Nachtvlinder schreef :
Het gaat om het resultaat inderdaad: misschien levert "ietsje te bol onderin" bovenin juist wel een veel betere shape op; daar waar het het verschil maakt.
Ipv zo'n korte rail dwars in de gangboorden, zou je ook permanent met een schoot buitenop kunnen werken en gaan infucken wanneer nodig. Kun je leuk knutselen met Dyneema, glijringen en andere glimmende hardware!
Eigenlijk doet een genua, maar vooral een schoot van een HA fok bij adw hetzelfde als een grootschoot: het trekt vooral het achterlijk naar beneden (ook komt het zeil netto wat meer naar binnen). Daar verander je dus minder de sheeting angle mee, maar meer de trim (twist in dit geval).
Inderdaad, met deze sheeting loopt de boot hard, dus prima.
Zo'n oog met lijnen als verstelling is inderdaad iets wat ik overweeg (de andere optie is een lange genuarail met bediening vanuit de kuip). Maar dan komt dat oog op dezelfde plek als waar de kar nu staat (die staat standaard te ver naar buiten op een FF; de fok rail (er zitten 2 x 2 rails per kant op een FF), die voor de genua staat 1 1/2 meter verder naar achter en staat wel op de juiste plek), de infucker is dus zo wie zo nodig want je bent met de 'af fabriek' genuarails zo'n 6 a 8 graden hoogte kwijt.. Sander heeft dat al aangepast, bij mij staat die op de to-do lijst, maar eerst volgende week de nieuwe motor.
Mijn aandacht gaat in eerste instantie uit naar optimalisatie van het down-wind varen. Up-wind komt daarna. Dat neemt niet weg dat ik met enkele mensen (zoals Merijn, Jaco (Modus Marine), Sander etc.) al de nodige gesprekken heb mbt het upwind stuk. Dat moet uiteindelijk ook beter, daar is geen twijfel over.
Het leuke van de FF is dat met het verder optimaliseren, de snelheden mooi richting die van een multihull gaan, maar dan met een fatsoenlijk bed en leefruimte er in. Precies dat wat ik nogal miste. Mooie 'best of both worlds' situatie. Vandaar de focus op downwind primair.