Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Draijer 570 Opknappen

Draijer 570 Opknappen 11 apr 2017 13:17 #825243

Hoi allemaal

Deze zomer/winter ga ik mijn Draijer570 uit 1981 even flink onderhanden nemen.
Hier zet ik even de belangrijkste dingen even op een rij.
Verlichting aansluiten verlichting is er wel al alleen nog niet aangesloten.
Het dek even schuren en opnieuw mooie wit maken.
Binnen kant van de kajuit schuren en verven.
All het hout ga ik ook schuren en even in de beits zetten.
Dit is het plan voor komende jaar.
Mijn motor krijgt morgen even een apk beurt hij start niet helemaal goed maar wat kan je anders verwachten van een motor van 25 jaar oud :laugh:
Trotse eigenaar van Nomade Hurley 700 langkiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draijer 570 Opknappen 11 apr 2017 13:57 #825253

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2296
Maak er een mooi project van en we zijn benieuwd naar de foto's !
Zou alleen het "even" even weglaten ;)

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draijer 570 Opknappen 11 apr 2017 15:34 #825282

Begin eerst eens met nieuwe benzine er in te doen, lost vaak al een heleboel op.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draijer 570 Opknappen 11 apr 2017 15:37 #825285

Hij heeft vorige week al z'n 40 liter nieuwe benzine opgeslurpt
Trotse eigenaar van Nomade Hurley 700 langkiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draijer 570 Opknappen 11 apr 2017 16:20 #825297

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6241
Hoogerdijk schreef :
Hij heeft vorige week al z'n 40 liter nieuwe benzine opgeslurpt
is nog al wat!
hoeveel uur, hoeveel mijl?
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draijer 570 Opknappen 11 apr 2017 16:21 #825298

120 km hij weegt leeg z'n 1ton
Trotse eigenaar van Nomade Hurley 700 langkiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draijer 570 Opknappen 11 apr 2017 18:32 #825334

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6241
120 km is 65 mijl
klein bootje
zeg 4,5 gemiddeld is 14 uur
40 liter er door heen gejast? per uur 2,8 liter
bij veel motoruren per jaar zou ik die motor omruilen voor een 4 takt
ik verbruik met een 8 pk 4 takt met een bootje van 6.80 een 1,5 liter per uur, zelfde snelheid
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draijer 570 Opknappen 11 apr 2017 18:44 #825337

Wel op vele toeren heeft hij gedraait dus denk dat dat ook veel scheelde en ik was even iets langer bezig z'n 2/5 dag
Trotse eigenaar van Nomade Hurley 700 langkiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draijer 570 Opknappen 11 apr 2017 20:18 #825365

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8414
Allerschattigst bootje!
Maak er iets moois van!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draijer 570 Opknappen 11 apr 2017 20:20 #825367

Zeker een schattig bootje en zeker voor dat geld wat ik er voor heb betaald.
Maar vaart heerlijk
Trotse eigenaar van Nomade Hurley 700 langkiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draijer 570 Opknappen 11 apr 2017 21:44 #825399

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Als ik het goed zie dan is jouw motor een luchtgekoelde Yamaha 5pk tweetakt uit begin jaren tachtig. Die heb ik achter een Kolibri gehad, en als ik daarmee ongeveer rompsnelheid voer dan was het verbruik ongeveer een liter per uur. Dat was minder dan half gas overigens, meer gas geven gaf een hogere golf, meer lawaai en veel meer verbruik bij een nauwelijks hogere snelheid.

Slecht starten van deze motoren komt vaak door een oude bougie. Vervang die eens, en bekijk het resultaat. Als dat niet voldoende werkt, controleer dan de carburateur op rommel in het vlotterbakje, ook daar zijn ze wat gevoelig voor. Als dat er zit, schoonmaken natuurlijk en een benzinefiltertje in de brandstofslang zetten.

Als je overigens de olie in het staartstuk gaat vervangen let dan op dat je geen te moderne olie neemt. Ik weet de termen er niet meer van, maar ik moest echt zoeken naar een leverancier van een oude soort olie omdat nieuwere soorten de afdichting aantasten.
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draijer 570 Opknappen 11 apr 2017 22:12 #825401

plusfast ik dacht eerst ook de bougie maar dat was hem niet.
Maar maar motoren is voor mij iets nieuws dus vandaag krijgt hij een apk beurt
Trotse eigenaar van Nomade Hurley 700 langkiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draijer 570 Opknappen 11 apr 2017 22:20 #825402

o ja ik had nog een vraag welke verf kan ik het beste gebruiken voor polyester
Trotse eigenaar van Nomade Hurley 700 langkiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draijer 570 Opknappen 12 apr 2017 05:12 #825413

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Ik zweer sinds een maand bij dd-LAK VAN DE iJssel. (Double coat)

www.zeilersforum.nl/index.php/...gin?start=175#820485
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draijer 570 Opknappen 12 apr 2017 06:34 #825422

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6994
DD-lak van De IJssel. Twee componenten polyesterlak. Te koop bij de watersportwinkel. Let vooral op de gebruiksaanwijzing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draijer 570 Opknappen 12 apr 2017 06:38 #825424

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
luchtgekoelde Yamaha 5pk tweetakt uit begin jaren tachtig. Die heb ik achter een Kolibri gehad, en als ik daarmee ongeveer rompsnelheid voer dan was het verbruik ongeveer een liter per uur.

Dat verbruik vind ik best netjes ! al zal je met een nieuwe 4t nog een heel stuk zuiniger zijn en wat stiller dat wel, maar op zich valt het verbruik wel mee.


En idd carburator schoonmaken (liefst ultrasoon reinigen), nieuw filtertje er tussen en niet vergeten nieuwe benzineslang die verharden soms en dan trekt ie valse lucht, nieuwe bougie, nieuwe carterolie, nieuwe straatstuk olie, nieuwe impellor en alle smeerpunten voorzien van watervast vet, ff poetsen en klaar voor betrouwbaar gebruik.

maar beste is een 4t te halen en deze in te verkopen.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 12 apr 2017 06:40 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draijer 570 Opknappen 12 apr 2017 07:06 #825431

peter1 schreef :
luchtgekoelde Yamaha 5pk tweetakt uit begin jaren tachtig. Die heb ik achter een Kolibri gehad, en als ik daarmee ongeveer rompsnelheid voer dan was het verbruik ongeveer een liter per uur.

Dat verbruik vind ik best netjes ! al zal je met een nieuwe 4t nog een heel stuk zuiniger zijn en wat stiller dat wel, maar op zich valt het verbruik wel mee.


En idd carburator schoonmaken (liefst ultrasoon reinigen), nieuw filtertje er tussen en niet vergeten nieuwe benzineslang die verharden soms en dan trekt ie valse lucht, nieuwe bougie, nieuwe carterolie, nieuwe straatstuk olie, nieuwe impellor en alle smeerpunten voorzien van watervast vet, ff poetsen en klaar voor betrouwbaar gebruik.

maar beste is een 4t te halen en deze in te verkopen.

:silly: Laat die impeller en en carterolie maar zitten, waarschijnlijk zit er ook geen filter in de brandstof aanvoer. Carburator goed reinigen en afstellen moet het doen. Als het verbruik echt op ca. 1ltr per uur zit dan valt daar met een 4t niet veel te winnen, maar als je eens zonder gehoorbescherming wilt varen is er wel wat te zeggen voor een 4t.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draijer 570 Opknappen 12 apr 2017 07:31 #825442

Houd er wel rekening mee dat een 4-takt met hetzelfde vermogen een stuk zwaarder is dan een 2-takt en dat hij ook meer ruimte nodig heeft.
Dat laatste kon wel eens problemen opleveren omdat je boot de motor in een bun heeft( :unsure: ).
Het grotere gewicht kan weer de trim ongunstig beinvloeden , vooral als je hem achter de boot moet hangen vanwege de beschikbare ruimte in de bun.In dat geval heb je ook eerder problemen met het uit het water komen van de schroef bij golven , zelfs met een langstaart.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draijer 570 Opknappen 12 apr 2017 11:43 #825545

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
douweremco schreef :
...Als het verbruik echt op ca. 1ltr per uur zit dan valt daar met een 4t niet veel te winnen, maar als je eens zonder gehoorbescherming wilt varen is er wel wat te zeggen voor een 4t.

Ik vond het geluid van de Yamaha wel meevallen. Je kon altijd redelijk normaal met elkaar blijven praten in de kuip. Natuurlijk stond het ding niet volgas te loeien, en dat scheelt aanmerkelijk, maar voor een luchtgekoelde tweetakt was ie niet te luid.

@peter1: verkopen van deze tweetakt en dan een nieuwe viertakt kopen kon wel eens net zo duur uitvallen als deze boot met motor samen gekost heeft. Is dat dan nog zinvol te noemen?
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draijer 570 Opknappen 12 apr 2017 12:20 #825554

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6241
plusfast schreef :
douweremco schreef :
...Als het verbruik echt op ca. 1ltr per uur zit dan valt daar met een 4t niet veel te winnen, maar als je eens zonder gehoorbescherming wilt varen is er wel wat te zeggen voor een 4t.

Ik vond het geluid van de Yamaha wel meevallen. Je kon altijd redelijk normaal met elkaar blijven praten in de kuip. Natuurlijk stond het ding niet volgas te loeien, en dat scheelt aanmerkelijk, maar voor een luchtgekoelde tweetakt was ie niet te luid.

@peter1: verkopen van deze tweetakt en dan een nieuwe viertakt kopen kon wel eens net zo duur uitvallen als deze boot met motor samen gekost heeft. Is dat dan nog zinvol te noemen?

ik geloof, om eerlijk te zijn die liter per uur niet met een oude 2 takt uit de jaren 80
dan had je met 40 liter 40 uur kunnen varen, een kruissnelheid van 4,5 knoop doet 180 mijl, ofwel 324 km, met 4 knoop 160 mijl, 288 km
eerder had je het over 120 km
ik heb een 8 pk 4 takt, die meestal nooit harder draait als 1/3 gas, ik kom met 1 liter per uur niet uit
voorlopig zou ik alle benzinebonnen bewaren, en eens kijken hoever de teller doorloopt
die oude motor zou ik niet teveel geld aan spenderen om draaiend te houden
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draijer 570 Opknappen 12 apr 2017 19:08 #825670

peter1 schreef :
En idd carburator schoonmaken (liefst ultrasoon reinigen), nieuw filtertje er tussen en niet vergeten nieuwe benzineslang die verharden soms en dan trekt ie valse lucht, nieuwe bougie, nieuwe carterolie, nieuwe straatstuk olie, nieuwe impellor en alle smeerpunten voorzien van watervast vet, ff poetsen en klaar voor betrouwbaar gebruik.

Nieuwe bougie, olie staartstuk, poetsen en smeerpunten zou ik maar niet doen. Dat is twee maand geleden al gedaan. En carterolie kun je bij een tweetakt met mengsmering erg lang naar zoeken. :laugh:
Succes met de (verdere) opknapbeurt! En zorg voor voldoende reserve breekpennen ;)
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Laatst bewerkt: 12 apr 2017 19:49 door bertilbeumer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draijer 570 Opknappen 12 apr 2017 21:12 #825710

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
TonMitz schreef :
plusfast schreef :
douweremco schreef :
...Als het verbruik echt op ca. 1ltr per uur zit dan valt daar met een 4t niet veel te winnen, maar als je eens zonder gehoorbescherming wilt varen is er wel wat te zeggen voor een 4t.

Ik vond het geluid van de Yamaha wel meevallen. Je kon altijd redelijk normaal met elkaar blijven praten in de kuip. Natuurlijk stond het ding niet volgas te loeien, en dat scheelt aanmerkelijk, maar voor een luchtgekoelde tweetakt was ie niet te luid.

@peter1: verkopen van deze tweetakt en dan een nieuwe viertakt kopen kon wel eens net zo duur uitvallen als deze boot met motor samen gekost heeft. Is dat dan nog zinvol te noemen?

ik geloof, om eerlijk te zijn die liter per uur niet met een oude 2 takt uit de jaren 80
dan had je met 40 liter 40 uur kunnen varen, een kruissnelheid van 4,5 knoop doet 180 mijl, ofwel 324 km, met 4 knoop 160 mijl, 288 km
eerder had je het over 120 km
ik heb een 8 pk 4 takt, die meestal nooit harder draait als 1/3 gas, ik kom met 1 liter per uur niet uit
voorlopig zou ik alle benzinebonnen bewaren, en eens kijken hoever de teller doorloopt
die oude motor zou ik niet teveel geld aan spenderen om draaiend te houden
ton

Helaas heb ik de boot met motor moeten wegdoen, dus ik kan je niet uitnodigen om eens mee te varen en het zelf te constateren, maar bij een normale snelheid was het verbruik niet hoger dan die ene liter per uur. Nou was dat een 5 pk, en geen 8 zoals die waar jij mee vaart. En hij hing achter een Kolibri 560, wat geen zware boot is. En ik hield daarmee een snelheid aan van ongeveer 7 km/uur. Gemeten met een GPS-app op mijn telefoon, wat toch redelijk betrouwbaar mag worden geacht. Ik heb ook een keer met behoorlijk wat meer gas gevaren, ging toen acht kilometer per uur maar het verbruik was toen aanzienlijk hoger, ruim twee liter per uur.

Die oude luchtgekoelde Yamaha's hadden (en hebben misschien nog wel) de reputatie vrijwel nooit stuk te gaan en een laag verbruik te hebben. Ik kan alleen maar zeggen dat ik dat zelf ook zo ondervonden heb. En zolang zo'n motortje geen hoge reparatiekosten gaat krijgen blijft het zinvol om 'm draaiend te houden. Een nieuwere motor is niet automatisch een verbetering. Waterkoeling geeft minder geluid, klopt, en viertakt geeft minder uitstoot, klopt ook, maar een lager verbruik zul je er niet mee krijgen. Zowel die waterpomp als de klepaandrijving kosten energie en die komt uit de brandstof vandaan.
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draijer 570 Opknappen 12 apr 2017 21:27 #825719

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6332
bertilbeumer schreef :
carterolie kun je bij een tweetakt met mengsmering erg lang naar zoeken. :laugh:
:huh:
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draijer 570 Opknappen 14 apr 2017 13:21 #826204

Motor is gisteren overleden ;( bleek dat de motor al 40 jaar oud ongeveer was. Respect voor het oude motor toch vorige week ruim 100km nog mee gevaren.
Motor steun is bij mijn nieuwe motor ook overleden dus vandaag even hout gehaalt en eerste laklaag er overheen gedaan zie foto onder.
Mijn nieuwe motor is een Suzuki 5pk 4tak als ik bij mijn boot ben zal ik daar ook even foto van maken weet nog niet hoeveel hij verbruikt maar dat zullen we snel merken.

P.S geen last meer met die rot breekpennen mijn nieuwe motor heeft die namelijk niet meer nodig
Bijlagen:
Trotse eigenaar van Nomade Hurley 700 langkiel
Laatst bewerkt: 14 apr 2017 14:24 door Hoogerdijk. Reden: aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draijer 570 Opknappen 14 apr 2017 17:47 #826267

[quote="plusfast"

Helaas heb ik de boot met motor moeten wegdoen, dus ik kan je niet uitnodigen om eens mee te varen [/quote]

Je kan wel met mij varen je bent altijd welkom ;)
Trotse eigenaar van Nomade Hurley 700 langkiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl