Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Ontwikkeling van de Offshore 42

Ontwikkeling van de Offshore 42 13 dec 2016 23:19 #791833

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Erik, ik kan niet anders dan jou en Kip heel veel succes wensen met dit machtig mooie project. Het zou fantastisch zijn als je hier toch af en toe wat zou kunnen publiceren over de verdere ontwikkeling van de Offshore42.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontwikkeling van de Offshore 42 14 dec 2016 07:46 #791848

Erikdejong schreef :
samenwerking aan gegaan met Kip

Dat is natuurlijk wel een zeker risico, het gaat om een schip, tenslotte ;-)

Het gaat je zeker lukken, succes Erik!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontwikkeling van de Offshore 42 14 dec 2016 07:53 #791851

En niet onbelangrijk: de Bagheera kunnen we nu ook gewoon bestellen zie ik? (of was dat al?)

Wat voor levertijd zit er op zo'n ding en uit welke kleurtjes kunnen we kiezen? :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontwikkeling van de Offshore 42 14 dec 2016 15:57 #791972

  • -Mara-
  • -Mara-'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3128
Evaluationcopy schreef :
En niet onbelangrijk: de Bagheera kunnen we nu ook gewoon bestellen zie ik? (of was dat al?)

Wat voor levertijd zit er op zo'n ding en uit welke kleurtjes kunnen we kiezen? :P

50 tinten geel waarschijnlijk :blush:
Maar inderdaad, ontzettend veel succes met het vervolg Erik.
Voorheen delaat72

De beste psychiater?
Een dagje op het water!

Aloa 27sc "Mara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontwikkeling van de Offshore 42 14 dec 2016 16:35 #791992

Veel succes met jullie mooie initiatief. Fantastisch dat jullie doorzetten om een hoogwaardige en toch eenvoudige offshore cruiser te tekenen die een reële kans heeft om in productie te komen.

Sjoerd
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontwikkeling van de Offshore 42 14 dec 2016 21:29 #792071

Dank voor de gelukwensen!

Bagheera is ook gewoon te koop hoor, alles is te koop ;)
Zonder gekheid, ik heb het ontwerp met een bouwlicentie al aan twee andere zeilers verkocht. Beide zijn nog niet begonnen aan de bouw, maar wie weet gebeurt dat ooit nog.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontwikkeling van de Offshore 42 14 dec 2016 21:47 #792078

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Als ik nou ergens echt geen last van heb is het van deze commerciele activiteiten binnen het forum. De berichtgeving gaat over heel veel aspecten van de watersport, met veel technische achtergronden.

Wat mij betreft: plaats gerust zoveel als je wil ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontwikkeling van de Offshore 42 29 dec 2016 02:10 #795248

We zijn ook met dit project weer een paar stapjes verder.
Alle aanpassingen die ik wilde maken zijn inmiddels gemaakt. Het grootste verschil zit nu in het interieur, dat is herzien naar iets dat veel praktischer en meer gangbaar is.



Voor een volledig overzicht van het ontwerpconcept is hieronder een tekening in pdf formaat die een ieder kan downloaden.
Een facebook pagina is inmiddels ook aangemaakt:
www.facebook.com/offshoresailboats/ op deze pagina in combinatie met de website zullen alle vorderingen vermeld worden. We hebben inmiddels 6 korte artikelen geschreven die een voor een wekelijks op de website geplaatst gaan worden.
Bijlagen:
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 29 dec 2016 04:48 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontwikkeling van de Offshore 42 29 dec 2016 10:13 #795303

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3375
Knap!
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontwikkeling van de Offshore 42 29 dec 2016 10:15 #795305

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Wat een gave boot zeg, ziet er zeer praktisch uit. Ik zou nog wel even de tekening datum aanpassen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontwikkeling van de Offshore 42 29 dec 2016 10:29 #795311

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Wat een bescheiden aantal (1 per zijde) en korte genua rails zijn er ingetekend. Zie ik dat verkeerd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontwikkeling van de Offshore 42 29 dec 2016 13:44 #795362

  • Tikoes
  • Tikoes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 391
Mooi ding.
Wat is het beoogde doel/nut van het opklaproer?
Allemaal gekkigheid
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontwikkeling van de Offshore 42 29 dec 2016 18:27 #795441

ilCigno schreef :
Wat een gave boot zeg, ziet er zeer praktisch uit. Ik zou nog wel even de tekening datum aanpassen.
De datum van een tekening kan/mag niet veranderd worden. Officieel zou er een revisie note bij moeten komen met de datum van gister omdat de tekening toen aangepast is.
Beauty schreef :
Wat een bescheiden aantal (1 per zijde) en korte genua rails zijn er ingetekend. Zie ik dat verkeerd?
Dat zie je goed. De zalingen zijn redelijk breed zodat we met een lichter mastprofiel en lichtere verstaging toekunnen wat weer als resultaat heeft dat we meer zeil kunnen voeren en met minder ballast toe kunnen.
Dit heeft als gevolg dat een overlappende genua minder effect heeft omdat deze te ver naar buiten komt. het idee is dus dat als een lichtweer zeil gewenst is dat deze achterop geschoot word en met een barberhauler getrimt.
Een van de hoofddoelen van deze boot is om het betaalbaar te houden. Railsen zijn vrij kostbaar vanwege de hoeveelheid werk om ze te installeren, we gaan er dus voorlopig vanuit dat we met 1 set railsen toekunnen, en voor een HA fok kun je ze lekker kort houden. Scheelt arbeid en kosten en minder boutjes die kunnen gaan lekken over de jaren.
Tikoes schreef :
Wat is het beoogde doel/nut van het opklaproer?
Ons idee van een goedkope boot is een boot die ten eerste niet te duur is in aanschaf, maar daarna vooral weinig moet kosten in onderhoud. Uiteindelijk ben je na bijvoorbeeld 10 jaar zeilen geintereseerd in het feit dat de boot je na die 10 jaar weinig heeft gekost. Dat is dus aanschaf kosten min de verkoopkosten en daar de onderhoudskosten bovenop.

Roeren zijn op zee onderhevig aan veel meer drukwisselingen dan een boot die op relatief vlak water vaart. De standaard constructie met een RVS of ALU roerkoning, een schuimkern en dan een glasvezel blad er om heen geeft kostbare problemen na 10-15 jaar. Door deze wisselende belasting veroorzaakt door de golven komt er uiteindelijk water via de roerkoning naar binnen omdat de hechting van het glasweefsel aan de roerkoning niet waterdicht afsluitbaar is voor de lange duur. Dat kun je oplossen door een koolstof roerkoning te gebruiken, maar dat is erg kostbaar, vooral als je een taper wilt gebruiken voor een optimale roervorm. We denken dus dat op de lange termijn er minder kosten gemoeid zijn met een aangehangen roer. Om toch een balans deel te hebben voor het lichte stuurgevoel moet het roerblad voor de vingerlingen uitsteken. Met een vast blad kun je het roer er dan niet meer uit krijgen. Een opklappend roer kan deze problemen oplossen, en geeft je ook de mogelijkheid om eventueel een beschadigd of gebroken roerblad te verwisselen zonder dat de boot uit het water hoeft.
bijkomend voordeel is dat de roerkoning op den duur toch altijd wat gaat lekken. Bij een aangehangen roer heb je dat probleem niet. Bij roerkoning breuk op zee of buiging als je per ongeluk een steen onderwater mee pakt, dat gebeurt af en toe wel eens, dan heb je niet gelijk een boot vol water die op zinken staat.
Alles met elkaar een hoop voordelen. We moeten nu alleen uitzoeken of de productie kosten van het opklap roer de keuze ook echt rechtvaardigen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontwikkeling van de Offshore 42 29 dec 2016 19:08 #795454

Gaaf ontwerp hoor. Ik heb nog wel een roerblad mal in de aanbieding ;)
Mbt de zeilvoering, mist er nog een boegspriet(je) ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontwikkeling van de Offshore 42 29 dec 2016 19:20 #795457

Ik zal het aan de werf doorgeven :)

Boegsprietje zou leuk zijn. Wellicht ontwerp ik het en kunnen we het aanbieden als een optie. Op de standaard boot praten we waarschijnlijk over €2000 wat al meer dan 1% van de beoogde aanschafprijs is. We moeten keuzes maken als we een low budget boot willen aanbieden.
De boot is vooral gebaseerd op wat je echt nodig hebt op zee, alle andere zaken zien we als kosten verhogend en willen we dus weg laten om de bot zo betaalbaar mogelijk te houden.
Toch willen we de boot zodanig ontwerpen en bouwen dat vele extra's (waar deze boegspriet ook onder zou kunnen vallen) toch makkelijk in of aangebouwd kunnen worden zonder aanpassingen aan de boot zelf te hoeven maken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontwikkeling van de Offshore 42 29 dec 2016 19:23 #795458

  • RoGre
  • RoGre's Profielfoto
Ziet er al goed uit, komt er ook nog wat meer informatie wat betreft binnen maten, bed lengtes, sta hoogtes etc?

Voor zulk een soort boot met het doel van langer verblijf ook wel belangrijk.

Succes Ronald.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontwikkeling van de Offshore 42 29 dec 2016 19:28 #795460

Het bed is 2.15 meter lang,
Stahoogte is overal 2.05m, behalve in de voorhut, daar loopt het af van 2.0m naar 1.91.

Breedte van de gangpaden zijn allemaal 60cm of meer. Deur openingen zijn allemaal 60cm behalve de deur naar de achterhut/werkplaats. Helaas word het moeilijk om die breder dan 55cm te maken.

BB bank is 2.15m lang en SB bank is 2.0m lang.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 29 dec 2016 19:33 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontwikkeling van de Offshore 42 29 dec 2016 21:45 #795504

  • Tikoes
  • Tikoes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 391
Is de "hap" uit het voorste deel van de kajuitsopbouw louter en alleen om de ankerketting rond het massazwaartepunt op te kunnen bergen?
Allemaal gekkigheid
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontwikkeling van de Offshore 42 29 dec 2016 21:58 #795511

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Ik wil wel carbon titanium boesprietjes "A-frame" pruceren voor €1600 hoor! Gelakt in elke gewenste kleur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontwikkeling van de Offshore 42 29 dec 2016 22:02 #795512

Tikoes schreef :
Is de "hap" uit het voorste deel van de kajuitsopbouw louter en alleen om de ankerketting rond het massazwaartepunt op te kunnen bergen?
Klopt, de ankerlier staat in de nis. op die manier is het geen tenen breker. De ankerketting komt op die manier bij de mast te liggen. Aangezien er 100m aanboord komt is dat zeker de moeite waard.

@Sunday, kan ik er 100 bestellen ;)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 29 dec 2016 22:03 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontwikkeling van de Offshore 42 30 dec 2016 00:13 #795543

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Erik, is het met het aangehangen roer nog wel mogelijk om een windvaan te installeren? Of wordt de keuze beperkt tot bijvoorbeeld de Hydrovane (wat op zich geen slechte keuze is IMHO)?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontwikkeling van de Offshore 42 30 dec 2016 00:30 #795549

We hebben een V-vormige nis in de spiegel waardoor het roer ook begrenst is met maximale uitslag hoek.
Daardoor is de spiegel goed beschikbaar voor een windvaan van het pendulum princiepe. Waarschijnlijk word het een windpilot.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontwikkeling van de Offshore 42 30 dec 2016 09:26 #795608

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
De cape horn windvaan heeft een mooie oplossing voor offset stern step met kwadrant in de boot.
Die komt op mijn volgende schip.
Laatst bewerkt: 30 dec 2016 09:27 door nardus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontwikkeling van de Offshore 42 30 dec 2016 09:28 #795610

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Met alle respect voor het project en de mens, maar dit topic zou niet goedgekeurd zijn als bijv. Maarten Voogd zijn nieuwste ontwikkelingen hier op deze manier schetst. Zo zijn er nog wel een aantal commerciële bedrijven te nemen waarbij dit niet getolereerd zou worden.

Ik begrijp dat we dit allemaal interessant vinden (zo vind ik de ontwikkeling Agile 40, saffier, dimension polyant etc. Ook interessant). Wat er nu gebeurt is wel een beetje met twee maten meten. Bijdragen worden mijn inziens tot het minimum beperkt.
Ik zal wel tegen een paar schenen hebben geschopt, maar wil degene vragen vooruit te bedenken of er echt niet een klein beetje kern van waarheid in mijn gedachte zit.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontwikkeling van de Offshore 42 30 dec 2016 09:37 #795612

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Jedre schreef :
Ik zal wel tegen een paar schenen hebben geschopt, maar wil degene vragen vooruit te bedenken of er echt niet een klein beetje kern van waarheid in mijn gedachte zit.

Die kern van waarheid zit er naar mening ook in en is Erik volgens mij ook bewust van. Hij noemde het zelf al in 1 van zijn postings. Vandaar dat hij het 'beperkt' zou houden. Het komt vaker voor op zf. Er zijn er meer die commercie soms laten verwateren met prive. Ik heb daar geen problemen mee zolang het voor iedereen geldig is. Dat is helaas niet zo, weet ik uit eigen ervaring.. maar ach. Lees de bijdrage van Erik graag. Maar inderdaad, die van eventuele anderen (semi) commerciëlen waarschijnlijk ook.. maar dat mag niet :lol:

Al kan ik me een 'uitzondering' voor Erik nog voorstellen, als die gemaakt wordt. Maar ik weet nog wel meer leuke uitzonderingen.. en daar ga je dan al. :lol:
Laatst bewerkt: 30 dec 2016 09:40 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl