolie....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vieze diesel, hele maatregelen 22 dec 2016 11:05 #793837

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
O.E.B. schreef :
Zijn het echt bacterien? Vraag me af wat het 'cloudpoint' van je brandstof was. Als het cloudpoint (niet pour point) bijvoorbeeld 17 graden is en het is -zoals nu- veel kouder, krijg je ook allemaal prut. Ik zou vooral 's zomers eens kijken wat er allemaal in je tank zit.

Voor vlokkende diesel moet het naar mijn idee nog wel wat kouder worden dan het deze winter tot nu toe is geweest. Ik denk dat we dat effect in dit geval gevoeglijk kunnen uitsluiten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vieze diesel, hele maatregelen 22 dec 2016 11:10 #793838

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
Joop66 schreef :
Maar: je moet je denk ik, ook afvragen waar t water vandaan komt.
De bacterien leven daar in, voor wat ik begrepen heb, niet in de diesel.

Dit kan niet genoeg benadrukt worden.
Als het probleem optreedt moet er vanzelfsprekend worden schoongemaakt en een inspectiegat in de tank is daarvoor noodzakelijk, maar ga ook een even na of en hoe er water in de tank kan komen en ook waar je in de afgelopen tijd getankt hebt.

Of het water is meegekomen met de diesel uit de pomp, of er treedt condens op in de tank (het betreft hier typisch weer een grote tank van rvs..), of er komt water binnen via ontluchting of tankdop. Dat zijn de mogelijkheden. Check ze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vieze diesel, hele maatregelen 22 dec 2016 12:10 #793849

Tja,

Ik weet dat dit de theorie is.
Toch zat mijn tank volledig vol met bacterieen, smurrie in al mijn filters en mijn opvoerpomp (zie draadje) en ik heb nog nooit een druppel water in mijn systeem gevonden...
Ik heb alle Diesel afgetapt en laten staan, kwam geen water onderin.
Ik controleer altijd mijn Delphi filter, staat ook nooit water in, en toch tap ik er wat van af voor de zekerheid een paar keer per seizoen.
En mijn aanvoer uit tank is op de bodem...

Toch bacterien, en flink ook.

lodewijk stegman schreef :
Joop66 schreef :
Maar: je moet je denk ik, ook afvragen waar t water vandaan komt.
De bacterien leven daar in, voor wat ik begrepen heb, niet in de diesel.

Dit kan niet genoeg benadrukt worden.
Als het probleem optreedt moet er vanzelfsprekend worden schoongemaakt en een inspectiegat in de tank is daarvoor noodzakelijk, maar ga ook een even na of en hoe er water in de tank kan komen en ook waar je in de afgelopen tijd getankt hebt.

Of het water is meegekomen met de diesel uit de pomp, of er treedt condens op in de tank (het betreft hier typisch weer een grote tank van rvs..), of er komt water binnen via ontluchting of tankdop. Dat zijn de mogelijkheden. Check ze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vieze diesel, hele maatregelen 22 dec 2016 16:36 #793898

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Het goede nieuws : bacteriën en schimmels kunnen zich uitsluitend ontwikkelen op het grensvlak tussen diesel en water. Er is dus altijd water (en een startinfectie) nodig om een bio-probleem in je tank te krijgen.
Het slechte nieuws : alle diesel, en in meerdere mate biodiesel (waarvan tegenwoordig 7,5% standaard aan onze diesel is toegevoegd) bevat vanaf het productieproces al een minimale hoeveelheid water. Toevoeging van een goede biocide kan het bederf tenminste vertragen, en mogelijk voorkomen.

Verder zijn zowel diesel als biodiesel niet stabiel. Door de in de lucht aanwezige zuurstof vindt oxidatie plaats, waarbij koper en zink als katalysator fungeren. Het proces kent een grillig verloop, er kan op een bepaald punt een kettingreactie plaatsvinden. Hierdoor ontstaan versneld allerlei ongewenste producten, die kunnen neerslaan in de tank. De diesel kan zelfs volledig onbruikbaar worden. Een en ander is sterk afhankelijk van de samenstelling (oorsprong van de crude en het raffinageproces van zowel de diesel als de bijgemengde biodiesel). Kan dus per oliemaatschappij verschillen.

De houdbaarheid van onvermengde diesel onder normale omstandigheden wordt aangegeven met 6 tot maximaal 12 maanden, van onze EN590 waar de biocomponent in zit, is de houdbaarheid veel korter.

Bovenstaande is gebaseerd op de volgende publicaties :

www.sciencedirect.com/science/...ii/S0378382014003361

www.bellperformance.com/blog/b...el-and-Storage-Tanks
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vieze diesel, hele maatregelen 22 dec 2016 17:46 #793924

Nou valt dat met de houdbaarheid van de diesel nog wel mee zie filmpje, heel oud motortje wat ik aanslinger, de spinnen namen me het niet in dank af, maar ja zie ik een diesel waarvan ik denk doet hij het nog.......... ja dan gaan we daar mee aan de gang, schijnt niet te genezen zijn :whistle:



Wel denk ik dat de meeste ellende komt door slechte laten we zeggen tank hygiëne.

Zo keek ik laatst nog naar een vulleiding ergens aan boord daar zat een prop van een lap in , ja dan vraag je er ook een beetje om, niet alleen vocht maar ook andere prut.

Ontluchting, op elke boot K&T geregeld, een slangetje met een te duur nautisch huid-door-voertje.

De beste maak je zelf slappe veer en een pingpong bal in een buisje, bij vacuüm wordt de pingpong bal naar beneden getrokken, als er geen vacuüm is drukt de veer hem zachtjes omhoog, afgesloten kan geen vocht doorheen geen ongedierte en weet ik veel :woohoo:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 22 dec 2016 17:47 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vieze diesel, hele maatregelen 22 dec 2016 18:09 #793929

Jeroen,
Die tank BELUCHTING is tevens ook de ONTLUCHTING.
Plaats je dan een extra leiding met zo'n bal die de andere richting op werkt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vieze diesel, hele maatregelen 22 dec 2016 18:25 #793934

Saeftinghe schreef :
Jeroen,
Die tank BELUCHTING is tevens ook de ONTLUCHTING.
Plaats je dan een extra leiding met zo'n bal die de andere richting op werkt?

nee waarom??? gemiddelde 30 60 90 liter tank wordt met 38mm minimaal gevuld, over overdone gesproken, maar dat is nu het systeem en de aansluitingen.

|En vaak ook nog low volume getankt dus valt allemaal erg mee. of je moet high speed gaan tanken bij een truck pomp met 60liter p/m dan wordt het een ander verhaal :whistle:

Als de vuldop erop zit en als het goed is luchtdicht is dan, begint het probleem als de beluchting niet goed werkt.

Dus nee plaats voor een pruts tankje niet een extra leiding
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 22 dec 2016 18:28 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl