Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Her-motoriseren

Her-motoriseren 05 juni 2017 16:35 #840772

Het is weer zover :(
Vorige week was ik vertrokken richting Dutch harbor en de Beringzee, gaf de motor weer problemen.
Dit keer was het een lekkende verstuiver die voor dieselolie in de smeerolie gezorgd heeft. Gevolg was dat de olie sterk verdund werd en begon te gassen, de smerende werking verminderd sterk en nu is er flinke schade aan de krukas en de lagers.

Ik ben dus weer omgekeerd en ben nu weer terug in Sitka. De motor had ik er pas in 2014 in gezet, die was professioneel en volledig gereviseerd, en oorigineel 38 jar oud. Maar begon nu dus aan zijn 4e seizoen in mijn boot, met nog maar 2000 uren op de teller. De verstuivers in kwestie had ik deze winter nog laten servicen omdat de motor meer rookte dan normaal en ook een behoorlijk hoger brandstof verbruik had. De motor liep weer prachtig zoals het hoorde, maar dat duurde dus maar 20-25 uur.

Nu had ik dus diverse opties. een daarvan is de motor reviseren, maar dat houd in dat die opgestuurd moest worden naar Seattle en weer terug. Andere optie is kijken naar een nieuwe motor. Zoals jullie weten ben ik fan van zo schoon mogelijk voor het milieu, dus idealiter diesel-elektrisch of Hybride.

Hybride betekend een dieselmotor die met keerkoppeling aan een schroefas vastzit en waarbij er een elektromotor tussen de keerkoppeling flens en de motor of tussen de keerkoppeling flens en schroefas gemoneerd word. Diesel elektrisch is een generator die een elektromotor aandrijft.

In theorie kun je een iets beter brandstofrendement behalen met diesel elktrisch, maar daarmee heb je geen backup. Met hybride heb je altijd de dieselmotor als het elektrische deel faalt, of het elektrische deel als de diesel faalt.

In eerste instantie heb ik dus (vanuit efficiency oogpunt) gekeken of diesel elktrisch mogelijk is in een week tot 10 dagen. Ik heb ongeveer 55-60 kW nodig, en dat bleek toch best lastig te worden omdat er in die vermogens nog niet heel veel standaard voorradig is. Daarna na hybride mogelijkheden gekeken, die zijn er wel wat meer, maar allemaal met gigantische levertijden. Echter is het elektrische deel wel redelijk makkelijk achteraf in te bouwen op een bestaande diesel.

De volgende keuze was dus om een diesel motor te kiezen die makkelijk hybridiseerbaar is en die bij voorkeur in Seattle op voorraad was. Die heb ik gevonden in een 58kW Yanmar, de 4JH80. Een motor die maar 1/3e weegt van de motor die ik erin had staan, de helft kleiner, die zich niet wekelijks zal hullen in een mist van olie, stiller, schoner en hopelijk ook minder brandstof verbruik, maar vooral ook minder sleutelwerk (hopelijk!).
Dus net voor het weekeinde heb ik de motor met bijbehorende keerkoppeling kunnen bestellen en woensdag is die al hier per vrachtschip.

De oude motor staat al op de steiger en probeer ik nu als geheel of in onderdelen te verkopen omdat het hier toch een redelijk populaire motor is.
Vandaag de motorsteunen maken, de uitlaat aanpassen en een hulpstuk maken wat tussen de schroefas en de keerkoppeling kan zodat er op een later tijdstip een hybride aandrijving van gemaakt kan worden. Vanochtend een andere schroef besteld, de nieuwe motor heeft 20 paarden minder dan de oude en draaid ook een hoger toerental. De oude schroef moet dus ook omgewisseld worden.

Mijn doel is om voor het weekeinde weer een draaiende motor te hebben en dan gedurende het weekeinde de motor in te lopen. Dat laatste duurd 50 uur, maar ik wil daarvan proberen de eerste 30 uur nabij de thuishaven te doen, als er dan wat is dan kan ik makkelijk weer terug waar ik een werkplaats en veel gereedschap bij de hand heb.

Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 05 juni 2017 16:47 #840779

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12542
Het zit niet helemaal mee , he Erik??
Succes met t vervolg
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 05 juni 2017 16:51 #840782

Ik heb even flink gevloekt, maar als je je boot erg veel gebruikt, dan gebeuren er ook vaker dingen. Ik denk dat dit een mooie aanleiding is om het "Ford" hoofdstuk te sluiten en wat te moderniseren. Gelukkig heeft het (nog) geen gevolgen voor mijn klanten, dus ik hoop dat het allemaal lukt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 05 juni 2017 16:53 #840785

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Is wel een hele mooie motor, die Yanmar. Wat kost ie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 05 juni 2017 17:38 #840800

Motor zelf is 13K ex BTW
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 05 juni 2017 17:39 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 05 juni 2017 17:53 #840804

  • HendrikF
  • HendrikF's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
fijn dat er zo snel een motor voor handen was die aan je eisen voldoet en waarbij je achteraf het elektra gedeelte tussen kunt bouwen.
Succes en hoop dat het zo soepeltjes verloopt als hoe je het beschrijft,
Is het al zover? Ja eindelijk is het zover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 05 juni 2017 18:26 #840809

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29127
Spannende transformatie, zeker gezien de erg korte tijd....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 05 juni 2017 18:39 #840815

  • Tricolor
  • Tricolor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 385
Erg goede keuze en suc6 met de in(om)bouw.
Ranulph Fiennes — 'There is no bad weather, only inappropriate clothing.'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 05 juni 2017 19:00 #840821

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
De helft kleiner...
Dat wordt genieten tijdens toekomstig onderhoud! :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 05 juni 2017 19:28 #840841

Het moeilijkste blijkt nog de schroef te zijn. Er zijn hier geen machines die opgezet zijn voor metrische schroefassen :unsure:
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 05 juni 2017 19:55 #840855

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
Is het terug stellen van de spoed een optie of vaar je met een klapschroef? Ga je voor een emotor achter de koppeling met tand riem. Of sndere plannen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 05 juni 2017 20:55 #840876

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7627
Ga je nu gezien het verschil in gewicht ook ballast moeten plaatsen in de motorruimte ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 05 juni 2017 21:03 #840880

Mooie motor Erik, succes!
Laatst bewerkt: 05 juni 2017 21:47 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 05 juni 2017 23:03 #840900

Goede keus denk ik. Yanmar had ook nog een alternatief op de traditionele dynamo/E-voorziening, iets tussen motor en keerkoppeling. Kan het zo gauw niet meer vinden.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 05 juni 2017 23:04 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 06 juni 2017 05:13 #840909

Noballast schreef :
Goede keus denk ik. Yanmar had ook nog een alternatief op de traditionele dynamo/E-voorziening, iets tussen motor en keerkoppeling. Kan het zo gauw niet meer vinden.
Klopt, al is die nog niet beschikbaar voor motoren groter dan om en nabij de 40-50 pk.
Ik heb me nog niet verdiept in alle opties wat dat aangaat, maar ik plaats de motor zodanig dat ik nog alle kanten uitkan en daar extra ruimte voor heb.
FKZ schreef :
Is het terug stellen van de spoed een optie of vaar je met een klapschroef? Ga je voor een emotor achter de koppeling met tand riem. Of sndere plannen?
Die optie is er inderdaad, maar die is niet ideaal. Ik heb vanmiddag de schroef van onder de boot gehaald (wat een k..klus is dat als de boot in 9 graden water ligt!). Er zit en schroeven reparatiebedrijf hier op het dorp en die gaan zowel de diameter als de spoed verkleinen. Dat brengt me wel door de zomer, en dan kan ik van de herfst als ik meer tijd heb de ideale schroef bestellen en deze als reserve achter de hand houden.
Bij nadere inspectie op het droge bleek 1 van de bladen ook licht verbogen door een klap tegen een ijsschots, dat kan dan ook gelijk hersteld worden. De schroef die ik eerder vanochtend besteld heb die word werd afgezegd, het bedrijf ziet het niet zitten om hun machines om te zetten naar metrisch :pinch:
Tony2920 schreef :
Ga je nu gezien het verschil in gewicht ook ballast moeten plaatsen in de motorruimte ?
Nee hoor, we gaan geen extra ballast toevoegen, dat vind ik zonde. Ik ga mijn duikuitrusting en reserve onderdelen op andere plekken bewaren, dat zal al voor een hoop compenseren. De motor staat overigens bijna op het draaipunt van de boot, en de boot komt dus behoorlijk gelijkmatig omhoog, al leunt ze op het moment wel wat voorover.

Zojuist de nieuwe motorsteunen uitgesneden, die las ik morgen in elkaar. Ook een nieuwe vloer net voor de motor gemaakt, die komt over het stuk fundatie te liggen wat nu niet gebruikt gaat worden door de motor. De jerrycans met olie en koelvloeistof kunnen dan mooi onder de vloer. Foto's zullen in de komende dagen wel volgen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 06 juni 2017 05:21 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 14 juni 2017 07:11 #843495

Het is gelukt, exact twee weken na de vastgelopen motor draaid de nieuwe als een zonnetje. Veel meer werk dan van te voren verwacht moest gebeuren, maar het lijkt nu voor elkaar te zijn.

Zo heb ik alle bedrading moeten aanpassen (oude motor was 24V en de nieuwe is 12)
de uitlaat was niet goed want er bleef veel te veel water in staan, dus nieuw uitlaat systeem gebouwd.
De morse bediening moest aangepast,
de fundatie moest aangepast,
de koeling is veranderd,
de koppeling met de schroefas had custom made onderdelen nodig,
het brandstof systeem is volledig op de schop gegaan.
Vanmiddag hebben we proefgedraaid en mijn god wat loopt dat mooi. De motor is niet te horen als deze minder dan 2000 rpm draaid, en de nieuwe uitlaat heeft een water/gas afscheider erin dus de uitlaat is ook mooi rustig.

Morgen nog wat fine-tunen en dan gaan we wat uren op de teller zetten.
op het moment heb ik nog een lek in het natte deel van de uitlaat en de koppeling heeft een onbalans, maar dat zijn kleine zaken die ik morgenochend hoop te verhelpen.
Op het moment erg in mijn nopjes met het resultaat!

De nieuwe motor word op zijn plek gehezen:
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 14 juni 2017 07:17 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 14 juni 2017 17:25 #843664

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3302
Gefeliciteerd Erik, knap dat je zo'n klus zelf aanpakt.

(hoewel dat natuurlijk logisch is als je het schip zelf gebouwd hebt, maar mij zou het 3 bruggen te ver zijn ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 14 juni 2017 18:15 #843680

Mooi werk Erik.
Hoe ga je de motor invaren?
Tot mijn eigen verbazing geeft de manual van mijn nieuw Yanmar aan dat je deze de eerste 10 uur maar ook de eerste 50 uur de motor stevig moet belasten, 400-500 toeren onder maximum voor het grootste deel van de tijd. "this is not the time for an extended cruise ad idle or los speed"
Dit druist zo tegen mijn eigen gevoel in waarbij ik bijvoorbeel nieuwe auto's altijd juist voorzichtig heb ingereden. En daar nooit spijt van gehad met snelle rakkers zonder motorproblemen als resultaat.
Hoe zie jij dat ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 14 juni 2017 18:24 #843682

Ik denk er precies zo over. Eerste 10 uur is 400-500 toeren onder maximum (7 knopen voor mijn boot) en uur 11 tot 50 is zelfs nog meer toeren met ieder half uur een paar minuten volgas.
Het andere waar ik wat van opkeek was het feit dat Yanmar adviseerd om bij deze motoren 5 keer kort volgas te geven zonder de keerkoppeling in zijn werk te zetten alvorens de motor uit te zetten. op die manier komt de koolafzetting wat los voordat de motor afkoelt.

Ik ga het in ieder geval zo doen als Yanmar het adviseerd, het zal zijn redenen hebben, al begrijp ik die op het moment nog even niet.

Heb jij ook zo'n nieuwere commonrail diesel? Loopt wel erg mooi moet ik zeggen!
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 14 juni 2017 18:55 #843691

Nou ja, wie ben ik om dat anders te willen dus zal ook het Yanmar advies volgen. Alleen druist het zo in tegen mijn gevoel. Wellicht dat de ZF dieselkunstenaars hier nog hun licht over kunnen laten schijnen.

Nee ik heb geen common rail een 3YM30 is nog aardig klassiek dacht ik.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 14 juni 2017 19:01 #843695

Als ik heel eerlijk ben geloof ik niet in het inlopen van je motor. Ik kan goed begrijpen dat je de motor eerst warm laat worden voor je m volbelast om rare krschten op je blok te voorkomen. Wat levert deze 'inlooptijd' op, behalve slijtage?
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 14 juni 2017 19:31 #843701

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13612
slijtage tbv optimale passing?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 14 juni 2017 19:36 #843703

sy helios schreef :
slijtage tbv optimale passing?

Dat snap ik helemaal. Maar moet dat nu met veel "geweld" zoals Yanmar voor schrijft terwijl ik altijd dacht, tenminste bij auto's, dat je dat juist met de nodige voorzichtigheid moet doen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 14 juni 2017 19:39 #843704

Het 'past' toch al? Wat is optimale passing? En als het niet optimaal past, waarom maken ze het dan niet optimaal passend in de fabriek? Modern gereedschap kan tot een duizendste mm nauwkeurig werken.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Laatst bewerkt: 14 juni 2017 19:40 door Only Fools Rush in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Her-motoriseren 14 juni 2017 19:44 #843705

bwernsen schreef :
Wat levert deze 'inlooptijd' op, behalve slijtage?
Ik ben nu onderweg naar de Arktische Oceaan, ik wil dus zeker weten dat de motor en bijbehorende systemen goed werken voor ik zee kies. Vandaar dat ik nu wat uren op de motor wil zetten. Ik ga niet de volle 50 uur test varen hier. Die laatste helft aan uren komt wel als ik motoren moet vanwege windstilte.

De enige, maar naar mijn idee nog wat vage, verklaring die ik heb gehad is dat de passingen niet hoeven in te slijten zoals dat bij oudere motoren het geval was. Het doel van de "ruige" inloop tijd is volgens een Yanmar monteur om te voorkomen dat je koolstofafzetting krijgt in de begin fase. Yanmar adviseerd evengoed nog om de eerste 10 uur niet volgas te varen, ook niet incidenteel. Daarna juist wel regelmatig om zoveel mogelijk kool afzetting kwijt te raken. Het is mij niet helemaal duidelijk waarom dat zo belangrijk is in met name de eerste 50 draai uren.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl