Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Project: Onze nieuwe boot - Sigma 41

Project: Onze nieuwe boot - Sigma 41 17 juli 2018 08:30 #960643

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16751
Moooie schuit, ga je zeker plezier van hebben!
Ben nieuwsgierig naar de binnenzijde!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Onze nieuwe boot - Sigma 41 17 juli 2018 08:51 #960649

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Nou, bij deze dan. Zijn allemaal foto’s van bij aankoop, ik heb op dit moment de boot niet bij de hand om nieuwe te maken...









Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Laatst bewerkt: 17 juli 2018 09:03 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Onze nieuwe boot - Sigma 41 17 juli 2018 10:05 #960666

  • Limosa
  • Limosa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 699
Feli Erik. Na een Britse victoire nu een echte Brit!
Groter schip ... nog grotere trips?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Onze nieuwe boot - Sigma 41 17 juli 2018 10:08 #960667

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Tja, dan moet ik wel ergens mijn werkgever zo gek krijgen dat ik langer vrij mag hebben :ohmy:
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Onze nieuwe boot - Sigma 41 17 juli 2018 10:12 #960669

  • Limosa
  • Limosa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 699
Volgens mij was jij daar ooit aangenomen omdat je zo goed kon onderhandelen :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Onze nieuwe boot - Sigma 41 17 juli 2018 10:16 #960670

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Da's juist het probleem, dat hebben ze vaker dan 9 maanden per jaar nodig ;)
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Onze nieuwe boot - Sigma 41 17 juli 2018 20:56 #960831

  • Bo11
  • Bo11's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 76
Hoi Erik,
Ik wens jullie heel veel geluk en mooie tochten op deze prachtige boot.
Hartelijks,
Bouwien
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Onze nieuwe boot - Sigma 41 17 juli 2018 21:04 #960836

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
ErikSnel schreef :
Vinni schreef :
<knip>
Waar lig je?

Vinni


We liggen in Lemmer pal naast de Slump jachthaven.

Aha!....wij ook weer....sinds afgelopen weekend. :S
Kom wel eens langs om de Star te bewonderen.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Onze nieuwe boot - Sigma 41 17 juli 2018 21:22 #960843

  • mmaassen
  • mmaassen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 744
Prachtig schip zo'n Sigma. Schitterende lijnen.

Veel plezier ermee!

Verstuurd vanaf mijn SM-T713 met Tapatalk
Time Out - Elan 333 (2001)
Laatst bewerkt: 17 juli 2018 21:23 door mmaassen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Onze nieuwe boot - Sigma 41 22 juli 2018 19:15 #961971

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Ik zag de Star nog liggen in Medemblik gisteren.
Je was echter net aan boord.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Onze nieuwe boot - Sigma 41 22 juli 2018 19:26 #961979

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Ja, dochter en schoonzoon zijn er op dit moment mee op vakantie. Ik kom vanaf komend weekend weer aan de beurt!
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Onze nieuwe boot - Sigma 41 25 juli 2018 07:35 #962617

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Na de introductie dit topic nu maar naar Projecten verplaatst, zodat ik mijn belofte kan inlossen om het project in wat meer posts te beschrijven.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Onze nieuwe boot - Sigma 41 25 juli 2018 08:02 #962622

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Die admins kunnen zich wel dikke jachten permitteren, hoe kan dat ;)
Mooie boot alleen die tros langs de romp is niet bepaald fraai

Zie je niet vaak een betegelde badkamer aan boord, hopelijk wel een waterpas gebruikt
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 25 juli 2018 08:07 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Onze nieuwe boot - Sigma 41 25 juli 2018 08:26 #962627

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Toen we de Star kochten was het tuigage in redelijk goede staat. De zeilen moeten zeker met een paar jaar vervangen worden maar voldoen voorlopig nog wel, na wat herstel werk van de zeilmaker.

Het staand want was een onzekere factor. Eerste visuele inspectie deed vermoeden dat het allemaal in goede staat was, maar in de historie van de boot was niets terug te vinden over de aanschafdatum van de verstaging. Wel was zeer aannemelijk dat het ouder was dan 8 jaar, want op dat punt was de boot in handen gekomen van een eigenaar die er zo te zien erg weinig in geïnvesteerd had.
Op dat punt kwamen Erik de Jong en ik met het plan om de verstaging te testen, waarover jullie in onderstaand artikel alles hebben kunnen lezen:

zeilersforum.nl/index.php/arti...aging-onder-spanning

Erik was met beperkte tijd in NL beschikbaar en dus moesten we in februari al die test met de trekbank doen. De Star stond op de wal met de mast staand, dus de verstaging demonteren was nog geen sine cure. Gelukkig was er een crew van enthousiaste mannen bereid om te helpen:





Dit lijkt simpel, maar het was februari en koud. En alles was jaren niet los geweest. Ik ben nog steeds trots op de mannen dat ze dit vol gehouden hebben! De mast stond een week lang met heel veel vallen en andere lijnen gesteund zonder verstaging. Gelukkig heeft het die week niet hard gewaaid.

De puttingen en verstevigingen onderdeks gaven reden om actie te nemen. Er zat lekkage rondom de puttingen en er zat ook roest:



Dus alles los gehaald. Gelukkig bleek alles goed te demonteren en bleek de roest enkel een niet RVS ringetje bij een moer te zijn. Alles netjes behandeld, de gaten in het dek uitgeruimd en gevuld met epoxy en daarna weer opgeboord en de puttingen weer gemonteerd met veel butyl kit.



Dit zit nu dus al een aantal maanden in weer en wind en heeft sindsdien niet meer gelekt. Uiteindelijk moet het natuurlijk ook nog op zee met golven en belasting op de puttingen waterdicht blijven, maar ik zie het met vertrouwen tegemoet.

Wat echt slecht was was de trekontlasting voor de dekblokken bij de mast. Omdat de Star een doorgestoken mast heeft en de blokken die de vallen naar achteren leiden op het dek vast zitten moet de kracht van de vallen op die blokken afgeleid worden. De blokken zitten vast op een ring die op het dek is gemonteerd. Dit ring wordt naar beneden gehouden door dit soort spanningsafleiders:



De T-vormige bovenkant valt als volgt in de ring op het dek:



Dat stuk zit wel uitstekend. Maar de onderkant van die spanningsafleiders haken in de mast, onderdeks, in een rond gat geboord in het aluminium, geborgd met een boutje dat schuin omhoog steekt.. Die gaten zijn totaal uitgelubberd en daar moet echt iets aan gebeuren. Helaas heb ik geen foto van de uitgelubberde gaten, maar het is echt erg. Een zoektocht op internet levert erg dure vervangende onderdelen op, die we voor rond de 500 euro per stuk zouden kunnen kopen. Dat wordt te gek, we lossen het op met nieuwe RVS platen die we op de mast poppen:



Het resultaat gemonteerd ziet er dan als volgt uit:



Voor 10 euro investering in RVS plaatmateriaal bij de oud ijzer handel en wat uurtjes werk kunnen we tevreden zijn.

Met deze acties is het tuigage voorlopig bruikbaar, na wat meer zeilervaring gaan we de balans opmaken of dit voldoende is of dat er toch nog meer nodig is.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Laatst bewerkt: 25 juli 2018 08:31 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Onze nieuwe boot - Sigma 41 18 aug 2018 21:05 #969787

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Tijd voor een nieuw hoofdstuk, de electra.

De electra van Star was om te huilen. De eerste dag dat de boot in os bezit was dook 1 van de mannen in de bakskist en vond daar een sok waaruit een draad stak. Toen hij de draad eruit trok kwamen er twee losse 220v aders in beeld. Nou ja, een sok als isolatie is toch uitstekend? :laugh:
Meteen daarop heb ik de walstroom afgeschakeld en de centrale 220v leiding aan boord weggeknipt. Daarna hebben we tijdelijk de acculader en 1 verlengsnoer via de walstroom stekker aangesloten.

We wisten toen natuurlijk al dat de hele elctra installatie bagger was. Overal leidingen, alles hing los, totaal geen systeem, allerlei leidingen los door de bilge dwars door het water heen. Een groot wonder dat deze boot niet aan een brand door kortsluiting overleden is!

Een sfeer impressie van de bakskist:


En nog een impressie, dit keer van het schakelpaneel:



We waren eerst van plan om 1 voor 1 de draden los te halen, maar dat was onbegonnen werk met deze warboel. Dus zijn we maar gaan knippen. Twee vuilniszakken en honderden meters draad later was de boot grotendeels ontdaan van alle electra. Tijd om het opnieuw in te gaan vullen.

Dat begon met grote bestellingen:

Eerst de accu’s:


Op de sloop vind ik bij toeval een schakelkast met een grote hoeveelheid nog perfecte rijgklemmen:



Sander (op het forum bekend als Breeveertien) bestelt grote hoeveelheden draad, krimpstekkers krimpkous en echt goede tangen om het spul te verwerken.



Ook worden schakelpanelen, hoofdschakelaar, zekeringen, busbars en nog veel meer aangeschaft.
En dan kan het werk beginnen.
Eerst maak ik een nieuw schakelpaneel. Het oude is zo verrot dat het niet te redden is.



Vanaf daar neemt Sander het over om alle draden opnieuw te trekken en naar het paneel te leiden.
In het paneel lijkt dat overzichtelijk, maar voor het draden trekken moeten alle plafonds los, er lopen allerlei buizen achter schotten tegen de romp aan etc.



Elke draad moet apart getrokken worden en aan het eind van de klus blijkt 2x 300m draad niet voldoende te zijn!



Die worden daarna compleet met labels aan de verschillende schakelaars in het nieuwe paneel gekoppeld. De multiplexer voor alle navigatie apparatuur en de AIS transponder zijn dan ook al gestalleerd.



Alle min draden worden aan een centrale min gehangen:



Ondertussen heb ik de resterende apparatuur die tot nu toe los gemonteerd was boven de navigatie tafel ingebouwd in een schot:



Door de hele boot worden USB contactpunten geinstalleerd, zodat iedereen zijn mobiele apparaten kan opladen. Met oog op de toekomst zijn het punten die per stuk 2,5A kunnen laden zodat we de honger van toekomstige apparaten ook kunnen stillen



Na een paar maanden is de electra klus zo ongeveer klaar. Wat nog resteert is de bedrading in de mast, daar moet het Nasa led toplicht nog worden aangesloten.

Bij het proefdraaien blijkt dat zo ongeveer alles goed werkt. Alleen de stuurautomaat blijkt bij de eerste proefvaart verkeerd te functioneren. Blijkt uiteindelijk dat zowel de draden van de roerstand gever als de draden die de lineaire drive aansturen verkeerd om zitten. Dat duurt een tijdje om te vinden maar daarna is ook de stuurautomaat goed aan het sturen.

Een overzichtsfoto van de nieuwe navigatie hoek moet ik jullie nog even schuldig blijven, komt zodra ik weer op de boot ben.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Onze nieuwe boot - Sigma 41 18 aug 2018 21:14 #969788

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Mozeskriebel! Dat lijkt niet op werken, dat is werken. Petje af hoor.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Onze nieuwe boot - Sigma 41 21 aug 2018 13:11 #970657

  • Moutarde
  • Moutarde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
Dit is ook mijn grote wens om aan te pakken in onze Beneteau. Ik stel het steeds uit omdat het een grote klus is en electra niet mijn sterkste punt is (als wtb-er). Ik lees in je commentaar ook "maanden werken". en je goede foto's geven wel een heel goede indruk dat het veel werk is. Heb je een geheel nieuw schema gemaakt? Of laten maken? En waar en welke spullen heb je betrokken? En de hollandsche vraag: wat moest het kosten? En kun je dit goed alleen doen of heb je echt een extra paar handen nodig?
Heeft een Beneteau Idylle 1050 | Doet graag dingen zelf | Handeld naar eer en geweten | Weet ook niet alles | Maakt soms fouten en hoopt er wijzer van te worden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Onze nieuwe boot - Sigma 41 28 aug 2018 20:23 #973558

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Ik had dit bericht gemist. De kosten voor de bekabeling waren meen ik iets van 400 euro. Het werk is grotendeels door Breeveertien gedaan, die is daar een heel aantal weekenden in een doorlooptijd van 2 maanden mee bezig geweest. Je kunt het alleen doen, maar voor het trekken van nieuwe draden zijn 2 paar handjes vaak wel handig.
@Breeveertien, kan jij meer detail geven?
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Onze nieuwe boot - Sigma 41 29 aug 2018 07:51 #973655

Erik,

Mooi en leuk object en gaat er netjes uitzien hoor. Veel plezier er mee gewenst.

Maar ik heb een vraagje:
Je hebt het over vaste USB aansluitingen die je gemonteerd heb.
Ik wil die n.l. ook in mijn boot monteren, want opladen via een
12V stopcontactje is niks hoor.
Telkens als ik mijn telefoon daar mee oplaad, is hij bij de 30-48% weer aan het eind van zijn latijn.
Dus voor volgend seizoen wil ik dat in orde hebben.
Mag ik vragen welke stopcontacten je hiervoor gebruikt heb en kan je die zo monteren of is er nog iets waar je rekening mee moet houden? I.v.m. het Amperage?
Gert
Laatst bewerkt: 29 aug 2018 07:52 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Onze nieuwe boot - Sigma 41 29 aug 2018 07:55 #973661

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3302
Zelfde vraag voor Erik. Zou je kunnen delen hoe je de USB stopcontacten gerealiseerd hebt, en wat voor 12v naar 5v voeding er achter zit? Ik wil graag iets soortgelijks doen hier aan boord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Onze nieuwe boot - Sigma 41 29 aug 2018 08:04 #973664

Ze zijn kant-en-klaar te koop in diverse soorten en maten, voor inbouw of opbouw, rond of hoekig.
12V gewoon aansluiten, de 'transformator' zit erin.
Neem er een of meer met 5A uitgang.
Voorbeeld:
www.conrad.nl/p/procar-usb-aan...t-voor-usb-a-1172666

www.conrad.nl/p/procar-usb-aan...t-voor-usb-a-1172667

Ik heb ze op de zekering van de waterpomp bij gezet. Die staat altijd aan als we aan boord zijn.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 29 aug 2018 08:10 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Onze nieuwe boot - Sigma 41 29 aug 2018 08:04 #973666

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
We hebben die USB voedingen heel simpel opgelost met USB stopcontacten met ingebouwde omvormer:

www.nauticashop.nl/diverse-sto...el-wit-of-zwart.html
Maar er zijn er meer te vinden. Kijk wel goed naar units met voldoende Amperes, anders laadt het maar heel langzaam...

Die dingen zijn te installeren door een gat in een schot te boren en ze vast te schroeven. Achter het gat moet je dan 12v hebben en klaar is kees. Wij hebben er 7 (!) geïnstalleerd. Dat leek op dat moment veel, maar ze worden allemaal zo nu en dan gebruikt. Je zit (of ligt) ergens en wilt je device van stroom voorzien, dan is er aan boord van de Star altijd een USB contact dichtbij :-)
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Onze nieuwe boot - Sigma 41 29 aug 2018 08:08 #973668

@erik, inderdaad. We waren gelijk met ons antwoord.

Ander puntje: je hebt de trekontlasting voor de blokken-ring om de mast nu statisch gemaakt.
Misschien moet je overwegen er 2 wantspanners in te zetten.
De mast zal (met de juiste wantspanning) het vlak een paar mm naar beneden drukken, en dan neemt de mast nu het dek mee naar beneden. Dat wil je niet, denk ik.
Ik zet altijd eerst de wanten op (flinke) spanning, dan zakt de mast een stukje door de doorvoer. Pas daarna de spanners voor de ring aanzetten. Bij naspannen van de wanten: eerst de ring weer wat losser.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Onze nieuwe boot - Sigma 41 29 aug 2018 08:14 #973669

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Ik kwam bij het monteren van die trekontlasting tot dezelfde conclusie. De volgende keer dat de mast eruit gaat ga ik dat denk ik nog verbeteren. Voor nu werkt het wel.

Ten aanzien van het aan/uit schakelen van de USB: wij hebben gekozen voor een aparte schakelaar op het schakelpaneel voor het 'USB net'. Ik moet nog eens kijken wat dat net trekt als verder alles uit staat en zonder dat de laders belast worden, de nullast zeg maar. Ben ik wel benieuwd naar...
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Onze nieuwe boot - Sigma 41 29 aug 2018 08:26 #973675

Ik zit nu tot mijn ellebogen in het vet een motorruimte klaar te maken voor een nieuwe motor (lijkt wel of het mijn beroep wordt zo langzamerhand) - zal proberen later deze week wat antwoorden te geven op de gestelde vragen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.218 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl