Wallaby schreef :
Je opmerking dat de boot harder loopt dan voorheen triggert mij dan een beetje. Minder vermogen toch sneller. Had je dit ook als zodanig berekend of is dit een toevalligheid? Ik vermoed dat je op voorhand dit al wel wist na doorrekenen motorvermogen en spoed van schroef.
De schroef voor de oude motor had ik geoptimaliseerd voor "bollard pull", ofwel met weinig snelheid zoveel mogelijk vermogen aan het water afgeven. Dit om ijs opzij te kunnen drukken. In de praktijk heb ik dit eigenlijk maar zeer weinig gebruikt, dus ik had er voor gekozen om deze schroef te optimaliseren voor brandstofverbruik. Ik had niet zo zeer verwacht dat de topsnelheid onder motor hoger zou zijn (niet aan gerekend ook om eerlijk te zijn, want ik vind topsnelheid niet zo belangrijk), maar het brandstof verbruik is ongeveer 15% beter, en dat vind ik wel belangrijk!
We liggen nu in Dutch Harbor voor een paar dagen, slecht internet dus de verhalen en plaatjes komen later wel
De motor heeft er bijna 150 draaiuren op zitten, en zo dichtmogelijk het "inloop regime" van Yanmar aangehouden. Er waren een aantal stukken (5 tot 6 uur in totaal) waar de staat van de zee zo beroerd was dat ik er niet met 8 knopen tegenin wilde drukken. Ik wil toch de wijnglazen en het servies heel houden
Erg tevreden op dit moment.
Een andere plus is dat ze bij Yanmar ook beter de heetwater afgifte hebben geoptimaliseerd, ik heb dus veel meer warmte afgifte van de motor vor gebruik in de kachel of de douche.
Tot op heden nog geen enkele klacht. Een verwacht vordeel dat uitgekomen is, is dat ik nu maar half zo veel tijd in de machinekamer doorbreng.