Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za jan 23 @ 1:00PM - 05:30PM
Wadvaren voor Dummies
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Renovatie stalen s-spant (Gilissen ?)

Renovatie stalen s-spant (Gilissen ?) 12 sept 2020 07:45 #1205500

Kempi is een goed merk! Daar ga je lang plezier van hebben!

Verder is met elektrode heel goed te lassen, en smeltbad is altijd goed beschermd.
Ik heb ook een voorkeur voor elektrode, en voor fijn (RVS) werk TIG (GTAW). Iets grover RVS las ik ook met elektrode (daarna wel beitsen/passiveren)

Verder: mooi schip! Hoop werk nog wel, maar als je van het klussen ook geniet is dat geen bezwaar..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie stalen s-spant (Gilissen ?) 13 sept 2020 19:26 #1206036

  • Chris 88
  • Chris 88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Noballast schreef :
Respect hoor, wat een klus. Ga je nog isoleren ?

Zeker, heb al een klein beetje op het forum en internet rondgestruind op zoek naar mogelijke oplossingen, maar ben er nog niet over uit. Komende winter plan maken voor het interieur en daar hoort isolatie ook bij.
Laatst bewerkt: 13 sept 2020 20:40 door Chris 88.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie stalen s-spant (Gilissen ?) 13 sept 2020 19:46 #1206047

  • Chris 88
  • Chris 88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
leuk dat er stiekem toch nog wel wat laskennis op dit forum is. Ik had sowieso meer vragen moeten stellen op dit forum, de laatste update was dus over de status eind 2017. Zal komende weken proberen het gat te dichten tot nu.

Klopt inderdaad dat ik schermen had kunnen gebruiken, maar gekozen voor een kleine elektrode inverter zodat ik mobieler zou zijn en niet eerst ook nog allerlei schermen moest opbouwen. De reden die Thijs en Erik aanhalen speelde ook mee, zeker onder de waterlijn. En rekening houdend met mijn beperkte laservaring leek het me beter een methode te kiezen waarbij waterdichtheid en sterkte makkelijker behaald zouden worden en ik minder last zou hebben van onregelmatig heden zoals wind of vervuild staal.

Inmiddels redelijk wat lasmeters gemaakt en moet eerlijk zeggen dat er ook momenten waren dat ik gewoon het CO2 apparaat had moeten pakken maar ik heel eigenwijs het met elektrode wilde doen. Dat heeft me dan ook wel wat tijd gekost. Kan inmiddels wel zeggen dat ik zonder moeite onder de waterlijn gaten in de boot slijp en weer dichtlas, niet altijd even mooi maar goed genoeg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie stalen s-spant (Gilissen ?) 13 sept 2020 19:58 #1206049

  • Chris 88
  • Chris 88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
oh en er zijn uiteraard wat delen kromgetrokken, al met al valt het mee en niks wat opvalt of functioneel vervelend is. Bijvoorbeeld dit:

Moest een stuk kajuitdak vervangen waar ook een strip overheen liep van het hoofdluik.







Laatst bewerkt: 13 sept 2020 19:59 door Chris 88.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie stalen s-spant (Gilissen ?) 13 sept 2020 20:03 #1206052

  • Chris 88
  • Chris 88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
sjoerd1981 schreef :
Kempi is een goed merk! Daar ga je lang plezier van hebben!

Verder is met elektrode heel goed te lassen, en smeltbad is altijd goed beschermd.
Ik heb ook een voorkeur voor elektrode, en voor fijn (RVS) werk TIG (GTAW). Iets grover RVS las ik ook met elektrode (daarna wel beitsen/passiveren)

Verder: mooi schip! Hoop werk nog wel, maar als je van het klussen ook geniet is dat geen bezwaar..

Ja klussen is leuk en heb ook echt nog zin in een aantal dingen, maar ik kijk wel echt uit naar het moment dat ik met een koud biertje aan boord kan nagenieten van een dag zeilen. Die gedachte is in ieder geval een goeie motivatie!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie stalen s-spant (Gilissen ?) 20 okt 2020 22:36 #1219937

  • Chris 88
  • Chris 88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Ik liep achter met updates, inmiddels is het meeste laswerk klaar en is zit ze bovenop ook lekker in de verf. Er zijn een paar dingen die ik nog graag wil laten zien aan jullie.

Het eerste heeft te maken met het ontwerp van de boot, ik heb gezocht op vergelijkbare ontwerpen maar kan niks vinden waarvan ik denk dat het een zusje of broertje zou kunnen zijn. Ik vermoed nu dat het one off is geweest en vermoedelijk ook alleen casco opgeleverd of er is heel erg lelijk aan geklust in de afgelopen jaren. Twee dingen die volgens mij echt anders zijn dan vergelijkbare ontwerpen uit die tijd zijn de smeedstukken bij de kiel en de watersloten op de kajuit. Herkend iemand dit misschien van een type boot/ontwerper?

Ze heeft aan de voorkant van de kiel een soort heel groot smeedstuk, was dit gangbaar in die tijd? lijkt me een vrij dure oplossing? De randen van het kajuitdak zijn ook allemaal netjes rond gemaakt in staal.



Zelfde aan de achterkant bij de schroef, ook daar is een soort smeedstuk ingelast.






Er zitten op het kajuitdak deze watersloten voor verse lucht, ik heb ze nog nergens anders gezien.





En tijdens het kaal halen van de onderkant van de kiel kwam ik dit tegen:



Het lijkt erop dat aan de onderkant van de kiel een soort extra holle doos is gelast (max 10cm hoog) die deels gevuld is met lood. Gebeurde dit vaker in die tijd, of is dit misschien later gedaan omdat ze niet stabiel genoeg was? Er lagen toen ik haar kocht sowieso veel loodbroodjes in de piek op de vloer. Dus ik vermoed dat ze geprobeerd hebben haar meer naar voren te trimmen.
Laatst bewerkt: 20 okt 2020 22:45 door Chris 88.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie stalen s-spant (Gilissen ?) 20 okt 2020 22:55 #1219938

  • Chris 88
  • Chris 88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
uiteraard ook wat dingen verwijderd:

Iemand had deze handreling erop gelast, beetje te hoog naar mn zin. Ik denk dat ik een redelijk standaard stalen terug ga lassen.



En er zaten 4 hele mooie buizen van het gangboord binnendoor en onder de waterlijn weer naar buiten. Waarschijnlijk om te voorkomen dat er kalkstrepen op de zijkant kwamen te staan. Ook weer iets wat niet veel boten hebben denk ik. Aangezien ik deze buizen niet kan onderhouden aan de binnenzijde heb ik ze verwijderd. Helaas zitten twee daarvan precies in het smalste stuk van het gangboord waar de kajuit het hoogst en de potdeksel(?) helt daar het meest over naar binnen dus de gaten in het gangboord daar dichtlassen was niet makkelijk.



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie stalen s-spant (Gilissen ?) 20 okt 2020 23:06 #1219939

  • Chris 88
  • Chris 88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
De plaat waar de voorstag aan vast moet komen was heel slecht inclusief het dek waar deze op stond. Ik ben wel blij met met mn nieuwe plaat, iets hoger gemaakt zodat het rolfok systeem makkelijker past in de smalle punt.






De platen voor het hoofdwant waren aan vervanging toe, en ik was niet blij met de positie van de platen van het hoofdwant. Tussen het potdeksel (?) en de plaat was weinig ruimte en dus niet te onderhouden. Uiteindelijk besloten alle platen te vervangen en alles tegen de buitenkant te lassen. Niet de mooiste oplossing, maar technisch wel de meest voor de hand liggende.






Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie stalen s-spant (Gilissen ?) 20 okt 2020 23:15 #1219940

  • Chris 88
  • Chris 88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
De ramen waren ook een uitdaging, de raamlijsten waren dun en slecht. Er zaten meerdere gatenpatronen in en ik moest er dus iets mee. Het meest voor de hand liggen was de oude eruit slijpen en er nieuwe inlassen. Alleen ik was heel eigenwijs alles met elektrode aan het doen, en was een beetje bang voor kromtrekken. Ik denk namelijk (weet dit niet zeker) dat je met elektrode sneller dingen kromtrekt omdat je iets meer hitte inbrengt. Toch maar compleet nieuwe lijsten laten snijden en besloten die er eerst op te lassen en dan van binnenuit de oude delen weg te slijpen. ZO zou er tijdens het lassen meer materiaal zijn om de warmte af te voeren en hopelijk zou het dan minder krom trekken. zie onderstaande schematische doorsnede.



Dit is los van het gepruts omdat het de eerste klusjes waren waarbij ik verticaal en horizontaal moest lassen best wel goed gegaan. Zoals je ook in de vorige post kunt zien zitten er inmiddels polycarbonaat ramen tegenaan.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie stalen s-spant (Gilissen ?) 20 okt 2020 23:28 #1219942

  • Chris 88
  • Chris 88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Dan de kuip nog:

Motorluik in de kuipvloer, ziet er niet uit en slecht gemaakt. Helaas heb ik er nog geen tijd voor gehad en deze zit er dus nog in. Ooit zat hij meer naar achter denk ik, mijn idee nu is om in ieder geval een langer luik te maken zodat je overal beter bij kan.



Helaas hebben ze het luik onder de helmstok dichtgelast en die wil ik eigenlijk wel hebben dus ook die staat nog op het to do lijstje.

De bakskisten waren erg klein, aan SB omdat er een hondenkooi onder zat en aan BB was er niet echt een goeie reden en had hij van mij wat groter gemogen. Er zat wel nog een enorme Gasbun in, zonder loosgaatje.... potentieel bommetje dus. Zoals je op de laatste foto kan zien is de drempel volledig weggeroest.





Eerst maar de gasbun verwijderd en de drempel vernieuwd (en hoger gemaakt, misschien iets te hoog)



Ik heb de hondenkooi niet nodig, wil wel graag dingen op kunnen bergen en ga er even vanuit dat ik niet op gas ga koken. Dus ik heb lange bakskisten gemaakt.




Laatst bewerkt: 20 okt 2020 23:29 door Chris 88.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie stalen s-spant (Gilissen ?) 20 okt 2020 23:37 #1219945

  • Chris 88
  • Chris 88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Hier nog een paar foto's van hoe ze er nu bij ligt. De luiken over de bakskisten en de deur zijn nog tijdelijk. Vooral voor de luiken over bakskisten moet ik nog even een goed ontwerpje maken. Het liefst maak ik deze van hout zodat het bank en luik tegelijkertijd is.








Vorige foto is zonder ramen nog maar geeft wel een goed beeld van hoe ze eruit ziet.

Er zit nog wel wat laswerk aan te komen:

- pijpen afvoer kuipwater vervangen voor slang + aflsuiter
- huiddoorvoerflensjes inlassen (alle huiddoorvoergaten zijn nu dichtgelast)
- nieuwe handreling
-..etc

Maar de eerstvolgende doelen zijn kijken of de mast past, interieur verzinnen, motor terugzetten, ..
zodat er hopelijk volgende zomer ergens een rondje gezeild kan worden.
Laatst bewerkt: 20 okt 2020 23:38 door Chris 88.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie stalen s-spant (Gilissen ?) 21 okt 2020 00:03 #1219947

  • Peter84
  • Peter84's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 80
Wow, ik heb een enorme bewondering voor je doorzettingsvermogen. Enorm knap. En het begint weer echt op een schip te lijken.

Als je al hier bent, dan moet de rest ook goedkomen. Succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie stalen s-spant (Gilissen ?) 21 okt 2020 00:10 #1219949

Nieuwe lid en gelijk deze foto er bij .

Geweldige om te zien.
En lassen ? Wel door praktijk leer je veel en door fouten leer je meer.

Wanneer gaat het de water in?
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie stalen s-spant (Gilissen ?) 21 okt 2020 04:10 #1219958

Goede voortgang!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie stalen s-spant (Gilissen ?) 21 okt 2020 06:28 #1219971

Dat schiet lekker op!

Ik heb ooit ook een stalen s-spant gehad, en herken de meedstukken / massieven stukken wel aan het begin van de kiel, en waar de schroefas naar buiten komt. Is gewicht op een goede plek, en handig als je een keer iets raakt onderwater..


Dat schip was trouwens een zelfbouw, maar ook een mooie ronde s-spant. Maar jouw schip wordt zeker ook een zeer mooi schip! Lekker robuust, geschikt voor lange tochten! (Heb nu polyester, ook leuk, maar staal is zo fijn, en alles is zo sterk...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie stalen s-spant (Gilissen ?) 21 okt 2020 07:25 #1219988

Leuk op te lezen en het getuigt van het nodige doorzettingsvermogen als je een schip van zover weg weer weet te herstellen. Wat de lozing via pijpen in het gangboord betreft die je nu hebt verwijderd. Dat is op meer langkielers en vrij gebruikelijke constructie en heeft te maken met het afvoeren van water uit het gangboord als je flink op een oor ligt. Op mijn polyester Vindö zit het dan ook net zo. Begreep dat eerst ook niet, onnodig ingewikkelde constructie denk je eerst, tot dat ik onder iets teveel zeil bij flinke wind aan het zeilen was. Er komt op zo'n moment water tot aan het gangboord en een hoop buiswater over dat door de zuigende werking van de varende boot snel wordt afgevoerd. Het loosgat direct in het gangboord naar buiten zou in dat geval juist water aanvoeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie stalen s-spant (Gilissen ?) 21 okt 2020 15:18 #1220155

Wat jij watersloten aan weerszijde van de kajuit noemt zijn doradebakken. Op productieboten zie je die dingen inderdaad bijna nooit, maar op one-offs of andere zelfgebouwde schepen zie je ze nog veel, vooral op wat oudere boten komen ze veel voor. Ook vandaag de dag is het de meest effectieve manier om veel lucht en weinig water binnen te krijgen.

Mijn complimenten, je bent goed bezig!
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie stalen s-spant (Gilissen ?) 21 okt 2020 15:35 #1220163

Respect hoor, voor hoe grondig je te werk gaat en het bijbehorende doorzettingsvermogen. 1 opmerking: ik zou alle platen/gaten waar permanent sluitingen e.d. doorheen komen uitvoeren in zoutwaterbestendig RVS (316L). Anders blijf het onderhoudsgevoelig en roestwaterstrepen opleveren. Ik denk nu even specifiek aan die vervangen plaat waar de fokkestag aan komt.
Laatst bewerkt: 21 okt 2020 15:35 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie stalen s-spant (Gilissen ?) 21 okt 2020 17:55 #1220218

Zeer veel respect voor deze onnoemlijke klus! Het is trouwens ook een prachtig gelijnd jachtje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie stalen s-spant (Gilissen ?) 27 okt 2020 20:08 #1222038

  • Chris 88
  • Chris 88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
suijkerbuijk schreef :
Nieuwe lid en gelijk deze foto er bij .

Geweldige om te zien.
En lassen ? Wel door praktijk leer je veel en door fouten leer je meer.

Wanneer gaat het de water in?

Komende zomer hoop ik. Ze is dan nog niet klaar, maar dat schijnt een boot nooit te zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie stalen s-spant (Gilissen ?) 27 okt 2020 20:11 #1222039

  • Chris 88
  • Chris 88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
sjoerd1981 schreef :
Dat schiet lekker op!

Ik heb ooit ook een stalen s-spant gehad, en herken de meedstukken / massieven stukken wel aan het begin van de kiel, en waar de schroefas naar buiten komt. Is gewicht op een goede plek, en handig als je een keer iets raakt onderwater..


Dat schip was trouwens een zelfbouw, maar ook een mooie ronde s-spant. Maar jouw schip wordt zeker ook een zeer mooi schip! Lekker robuust, geschikt voor lange tochten! (Heb nu polyester, ook leuk, maar staal is zo fijn, en alles is zo sterk...

ah dank, dan is het is dus wel een oplossing waar vaker voor gekozen is. Haha ja dan is het wel lekker inderdaad. Ja hoop het, ik kijk er er al wel naar uit om langere tochten te maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie stalen s-spant (Gilissen ?) 27 okt 2020 20:14 #1222040

  • Chris 88
  • Chris 88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Herman Hartman schreef :
Leuk op te lezen en het getuigt van het nodige doorzettingsvermogen als je een schip van zover weg weer weet te herstellen. Wat de lozing via pijpen in het gangboord betreft die je nu hebt verwijderd. Dat is op meer langkielers en vrij gebruikelijke constructie en heeft te maken met het afvoeren van water uit het gangboord als je flink op een oor ligt. Op mijn polyester Vindö zit het dan ook net zo. Begreep dat eerst ook niet, onnodig ingewikkelde constructie denk je eerst, tot dat ik onder iets teveel zeil bij flinke wind aan het zeilen was. Er komt op zo'n moment water tot aan het gangboord en een hoop buiswater over dat door de zuigende werking van de varende boot snel wordt afgevoerd. Het loosgat direct in het gangboord naar buiten zou in dat geval juist water aanvoeren.

Dankje, zo had ik het nog niet bekeken, dat klinkt wel logisch inderdaad. Zonder zal hopelijk ook wel gaan ;) en anders lassen we er wel weer een buis in :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie stalen s-spant (Gilissen ?) 27 okt 2020 20:18 #1222041

  • Chris 88
  • Chris 88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Erikdejong schreef :
Wat jij watersloten aan weerszijde van de kajuit noemt zijn doradebakken. Op productieboten zie je die dingen inderdaad bijna nooit, maar op one-offs of andere zelfgebouwde schepen zie je ze nog veel, vooral op wat oudere boten komen ze veel voor. Ook vandaag de dag is het de meest effectieve manier om veel lucht en weinig water binnen te krijgen.

Mijn complimenten, je bent goed bezig!

Dankje! Het is wel een lekker simpel ontwerp, ben benieuwd hoe goed ze werken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie stalen s-spant (Gilissen ?) 27 okt 2020 20:25 #1222044

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6273
Je hebt grote bakskisten gemaakt, ga je die nog van schotten voorzien?
Dus afschermen van de binnenruimte, of laat je dat open?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie stalen s-spant (Gilissen ?) 27 okt 2020 20:27 #1222045

  • Chris 88
  • Chris 88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Noorderzon schreef :
Respect hoor, voor hoe grondig je te werk gaat en het bijbehorende doorzettingsvermogen. 1 opmerking: ik zou alle platen/gaten waar permanent sluitingen e.d. doorheen komen uitvoeren in zoutwaterbestendig RVS (316L). Anders blijf het onderhoudsgevoelig en roestwaterstrepen opleveren. Ik denk nu even specifiek aan die vervangen plaat waar de fokkestag aan komt.

aii had je me dat niet eerder kunnen vertellen ;) Je hebt hier wel een punt. Ik had wel bedacht dat de coating daar inderdaad snel slijt, maar had niet bedacht dat ik alle platen ook van RVS had kunnen maken. Die had ik dan denk ik wel met bouten vast willen zetten in plaats van lassen, dus dat het een andere constructie geworden. Als ik dit zo schrijf zou dat misschien alsnog wel kunnen, stof om over na te denken in de winter.

Of wat vaker met een potje verf over het dek lopen. Schijnt sowieso te moeten bij stalen boten :lol:

Thx voor de feedback!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.301 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl