Hallo allemaal,
Mijn naam is Joost, 23 jaar en werkzaam als "service-engineer" voor een bedrijf dat autonome transport systemen (zelf rijdende voertuigen) voor menselijk vervoer levert. Daarnaast werk ik een aantal weekenden in de maand voor de ANWB als pechhulp verlener langs de weg. Als hobby ben ik tot nu toe altijd met auto's bezig geweest. Eerst zelf een andere motor in een BMW E30 gebouwd (van een 1.6 4-cil naar een 3.0 8-cil) en daarnaast doe ik ook veel als monteur voor kennissen/familie (kleine reparaties en regulier onderhoud).
Afgelopen tijd begin ik dit echter een beetje zat te worden, omdat ik altijd voor andere aan het sleutelen ben en er zelf niets tastbaars aan overhoud. Ik had wel weer zin in een projectje, maar dit keer moest het iets zijn waar mijn vriendin en ik allebei iets aan over zouden houden. Eerst heb ik nog even aan een camper gedacht, tot ik iets anders leuks tegen kwam, maar daarover later meer. Eerst even mijn "Watersport achtergrond".
Vanaf mijn 8e tot 16e jaar ben ik bij de waterscouting veel bezig geweest met zeilen, maar daarna is het een beetje verwaterd. Wel heeft een hele goede vriend van mij een Hoogaars (platbodem) waar we de afgelopen 3/4 jaar elke zomer mee weg zijn geweest. Het zeilen heeft me altijd ontzettend aangetrokken en met het zoeken naar het andere project kwam het erop neer dat het een camper of een zeilboot moest worden.
Eisen aan de zeilboot:
- Opknapper
- Relatief makkelijk zeilbaar (vriendin heeft niet veel zeil ervaring, moet hem eigenlijk in mijn eentje kunnen zeilen)
- Kajuit groot genoeg voor een tweepersoons bed, wc en iets van kombuis
- Leuk, authentiek en klassiek model
Nadat ik een week of 3 elke dag wel even op marktplaats (en andere boten-sites) gekeken had en niets geschikts kon vinden had ik het idee eigenlijk al weer uit mijn hoofd gezet. Tot ik vorige week een opknap Biesbosch kruiser tegen kwam. Er waren al een aantal zeer lage biedingen gedaan, dus heb (eigenlijk meer voor de grap) eens een bod gedaan waarvan ik dacht: "ze zijn gek als ze dit accepteren". En jawel, de volgende dag kreeg ik een mail dat ze het bod accepteerde en wanneer ik wilde komen kijken!
Na bezichtiging bleek dat de boot technisch in goede staat is, maar wat liefde, aandacht en onderhoud nodig heeft (zie foto's). Vanwege de prijs besloten om het project aan te gaan en vanaf vanmiddag is de boot officieel in mijn bezit!
Door omstandigheden kan er de komende 2 weken even niets aan gedaan worden, maar daarna zal de boot uit het water gehaald worden om het onderwaterschip te inspecteren en opnieuw in de lak te zetten. Het volgende zal, als blijkt dat het onderwaterschip goed is, gedaan moeten worden;
- Dek verven
- Houtwerk buiten lakken
- Interieur strippen
- Elektra, water, gas aanleggen
- Interieur volledig opnieuw opbouwen
- RVS reling vervangen of repareren
- evt inbouw motor weer terug inbouwen
Op de boot is het volgende achtergebleven;
- 9.9 yamaha 2-takt
- 3 ankers (verschillende maten, allemaal uitklap ankers)
- Alle benodigdheden om te zeilen, inc storm-fok en spinaker
- diverse lijnen etc.
De buitenboord motor is er achteraf opgebouwd. Ooit heeft er een inboard motor in gelegen en volgens de vorige eigenaar heeft de eigenaar voor hem deze ooit uitgebouwd voor revisie, maar is het daar nooit meer van gekomen (schroef/schroef-as etc zijn wel achtergebleven). Ooit zou het mooi zijn de buitenboord motor eraf te kunnen halen en weer gebruik te kunnen maken van een inboard motor.
Helaas is er weinig tot geen documentatie over de boot beschikbaar. De huidige eigenaar heeft de boot ca. 10 jaar in bezig gehad. Ook kon ik weinig over dit type boot vinden en heb ik maar 1 vergelijkbare boot kunnen vinden op het web;
www.botenbank.nl/klassieke-bot...Kruizer-1980/1945134
Zijn er hier mensen die meer kunnen vertellen over dit type boot? Of wellicht wel over deze boot specifiek?!
Daarnaast hoor ik het graag als jullie tips, tricks, vragen of commentaar hebben
Ik zal jullie op de hoogte (proberen) te houden van de vorderingen in dit project!