Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Her-motoriseren

Re:Her-motoriseren 17 juni 2017 16:15 #844421

Jeroen-pion schreef :
Rikken schreef :
Toch moeten ook moderne motoren inlopen. Ik werkte een paar jaar geleden bij een transportbedrijf waar de nieuwe volvo trucks maar olie bleven gebruiken. Nadat we het advies kregen de eerste paar duizend kilometer olie met minimale specificaties te gebruiken verdween het oliegebruik. De motoren moesten een beetje slijten om voldoende passing te krijgen zodat het olieverbruik stopte. Eigenlijk is de beste inloopolie dus eigenlijk gewoon slechte olie.
Dit komt dan wel weer overeen met het yanmar advies. De motor moet de eerste uren gewoon wat slijten en met voorzichtigheid doet hij dat niet.

Leuk voor de turbo, lagers etc , onzin verhaal, inloop olie is al eeuwen uit.

Rij test trucks voor Volvo , alles volgens de specs, en soms hagel nieuw met 60 ton meteen de klim in, motor van de huidige FH is gebouwd voor minimaal 1 miljoen zonder revisie , paar duizend km is een duizendste mm op de meetlat, en er zitten echt geen braampjes aan de veren die even snel slijten

Ontopic mooie motor Erik !! Mis je de goed al ??? Hahahah


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

www.rdw.nl/SiteCollectionDocum...20en%20gewichten.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Her-motoriseren 17 juni 2017 18:05 #844445

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3670
Tulipe schreef :
Jeroen-pion schreef :
Rij test trucks voor Volvo , alles volgens de specs, en soms hagel nieuw met 60 ton meteen de klim in, motor van de huidige FH is gebouwd voor minimaal 1 miljoen zonder revisie , paar duizend km is een duizendste mm op de meetlat, en er zitten echt geen braampjes aan de veren die even snel slijten

www.rdw.nl/SiteCollectionDocum...20en%20gewichten.pdf

Goed verhaal, lekker kort :blink:

Het document dat je linkt is een samenvatting, en er kunnen genoeg redenen zijn waarom Jeroen wel met zo'n truck mocht rijden, bijv.:
  • Hij had een ontheffing
  • Het was niet in Nederland
  • Voor deze truck was een uitzondering van toepassing die wel in de wet staat, maar niet in de samenvatting

Wat mij betreft insinueer je dus dingen waarover je helemaal niet genoeg informatie hebt. Ik neem aan dat Jeroen prima weet wat er wel en niet mag op dit gebied en wanneer hij dus een ontheffing nodig heeft
Laatst bewerkt: 17 juni 2017 18:10 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Her-motoriseren 17 juni 2017 19:13 #844457

Menno schreef :
Tulipe schreef :
Jeroen-pion schreef :
Rij test trucks voor Volvo , alles volgens de specs, en soms hagel nieuw met 60 ton meteen de klim in, motor van de huidige FH is gebouwd voor minimaal 1 miljoen zonder revisie , paar duizend km is een duizendste mm op de meetlat, en er zitten echt geen braampjes aan de veren die even snel slijten

www.rdw.nl/SiteCollectionDocum...20en%20gewichten.pdf

Goed verhaal, lekker kort :blink:

Het document dat je linkt is een samenvatting, en er kunnen genoeg redenen zijn waarom Jeroen wel met zo'n truck mocht rijden, bijv.:
  • Hij had een ontheffing
  • Het was niet in Nederland
  • Voor deze truck was een uitzondering van toepassing die wel in de wet staat, maar niet in de samenvatting

Wat mij betreft insinueer je dus dingen waarover je helemaal niet genoeg informatie hebt. Ik neem aan dat Jeroen prima weet wat er wel en niet mag op dit gebied en wanneer hij dus een ontheffing nodig heeft

Testen geen trucks in Nederland, misschien dat file rijden ooit wordt opgenomen.

Als we testen is dat vaak in Zweden, daar is het trouwens 70T, zat er nog 10T onder dus.

Met name de echte winter is een goede test case, voor verbruik en prestaties van de motor, en alle gekoppelde systemen zoals een hill holder retarder motorrem esp abs asr en nog meer electronische hulpmiddeltjes.

Bij mijn laaste bezoek waren ze er ook een zelfrijdende vuilniswagen aan het testen, hoe cool!

Maar dank voor het opzoeken van het rdw artikel, maar was er al heel lang mee bekend ;)

Maar dan lees je dit stukje even en dan weet jij wat ik aan een proef onderwerp :

klik
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 17 juni 2017 19:21 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Her-motoriseren 17 juni 2017 19:22 #844462

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
Jeroen-pion schreef :
Rikken schreef :
Toch moeten ook moderne motoren inlopen. Ik werkte een paar jaar geleden bij een transportbedrijf waar de nieuwe volvo trucks maar olie bleven gebruiken. Nadat we het advies kregen de eerste paar duizend kilometer olie met minimale specificaties te gebruiken verdween het oliegebruik. De motoren moesten een beetje slijten om voldoende passing te krijgen zodat het olieverbruik stopte. Eigenlijk is de beste inloopolie dus eigenlijk gewoon slechte olie.
Dit komt dan wel weer overeen met het yanmar advies. De motor moet de eerste uren gewoon wat slijten en met voorzichtigheid doet hij dat niet.

Leuk voor de turbo, lagers etc , onzin verhaal, inloop olie is al eeuwen uit.

Rij test trucks voor Volvo , alles volgens de specs, en soms hagel nieuw met 60 ton meteen de klim in, motor van de huidige FH is gebouwd voor minimaal 1 miljoen zonder revisie , paar duizend km is een duizendste mm op de meetlat, en er zitten echt geen braampjes aan de veren die even snel slijten

Ontopic mooie motor Erik !! Mis je de goed al ??? Hahahah


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Onzinverhaal of niet, zo was het wel. Gebeurde rond 2005 bij een transportbedrijf in Dronten dat toen met ongeveer 50 volvo's in de bietencampagne reed. Ieder jaar kwamen er een stuk of tien nieuwe. Dan weet jij wel bij wie je dat bij volvo na kunt vragen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 17 juni 2017 19:33 #844463

Rikken zucht.

Ik wil niet arrogant doen maar ik hoef dat niet eens na te vragen.

Als het Volvo gemeen goed was, dan had Volvo dat wel alleen al opgenomen in jouw inloop verhaal en voorschriften ;)

Je wilt niet als merk trucks leveren die terug komen als olie zuiper, en de remedie is beetje met de olie knoeien, zeker niet in het gedachten goed hoe Volvo al jaren trucks bouwt.

Volvo is (ik doe ook wat voor MAN) erg (niet uber maar dat 1000x) gesteld op haar imago kwa veiligheid en motoren in tegenstelling tot de anderen.

Ik ga er niet te diep op in maar :

Bij MAN krijgen we test batch trucks, zijn altijd vrij goed, hoe kan dat nou?
Volvo random trucks van de band.

Meer ga ik er niet over zeggen, heb ooit bij beiden iets plechtig beloofd :whistle:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 17 juni 2017 19:34 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 17 juni 2017 20:02 #844478

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
Zelf weten!

Heb het niet van horen zeggen of zo, maar werkte er zelf.
Maar MAN heeft me nooit aangesproken hoor... inmiddels gelukkige eigenaar van ginaf 6x6 en 8x8, daar kan geen MAN aan tippen...

Maar on topic maar weer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 18 juni 2017 06:07 #844556

  • Tist
  • Tist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 594
holtere schreef :
'Warm draaien' in een box? Volkomen onzin en een beroerder iets kun je niet doen. Gewoon starten, even half minuutje wachten (wat automatisch gaat bij losgooien) om de sapjes op gang te krijgen en dan rustig wegvaren.
We hebben de afgelopen weken nogal wat Belgen gezien in Zeeland. Er was er niet een bij die zijn motor niet eerst een kwartier liet lopen voor het wegvaren uit de box... :sick: :sick:
Ik zie Nederlanders in Zeeland die na een half uur warmdraaien niet eens de box uit gaan maar de fiets op en terug naar huis toe. Leuk als de wind uit de goeie richting komt :sick: :sick: :sick: ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 18 juni 2017 07:37 #844566

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16751
Ik zie Nederlanders in Zeeland die na een half uur warmdraaien niet eens de box uit gaan maar de fiets op en terug naar huis toe. Leuk als de wind uit de goeie richting komt
Grappig dat je dat zegt Tist.
Gisteren in Strijensas lagen we drie boten verder, onder de wind, naast de "Com...nt" uit Antwerpen. Eerst werden er 6 jerrycans diesel met een trechter getankt en daarna kon de tocht beginnen. Motor starten en dan gaat mevoruw de afwas doen. Meneer sjokt rustig nog een keer naar het havenkantoor en laat zich verder niet zien. Toen mevrouw klaar was ging ze op het achterdek zitten lezen, nog steeds met de motor aan. Toen heb ik er wat van gezegd en was het "ja ja we gaan zo".
Landgenoot Tist?
Laatst bewerkt: 18 juni 2017 07:56 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 18 juni 2017 09:47 #844600

  • tafkaf
  • tafkaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 437
holtere schreef :
Tist schreef :
Ik zie Nederlanders ....
Landgenoot Tist?
Rare toon hier, denken we nou echt dat asocialiteit landgebonden is?
@Erik mooi topic de prijs van de motor viel me mee :?, inrijden kan ik weinig anders over zeggen behalve dat ik mijn dieselwagen nooit lief inrijd en altijd goede verbruiks en vermogens resultaten heb :)
Leader of the universe..!
Semper in faecibus sumus, sole profundum variat
Laatst bewerkt: 18 juni 2017 09:53 door tafkaf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 07 juli 2017 01:35 #850059

Wallaby schreef :
Je opmerking dat de boot harder loopt dan voorheen triggert mij dan een beetje. Minder vermogen toch sneller. Had je dit ook als zodanig berekend of is dit een toevalligheid? Ik vermoed dat je op voorhand dit al wel wist na doorrekenen motorvermogen en spoed van schroef.
De schroef voor de oude motor had ik geoptimaliseerd voor "bollard pull", ofwel met weinig snelheid zoveel mogelijk vermogen aan het water afgeven. Dit om ijs opzij te kunnen drukken. In de praktijk heb ik dit eigenlijk maar zeer weinig gebruikt, dus ik had er voor gekozen om deze schroef te optimaliseren voor brandstofverbruik. Ik had niet zo zeer verwacht dat de topsnelheid onder motor hoger zou zijn (niet aan gerekend ook om eerlijk te zijn, want ik vind topsnelheid niet zo belangrijk), maar het brandstof verbruik is ongeveer 15% beter, en dat vind ik wel belangrijk!

We liggen nu in Dutch Harbor voor een paar dagen, slecht internet dus de verhalen en plaatjes komen later wel ;) De motor heeft er bijna 150 draaiuren op zitten, en zo dichtmogelijk het "inloop regime" van Yanmar aangehouden. Er waren een aantal stukken (5 tot 6 uur in totaal) waar de staat van de zee zo beroerd was dat ik er niet met 8 knopen tegenin wilde drukken. Ik wil toch de wijnglazen en het servies heel houden ;)

Erg tevreden op dit moment.
Een andere plus is dat ze bij Yanmar ook beter de heetwater afgifte hebben geoptimaliseerd, ik heb dus veel meer warmte afgifte van de motor vor gebruik in de kachel of de douche.

Tot op heden nog geen enkele klacht. Een verwacht vordeel dat uitgekomen is, is dat ik nu maar half zo veel tijd in de machinekamer doorbreng.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 07 juli 2017 05:26 #850070

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29127
Klinkt allemaal perfect!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 24 okt 2017 00:30 #884629

Inmiddels 650 draaiuren op de motor wat vertaald in zo ongeveer 3500 mijl en nog steeds heel erg tevreden.

Door de gehaaste inbouw zijn er wat zaken die nu aandacht nodig hebben. Zo heb ik nog steeds een beetje onbalans in de adapter die ik (handmatig) gemaakt heb tussen de keerkoppeling en de schroeafas. Door de onbalans lopen de bouten steeds een beetje los, en heb ik al twee gebroken bouten gevonden.
Verder is er een klein brandstof lekje en moet een filter beter opgehangen worden.

Deze zomer overigens wel de motor stilgegooid door en stuk ijs wat klem kwam te zitten tussen de schroef en de romp. Daardoor sloeg de motor af, en de tip van een van de schroefbladen is bijna 90 graden omgebogen. Gelukkig geen onbalans, maar wel een hoop cavitatie. De schroef gaat er morgen onderuit en zal naar de lokale schroevenboer gaan om deze opnieuw in vorm te brengen en te laten balanceren.


Mijn trouwe assistente helpt met het vervangen van olie, filters en ander regulier onderhoud. Zaken waar ik een hekel aan heb, maar die toch regelmatig moeten gebeuren.
Op het moment overigens de enige foto die ik heb van de ingebouwde motor :whistle:
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 24 okt 2017 19:01 #884834

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3302
Zuinig op zijn, zo'n assistente! :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 15 sept 2018 07:58 #978987

  • costijn
  • costijn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
@Erik, Je hebt me op een idee gebracht en ik zou graag een poelie op de flens zetten (tussen flens bak en flexibele koppeling) om in de toekomst een schroefas generator dan wel electro motor te kunnen monteren. Heb je hiervoor een standaard poelie met vertanding voor een aandrijf riem gebruikt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 15 sept 2018 15:17 #979069

Hangt van het vermogen af. Tot 3000 Watt kun je nog wel toe met een dubbele V-snaar. Wil je over die 3000W heen dan zit je eigenlijk aan die vertande riem vast.

Ik heb het Hybride deel nog niet ingebouwd, maar ik zit aan zoiets te denken:


Het is van www.hybrid-marine.co.uk/5.html
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 15 sept 2018 16:32 #979077

Rikken schreef :
Nadat we het advies kregen de eerste paar duizend kilometer olie met minimale specificaties te gebruiken verdween het oliegebruik. De motoren moesten een beetje slijten om voldoende passing te krijgen zodat het olieverbruik stopte. Eigenlijk is de beste inloopolie dus eigenlijk gewoon slechte olie.
Dit komt dan wel weer overeen met het yanmar advies. De motor moet de eerste uren gewoon wat slijten en met voorzichtigheid doet hij dat niet.
Ik zat nog even terug te lezen in dit draadje. En vond deze opmerking. De Yanmar gebruikte een beetje olie toen deze nieuw was. Bij het verversen van de olie zorgde ik ervoor op de "Max" van de pijlstok te zitten, en tegen de tijd dat ik weer aan olie verversen toe was stond het pijl aardig richting de "min" op de pijlstok (Iedere 250 uur volgens Yanmar).
Na ongeveer 800 tot 1000 draaiuren viel het me op dat het olieverbruik volledig gestopt was. Nu staat het olie pijl nog steeds op "Max" als de 250 uur voorbij zijn.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 19 sept 2018 21:01 #980318

Grappig dat mensen altijd kiezen om te vullen tot de max

Terwijl er “tussen in “ vaak gunstiger is oa voor de Carter druk wat op den duur weer ten goede komt van de keeringen etc
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 19 sept 2018 22:57 #980347

Als ik weet dat een motor olie gebruikt dan ga ik inderdaad tot de max.
Nu ik weet dat de nieuwe motor in mijn boot geen olie meer gebruikt houd ik het inderdaad op het gemiddelde.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 20 sept 2018 07:00 #980375

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
costijn schreef :
@Erik, Je hebt me op een idee gebracht en ik zou graag een poelie op de flens zetten (tussen flens bak en flexibele koppeling) om in de toekomst een schroefas generator dan wel electro motor te kunnen monteren. Heb je hiervoor een standaard poelie met vertanding voor een aandrijf riem gebruikt?

Wat Erik zegt.

Er is wel rekening mee te houden dat een V-snaar een vrij matig rendement kent. Ook is het over te dragen koppel sterk afhankelijk van de omslagen hoek van de kleinste poelie. Een voordeel is wel weer dat de uitlijning van de poelies niet zo heel spits komt. Dit alles tov een tandriem, en meer in extrema, een ketting.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 20 sept 2018 07:03 #980376

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Jeroen-pion schreef :
Grappig dat mensen altijd kiezen om te vullen tot de max

Terwijl er “tussen in “ vaak gunstiger is oa voor de Carter druk wat op den duur weer ten goede komt van de keeringen etc

Een van de grotere nadelen van "vol" gooien, zijn de veel grotere karnverliezen. Meestal is een deel van de smering volgens het "spat" principe. Dat wil zeggen dat draaiende delen door de olie plassen en dat rondslingeren. Dit rondslingeren kost nogal wat vermogen, met een hoger brandstofgebruik, en hogere olietemperaturen tot gevolg.

Gek genoeg geldt hier:"minder is beter". Maar niet te weinig, uiteraard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 20 sept 2018 09:27 #980427

  • costijn
  • costijn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
Erik en Joop66, bedankt. Hybrid-marine ziet er strak uit zeg. We hebben de as nu los dus kan er nu makkelijk een poelie opzetten, 'k ga erin duiken!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 20 sept 2018 09:54 #980437

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Joop66 schreef :
Jeroen-pion schreef :
Grappig dat mensen altijd kiezen om te vullen tot de max

Terwijl er “tussen in “ vaak gunstiger is oa voor de Carter druk wat op den duur weer ten goede komt van de keeringen etc

Een van de grotere nadelen van "vol" gooien, zijn de veel grotere karnverliezen. Meestal is een deel van de smering volgens het "spat" principe. Dat wil zeggen dat draaiende delen door de olie plassen en dat rondslingeren. Dit rondslingeren kost nogal wat vermogen, met een hoger brandstofgebruik, en hogere olietemperaturen tot gevolg.

Gek genoeg geldt hier:"minder is beter". Maar niet te weinig, uiteraard.

Spatsmering alleen bij hele kleine goedkope motortjes die geen druksmering hebben. Bij motoren met druksmering slingeren de krukwangen echt niet door de olie.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 20 sept 2018 09:55 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl