Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: renovatie en modficatie van w900 Water

renovatie en modficatie van w900 Water 11 nov 2017 22:53 #890348

steef ton schreef :
Men zegt dat dit drastisch gaat helpen en zou theoretisch ook zo moeten zijn. Zag nogal sceptische opmerkingen hierover op forum. Waarom zou dit niet werken? Iemand? Zat best veel werk in

Dat gaat echt wel werken, hoewel ik hoop dat het niet moet gaan werken. En het zit op de goede plek, de binnenkant.
Ik lees met genoegen je postings. Dank voor het delen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

renovatie en modficatie van w900 Water 11 nov 2017 22:59 #890352

@noballast:
beide opmerkingen zeer leuk om te lezen. Dank! :)
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

renovatie en modficatie van w900 Water 12 nov 2017 05:48 #890362

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Leuk te lezen dat jij de oude Bloody Mary zo netjes behandeld. Ik heb nog een tijdje bemand op deze boot.
Wel jammer dat je haar naam gewijzigd hebt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

renovatie en modficatie van w900 Water 12 nov 2017 09:18 #890396

Ja, dat is grappig dat je dat zegt. Maar Allert heeft vóór de Bloody Mary nog een andere w900 gehad. Bloody Mary was trouwens een w900+ (met een scoopje en het roer een heel stuk naar achteren) en Water was (n)ooit een w900. Ik heb zijn eerste boot, die diverse namen heeft gehad (afhankelijk van de sponsor) en ik kocht haar met de huidige naam (toch een muntje onder de mast: 100 Shilingi, je weet nooit). Ze had toen reeds 3 andere eigenaars gehad en was eigenlijk ten dode opgeschreven: dek geheel rot, heel veel er uit rottende schroeven, alle zeilen compleet uitgezeild, motor op z'n eindje. Zal straks een foto van die eerste boot van Allert, nu de mijne dus, posten (gaat nu niet. Foto staat op andere compu en dat k..twindhoos heeft besloten nu updates uit te voeren... gedurende een uur of zo :( ).
Ik weet niet wat er met Bloody Mary is gebeurd. Allert racet nu op een Dufour. Ik heb wel ooit tegen Bloody Mary gezeild met Water (en dik verloren. Maar ja, doorgewinterde wedstrijdzeiler tegen een doorgewinterde toerzeiler ... ;) ). Maar sinds dien is er wel weer het een en ander veranderd aan water (nieuwe, andere mast en nieuwe, andere har oa).
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

renovatie en modficatie van w900 Water 12 nov 2017 10:26 #890428

Zo zag water er 30 jaar geleden uit



tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

renovatie en modficatie van w900 Water 12 nov 2017 14:14 #890516

Toen ik het scheepje wilde kopen, heb ik eerst een paar schetsjes gemaakt. Van wat mogelijk is met interieur, exterieur en tuigage. Ik besloot de boot te kopen, maar wist ook dat ik vrijwel alles zou gaan veranderen. Hieronder een schets van het interieur, zoals het er inmiddels ook min of meer uit ziet.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

renovatie en modficatie van w900 Water 12 nov 2017 14:57 #890524

Eén van de dingen die het meest om aandacht vroeg, was de verwijdering van het hoofdschot. Eenvoudig verwijderen ging natuurlijk niet. Ik moest de gehele constructie onder de mast gaan aanpassen.
Hieronder een foto van hoe het er origineel uit zag



en hoe het er nu uit ziet:


banken in de zij en kastjes moesten onderdeel van de constructie worden. Alles dus versterkt (12mm multi ipv 8) en middels flinke fillets vastgeplakt. Daarnaast stukje van schot laten zitten en gedubbeld (24mm ipv 12 mm) en extra versterkt om piekbelastingen beter over het schot te verdelen. De maststut is opgehangen in dit schot (dat nu dus een stevig spant is geworden)
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

renovatie en modficatie van w900 Water 12 nov 2017 17:54 #890570

Er stond een BMW-Hatz in.

Zeer betrouwbare, maar ook wat primitieve machine. En bovendien helemaal aan z'n eindje. Hij startte alleen met behulp van een pufje ether. Ik heb hem er uit gehaald, naar revisiebedrijf gebracht en voor krap 900 euro was hij weer nieuw. Maar toch, 12 pk is op binnenwateren voldoende, maar toen ik eens met 1,9 knoop het gat van IJmuiden uitvoer met 5 bf tegen, begon ik toch aan een andere machine te denken. Na een jaartje zoeken vond ik er een. En wel een met echt nul draaiuren. Een Vetus. Die heeft 16 pk en allerlei zaken die de BMW niet had, zoals een 900 Watt dynamo, interkoeling (geen zeewater meer door het blok) en de mogelijkheid van aftappen van koelwater ten behoeve van een boiler. Bovendien zou die passen met heel weinig aanpassingen. Ik nog beetje rekenen aan schroeftoerental en keerkoppeling en vooruit maar. Er in met dat ding. Hieronder het resultaat.

De oude Webasto die er boven zit, afkomstig uit een bagagekar-trekkertje van Schiphol, had ik al eerder ingebouwd.
In het verleden was de machine wel eens een keertje een beetje in ademnood gekomen, dus ik heb twee dorade luchtduckts in de kuip gemaakt.







nooit meer ademhalingsproblemen van de machine gehad.
De wbasto haalt z'n verbrandingslucht ook via de duckts. De verwarmde lucht wordt gecirculeerd. De boot is zo in 10 minuten een graad of 15 warmer. Condens geen enkel probleem, want er kunnen 8 poortjes, 5 raampjes en een luik open. Dat ventileert wel... ;)
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

renovatie en modficatie van w900 Water 12 nov 2017 21:50 #890634

motor instrumenten heb ik geïnstalleerd vlak achter de neergang, aan stuurboord.


Aan bakboord zittend kan ik ze dan op ooghoogte altijd zien en de motor snel en zeker starten als dat nodig is. Aan stuurboord kan de stuurautomaat dan standby blijven. Dat is bij alleen-varen erg handig.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

renovatie en modficatie van w900 Water 12 nov 2017 22:06 #890637

kan jij om een hoekje kijken? mijn starterij zit ook in de kajuit, maar is vanuit de kuip niet te zien.
geen sponsor alhier
Laatst bewerkt: 12 nov 2017 22:06 door helmsman 38.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

renovatie en modficatie van w900 Water 12 nov 2017 22:22 #890638

Nee. Zou ik wel mooi vinden. Maar paneeltje zit in lengterichting, direct naast de neergang. Als ik bakboord in de kuip zit en ik kijk recht naar voren, dan kijk ik op dat paneel. Zie ook eerdere foto van de kuip. Daar kun je het paneeltje nog net in de neergang zien zitten.
Voordeel is ook uiteraard dat het droog blijft.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

renovatie en modficatie van w900 Water 13 nov 2017 07:15 #890662

Nu zie ik het, binnen en droog is prima
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

renovatie en modficatie van w900 Water 13 nov 2017 08:48 #890672

Was weer zo'n dingetje. Toen ik mijn scheepje kocht heb ik over al dit soort dingen nagedacht en ik kwam al snel tot de conclusie dat ik eigenlijk bijna alles anders wilde. Daarom een schets gemaakt, om te zien of een en ander wel zou kunnen en daarna pas de boot gekocht. Ik ben nu bijna 15 jaar verder en de meeste dingen zijn gerealiseerd. Nu komt het afwerken, dus dat wordt nog een paar jaar klungelen, vrees ik.
Wat ik me nu af vraag: hebben jullie dat nou ook? Dat je de boot best leuk/mooi vindt, maar dat je zo een stuk of tien of tig zaken kunt bedenken en benoemen die je anders zou willen? En dat je je soms af vraagt waarom dat niet meteen zo is gedaan? Bij mij zat er een plee tussen de salonbanken (weet geen beter woord) en het vooronder. Dat is toch niet handig? Het is daar laag en klein en je zit naast eventueel slapende bemanning te sch...ten. En zo'n indeling zie je bij heel veel scheepjes. Winners bijvoorbeeld, toch best erg leuke schepen, hebben dat ook.
De op de laatste foto aangegeven plek voor een motorpaneeltje. Nog nooit zo gezien, al zal het heus wel hier en daar bestaan.
Over een doorgestoken mast hebben we het al een keer gehad bij een ander topic. Ook meestal niet handig, denk ik (tenzij je een compromisloze wedstrijdzeiler bent, wellicht).
Of denk ik nu helemaal raar?
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

renovatie en modficatie van w900 Water 13 nov 2017 09:12 #890680

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1969
Bedankt voor het delen van je prachtig project steef ton.Vooral omdat ik een zwak heb voor een waarschip 900 .Ik ben echter geen klusser(zeil veel liever).Dit is al een antwoord op je vraag,of je ook veel dingen zou veranderen op je schip.Ik denk dat de perfecte boot niet bestaat.Wel een boot die zo dicht mogelijk bij je wensen aansluit.En uiteraard rekening houden met je budget.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

renovatie en modficatie van w900 Water 13 nov 2017 09:13 #890681

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Dat hij voor bloody mary nog een ander had gehad wist ik niet.
Dat je bloody mary niet bijhield met een 'standaard' 900 is logisch. Bloody mary ging hard. Menig 35 voeter (ok een Oyster sj35) had moeite met hem.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

renovatie en modficatie van w900 Water 13 nov 2017 09:54 #890698

@ Jedre
Vergeten te melden: de foto's van de oude Water (ex Aqua Mol en ex Raspaard dus) heb ik van Allert Mastenbroek gekregen. Wel zo netjes om dat even te vermelden, denk ik.
Toch wel erg leuk dat je de Bloody Mary uit eigen ervaring kent! En dat ze snel was wist ik wel, hoor. Maar zo snel? Een Oyster sj 35? Dat klinkt wel bemoedigend. Want ook Water is inmiddels verre van standaard en (flink) sneller dan een standaard w900. Ik ben geen wedstrijdzeiler, maar wel een fan van wat langere tochten. Van de zomer de CAM bijvoorbeeld en dan langs de oost (als ik genoeg tijd heb) weer terug. En in 2019 via Canarische eilanden en Azoren een klein rondje op de Atlantique. Dus een beetje vaart kunnen maken met m'n kleine scheepje is wel de bedoeling. Op het IJsselmeer en het wad meen ik altijd te merken dat er weinig mis is met de snelheid en het opwerkende vermogen van Water. Maar voor de CAM bijvoorbeeld? Nu ja, ga het wel merken. Hoofddoel is voorlopig: op tijd aankomen. ;)
@rvs
Ik snap het. Bovendien heb jij zo'n wat oudere Dehler34? Dat vind ik misschien wel de beste boot die Dehler ooit gebouwd heeft. Heb er ooit een week mee mogen zeilen. Wat een heerlijke boot!
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

renovatie en modficatie van w900 Water 13 nov 2017 16:21 #890758

Noballast schreef :
steef ton schreef :
Men zegt dat dit drastisch gaat helpen en zou theoretisch ook zo moeten zijn. Zag nogal sceptische opmerkingen hierover op forum. Waarom zou dit niet werken? Iemand? Zat best veel werk in

Dat gaat echt wel werken, hoewel ik hoop dat het niet moet gaan werken. En het zit op de goede plek, de binnenkant.
Ik lees met genoegen je postings. Dank voor het delen.

Aramide aan de binnenkant ?? Misschien leuk voor naaldhakjes aan boord, maar de logica voor penetratie van buiten ontgaat me totaal eerlijk gezegd

Voor dat de aramide gaat werken ben je al door de huid heen

Wat is het idee erachter ???
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

renovatie en modficatie van w900 Water 13 nov 2017 16:48 #890763

Nou, heb je wel eens aramide (om ook even andere andere merknaam te gebruiken, heel goed) met een schaar proberen te knippen? Gaat wel, maar je hebt wel een stevige en echt scherpe schaar nodig. Het carbon moet grote penetraties voorkomen, maar als er toch iets door gaat, dan blijft het gat (hopelijk) klein, want iets puntigs snijdt niet makkelijk door kevlar heen (wel door carbon). Ik denk dan aan bijvoorbeeld die balk die ik tegenkwam. Stel dat er spijkers of bouten in zitten.
Dat was oa mijn idee. Niet goed? Wat zou beter zijn? (serieuze vragen)
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

renovatie en modficatie van w900 Water 13 nov 2017 16:58 #890768

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
Eigenlijk is de vraag heel simpel;

Waarom aan de binnenkant, en niet aan de buitenkant?

(Iets met drukkracht, of buigen oid??)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

renovatie en modficatie van w900 Water 13 nov 2017 17:08 #890770

Oh, zo. Dank voor de vragen ieg, want is wel een goeie, denk ik.
Dit is wat ik bedacht had.
Carbon verzet zich vooral tegen rek (heel erg!). Als je dat aan de buitenkant plakt, dan zal het niet veel helpen tegen grote penetraties, vooral omdat carbon verrassend makkelijk te snijden is (vind ik). Dus dat moet ieg aan de binnenkant.
Het kevlar beschermt vooral tegen scheuren (kapot snijden). Als dat aan de buitenkant zit, dan kan het door iets scherps opzij gedrukt worden, voordat het carbon zijn werk doet. Een balk met iets scherps kan zo een groot gat veroorzaken. Bovendien houdt het aramide het carbon goed op zijn plek als er iets scherps doorheen gaat. Zo blijft een gat klein (hoop ik, denk ik).
Klinkt dat plausibel? Bij polyservice denken ze er ook zo over, maar ik weet niet in hoeverre ze daar verstand hebben van constructies.
Dank voor de reacties en blijf vooral (ook kritisch) mee denken. Ik stel het erg op prijs.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

renovatie en modficatie van w900 Water 13 nov 2017 18:03 #890784

Oh, ik zie dat mijn opmerking over serieuze vragen ook anders kan worden uitgelegd. Ik bedoelde dat ik mijn vragen serieus bedoelde. De vragen die jullie stelden bij mijn stellingen nam ik al heel serieus. Hmmm, soms moet je elke zin die je schrijft toch eerst een paar keer omdraaien. Sorry hiervoor.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

renovatie en modficatie van w900 Water 13 nov 2017 19:31 #890810

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5013
Koolstof voegt vooral stijfheid toe, en is sterker dan glas. Kevlar,/aramide (en alle andere vezels) zijn vooral heel sterk in de trekrichting. Een penetratie van buitenaf zal op de buitenkant vooral compressie geven, waarin vezels dus weinig doen. op de binnenkant zal het in de trekrichting belast worden, waarbij de vezel zelf dus optimaal belast wordt en het meeste nut heeft.

Over een koolstof/aramide hybrideweefsel: vergelijk het met een touwtje en sterker elastiek die aan elkaar geknoopt zijn en op trek belast worden. Pas als het touwtje breekt neemt het elastiek alle belasting over, voor die tijd delen ze de belasting amper. Eigelijk heb je dus liever 2 elastieken in zo'n geval. Niet dat in dit geval de koolstof geen nut heeft: aramide heeft van zichzelf een hele slechte hechting aan de hars, en dus vrijwel al het andere waar het op geplakt wordt. Eigenlijk moet aramide dus vaak tussen glas geplakt worden (csm), vanwege hygroscopisch effect eerst gebakken worden, en mogen de randjes eigenlijk niet open aan het eind van het laminaat. In dit geval zal de koolstof wat beter hechten en op die manier de boel wat beter bij elkaar houden, zelfs als die vezelf breken terwijd het aramide pas later gaat.

Overigens volg ik dit topic met plezier, een glas/schuim dek ik bij mij ook al eens in gedachten voorbij gekomen. Mijn w730 is ook al niet standaard gebouwd. Over wat je allemaal anders wil als je de boot koopt, nou een waslijst. Dat nieuwe dek dus, andere motor, verlengen met scoop, nieuw electrisch systeem, etc, etc, etc. Zoalshet nu lijkt kom ik pas in juni weer in nederland dus het wordt deze winter weer niets. Nog een paar maandjes van de boot genieten zoals die is in de zomer, en dan rustig aan met iets kleiners beginnen. (6.5 meter...)
Laatst bewerkt: 13 nov 2017 19:33 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

renovatie en modficatie van w900 Water 13 nov 2017 19:44 #890813

dank voor het heldere antwoord. Toch een vraagje nog. Zeg je nou dat het kevlar in het hybride weefsel sterker is dan het carbon, maar (iets) meer rekt?
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

renovatie en modficatie van w900 Water 13 nov 2017 19:51 #890817

och, nog één. Als ik kevlar probeer te knippen of snijden, dan merk ik dat dit moeilijk tot heel moeilijk gaat. Komt ook door de elasticiteit, zoals jij al zei, denk ik. Maar carbon is behoorlijk makkelijk te knippen. Geldt bij beiden zowel verwerkt in epoxy, als puur. Is dat iets dat ik me maar verbeeld? Of spelen hier nog andere factoren?
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:renovatie en modficatie van w900 Water 13 nov 2017 20:16 #890829

Aramide knip je met een vrij speciale schaar ;)

Wij hebben hier een elektrische dan vlieg je er vrij makkelijk doorheen




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.345 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl