Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Her-motoriseren

Her-motoriseren 14 juni 2017 19:47 #843707

bwernsen schreef :
Het 'past' toch al? Wat is optimale passing? En als het niet optimaal past, waarom maken ze het dan niet optimaal passend in de fabriek? Modern gereedschap kan tot een duizendste mm nauwkeurig werken.
Optimale passing is een passing (van oa zuigerveren) met zo min mogelijk weerstand en toch voldoende olie afdichting. Oppervlakten hebben een bepaalde ruwheid en die van de ring moet "aangepast" worden aan die van de cilinderwand.
Eenmaal "ingegleden" kun je meer vermogen erop uitoefenen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 14 juni 2017 20:26 #843732

Terzijde passing: Jefa vertelde mij dat ik de nieuwe tandwielbox van de stuurinrichting in het begin nog zal voelen. Dat verdwijnt enige tijd na gebruik omdat de tandwielen dan optimaal op elkaar zijn ingesleten. Die dingen worden toch echt wel met modern gereedschap geproduceert. Dus blijkbaar is het noodzakelijk. Ben geen wtb-er maar simpele bouwboer ;)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 14 juni 2017 20:35 #843736

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6089
volgens mij gaan de meeste motoren naar de knoppen omdat ze te lief worden behandeld, nooit op temperatuur komen ( is niet de koelwatertemp maar de cilinders en zo) en nooit eens lekker mogen presteren. Motoren moeten doen waar ze voor gemaakt zij en dat is werken. Warmdraaien is ook zoiets, stationair in een box werkt echt niet. Starten en meteen wegvaren, en zo snel mogelijk naar ca 2000 toeren issie t snelst op temp.
Ik heb er ook net een verse instaan en geef m ook zoveel mogelijk de sporen. inmiddels de eerste 60 uur erop.
Wel gemerkt dat er nu ca 100 toeren meer wordt gedraaid volgas dan in het begin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 14 juni 2017 20:50 #843744

  • Capri Ahoy
  • Capri Ahoy's Profielfoto
Had net een heel epistel van dezelfde strekking getikt maar die 'verdween' (!?)

Ooit zó een BMW motorfiets ingereden en die presteerde (volgens de dealer) aanzienlijk beter dan z'n soortgenootjes.

Ik noemde het 'maseren', hij zou het mishandeling genoemd hebben. B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 14 juni 2017 20:56 #843745

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
HPV schreef :
volgens mij gaan de meeste motoren naar de knoppen omdat ze te lief worden behandeld, nooit op temperatuur komen ( is niet de koelwatertemp maar de cilinders en zo) en nooit eens lekker mogen presteren. Motoren moeten doen waar ze voor gemaakt zij en dat is werken. Warmdraaien is ook zoiets, stationair in een box werkt echt niet. Starten en meteen wegvaren, en zo snel mogelijk naar ca 2000 toeren issie t snelst op temp.
Ik heb er ook net een verse instaan en geef m ook zoveel mogelijk de sporen. inmiddels de eerste 60 uur erop.
Wel gemerkt dat er nu ca 100 toeren meer wordt gedraaid volgas dan in het begin.

Inderdaad. Een kennis van mij die bij een landbouwmechanisatiebedrijf werkt krijgen veel nieuwe trekkers terug. De boeren denken dat ze rustig aan de gang moeten met de nieuwe trekker, maar het is inderdaad het tegenovergestelde. Remedie is dat ze de trekkers gedurende een dag gewoon vollast laten draaien. Een diesel moet werken, maar wel eerst even rustig op temperatuur laten komen en dan gewoon vol last!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 15 juni 2017 07:40 #843791

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
Ik kan je vertellen dat een grote autobouwer uit zuid duitsland het ook zo doet. Kakel vers uit de productielijn, 3 minuten deellast op 20% en dan 15 minuten vollast op een hagelnieuwe motor.

'Warm draaien' in een box? Volkomen onzin en een beroerder iets kun je niet doen. Gewoon starten, even half minuutje wachten (wat automatisch gaat bij losgooien) om de sapjes op gang te krijgen en dan rustig wegvaren.

Ik keen geen enkele dieselbouwer die zijn motor op een test bench warm laat draaien zonder belasting, niet EEN! En dan praat je zelfs over experimentele motoren die nog lang niet optimaal zijn qua passingen.
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 15 juni 2017 07:57 #843798

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16751
'Warm draaien' in een box? Volkomen onzin en een beroerder iets kun je niet doen. Gewoon starten, even half minuutje wachten (wat automatisch gaat bij losgooien) om de sapjes op gang te krijgen en dan rustig wegvaren.
We hebben de afgelopen weken nogal wat Belgen gezien in Zeeland. Er was er niet een bij die zijn motor niet eerst een kwartier liet lopen voor het wegvaren uit de box... :sick: :sick:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 15 juni 2017 08:21 #843804

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Ja maar je moet t maar net weten, ik heb t hier ook geleerd. Voorheen ging ik er ook van uit dat warm lopen beter was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 15 juni 2017 08:27 #843808

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1376
Hoezo warmdraaien? Op mijn voormalige werk hadden we twee 300kW noodagregaten die maandelijk getest werden. Na het starten automatisch 30 seconden op verhoogd stationair torental vanwege de oliedruk en hierna gewoon direct naar vollast. De olie werd werd wel continue op 50 graden gehouden.
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 15 juni 2017 08:32 #843809

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
Ik druk altijd op de aan knop een geef dan direct vol gas. Het motortje zoemt er heerlijk onder :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 15 juni 2017 08:43 #843812

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16751
Voor de Belgische lezertjes dus: "Hoort en zegt voort"... :)
Laatst bewerkt: 15 juni 2017 08:46 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 15 juni 2017 17:23 #843934

Tegenwoordig zijn cilinders zo nauwkeurig gehoond dat inlopen niet meer nodig is.
Rustig in laten lopen levert het gevaar van glazing op. Een glasharde film op de cilinderwand. Olieschraapveren werken dan niet goed meer en ook de zuigerveren dichten niet meer goed af. Als je geluk hebt kan door de motor voluit te belasten de glazing weg krijgen. Als dat niet lukt moet de motor uit elkaar en de cilinders opnieuw gehoond worden. Dus inlopen kan een duur grapje worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 15 juni 2017 19:11 #843980

De Yanmar 3GM30 in de jol draait kort stationair voor vertrek.
Daarna al vlug op 1800 a 2200 toeren en vervolgens (als het kan) meestal zo rond de 2850 a 3200 toeren te draaien.
Vinden ze heerlijk. :laugh:
Laatst bewerkt: 15 juni 2017 19:19 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 15 juni 2017 20:30 #844013

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
Toch moeten ook moderne motoren inlopen. Ik werkte een paar jaar geleden bij een transportbedrijf waar de nieuwe volvo trucks maar olie bleven gebruiken. Nadat we het advies kregen de eerste paar duizend kilometer olie met minimale specificaties te gebruiken verdween het oliegebruik. De motoren moesten een beetje slijten om voldoende passing te krijgen zodat het olieverbruik stopte. Eigenlijk is de beste inloopolie dus eigenlijk gewoon slechte olie.
Dit komt dan wel weer overeen met het yanmar advies. De motor moet de eerste uren gewoon wat slijten en met voorzichtigheid doet hij dat niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 15 juni 2017 20:53 #844027

  • Mathijs
  • Mathijs's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 100
Met veel belasting inlopen zorgt ervoor dat tijdens de arbeidsslag door de hoge gasdruk achter de zuigerveren deze stevig tegen de cilinderwand geduwd worden waardoor ze optimaal op elkaar inlopen.

Laatst bewerkt: 15 juni 2017 20:56 door Mathijs.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 16 juni 2017 01:59 #844059

Informatief draadje :)
Ik heb inmiddels de eerste 12 draaiuren erop zitten op de door Yanmar voorgeschreven 2700-2800 toeren. Vanavond of morgen ochtend vertrek ik richting Dutch Harbor (oversteek van de golf van Alaska) 1200 mijl weg. Gaat een leuke proefvaart worden :cheer:


De motor loopt prachtig, stationair niet te horen, het water trickled uit de uitlaat door de water/gas afscheider en brandstof verbruik is ongeveer 10-15% minder dan met mijn oude motor. De boot loopt ook nog eens harder op de motor.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 16 juni 2017 02:01 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 16 juni 2017 05:01 #844062

Goede reis naar Dutch! Doe de kapiteins van Deadliest Catch de groeten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 16 juni 2017 05:45 #844066

Veel plezier en behouden vaart! :)
Laatst bewerkt: 16 juni 2017 05:45 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 16 juni 2017 05:46 #844067

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6089
en als je de Giebateau tegenkomt zwaai dan ook maar even. First 407.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 16 juni 2017 07:18 #844083

Erikdejong schreef :
Informatief draadje :)
.

Dat is het inderdaad. De ogen zijn mij goed geopend, met dank aan de reageerders :)

Goede reis Erik !
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 16 juni 2017 07:18 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Her-motoriseren 16 juni 2017 12:50 #844180

Rikken schreef :
Toch moeten ook moderne motoren inlopen. Ik werkte een paar jaar geleden bij een transportbedrijf waar de nieuwe volvo trucks maar olie bleven gebruiken. Nadat we het advies kregen de eerste paar duizend kilometer olie met minimale specificaties te gebruiken verdween het oliegebruik. De motoren moesten een beetje slijten om voldoende passing te krijgen zodat het olieverbruik stopte. Eigenlijk is de beste inloopolie dus eigenlijk gewoon slechte olie.
Dit komt dan wel weer overeen met het yanmar advies. De motor moet de eerste uren gewoon wat slijten en met voorzichtigheid doet hij dat niet.

Leuk voor de turbo, lagers etc , onzin verhaal, inloop olie is al eeuwen uit.

Rij test trucks voor Volvo , alles volgens de specs, en soms hagel nieuw met 60 ton meteen de klim in, motor van de huidige FH is gebouwd voor minimaal 1 miljoen zonder revisie , paar duizend km is een duizendste mm op de meetlat, en er zitten echt geen braampjes aan de veren die even snel slijten

Ontopic mooie motor Erik !! Mis je de goed al ??? Hahahah


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 16 juni 2017 20:02 #844277

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Ander ding maar bij 4 pk mercury buitenboordmotortje geven ze ook aan dat er bij inlopen ook nu en dan even vol last gedraaid moest worden herrinner ik me.
Enfin Erik, alhoewel een oude Ford 6 cilinder ook wel wat heeft, veel plezier van je nieuwe Yanmar!

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 16 juni 2017 20:37 #844284

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Mooi dat het allemaal op tijd gelukt is, Erik! En een mooie upgrade zo. Geniet ervan deze zomer en maak ons maar lekker met ouderwets jaloersmakende verhalen en foto's..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 16 juni 2017 22:02 #844305

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Mooi dat alles goed werkt. Toch even een vraagje, jou kennende je zal vooraf de aanschaf een aantal zaken doorgerekend hebben. Je opmerking dat de boot harder loopt dan voorheen triggert mij dan een beetje. Minder vermogen toch sneller. Had je dit ook als zodanig berekend of is dit een toevalligheid? Ik vermoed dat je op voorhand dit al wel wist na doorrekenen motorvermogen en spoed van schroef.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 17 juni 2017 04:20 #844315

De enige ervaring met common rail is in de auto.
Een Toyota Corolla met een 1.4 liter dieselmotor, 90 Pk dmv turbo en intercooler.
Auto en motor zijn uit 2005. Ervaring: 430.000Km.
En wat loopt dat mooi én stil, en wat rijdt dat soepel!

Inderdaad informatief wat ik hier allemaal lees.

Een hele klus Erik.
20 Paarden minder: dat scheelt ook een boel haver;)
Mooi dat je ook nu zoekt naar mogelijkheden om het milieu te sparen!!!
Pionierswerk. Je levert ook een bijdrage aan een goede ontwikkeling. Dank je wel!
Succes!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.196 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl