ilCigno schreef :
Wat een gave boot zeg, ziet er zeer praktisch uit. Ik zou nog wel even de tekening datum aanpassen.
De datum van een tekening kan/mag niet veranderd worden. Officieel zou er een revisie note bij moeten komen met de datum van gister omdat de tekening toen aangepast is.
Beauty schreef :
Wat een bescheiden aantal (1 per zijde) en korte genua rails zijn er ingetekend. Zie ik dat verkeerd?
Dat zie je goed. De zalingen zijn redelijk breed zodat we met een lichter mastprofiel en lichtere verstaging toekunnen wat weer als resultaat heeft dat we meer zeil kunnen voeren en met minder ballast toe kunnen.
Dit heeft als gevolg dat een overlappende genua minder effect heeft omdat deze te ver naar buiten komt. het idee is dus dat als een lichtweer zeil gewenst is dat deze achterop geschoot word en met een barberhauler getrimt.
Een van de hoofddoelen van deze boot is om het betaalbaar te houden. Railsen zijn vrij kostbaar vanwege de hoeveelheid werk om ze te installeren, we gaan er dus voorlopig vanuit dat we met 1 set railsen toekunnen, en voor een HA fok kun je ze lekker kort houden. Scheelt arbeid en kosten en minder boutjes die kunnen gaan lekken over de jaren.
Tikoes schreef :
Wat is het beoogde doel/nut van het opklaproer?
Ons idee van een goedkope boot is een boot die ten eerste niet te duur is in aanschaf, maar daarna vooral weinig moet kosten in onderhoud. Uiteindelijk ben je na bijvoorbeeld 10 jaar zeilen geintereseerd in het feit dat de boot je na die 10 jaar weinig heeft gekost. Dat is dus aanschaf kosten min de verkoopkosten en daar de onderhoudskosten bovenop.
Roeren zijn op zee onderhevig aan veel meer drukwisselingen dan een boot die op relatief vlak water vaart. De standaard constructie met een RVS of ALU roerkoning, een schuimkern en dan een glasvezel blad er om heen geeft kostbare problemen na 10-15 jaar. Door deze wisselende belasting veroorzaakt door de golven komt er uiteindelijk water via de roerkoning naar binnen omdat de hechting van het glasweefsel aan de roerkoning niet waterdicht afsluitbaar is voor de lange duur. Dat kun je oplossen door een koolstof roerkoning te gebruiken, maar dat is erg kostbaar, vooral als je een taper wilt gebruiken voor een optimale roervorm. We denken dus dat op de lange termijn er minder kosten gemoeid zijn met een aangehangen roer. Om toch een balans deel te hebben voor het lichte stuurgevoel moet het roerblad voor de vingerlingen uitsteken. Met een vast blad kun je het roer er dan niet meer uit krijgen. Een opklappend roer kan deze problemen oplossen, en geeft je ook de mogelijkheid om eventueel een beschadigd of gebroken roerblad te verwisselen zonder dat de boot uit het water hoeft.
bijkomend voordeel is dat de roerkoning op den duur toch altijd wat gaat lekken. Bij een aangehangen roer heb je dat probleem niet. Bij roerkoning breuk op zee of buiging als je per ongeluk een steen onderwater mee pakt, dat gebeurt af en toe wel eens, dan heb je niet gelijk een boot vol water die op zinken staat.
Alles met elkaar een hoop voordelen. We moeten nu alleen uitzoeken of de productie kosten van het opklap roer de keuze ook echt rechtvaardigen.