Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: renovatie en modficatie van w900 Water

Re:renovatie en modficatie van w900 Water 14 nov 2017 16:12 #891012

Toen ik de boot kocht, had ik al meteen twee ideeën in mijn hoofd: meer licht en ventilatie en een iets andere boeg. Om die reden heb ik een extra lat tegen de boeg geplakt en gaten gezaagd voor patrijspoorten.



Ik heb het idee dat de scherpe boeg voor (iets) betere aan de windse eigenschappen zorgt. De poortjes kan ik openen en in een haven doe ik dat ook. Heerlijk. Ze zorgen voor licht en geopend voor heel goede ventilatie. Ook als het regent kunnen ze gewoon open blijven staan. Als ik zeil zijn ze uiteraard dicht en 6mm lexan en dubbele knevels zorgen voor heel goede afdichting. Ik heb ze al vaak onder water gezeild en nog nooit lekkage gehad.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:renovatie en modficatie van w900 Water 14 nov 2017 19:11 #891055

poortje vanaf de binnenkant.



Toen ik ze kocht, zat er 4 m perspex in. Ik heb het vervangen door 6 mm lexan. Het "ruitje" zit vast met een ring met schroefdraad in het beweegbare deel van het poortje. 6 mm is het maximale dat er in past. Ik heb geprobeerd of het sterk genoeg was. Poortje vlak gelegd en met een vuisthamer er hard op geslagen. Ik kreeg de vuisthamer bijna in mijn gezicht, maar met het "ruitje" niks aan de hand.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

renovatie en modficatie van w900 Water 14 nov 2017 19:47 #891075

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5387
steef ton schreef :
och, nog één. Als ik kevlar probeer te knippen of snijden, dan merk ik dat dit moeilijk tot heel moeilijk gaat. Komt ook door de elasticiteit, zoals jij al zei, denk ik. Maar carbon is behoorlijk makkelijk te knippen. Geldt bij beiden zowel verwerkt in epoxy, als puur. Is dat iets dat ik me maar verbeeld? Of spelen hier nog andere factoren?
steef ton schreef :
dank voor het heldere antwoord. Toch een vraagje nog. Zeg je nou dat het kevlar in het hybride weefsel sterker is dan het carbon, maar (iets) meer rekt?

Klopt en klopt, daarbij is de aramide ook nog eens glad, waardoor die gaat glijden. aramide is makkelijker te snijden of knippen als het vast zit in een (deels uitgeharde ) hars. In een prepreg is het veel makkelijker te verwerken daardoor. Ik heb ook een speciale schaar voor aramide. Overigens moet ik mijn normale schaar voor voornamelijk koolstof ook vaak slijpen.

Doordat de hars makkelijk van de vezel afbreekt, wordt het ook rafelig als het geschuurd word. door na te schuren met erg fijn schuurpapiers is dat effect te beperken (al zou aramide nooit aan het oppervlak moeten liggen.)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

renovatie en modficatie van w900 Water 14 nov 2017 20:07 #891081

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18184
Verwacht ook geen wonderen van een laagje aramide. De eigenschappen die toegedicht worden gaan pas bij een aantal lagen een verschil maken.
Het lijkt me vrij zinloos om dat materiaal zo toe te passen. Een en ander geldt ook voor carbon trouwens. Stijver, jazeker en niet zo'n beetje ook. Maar een laagje 200 grams op een centimeter laminaat ga je echt niet terugvinden. Glasweefsellaminaten met epoxy moet je niet afdoen als inferieur. Integendeel!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

renovatie en modficatie van w900 Water 14 nov 2017 21:03 #891099

Kijk, dat dacht ik wel. Kritische geluiden. De meningen zijn verdeeld merk ik en ik ben ook zeker niet zeker, als ik dat zo mag zeggen. Ik ben iedereen hiervoor zeer dankbaar!
Hmm. Ik klop altijd tegen de huidplaten van de boeg, als mn scheepje op het droge staat en ik haar weer zie. Maffe gewoonte. Maar voorheen hoorde ik dan altijd boeng, boeng, boeng. Nu hoor ik tak, tak tak. Ook op het water is het geluid van golven tegen haar boeg duidelijk veranderd. Zegt dit iets? Ik weet het niet.
Ik ga een proefstuk (of proefstukken met carbon, kevlar en hybride weefsel) maken, want nu wil ik het wel echt weten. Ja, het is zo, dat had ik beter van te voren kunnen doen... ;)
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:renovatie en modficatie van w900 Water 15 nov 2017 06:14 #891137

Vraagtekens zetten vind ik helemaal prima hoor! Mede daarom plaats ik deze posts (en natuurlijk omdat ook ik niet helemaal van enige ijdelheid verschoond ben ;) )
Ik ben geen expert in moderne kunststoffen en al helemaal niet in de wat meer exotische. Mijn infobronnen daarover zijn de leverancier en internet en de mensen die me zo nu en dan vertellen. Ik kan gelukkig wel een beetje rekenen en (mee-)denken op academisch niveau. Dat helpt wel eens, maar zonder kennis is niemand wijs.
Dus kom maar op. Ik hoor de kritiek graag! En mijn dankbaarheid hiervoor is ook groot, echt waar! :cheer:
(hm, en ja, een klein beetje vriendelijk blijven voor elkaar helpt inderdaad ook ;) :) )
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:renovatie en modficatie van w900 Water 15 nov 2017 07:04 #891145

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
Ik ga een proefstuk (of proefstukken met carbon, kevlar en hybride weefsel) maken, want nu wil ik het wel echt weten.

Wat wil je dan precies weten?
Als je doel is o de boot nog enigsxins bij elkaar te houden, zal het dat zeker doen.

Als je gaat testen wat relatie is tussen theoreti a che sterkte en in het echtm zou ik het lekker laten. Ik verwacht niet dat zo'n proefje je dat gaat vertellen, of je moet dat tien/tig keer herhalen onder verschillende omstandigheden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

renovatie en modficatie van w900 Water 15 nov 2017 07:23 #891151

Het carbon op deze plek heb ik niet zo'n gevoel bij, maar het aramide wel degelijk. Dat kan echt wel preventief werken, ook een dunnere laag. Het vergroot de weerstand tegen penetratie aanzienlijk. Een testje hoeft toch helemaal niet wetenschappelijk onderlegd te zijn en is volgens mij goed te doen. Neem een stuk WBP met en zonder de aangebrachte combi, en laat daar van een paar meter hoog een stalen pijp op vallen. Dan zie je wat er gebeurt, ook goed voor de gemoedsrust.

Ben wel heel benieuwd :)

Mbt carbon, ben altijd heel voorzichtig (lees vermijd) de combinatie met andere materialen. Ik ben onvoldoende onderlegd om daarin de juiste keuzes te maken. Daar waar ik het wel toepas is het of alles of niets.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

renovatie en modficatie van w900 Water 15 nov 2017 07:38 #891153

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
Ja precies.
Ik durf ook wel met zekerheid te zeggen dat het wat doet tegen volledige destructie. Maar wat en waarom precies zul je waarschijnlijk zo niet achterhalen.

Als je dingen kapot wilt maken kan dat natuurlijk altijd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

renovatie en modficatie van w900 Water 15 nov 2017 08:11 #891161

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7127
In het kader van het nieuwe beleid voor projecten topics (waar dit er een van is) heb ik een aantal reacties verwijderd die niet bijdroegen aan de beschrijving van het project. Gelieve de reacties in een project topic te doen in lijn met de forumregels en de uitleg daarvan in dit recente draadje.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Laatst bewerkt: 15 nov 2017 08:11 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

renovatie en modficatie van w900 Water 15 nov 2017 08:22 #891167

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18184
Over een koolstof/aramide hybrideweefsel: vergelijk het met een touwtje en sterker elastiek die aan elkaar geknoopt zijn en op trek belast worden. Pas als het touwtje breekt neemt het elastiek alle belasting over, voor die tijd delen ze de belasting amper. Eigelijk heb je dus liever 2 elastieken in zo'n geval. Niet dat in dit geval de koolstof geen nut heeft: aramide heeft van zichzelf een hele slechte hechting aan de hars, en dus vrijwel al het andere waar het op geplakt wordt. Eigenlijk moet aramide dus vaak tussen glas geplakt worden (csm), vanwege hygroscopisch effect eerst gebakken worden, en mogen de randjes eigenlijk niet open aan het eind van het laminaat. In dit geval zal de koolstof wat beter hechten en op die manier de boel wat beter bij elkaar houden, zelfs als die vezels breken terwijl het aramide pas later gaat.
Lees bovenstaande nog een keer :cheer:
Het wel leuk cherry-picken tussen de mooie eigenschappen van die materialen maar vergeet de slechte aub. niet!
Aramide is prachtig spul maar laminaten daarvan worden verliezen snel hun stijfheid en worden slap als ze afwisselend op trek en druk belast worden. JRomkes zei het al (èn kan het weten) Hars hecht slecht aan de aramide en bij belasting en vooral op stuik gaat het bijzonder snel fout! Leuk spul voor kogelvrije vesten, tanks en kettingzaag-broeken maar niet voor constructieve delen van jachten! Hooguit...als een toegevoegde laag tegen penetratie maar dan graag iets meer dan een laagje :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

renovatie en modficatie van w900 Water 15 nov 2017 09:10 #891184

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
En om dat laatste gaat het toch juist?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

renovatie en modficatie van w900 Water 15 nov 2017 09:24 #891186

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18184
Er kwam nog iets bovendrijven uit lang vervlogen tijden...
Diolen, heb ik ook nog een en ander mee gebouwd!
Poor man's kevlar B)
Het is bijzonder slijtvast, net als kevlar, een beetje minder treksterk maar heel veel rek voor de breuk! Veel toegepast is wildwaterkano's ed.
Het mist ook veel slechte eigenschappen van Aramide en misschien wel beter geschikt dus, maar dat zou je uit moeten zoeken! Net wat duurder dan glas meen ik, dus daar hoef je het niet voor te laten!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

renovatie en modficatie van w900 Water 15 nov 2017 15:16 #891286

Dioleen is toch vooral voor het slijtvast maken van kunststoffen? Ging vroeger vaak op de buiten- onderkant van allerlei beach-bootjes. Maar daar ben ik niet zo in geïnteresseerd.
Over het testen. Het is mijn beroep om oa fysische experimenten te begeleiden en beoordelen (op middelbare school en hoger beroeps niveau). Ik zal proberen mijn testjes zo goed mogelijk uit te voeren en zal daarvan ook verslag doen. Ik weet op dit moment alleen even niet wanneer, want even erg druk. Maar dan kan iedereen zelf beoordelen wat zin en onzin is. Ik weet het op dit moment eenvoudig weg niet en ben tot nog toe af gegaan op aanwijzingen van allerlei descundologen en info van het internet. Vooral via dat laatste medium bekroop mij ook wel een beetje de twijfel. Ik ga het zien! Het geluidsverschil is btw een feit en ik vraag me dan wel af wat dat betekent, maar dat het iets betekent en dat er iets verandert is weet ik zeker.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

renovatie en modficatie van w900 Water 15 nov 2017 19:11 #891337

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5387
Doordat multiplex vrij makkelijk splijt den ik dat een laagje vezels in welke vorm dan ook wel eens een verassend goed effect kunnen hebben op het tegenhouden van een penetratie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

renovatie en modficatie van w900 Water 15 nov 2017 22:18 #891399

Nou, ok, het carbonkevlar-verhaal wordt vervolgd als ik de testjes gedaan heb.
Iets anders nu. Ik vind altijd dat je in de kuip weinig of geen spullen kwijt kunt, zonder dat je een (grote) kans maakt die kwijt te raken of dat ze kletsnat worden in een regenbuitje. Weer iets dat ik anders wilde, namelijk voldoende kastruimte in de kuip, dat geen invloed heeft op de zeegaande eigenschappen bij zwaar weer. Zie de foto hier onder.



De foto is uit 2010, dus er zijn inmiddels wel wat zaken veranderd (zoals een andere mast en har).
Je kunt wel twee van de kuipkastjes zien. Beiden voorzien van afwatering. Een derde is inmiddels stuurboord-achter gemaakt, net zoals die je nu bakboord-achter kunt zien. Je begrijpt, die kastjes beschouw ik als een groot succes!
Ik heb ook de kuipbanken aan de achterkant van een stevige rand voorzien, zodat spullen op die bank niet even gemakkelijk aan de achterkant van de bank kunnen rollen. De banken hadden daardoor wel een afwateringsbuisje nodig, maar dat was niet zo'n probleem: buisje van kartonpapier gemaakt, omwikkelt met 80grams doek, epoxeren, twee gaatjes boren, buisje er in plakken en klaar, afwateringsbuisje voor de kuipbanken.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

renovatie en modficatie van w900 Water 15 nov 2017 22:59 #891407

Jouw wensen zijn wel erg herkenbaar. Zo gaat die boot passen als een jas met alles goed overdacht. Kom daar eens mee op zo'n plastic serie bootje ;)

Hoe heb je het dwarsverband geborgd in de spiegel ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 15 nov 2017 23:00 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

renovatie en modficatie van w900 Water 16 nov 2017 19:06 #891751

Onder de doorlopende kuipvloer zit een balkje van gelamineerd hout. 13 cm hoog, 36 tot 45 mm dik. Zie de foto hieronder. De kuipvloer (12 mm dik) is op deze balk vastgelijmd. De vloer was hier net geplaatst. Filletje er tegen aan en klaar.



Er zit een deurtje achterin de kuip. Als de achterkant ook maar iets zou zijn gekomen, dan zou ik dat aan het deurtjes gemerkt hebben. En je raadt het: ik heb de afgelopen 10 jaar absoluut niets gemerkt.
Hieronder nog een foto van het verlengen van de kuipvloer.

tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

renovatie en modficatie van w900 Water 16 nov 2017 19:18 #891754

aan de zijkant van de kuip heb ik de oorspronkelijke spiegel van een w900 laten zitten en gedubbeld. Gaatje er in om nog onder de scoop te kunnen komen. Via de achterste kuipkastjes zit die ook weer vast aan de kuipbank en het dek, dat weer vast zit aan de huid. Dit is wat ik bedoel: alles wat in de boot dienst doet als bijvoorbeeld een kastje, is tevens een versterkingsschot van de romp (de open spiegel in dit geval).



Dit stuk zit direct tegen de balk onder de kuipvloer gelijmd
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 16 nov 2017 19:21 door AccountVerwijderd13. Reden: drukte te vroeg op toevoegen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

renovatie en modficatie van w900 Water 16 nov 2017 20:40 #891785

@ Noballast
Jouw wensen zijn wel erg herkenbaar. Zo gaat die boot passen als een jas met alles goed overdacht. Kom daar eens mee op zo'n plastic serie bootje
Ja, net zoals bij jou. Ik hoop echt heel erg dat je volgend jaar van jouw enorme inspanningen kunt gaan genieten!
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

renovatie en modficatie van w900 Water 18 nov 2017 16:36 #892271

Op deze foto is het grootste kuipkastje te zien. Er past zeilkleding in en truien en een occasional biertje :blush: .



Op de rand van de kuip is één van mijn pareltjes te zien: een echte Barbarossa (47) schootlier. Aan de andere kant staat er nog één. Zo verschrikkelijk goed dat ze aan hun kwaliteit failliet zijn gegaan. Helaas geen ST's maar wauw, wat een geweldige help voor de spierkracht!
Ook is de diesel-vuldop te zien. Uiteraard op een klein verhoginkje, zodat er geen regenwater in loopt als ik de tank vul. Vooraan zitten twee vulopeningen voor beide watertanks (uiteraard geplaatst direct bak- en stuurboord van de kiel) en die zitten op precies zulke verhoginkjes om precies dezelfde reden.
Waarom is dat niet op alle schepen zo?
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

renovatie en modficatie van w900 Water 18 nov 2017 17:03 #892283

Oh, de vallieren zijn bronzen Lewmar 30's. Eigenlijk wat aan de lichte kant. Als iemand nog ergens twee Barbarossa's 40 (of zoiets) weet? :blush: :cheer:
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

renovatie en modficatie van w900 Water 20 nov 2017 09:30 #892689

Ophanging maststeun in het hoofdspant.
Hieronder 3 foto's van de onderkant van die maststeun. Origineel stond die op een blok teak (30 x 30 cm en 8 cm dik) dat weer op het vlak stond. Bij veel w900's kun je zien wat deze constructie doet. Niet zelden onstaat er een bult aan de onderkant van het vlak, net voor de kiel, op de plaats waar de maststeun staat. Ik heb zelfs ook al eens barsten in het vlak gezien. En dat dit niet sterk genoeg was bleek ook uit het feit dat Allert ooit een want aan de binnenzijde van de boot had gemaakt, van mastvoet naar wantputtings. Dat helpt zeker en ik heb wel vaker dit soort oplossingen gezien bij raceboten en Allert gebruikte de boot eigenlijk bijna uitsluitend voor wedstrijden, heb ik begrepen. Maar ik ben een toerzeiler en wilde dit dus zeker anders. Hieronder foto's van mijn oplossing.







Ik heb de maststeun een onderdeel van het hoofdspant gemaakt. Dit hoofdspant zit weer verankerd in langsspanten (de banken en de onderkant van de kastjes). De krachten worden zo over een heel groot deel van de boot verspreid.

De bovenkant van het spant

tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

renovatie en modficatie van w900 Water 12 jan 2018 19:35 #906909

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3577
Verstandig verhaal over de maststeun dit soort hoofdconstructies van een boot moeten zeer sterk zijn.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

renovatie en modficatie van w900 Water 14 jan 2018 18:49 #907579

Jep en het voordeel is ook dat ik zo'n beetje de max compressie op mijn mast kan zetten via het want en de gepijlde zalingen, waardoor ik mijn voorstag ook beter (=veel beter) op spanning kan houden, wat weer tot betere aan-de-windse prestaties leidt en maakt dat ik mijn roller ook nog betrouwbaar kan gebruiken om bij bft 7 mijn har te reven (wel de Plastimo-roller ook aangepast :ohmy: zo dat die vastzit op het dek en niet op de voorstag).
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl