Inmiddels is er al weer heel erg veel gebeurt aan de boot. We hebben enkele weken erg veel regen gehad dus heb ik mooi de tijd gehad om de zeilen weer voor elkaar te maken. De High Aspect is voorzien van een UV beschermingsstrook zodat ik die nu op de rol kan laten zitten, ik heb een bindrif in het stagfok gemaakt, en de slijtage van het grootzeil is weer hersteld.
Het grootzeil is in 8 jaar slechts een keer eerder van de giek geweest en daar was toen niets mee gedaan.
Op het achterlijk heb ik handgrepen genaaid zodat je makkelijker het zeil op de giek kunt trekken, ook met handschoenen aan. De onderste twee handgrepen waren lang geleden al losgekomen, en die heb ik als eerste maar weer eens vastgezet zodat ze weer gebruikt kunnen worden.
De ring waar de schoothoek mee vastzit is rond, daardoor komt er onevenredig veel spanning op het bandje langs het onderlijk te staan als het zeil opgedoekt of gereefd is, en de band is begonnen te vervormen en uit elkaar te vallen. Achteraf gezien had het of alleen band moeten zijn, of een oog welke driehoekig van vorm is. Zo is het nu eenmaal, en ik heb er wat banden bijgezet om de sterkte weer te herstellen.
Aan de onderkant van beide reven zat vouwschade. Achteraf is de overgang van heel stijf materiaal naar flexibel materiaal wat te abrubt geweest. Ik heb de hoek versterkingen dus iets vergroot met 2 laagjes zeilamteriaal.
De spanners van de latten begonnen allemaal wat rafelig te worden, 5 van de 7 zijn er vervangen voor nieuwe.
De casettes van Rutgerson vind ik niet je van het. Ze zijn gewoon niet sterk genoeg, meestal vaar ik met erg weinig latspanning, maar evengoed vallen ze uitelkaar. Die zijn nu dus vervangen.
De gebroken casettes hebben er dus ook voor gezorgt dat er een lattenzak opengescheurd was. Een jaar of twee geleden heb ik dat provecorisch gerepareerd, en nu dus eindelijk de tijd en de ruimte gehad om het goed te doen.
Twee leuvers waren bezig om van het voorlijk losgescheurd te worden, een foutje tijdens het uithalen van een rif.
Het band om het achterlijk boven de reven begon slecht te worden en daar begonnen gaten in te vallen. Dit band is nu vervangen.
Twee lattenzakken hadden schade aan het einde, die zijn nu weer heel en de latten kunnen er weer in. Afeglopen herfst kon ik nog maar met 3 van de 7 latten varen. Gelukkig ben ik er geen een verloren.