Tijd voor een update.
Dit voorjaar heb ik weer wat vorderingen gemaakt, de werfbaas ging op vakantie en ik wilde voor die tijd de mast er in ieder geval op hebben staan, de motor weer terug en degelijke bakskistluiken hebben.
Zo ziet Emily er nu uit, ik moet wel weer een beetje schoonmaken en de luiken een beurt geven, maar daar kijken jullie hopelijk doorheen.
De mastvoetplaat is een hardhouten plaat met een RVS plaat erop. Heb getwijfeld over welk type hout het beste zou zijn. Het moet denk ik goed de drukkrachten weerstaan, de krachten verdelen en niet te snel rotten. Er was er een goed stuk AZOBE voorhanden in de schuur van mijn ouders en dat leek me wel prima. (misschien wat aan de harde kant)
Ik denk dat ik nog wel een ondersteuning wil maken voor de mast in de kajuit direct naar de kiel, de huidige constructie van de boot ziet er nu zo uit.
Nu de mastvoetplaat op de boot bevestigd zat kon ik met de mast beginnen. Om de mast erop te zetten moest ik nog wel wat doen aan de mast. Toen ik emily kocht zat er een alu mast bij van 9m, deze zag er slecht uit en het beslag wat er nog op zat leek zelf geknutseld en niet betrouwbaar. Ik heb 2 jaar geleden een 2e hands mast kunnen kopen met zeilen en mastvoetplaat erbij. Dat leek me een goeie deal, Omdat ik dan alleen de verstaging en mastvoet aan hoefde te passen voor de boot en niet ook nog zeilen moest gaan zoeken. Deze mast is 11m en kwam van een Verl 900 volgens de verkoper, ik denk niet dat het een originele mast is maar het lijkt me wel een van prima kwaliteit. Het is een stevige mast en voor mijn boot misschien wat aan de lange kant. Ik ben benieuwd wat jullie vinden van de verhoudingen, maar voor nu ga ik ervan uit dat het wel oke is en ik misschien wat vroeger moet reven.