Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Het weekend begint op Vrijdag

Het weekend begint op Vrijdag 17 sept 2017 15:37 #873655

ZeeZin schreef :
liep de boot even wat extra hoog, in dit geval 36/38 graden (zoals ook te zien is op de bewuste foto ***), met een boots en gps snelheid van ruim 7 knopen..

***

De foto heb ik gisteren al uitvergroot om te kijken wat de meters zeiden, met name TWS en TWA.
Ik kan er geen wijs uit, als je niet weet wat waar staat kom je er niet uit. Wel als je erbij was, niet met alleen de foto.


Dat deze discussie zo gevoerd wordt, omdat er blijkbaar een verschil is in mijn definitie van hoog aan de wind (niet zijnde upbeat Angle (heet niet voor niets anders)) (in mijn geval alles onder de 60 graden, daarna wordt het aan de wind,

Het is de Upwind Angle, UA. Die staat op je meetbrief, en is in tienden van graden nauwkeurig. Dat is niet voor niets....
Varen met die TWA, de UA, is voor de meeste mensen hoog aan de wind. Heel kleine verschillen in TWA hebben rond die hoek al een heel grote invloed. Bij de genoemde TWS van 16 KTS is de UA voor de FF95 39,3 graden en de snelheid 6,3 kts.
Een klein beetje ruimer, 52 graden TWA, zegt de meetbrief al ruim 10% meer, 7,0 kts. En dat dus bij een koers van slechts 12,7 graad ruimer dan de UA. Omdat het zo snel verandert bij deze hoeken is het van belang een precieze definitie van hoog aan de wind te hanteren, niet zo ruim als alles tussen de UA en 60 graden. Dan weet je namelijk niet meer of je hard genoeg gaat.
Solo heb ik in deze golfslag/windhoek mijn polar snelheid nog niet kunnen halen. Nu had Sander daar al voor gewaarschuwd, ook dat klopte weer als de bekend zwerende vinger.. Leerzaam; maar goed, hij heeft dan ook (***) wel verstand van en ervaring met een FF95.

Bemanningsgewicht is daarom een factor op de meetbrief. Elk extra gewicht aan loef helpt. Bij de Capolavoro ongeveer 1% extra performance als iemand van lij naar loef verhuist, bij 7000 kg bootgewicht. Zal op de FF95 nog een stuk meer effect hebben, zeker bij 15 kts TWS.
Op je meetbrief staat al 190 KG declared, dus dat kun je niet meer optimaliseren.

***
ilCigno: irrelevante zaken even verwijderd
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 19 sept 2017 20:48 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het weekend begint op Vrijdag 18 sept 2017 23:03 #874276

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794

Alle posts in dit topic die niets met het project van doen hadden zijn verdwenen.

ilCigno: er is nu wat selectiever gekeken naar wat wel en wat niet bijdraagt aan de discussie en goede sfeer. Enkele posts zijn daarom inhoudelijk aangepast (herkenbaar aan de ***) maar wel weer teruggezet. Het verzoek is om niet alleen on-topic te blijven, maar ook je bijdrage even op waarde te schatten. Topic staat nu weer open.
Laatst bewerkt: 19 sept 2017 21:07 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het weekend begint op Vrijdag 20 sept 2017 06:25 #874573

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Bedankt voor het splitsen van de postings mbt log nauwkeurigheid etc.

Nog een extra voordeel aan een onderdekse stuurautomaat ontdekt (wat een mooie bijvangst is (vooraf niet bij stil gestaan..)): als je met meerdere mensen op de boot zit en die hebben zeilen niet actief mee, en willen allemaal in de kuip zitten: dat kan, omdat je de helmstok (op mijn boot: bijna) recht omhoog kunt zetten,zodat er extra ruimte in de kuip is!



Dat blijk dus enorm praktisch te zijn. Misschien een extra argument om toch het extra geld bij elkaar te sparen? (want duur is zo'n ding wel, dat is natuurlijk wel zo..)

Het was erg lekker varen gisteren: stralende zon (achter een wolkje dat af en toe voorbij kwam was het dan meteen even een stuk frisser) grootdeels. Heerlijk 'nazomeren' zo :)

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het weekend begint op Vrijdag 20 sept 2017 10:15 #874662

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Nu de boot toch in Enkhuizen blijft liggen, is dat meteen de mooie gelegenheid dat te combineren met een buiskapje (Dodger boven de kajuitneergang); die gaat gemaakt worden door Koster Sails in Enkhuizen, vanmorgen samen met André doorgenomen, en daar kijk ik naar uit voor op de koudere en nattere dagen :) (eind October wordt die opgeleverd (samen met een giektent zodat er bij slecht weer iets meer leefruimte ontstaat)).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het weekend begint op Vrijdag 20 sept 2017 11:59 #874698

  • tafkaf
  • tafkaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 437
ZeeZin schreef :
Bedankt voor het splitsen van de postings mbt log nauwkeurigheid etc.

Nog een extra voordeel aan een onderdekse stuurautomaat ontdekt (wat een mooie bijvangst is (vooraf niet bij stil gestaan..)): als je met meerdere mensen op de boot zit en die hebben zeilen niet actief mee, en willen allemaal in de kuip zitten: dat kan, omdat je de helmstok (op mijn boot: bijna) recht omhoog kunt zetten,zodat er extra ruimte in de kuip is!

Dat is een hele goede, je kan dan ook de achterste bakskist gebruiken om bv zeilen kwijt te kunnen. Nooit aan gedacht, thx voor die Tip Aernoudt, toch eens over nadenken.....
(samen met een giektent zodat er bij slecht weer iets meer leefruimte ontstaat)).

Ben heel benieuwd, de giek van de FFlash komt niet zo heel ver naar achteren en onze buiskap is ook zeer laag, wel ook aan een Tent zitten denken om idd meer leefruimte te hebben tijdens vakantie.
Leader of the universe..!
Semper in faecibus sumus, sole profundum variat
Laatst bewerkt: 20 sept 2017 12:01 door tafkaf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het weekend begint op Vrijdag 20 sept 2017 13:01 #874716

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Ik ook niet :laugh: Wel erg handig gebleken. Zeilen zou ook kunnen (mits oprolbaar / opbouwbaar). Die heb recreatief varend in de hodekooien liggen; en sportief varend nog steeds maar dan alles aan de hoge kant (tenzij het korte klapjes zijn, da's te vermoeiend).

Bij mij komt er een zeillatje onder het doek tussen de giek en de achterstag in, zodat het een flinke giek/kuiptent wordt; zodra binnen zet ik de foto's online.
De Dodger wordt hoog genoeg zodat ik er onder kan zitten (lees: in de kajuitneergang; dat is de plek waar ik solo varend vaak zit (komt ook in het dakje een kijk venster zodat je het goortzeil mooi kunt zien zonder nat te worden); heb je evt foto's van jouw buiskap?(is die over de breedte of ook alleen kajuitneergang?)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het weekend begint op Vrijdag 20 sept 2017 23:32 #874922

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4302
Waarom laat je niet gelijk een hangmat/stoel maken voor onder je dodger? Dan zit je pas echt relaxed als je zee op gaat.
Droog en je kunt alles snel goed in de gaten houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het weekend begint op Vrijdag 21 sept 2017 00:39 #874923

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3441
ZeeZin schreef :
Nog een extra voordeel aan een onderdekse stuurautomaat ontdekt (wat een mooie bijvangst is (vooraf niet bij stil gestaan..)): als je met meerdere mensen op de boot zit en die hebben zeilen niet actief mee, en willen allemaal in de kuip zitten: dat kan, omdat je de helmstok (op mijn boot: bijna) recht omhoog kunt zetten,zodat er extra ruimte in de kuip is!
Van dat voordeel geniet ik al 19 jaar ( :laugh: ) maar dat kan ook met een bovendekse stuurautomaat.
Bij de boot van zoonlief jaren geleden, onder de helmstok, een aparte arm op de roerkoning gezet.
Dat scheelt al veel ruimte als die dan omhoog wordt gezet.
De volgende stap, de arm naar achteren, is dan vlug gezet. Gaat niet werken bij automaten waar drive en kompas in dezelfde behuizing zitten maar is in geval van een losse drive, b.v. de EV100, prima te doen.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 21 sept 2017 00:40 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het weekend begint op Vrijdag 21 sept 2017 06:13 #874930

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
zeekraal schreef :
[...
Van dat voordeel geniet ik al 19 jaar ( :laugh: ) maar dat kan ook met een bovendekse stuurautomaat.
Bij de boot van zoonlief jaren geleden, onder de helmstok, een aparte arm op de roerkoning gezet.
Dat scheelt al veel ruimte als die dan omhoog wordt gezet.
De volgende stap, de arm naar achteren, is dan vlug gezet. Gaat niet werken bij automaten waar drive en kompas in dezelfde behuizing zitten maar is in geval van een losse drive, b.v. de EV100, prima te doen.

Bij diverse boten zou dat inderdaad ook al prima werken inderdaad (hoewel de onderdekse beter functioneert/presteert), en dus flink schelen in de ruimte, op een FF met o.a. de toegang tot de bakskist onder de helmstok, en met die arm er op kun je dan geen fenders etc. meer er uit halen / cq er in stoppen etc. tenzij je die arm dan weer 'detachebale' maakt, niet echt een een reële optie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het weekend begint op Vrijdag 21 sept 2017 08:47 #875008

  • tafkaf
  • tafkaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 437
ZeeZin schreef :
heb je evt foto's van jouw buiskap?(is die over de breedte of ook alleen kajuitneergang?)
Over de breedte, is wel lastig qua de trim opties van de vallen maar wel lekker droog hoekje uit de wind.
We hebben dankzij het forum en de buurman onze buis vervangen nu staat hij weer lekker strak. De naden hebben we recent opnieuw laten stikken.

Zie bijlage.

Misschien een keertje afspreken in Lelystad met de Fast Food de fflash en de Friday, leuk elkaars bootjes checken in de kom onder anker ;)
Was jij nou gisteren mee gegaan met de wedstrijd?
Bijlagen:
Leader of the universe..!
Semper in faecibus sumus, sole profundum variat
Laatst bewerkt: 21 sept 2017 09:00 door tafkaf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het weekend begint op Vrijdag 21 sept 2017 09:19 #875021

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Goed idee dat afspreken met de 3 bootjes :) Waar ligt jouw boot? (ik vaar zaterdag naar Lelystad ivm de nieuwe motor die er volgende week in komt bij Modus Marine)
Yep, met Sander's Fast-Food. Helaas (volgens de organisatie iets te vroeg over de start lijn (volgens ons niet, maar goed), anders waren we 3e geworden. Na een slechte start bijna hele veld ingelopen :) Was lekker zeilen gisteren.
Thx voor de foto. Dat is wel een mooie brede (maar wel erg laag) kap!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het weekend begint op Vrijdag 21 sept 2017 19:41 #875230

  • tafkaf
  • tafkaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 437
ZeeZin schreef :
Goed idee dat afspreken met de 3 bootjes :) Waar ligt jouw boot?
Huizerhoofd, naardermeeruitvoering :)
Leader of the universe..!
Semper in faecibus sumus, sole profundum variat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het weekend begint op Vrijdag 24 sept 2017 07:29 #875746

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Hoe veel korter is jouw mast? Hoeveel zeiloppervlak heb je dan nog over? (gaat dat nog in plane?)

De boot ligt nu inmiddels Modus, daar komt van de week de nieuwe Yanmar er in (en de vaanstandschroef wordt gemonteerd). Gisteren overgevaren van Enkhuizen naar Lelystad samen met Marijn (FMJ) (ondeweg kwamen we Hans (SY Helios) nog tegen; en met dank aan diezelfde Marijn meteen ook de nieuwe Dyneema bakstagen ingesplitst. Heel blij mee: dat scheelt weer gewicht op een plek waar het niet moet zitten :) Nu alleen nog de afdichtplaatjes op de openingen plaatsen (zodat de bakstagen niet los kunnen schieten onder het varen als er geen spanning op staat), en dan zijn de bakstagen helemaal zoals ze wezen moeten.




Ook een lijnenopvanghoesje (hoe heten die dingen eigen officieel?) geplaatst van Ocean Outils: mooi spul, daar ga ik er meer van plaatsen.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het weekend begint op Vrijdag 24 sept 2017 08:24 #875754

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Mooi, het gebruik van RAB’s voor bakstagen. Ben jij er te reden mee? Hoe vond FMJ ze werken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het weekend begint op Vrijdag 24 sept 2017 08:26 #875756

Ziet er leuk uit inderdaad, tenminste weer eens wat anders dan dat standaard Blue Performance spul dat je overal ziet (niks mis mee verder)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het weekend begint op Vrijdag 24 sept 2017 08:26 #875757

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Werkt prima Joost, zeer tevreden mee.
Heb geen klachten gehoord ;)
Laatst bewerkt: 24 sept 2017 08:26 door ZeeZin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het weekend begint op Vrijdag 24 sept 2017 11:36 #875802

Mooie upgrades weer!

Welke vaanstandschroef heb je gekozen en waarom?

Ik heb een G-prop (uit Oostenrijk) maar deze geeft af en toe wat "unexpected results". Geef het in het najaar nog een kans (goed schoonmaken en opnieuw in het vet zetten) voordat ik het hoger opneem met de leverancier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het weekend begint op Vrijdag 24 sept 2017 13:21 #875820

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Thx :)
Max prop. Werd door de 2 werven met wie ik deze upgrade besproken heb geadviseerd als zijnde niet goedkoop maar wel de beste vaanstandschroef. (Modus Marine (Lelystad) en Van de Rest (Zeeland)). Hopelijk hebben ze gelijk :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het weekend begint op Vrijdag 24 sept 2017 19:52 #875963

  • tafkaf
  • tafkaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 437
ZeeZin schreef :
Hoe veel korter is jouw mast? Hoeveel zeiloppervlak heb je dan nog over? (gaat dat nog in plane?)
Moet je aan Sander vragen, die heeft net een nieuw grootzeil besteld.... de fast food is ook een naardermeer uitvoering ;)
Leader of the universe..!
Semper in faecibus sumus, sole profundum variat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het weekend begint op Vrijdag 25 sept 2017 21:27 #876278

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
OK; dat verschil is niet heel groot in hoogte. Zijn uitgebouwde grootzeil is 3,3 m2 groter dan mijn grootzeil met de standaard mast :laugh:

Zo, de oude motor is er uit (en de dieseltank ook):



De oude + de nieuwe motor naast elkaar: de Yanmar is best een stuk kleiner (en lichter!) B) :



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het weekend begint op Vrijdag 25 sept 2017 21:30 #876280

is dat je hoofdmotor of een sleutelhanger? :unsure:
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het weekend begint op Vrijdag 26 sept 2017 03:58 #876300

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Je laat er weer geen gras over groeien zeg.

Dat zal inderdaad aardig wat gewichtsbesparing opleveren.
May sauce be upon you.
Laatst bewerkt: 26 sept 2017 03:59 door Sloe Gin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het weekend begint op Vrijdag 26 sept 2017 05:39 #876305

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Ben geen fan van waterplanten inderdaad! :laugh:

Scheelt maar 1 PK in motorvermogen, maar wel veel gewicht (geeft wel iets meer geluid aan boord, maar goed is ook voornamelijk bedoeld om de haven in/uit te varen dan wel sluis in/uit).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het weekend begint op Vrijdag 26 sept 2017 06:15 #876313

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3375
Had de vetus nog een eigen dieselaanbod?
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het weekend begint op Vrijdag 26 sept 2017 07:29 #876331

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
DavidS schreef :
Had de vetus nog een eigen dieselaanbod?

Wat bedoel je met 'eigen dieselaanbod' David?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.199 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl