ZeeZin schreef :
liep de boot even wat extra hoog, in dit geval 36/38 graden (zoals ook te zien is op de bewuste foto ***), met een boots en gps snelheid van ruim 7 knopen..
***
De foto heb ik gisteren al uitvergroot om te kijken wat de meters zeiden, met name TWS en TWA.
Ik kan er geen wijs uit, als je niet weet wat waar staat kom je er niet uit. Wel als je erbij was, niet met alleen de foto.
Dat deze discussie zo gevoerd wordt, omdat er blijkbaar een verschil is in mijn definitie van hoog aan de wind (niet zijnde upbeat Angle (heet niet voor niets anders)) (in mijn geval alles onder de 60 graden, daarna wordt het aan de wind,
Het is de Upwind Angle, UA. Die staat op je meetbrief, en is in tienden van graden nauwkeurig. Dat is niet voor niets....
Varen met die TWA, de UA, is voor de meeste mensen hoog aan de wind. Heel kleine verschillen in TWA hebben rond die hoek al een heel grote invloed. Bij de genoemde TWS van 16 KTS is de UA voor de FF95 39,3 graden en de snelheid 6,3 kts.
Een klein beetje ruimer, 52 graden TWA, zegt de meetbrief al ruim 10% meer, 7,0 kts. En dat dus bij een koers van slechts 12,7 graad ruimer dan de UA. Omdat het zo snel verandert bij deze hoeken is het van belang een precieze definitie van hoog aan de wind te hanteren, niet zo ruim als alles tussen de UA en 60 graden. Dan weet je namelijk niet meer of je hard genoeg gaat.
Solo heb ik in deze golfslag/windhoek mijn polar snelheid nog niet kunnen halen. Nu had Sander daar al voor gewaarschuwd, ook dat klopte weer als de bekend zwerende vinger.. Leerzaam; maar goed, hij heeft dan ook (***) wel verstand van en ervaring met een FF95.
Bemanningsgewicht is daarom een factor op de meetbrief. Elk extra gewicht aan loef helpt. Bij de Capolavoro ongeveer 1% extra performance als iemand van lij naar loef verhuist, bij 7000 kg bootgewicht. Zal op de FF95 nog een stuk meer effect hebben, zeker bij 15 kts TWS.
Op je meetbrief staat al 190 KG declared, dus dat kun je niet meer optimaliseren.
***
ilCigno: irrelevante zaken even verwijderd