Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Het weekend begint op Vrijdag

Het weekend begint op Vrijdag 07 sept 2017 20:35 #870240

ZeeZin schreef :
holtere schreef :
Prrrrrr, we willen foto's.... :woohoo:

lol :laugh: Die heb ik ook gemaakt, maar....: mijn iPhone is overleden. Maandag krijg ik als het goed is weer een nieuwe (deze week op vakantie); daarna zal ik dus nieuwe moeten maken want deze zullen met de iPhone verdwijnen in de kliko..

Ach kom die heb je toch wel automatisch naar je iCloud geupload? :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het weekend begint op Vrijdag 08 sept 2017 06:37 #870309

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Gebruik geen iCloud Rob :P Maar die nieuwe foto's zijn zo gemaakt met de nieuwe ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het weekend begint op Vrijdag 09 sept 2017 19:26 #870889

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Top service: P8 Spears kwam de op maat gemaakte Carbon spiboom afgeven bij de boot in Enkhuizen. Wat is ie lekker licht B) Heerlijk bij het end4end gijpen. Nu de heavy renner spi van ONE Sails nog en het feest kan echt beginnen :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het weekend begint op Vrijdag 16 sept 2017 08:58 #873242

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Zo, nieuwe telefoon, dus er kan weer worden gefotografeerd :) Hierbij de grevaargde foto's van de constrictor stoppers. Kan ze iedereen van harte aan te raden, werkt veel fijner (bediening) dan standaard stoppers! (Te koop bij Koster Sails in Enkhuizen; oftewel Jedre van het forum)







Gisteren heerlijk zeilweer gehad op het IJsselmeer. Met hele fraaie 'Hollandse' luchten. Gelukkig een beetje 'om' de buien heen kunnen zeilen, zodat we het helemaal droog gehouden hebben (hoewel het 1 keer niet veel scheelde B) )



Laatst bewerkt: 16 sept 2017 08:59 door ZeeZin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het weekend begint op Vrijdag 16 sept 2017 14:13 #873345

Ik ben benieuwd op welke manier ze fijner werken dan traditionele stoppers. Loopt de lijn beter uit, is de dode slag kleiner, kost het minder kracht bij gesloten stopper met de lier door te zetten, zijn ze onder spanning beter te openen, slijten de lijnen minder etc...

Fancy spul om te zien!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het weekend begint op Vrijdag 16 sept 2017 14:17 #873346

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Geen slijtage is een bijkomend voordeel; dat is wat ik hoor van mensen die ze al hebben, dat kan ik zelf nog niet bevestigen ivm te kort dat ze er op zitten.
Voordelen: onder vollast losmaken en de dosering van een stukje lossen gaat veel makkelijker, en kost minder kracht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het weekend begint op Vrijdag 16 sept 2017 14:27 #873348

ZeeZin schreef :
Veel te scheef voor een FF ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het weekend begint op Vrijdag 16 sept 2017 14:30 #873349

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Valt wel mee. Ruim 7 knopen hoog aan de (flink vlagerige) wind in golfslag..
(En zoals je aan de grootschoot ziet ben ik net aan het lozen)
Laatst bewerkt: 16 sept 2017 14:31 door ZeeZin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het weekend begint op Vrijdag 16 sept 2017 15:31 #873364

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Het was einde 4bft met flinke vlagen. Zoals wel vaker op foto's komt de befaamde golfslag van het IJsselmeer niet goed uit. Maakt op zich ook niet uit. Op deze foto van zelfde foto serie zie je het iets beter:



Dat heet een knik in de schoot, daarmee kom je met een lichtgewicht boot beter door de golfslag heen,maar dat wist je zelf ook wel...
Je hebt toegang tot ORC.org, dus je kunt aan mijn polar zien dat dit ook de max snelheid is die je met een FF95 in die omstandigheden kunt halen.

De terugweg was een stuk leuker, want alles voorbij halve wind is een stukje 'speelkwartier' :)
Laatst bewerkt: 16 sept 2017 15:34 door ZeeZin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het weekend begint op Vrijdag 16 sept 2017 15:42 #873370

Genuaschoot trekt wel erg ver naar binnen inderdaad, op deze koers: zeil zal onderin wss dieper zijn dan je zou willen?. Heb je wel eens een buitenschoot geprobeerd?

Of, als je toch bezig bent, waarom monteer je geen traveller over de breedte?

Als je in déze golven (die ik niet zie maar dat komt door de foto) en deze suboptimale schootvoering al je polar haalt, dan klopt de polar niet ;)
Laatst bewerkt: 16 sept 2017 15:43 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het weekend begint op Vrijdag 16 sept 2017 15:48 #873372

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Nachtvlinder schreef :
Genuaschoot trekt wel erg ver naar binnen inderdaad, op deze koers: zeil zal onderin wss dieper zijn dan je zou willen?. Heb je wel eens een buitenschoot geprobeerd?

Of, als je toch bezig bent, waarom monteer je geen traveller over de breedte?

Als je in déze golven (die ik niet zie maar dat komt door de foto) en deze suboptimale schootvoering al je polar haalt, dan klopt de polar niet ;)

Vaar regelmatig met buiten schoten (gebruik daar de spischoten voor, met barberhaulerblokjes die ver naar voren staan). Tsja, elke boot vaart anders: golven remmen een FF enorm af (upwind) dat moet je behoorlijk compenseren; ben nog aan het spelen met de diverse zeiltrim mogelijkheden, flinke extra bolling (zoals hier) blijkt goed te werken qua snelheid (is ook in overeenstemming met wat Sander (voormalig boatlover op dit forum) met zijn FF doet in golfslag, en wat hij mij ook geadviseerd heeft.
Deze polar is op basis van de 2017 computermodellen van ORC dus ik denk dat die zo slecht nog niet zijn ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het weekend begint op Vrijdag 16 sept 2017 15:55 #873376

Het gaat om het resultaat inderdaad: hoewel het op de foto wel lijkt te scheppen, levert "ietsje te bol onderin" bovenin misschien juist wel een veel betere shape op; daar waar het het verschil maakt.

Ipv zo'n korte rail dwars in de gangboorden, zou je ook permanent met een schoot buitenop kunnen werken en gaan infucken wanneer nodig. Kun je leuk knutselen met Dyneema, glijringen en andere glimmende hardware!

Eigenlijk doet een genua, maar vooral een schoot van een HA fok bij adw hetzelfde als een grootschoot: het trekt vooral het achterlijk naar beneden (ook komt het zeil netto wat meer naar binnen). Daar verander je dus minder de sheeting angle mee, maar meer de trim (twist in dit geval).

Ik bedoel dus maar: voordat ik aan nieuwe masten etc zou gaan denken, zijn er misschien effectievere, maar vooral leukere gadgets te kopen, waar je veel meer mee kunt spelen dan een saaie mast.
Laatst bewerkt: 16 sept 2017 15:59 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het weekend begint op Vrijdag 16 sept 2017 16:03 #873378

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Nachtvlinder schreef :
Het gaat om het resultaat inderdaad: misschien levert "ietsje te bol onderin" bovenin juist wel een veel betere shape op; daar waar het het verschil maakt.

Ipv zo'n korte rail dwars in de gangboorden, zou je ook permanent met een schoot buitenop kunnen werken en gaan infucken wanneer nodig. Kun je leuk knutselen met Dyneema, glijringen en andere glimmende hardware!

Eigenlijk doet een genua, maar vooral een schoot van een HA fok bij adw hetzelfde als een grootschoot: het trekt vooral het achterlijk naar beneden (ook komt het zeil netto wat meer naar binnen). Daar verander je dus minder de sheeting angle mee, maar meer de trim (twist in dit geval).

Inderdaad, met deze sheeting loopt de boot hard, dus prima.
Zo'n oog met lijnen als verstelling is inderdaad iets wat ik overweeg (de andere optie is een lange genuarail met bediening vanuit de kuip). Maar dan komt dat oog op dezelfde plek als waar de kar nu staat (die staat standaard te ver naar buiten op een FF; de fok rail (er zitten 2 x 2 rails per kant op een FF), die voor de genua staat 1 1/2 meter verder naar achter en staat wel op de juiste plek), de infucker is dus zo wie zo nodig want je bent met de 'af fabriek' genuarails zo'n 6 a 8 graden hoogte kwijt.. Sander heeft dat al aangepast, bij mij staat die op de to-do lijst, maar eerst volgende week de nieuwe motor.

Mijn aandacht gaat in eerste instantie uit naar optimalisatie van het down-wind varen. Up-wind komt daarna. Dat neemt niet weg dat ik met enkele mensen (zoals Merijn, Jaco (Modus Marine), Sander etc.) al de nodige gesprekken heb mbt het upwind stuk. Dat moet uiteindelijk ook beter, daar is geen twijfel over.

Het leuke van de FF is dat met het verder optimaliseren, de snelheden mooi richting die van een multihull gaan, maar dan met een fatsoenlijk bed en leefruimte er in. Precies dat wat ik nogal miste. Mooie 'best of both worlds' situatie. Vandaar de focus op downwind primair.
Laatst bewerkt: 16 sept 2017 16:10 door ZeeZin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het weekend begint op Vrijdag 16 sept 2017 16:12 #873387

Gaaf hoor! Hoeveel FF95 zijn er eigenlijk gemaakt? Bestaat er iets van een klanten-/ervaringskring?
Laatst bewerkt: 16 sept 2017 16:12 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het weekend begint op Vrijdag 16 sept 2017 16:19 #873389

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Nachtvlinder schreef :
Gaaf hoor! Hoeveel FF95 zijn er eigenlijk gemaakt? Bestaat er iets van een klanten-/ervaringskring?

Erg leuke boot ook :) Sommige dingen zijn ff wennen (anders trimmen en zo), en nu de grootste verbouwingen klaar zijn komt er nu langzaam aan steeds meer tijd om te oefenen met zeiltrim, spinnakeren (sneller gijpen) etc. (Ook nog de vraag om evt naar dubbele spischoten te gaan; daar zijn de meningen over verdeeld. Dat wil ik wel eens proberen, kijken wat fijner werkt (icm solo varen)). Heb me daarom ook ingeschreven voopr de wintercup op het IJsselmeer, dan kan ik lekker oefenen, voor de 100 + 200 mijls shorthanded op de Noordzee komend jaar.

Hoeveel er van gemaakt zijn weet ik niet, zal dat eens navragen. Ik gok een stuk of 40, maar wellicht zijn het er iets meer. Zo'n vereniging is er niet. Best jammer, maar ik heb via Sander inmiddels contact met nog een paar FF95 eigenaren, en daarmee al heel wat informatie kunnen verzamelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het weekend begint op Vrijdag 16 sept 2017 20:00 #873471

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
ZeeZin schreef :
Valt wel mee. Ruim 7 knopen hoog aan de (flink vlagerige) wind in golfslag..
(En zoals je aan de grootschoot ziet ben ik net aan het lozen)

Dan wordt het tijd voor een nieuw log en/of GPS. Met de 31.7 voeren we in races jarenlang gelijk op met een FF95 en beiden voorin de uitslagen. Max. Speed aan de wind 6,3 knoop bij de juiste kruishoek.

Met de 109 kom ik max. op 6,7 knoop dus ruim 7 knoop met de FF95 is onmogelijk (of je vaart ca. 10 graden te laag over iedere boeg).
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Laatst bewerkt: 16 sept 2017 20:16 door Big Time.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het weekend begint op Vrijdag 16 sept 2017 20:06 #873474

Big Time schreef :
Max. Speed aan de wind 6,3 knoop bij de juiste kruishoek.

Dat vindt de Meetbrief nou ook.... V@UA bij 16 kts (dikke 4): 6,3 kts....

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 16 sept 2017 20:07 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het weekend begint op Vrijdag 16 sept 2017 20:13 #873477

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
Lozen doe je met de overloop. 7 kt aan de wind NO way. Vreemd bochtje in de Genua inderdaad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het weekend begint op Vrijdag 16 sept 2017 20:17 #873479

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
***
Nieuwe gps, nieuw log en nog gecalibreerd ook. Het was een foto uit een toertrip, waar we hoog aan de wind varen maar niet op de upbeat angle. Met 19,7 knopen wind loopt een FF dan 7 knopen.

***
Laatst bewerkt: 19 sept 2017 20:56 door ilCigno. Reden: irrelevante zaken verwijderd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het weekend begint op Vrijdag 16 sept 2017 20:50 #873485

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
Ik zie met dit alles uit naar je wedstrijd topic, resultaat voortkomend uit een ik knap op (en niet ik knap af) topic.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het weekend begint op Vrijdag 16 sept 2017 20:51 #873486

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Er wordt aardig wat termen en uitdrukkingen gebruikt in dit topic die ik totaal (nog) niet snap.

***
Laatst bewerkt: 19 sept 2017 20:57 door ilCigno. Reden: irrelevante zaken verwijderd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het weekend begint op Vrijdag 16 sept 2017 21:27 #873499

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1408
***
Als de TWS bij benadering 20kts was (19,iets) zou er bij een TWA van 39,2 een 100% performance gevaren worden bij 6,4kts STW. Genoemd hoog aan de wind.

Wanneer het bootje 100% performance blijft varen en we vallen af tot een TWA van 47,5 noemen we die koers dan "knik in de schoot" of nog steeds hoog aan de wind?!

Even afgezien van hoe hard een bootje dan vaart, dat zal me een zorg wezen!
Laatst bewerkt: 19 sept 2017 20:58 door ilCigno. Reden: irrelevante zaken verwijderd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het weekend begint op Vrijdag 17 sept 2017 06:18 #873515

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Oppassen dat we hier niet boos op elkaar worden doordat hetzelfde begrip bij iedereen een net andere betekenis heeft. Hoog aan de wind is varen op maximale hoogte (polar), ik denk dat we het daar over eens kunnen zijn. Zeg 30 TWA. Aan de wind is lager dan 'hoog' aan de wind. Aan de wind houdt voor mij op daar waar de Britten het Close Reaching beginnen te noemen, ik meen vanaf 45 graden TWA. Ga je nog lager dan kom jij bij 90 graden TWA uit bij halve wind.

Hoog aan de wind vaar je altijd in een groove. Of 'pointing' dus op hoogte, of 'bow down' dus op druk. Stel dat je groove 5 graden is. Dat is een gebied waarin je stuurt, niet perse trimt. Als je dat 'hoog aan de wind' gebied verlaat begint voor mij 'aan de wind' en daarmee knik in de schoot. Grofweg dus 35-45 TWA

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het weekend begint op Vrijdag 17 sept 2017 07:59 #873539

  • tafkaf
  • tafkaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 437
ZeeZin schreef :
; ben nog aan het spelen met de diverse zeiltrim mogelijkheden, flinke extra bolling (zoals hier) blijkt goed te werken qua snelheid (is ook in overeenstemming met wat Sander (voormalig boatlover op dit forum) met zijn FF doet in golfslag, en wat hij mij ook geadviseerd heeft.

Is ook mijn ervaring met mijn FF95 ;)
Leader of the universe..!
Semper in faecibus sumus, sole profundum variat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het weekend begint op Vrijdag 17 sept 2017 15:09 #873650

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Zoals de meeste boten loeft ook een FF95 op. In een flinke vlaag (vandaar ook dat ik aan het lozen ben met de grootschoot zoals goed te zien is (wel zo prettig/makkelijk icm het automatische torque sensing ratchet blok in de grootschoot icm een goed strak gezette giekneerhouder)) liep de boot even wat extra hoog, in dit geval 36/38 graden (zoals ook te zien is op de bewuste foto, maar blijkbaar erg graag over het hoofd gezien door enkele van de zeikers hier in dit topic), met een boots en gps snelheid van ruim 7 knopen..
Het mooie van de i70s meters van Raymarine, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de goedkope serie van B&G, is dat je deze op 4 plekken kunt synchroniseren (qua boot / gps snelheid).
(Naast de gps uit het Raymarine netwerk (10hz overigens, dus lekker vlotte updates, en minder afwijking) zijn er o.a. nog 2 AIS sytemen aan boord met elk hun eigen gps ontvanger. Ook die stonden op 7 knopen, mijn iPad, smartphone, en die van de 3 opvarenden. ook 7 knopen. Wat een toeval..).
Nu zit er een dempingsfactor in de displays (in mijn geval de standaard waarde voor een i70s (12)), maw: data loopt iets achter, en is dus nooit tot op achter de comma exact dat wat je uitleest op het moment van lezen, en dus ook/helemaal niet wat je vastlegt op een foto.
Mijn eigenlijke koers was op een 50 a 55 graden. Bij 20 knopen wind loop je dan volgens mijn polar 7 knopen. En dat klopt dus ook. Helemaal top, zeker voor een bootje van maar 9,5 meter.

Dat deze discussie zo gevoerd wordt, omdat er blijkbaar een verschil is in mijn definitie van hoog aan de wind (niet zijnde upbeat Angle (heet niet voor niets anders)) (in mijn geval alles onder de 60 graden, daarna wordt het aan de wind, rond de 90 graden halve wind, daarna bakstag windje gevolgd door diep varen); nou neem mij niet kwalijk dat ik niet jullie definitie hanteer. Mea culpa.

Het was leuk/interessante te merken dat met 4 man aan boord (met 2 in de railing) de boot stukken beter door de golven heen gaat dan solo; 4 man aan boord komt bij mij überhaupt ook maar extreem zelden voor: ik vind dat te druk aan boord, duo vind ik fijner, en soms met z'n 3'en (zeker zoals met de Pinkstertrip met Allaert en Menno was dat reuze gezellig!). Solo heb ik in deze golfslag/windhoek mijn polar snelheid nog niet kunnen halen. Nu had Sander daar al voor gewaarschuwd, ook dat klopte weer als de bekend zwerende vinger.. Leerzaam; maar goed, hij heeft dan ook (in tegenstelling tot de meeste figuren in dit topic) wel verstand van en ervaring met een FF95. Heb nog een hele leercurve te gaan met de boot, maar dat komt vanzelf goed; eerst verder afbouwen en in parallel daaraan steeds mer proberen en oefenen, dan komt het vanzelf goed.
Laatst bewerkt: 20 sept 2017 06:15 door ZeeZin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.200 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl